چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

احكام طهارت احكام تخلی, بول و غائط كردن


احكام طهارت احكام تخلی, بول و غائط كردن

واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر عورت خود را از كسانی كه مكلفند, اگر چه مثل خواهر و مادر با او محرم باشند, و همچنین آیت الله گلپایگانی از دیوانه و بچه های ممیز از دیوانه ممیزو بچه های ممیز كه خوب و بد را می فهمند بپوشاند, ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یكدیگر بپوشانند

● احكام تخلی، بول و غائط كردن

▪ مسئله ۱

واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر عورت خود را از كسانی كه مكلفند، اگر چه مثل خواهر و مادر با او محرم باشند، و همچنین آیت الله گلپایگانی: از دیوانه و بچه های ممیز... از دیوانه ممیزو بچه های ممیز كه خوب و بد را می فهمند بپوشاند، ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یكدیگر بپوشانند.

▪ مسئله ۲

لازم نیست با چیز مخصوصی عورت خود را بپوشاند و اگر مثلا با دست هم آن را بپوشاند كافی است .

▪ مسئله ۳

موقع تخلی باید طرف جلوی بدن یعنی شكم و سینه آیت الله گلپایگانی: و زانوها... رو به قبله و پشت به قبله نباشد.

▪ مسئله ۴

اگر موقع تخلی طرف جلوی بدن كسی رو به قبله یا پشت به قبله باشد و عورت را از قبله بگرداند، كفایت نمی كند. و اگر جلوی بدن او رو به قبله یا پشت به قبله نباشد، احتیاط واجب آن است كه عورت را رو به قبله یا پشت به قبله ننماید.

▪ مسئله ۵

آیت الله گلپایگانی: احتیاط مستحب آن است كه طرف جلوی بدن در موقع استبراء، و موقع تطهیرمخرج بول و غائط، رو به قبله یا پشت به قبله نباشد. در موقع تطهیر مخرج بول و غائط رو به قبله و پشت به قبله بودن اشكالی ندارد، ولی اگر در موقع استبراء، بول از مخرج بیرون آید در این حال رو به قبله و پشت به قبله بودن حرام است .

▪ مسئله ۶

اگر برای آنكه نامحرم او را نبیند مجبور شود رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند، آیت الله گلپایگانی: اشكال ندارد. و نیز اگر از راه دیگر ناچار باشد كه رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند. باید رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند. و نیز اگر از راه دیگرناچار باشد كه رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند، مانعی ندارد.

▪ مسئله ۷

احتیاط واجب آن است كه بچه را در وقت تخلی رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند، ولی اگر خود بچه بنشیند جلوگیری از او واجب نیست .

▪ مسئله ۸

در چهار جا تخلی حرام است :

ـ اول : در كوچه های بن بست در صورتی كه صاحبانش اجازه نداده باشند.

ـ دوم : در ملك كسی كه اجازه تخلی نداده است .

ـ سوم : درجایی كه برای عده مخصوصی وقف شده است ، مثل بعضی از مدرسه ها.

ـ چهارم : روی قبرمؤمنین در صورتی كه بی احترامی به آنان باشد.

▪ مسئله ۹

در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاك می شود:

ـ اول : آنكه با غائط، نجاست دیگری مثل خون بیرون آمده باشد.

ـ دوم : آنكه نجاستی از خارج به مخرج غائط رسیده باشد.

ـ سوم : آنكه اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد. و در غیر این سه صورت می شود مخرج را با آب شست و یا به دستوری كه بعدا گفته می شود با پارچه و سنگ و مانند اینها پاك كرد، اگر چه شستن با آب بهتر است .

▪ مسئله ۱۰

مخرج بول با غیر آب پاك نمی شود، آیت الله گلپایگانی: و در كر و جاری اگر بعد از برطرف شدن بول یك مرتبه بشویند كافی است ،ولی با آب قلیل ، بنابر احتیاط، باید دو مرتبه شست و بهتر آن است كه سه مرتبه شسته شود. و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول یك مرتبه بشویند كافی است ، ولی زنها و همچنین كسانی كه بولشان از غیر مجرای طبیعی می آید، احتیاط واجب آن است كه دو مرتبه بشویند.

