چهارشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 12 June, 2024
مجله ویستا

همت بلنددار


همت بلنددار

«کارلایل»، نویسندهٔ انگلیسی، جلد اول کتاب «انقلاب فرانسه» را پس از تألیف در اختیار یکی از دوستانش قرار داد تا آن را مطالعه کند.
بعد از مدتی، کارلایل کتاب خویش را مطالبه کرد.
آن …

«کارلایل»، نویسندهٔ انگلیسی، جلد اول کتاب «انقلاب فرانسه» را پس از تألیف در اختیار یکی از دوستانش قرار داد تا آن را مطالعه کند.

بعد از مدتی، کارلایل کتاب خویش را مطالبه کرد.

آن دوست گفت:

ـ من، اشتباهی اوراق کتاب را کف اتاق انداختم و خدمتکار خانه به خیال اینکه آنها ورقهایِ باطله هستند، کتاب را جمع‌آوری کرده و سوزانیده است!

تصوّر کنید که نویسنده‌ای عمر خودش را در راهِ تألیف چنین کتابی به مصرف رسانیده و اکنون حاصل کار و ساعات زندگی خویش را چنین آسان، تباه شده می‌بیند؛ او حال عجیبی پیدا کرد.

امّا خیلی زود بر خودش مسلط گردید، مأیوس نشد و تصمیم گرفت تا به مدد حافظه کتاب را دوباره بنویسد.

استعداد در کودکی

«گالیله» در کودکی علاقه به ساختن ماشین‌آلات کودکانه داشت. پدر او برخلاف میلش، او را وادار کرد که «طب» بخواند. گالیله در تحصیل علم طب، ترّقی نکرد؛ پس به آموختن ریاضی و فیزیک پرداخت و موفق شد.

«تولستوی» نویسندهٔ مشهور اهل شوروی، در نوجوانی علاقه زیاد به مطالعهٔ کتب فلسفی می‌پرداخت. او در این دوران می‌کوشید تا مشکلات و مسائل مهم زندگی را مطرح سازد و تا پایان عمر، این مسائل در قلمرو فکری او بود.

«جرج مورلند» ـ نقّاش حیوانات ـ از شش سالگی، هنر نقّاشی خود را نشان می‌داد. او با اینکه در سنّ ۴۱ سالگی از دنیا رفت، آثار گرانبهایی در نقّاشی از خودش به یادگار گذارد.

«جیمز وات» ـ مخترع چندین وسیلهٔ مکانیکی و کاشف نیروی بخار ـ از آغاز کودکی به آزمایش علاقه زیادی داشت و از این طریق، کامیابیهایی در علوم طبیعی به دست آورد.

برگرفته از کتاب حکایتها و لطیفه‌های تربیتی