▪ مسئله ۱۱

اگر مخرج غائط را با آب بشویند، باید چیزی از غائط در آن نماند، ولی باقی ماندن رنگ و بوی آن مانعی ندارد. و اگر در دفعه اول طوری شسته شود كه ذره ای ازغائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست .

▪ مسئله ۱۲

مخرج بول با غیر آب پاك نمی شود، آیت الله گلپایگانی: و در كر و جاری اگر بعد از برطرف شدن بول یك مرتبه بشویند كافی است ،ولی با آب قلیل ، بنابر احتیاط، باید دو مرتبه شست و بهتر آن است كه سه مرتبه شسته شود. و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول یك مرتبه بشویند كافی است ، ولی زنها و همچنین كسانی كه بولشان از غیر مجرای طبیعی می آید، احتیاط واجب آن است كه دو مرتبه بشویند.

▪ مسئله ۱۳

اگر مخرج غائط را با آب بشویند، باید چیزی از غائط در آن نماند، ولی باقی ماندن رنگ و بوی آن مانعی ندارد. و اگر در دفعه اول طوری شسته شود كه ذره ای ازغائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست .

▪ مسئله ۱۴

آیت الله گلپایگانی: با سنگ و كلوخ و پارچه و مانند اینها اگر خشك و پاك باشند، می شودمخرج غائط را تطهیر كرد و چنانچه رطوبت كمی داشته باشد كه به مخرج نرسد، اشكال ندارد. هرگاه با سنگ و كلوخ و مانند اینها غائط را از مخرج برطرف كنند،اگر چه پاك شدنش محل تأمل است ، ولی نماز خواندن مانعی ندارد، و چنانچه چیزی هم به آن برسد نجس نمی شود، و ذره های كوچك و لزوجت محل اشكال ندارد.

▪ مسئله ۱۵

آیت الله گلپایگانی: احتیاط واجب آن است كه سنگ یا پارچه ای كه غائط را با آن برطرف می كند، سه قطعه باشد، واگر با سه قطعه برطرف نشود، باید به قدری اضافه نمایند تامخرج كاملا پاكیزه شود، ولی باقی ماندن ذره های كوچكی كه دیده نمی شود اشكال ندارد. لازم نیست با سه سنگ یا سه پارچه مخرج را پاك كنند بلكه با اطراف یك سنگ یا یك پارچه هم كافی است ، بلكه اگر با یك مرتبه هم غائط برطرف شد، كفایت می كند. آیت الله گلپایگانی: و پاك كردن مخرج غائط با چیزهایی كه احترام آنها لازم است ، حرام است .و پاك شدن مخرج با استخوان و سرگین محل اشكال است . ولی با استخوان و سرگین و یا چیزهایی كه احترام آنها لازم است ، مانند كاغذی كه اسم خدا بر آن نوشته ، اگر پاك كند محل را، نمازنمی تواند بخواند.

▪ مسئله ۱۶

اگر شك كند كه مخرج را تطهیر كرده یا نه ، اگر چه همیشه بعد از بول یاغائط فورا تطهیر می كرده ، باید خود را تطهیر نماید. آیت الله گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب .

▪ مسئله ۱۷

اگر بعد از نماز شك كند كه قبل از نماز مخرج را تطهیر كرده یا نه ، نمازی كه خوانده صحیح است ، ولی برای نمازهای بعد باید تطهیر كند.

● استبراء

▪ مسئله ۱۸

استبراء عمل مستحبی است كه مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می دهند،آیت الله گلپایگانی: برای آنكه یقین كند، بول در مجری نمانده است ... و آن دارای اقسامی است . و بهترین آنها این است كه بعد از قطع شدن بول اگرمخرج غائط نجس شده اول آن را تطهیر كنند، بعد سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت بكشند، و بعد شست را روی آلت و انگشت پهلوی شست رازیر آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت رافشار دهند.

▪ مسئله ۱۹

آبی كه گاهی بعد از ملاعبه و بازی كردن از انسان خارج می شود، و به آن (مذی )می گویند پاك است . نیز آبی كه گاهی بعد از منی بیرون می آید، و به آن (وذی ) گفته می شود و آبی كه گاهی بعد از بول بیرون می آید و به آن (ودی ) می گویند، اگر بول به آن نرسیده باشد، پاك است . و چنانچه بعد از بول استبراء كند و بعد آبی از اوخارج شود شك كند كه بول است یا یكی از اینها، پاك می باشد.

▪ مسئله ۲۰

اگر انسان شك كند استبراء كرده یا نه و رطوبتی از او بیرون آید كه نداندپاك است یا نه ، نجس می باشد، و چنانچه وضو گرفته باشد باطل می شود. ولی اگر شك كند كه استبرایی كه كرده درست بوده یا نه و رطوبتی از او بیرون آید كه نداندپاك است یا نه ، پاك می باشد، وضو را هم باطل نمی كند.

▪ مسئله ۲۱

كسی كه استبراء نكرده اگر به واسطه آنكه مدتی از بول كردن او گذشته یقین آیت الله گلپایگانی: یا اطمینان حاصل كند... كند بول در مجری نمانده است ، و رطوبتی ببیند و شك كند كه پاك است یا نه ،َن رطوبت پاك می باشد، وضو را هم باطل نمی كند.

▪ مسئله ۲۲

اگر انسان بعد از بول استبراء كند و وضو بگیرد، چنانچه بعد از وضو رطوبت ببیند كه بداند یا بول است یا منی ، واجب است احتیاطا غسل كند، وضو هم بگیرد. ولی اگر وضو نگرفته باشد، فقط گرفتن وضو كافی است .

▪ مسئله ۲۳

برای زن استبراء از بول نیست ، و اگر رطوبتی ببیند و شك كند پاك است یا نه ، پاك می باشد، وضو و غسل او را هم باطل نمی كند.

▪ مسئله ۲۴

اگر انسان بعد از بول استبراء كند و وضو بگیرد، چنانچه بعد از وضو رطوبت ببیند كه بداند یا بول است یا منی ، واجب است احتیاطا غسل كند، وضو هم بگیرد. ولی اگر وضو نگرفته باشد، فقط گرفتن وضو كافی است .

▪ مسئله ۲۵

برای زن استبراء از بول نیست ، و اگر رطوبتی ببیند و شك كند پاك است یا نه ، پاك می باشد، وضو و غسل او را هم باطل نمی كند.

● مستحبات و مكروهات تخلی

مسئله ۲۶

مستحب است در موقع تخلی جایی بنشیند كه كسی او را نبیند، و موقع وارد شدن به مكان تخلی اول پای چپ و موقع بیرون آمدن اول پای راست را بگذارد. وهمچنین مستحب است در حال تخلی سر را بپوشاند، و سنگینی بدن را بر پای چپ بیندازد.

▪ مسئله ۲۷

نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مكروه است ، ولی اگر عورت خودرا به وسیله ای بپوشاند مكروه نیست . و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد، و درجاده و خیابان و كوچه و درب خانه ، و زیر درختی كه میوه می دهد، و چیز خوردن وتوقف زیاد، و تطهیر كردن با دست راست مكروه است . و همچنین است حرف زدن درحال تخلی ، ولی اگر ناچار باشد یا ذكر خدا بگوید، اشكال ندارد.

▪ مسئله ۲۸

ایستاده بول كردن و بول كردن در زمین سخت و سوراخ جانوران و در آب خصوصا آب ایستاده ، مكروه است .

▪ مسئله ۲۹

خودداری كردن از بول و غائط مكروه است . و اگر ضرر برساند، آیت الله گلپایگانی: حرام است . بایدخودداری نكند.

▪ مسئله ۳۰

مستحب است انسان پیش از نماز و پیش از خواب و پیش از جماع وبعد از بیرون آمدن منی بول كند.