شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

به دنبال مزار مادر


به دنبال مزار مادر

بدون هیچ تردیدی پس از دفن شبانه و مخفیانه حضرت زهرا س مزارش نیز پنهان داشته شد

بدون هیچ تردیدی پس از دفن شبانه و مخفیانه حضرت زهرا(س) مزارش نیز پنهان داشته شد. اما چرا باید درشهر پیامبر مزار تنها دخترش که به فاصله کوتاهی از او به دیدار خدا شتافت مخفی بماند؟ چرا نباید آنگونه که شایسته مقام اوست انبوه مردم در عزای او و تشییع جنازه‌اش شرکت کنند و بر او نماز بگزارند و دفنش نمایند؟ آیا اینها به خاطر اجرای وصیت حضرت زهرا(س) نبود؟ از این‌رو آن روزها کسی به درستی جایگاه مزار فاطمه(س) را نمی‌دانست و اگر کسی از علی علیه‌السلام سراغ مزار دختر پیامبر صلی الله علیه و آله را می‌گرفت پاسخی جز سکوت درنمی یافت. سکوتی که در آن هزاران نکته اعتراض‌آمیز نهفته بود زیرا امام علی علیه‌السلام سعی در پنهان داشتن مزار زهرا(س) داشت بدین خاطر جایگاه مزار فاطمه را با زمین یکسان کرد آنگاه صورت هفت قبر (۱) یا چهل قبر در بقیع ترتیب داد و هنگامی که مردم به بقیع رفتند صورت چهل قبر را دیدند از این روشناخت مزار فاطمه(س) بر آنان مشکل افتاد.(۲)طبری در دلائل الامامه می‌نویسد آن روز صبح می‌خواستد زنها را ببرند که قبرها را نبش کنند و جنازه زهرا(س) را از قبر بیرون آورند و بر آن نماز بخوانند اما با تهدید حضرت علی علیه‌السلام منصرف شدند.(۳)با این وجود در مورد مزار فاطمه زهرا(س) چهار قول وجود دارد:

۱- برخی مزار فاطمه زهرا(س) را در بقیع می‌دانند از جمله اربلی در کشف‌الغمه و سید مرتضی در عیون المعجزات. اهل سنت نیز عموما بر این باورند آنان مزاری را که در کنار مزار چهار امام وجود دارد مزار فاطمه دختر رسول خدا می‌دانند. ۲- برخی چون ابن سعد و ابن جوزی گویند فاطمه(س) را در خانه عقیل دفن نموده اند.(۴)۳- برخی مزار ایشان را در روضه پیامبر می‌دانند.۴- عده‌ای گویند فاطمه(س) را در خانه‌اش دفن نمودند که قرائن، روایات و اقوال زیادی این قول را تایید می‌کند که عبارتنداز:

۱- سخن علی علیه‌السلام بر مزار فاطمه(س) که پس از دفن او برخاست و رو به قبر پیامبر کرد و فرمود «السلام علیک یا رسول الله عنی و عن ابنتک النازلة فی جوارک »(۵) یعنی: سلام بر تو‌ای رسول خدا از من و از دخترت که در جوار تو فرود آمده.و طبق نقل کلینی: «السلام علیک عنی و عن ابنتک و زائرک و البائنة فی الثری ببقعتک »(۶) یعنی:‌ای رسول خدا! از من و دخترت که به دیدار تو آمده و در کنارت زیر خاک آرمیده درود باد.از هر دو عبارت کافی و نهج‌البلاغه چنین استفاده می‌شود که علی علیه‌السلام پس از دفن فاطمه(س) رو به قبر پیامبر کرد. بنابراین معلوم می‌شود قبر شریف نبوی در پیش روی او بود، و اگر علی علیه‌السلام در بقیع بود باید رو به سوی قبر حضرت می‌کرد نه رو به قبر شریف پیامبر. دیگر اینکه به تصریح ذکر شده که فاطمه(س) در جوار پیامبر و در کنار او به خاک سپرده شده است. چنانکه مردی به نام ابراهیم بن محمد همدانی نامه‌ای به امام علی النقی علیه‌السلام نوشت و از حضرت محل دفن فاطمه(س) را سؤال کرد. امام در پاسخ وی نوشت او را کنار جدم رسول خدا به خاک سپردم.(۷) ۲- شیخ صدوق ابن بابویه عالم بزرگ شیعه - متوفای ۳۸۹ ه - گوید: برایم ثابت شده که فاطمه(س) رادر خانه‌اش دفن نمودند، پس از آنکه مسجد را توسعه دادند قبر فاطمه(س) در مسجد واقع شد. من سالی که به سفر حج رفتم در مدینه رو به سوی خانه فاطمه(س) که از استوانه روبه‌روی باب جبرئیل تا پشت حظیره مرقد نبوی است نمودم و در آنجا زیارت فاطمه(س) را به‌جا آوردم.(۸) گروهی دیگر از علما نظیر علامه حلی و علامه مجلسی نیز معتقدند که فاطمه(س) را درخانه‌اش دفن نمودند.(۹)۳- شیخ طوسی - متوفای ۴۶۰ ق - گوید صحیح آن است که فاطمه(س) در خانه‌اش یا روضه پیامبر دفن گردید، زیرا حدیث شریف پیامبر این مطلب را تایید می‌کند که فرمود: «ما بین قبری و منبری روضة من ریاض الجنه » بین قبر و منبرم باغی از گلشن‌های بهشت است.(۱۰)در صورتی که مکان روضه را وسیعتر بدانیم قول شیخ طوسی نیز قابل قبول است و گرنه خانه فاطمه(س) ما بین قبر و منبر پیامبر نبوده است بلکه پایین قبر پیامبر قرار داشته است.۴- به موجب روایتی که معتبرترین کتب شیعه نظیر اصول کافی، عیون اخبار الرضا، مناقب و دیگر کتاب‌ها آن را نقل کرده‌اند: مردی از حضرت رضا(ع) مکان قبر فاطمه(س) را پرسید، حضرت فرمود: فاطمه(س) را در خانه‌اش دفن نمودند بعد از آنکه بنی امیه مسجد را توسعه دادند قبر فاطمه(س) در مسجد واقع شد.(۱۱)همچنین مردی از امام جعفر صادق علیه‌السلام مکان مزار فاطمه(س) را سؤال نمود.

حضرت فرمود: «در خانه‌اش دفن شد»(۱۲)بنابراین با توجه به دلائلی که ذکر شد جای تردید باقی نمی‌ماند که فاطمه زهرا(س) در خانه‌اش دفن گردید بخصوص که ائمه علیهم السلام نیز این موضوع را با صراحت بیان فرموده اند و به یقین آن فرزندان گرامی بهتر جای قبر مادرشان را می‌دانند و اهل خانه از درون خانه بهتر خبر دارند.اگر فاطمه(س) دستور ساختن تابوت را به اسماء می‌دهد نه برای این است که جسد او را می‌خواستند جابه‌جا کنند بلکه بدین جهت است که چند تنی که بر او نماز می‌گزارند پیکرش را نبینند اگر علی علیه‌السلام صورت قبرها را در بقیع بنا می‌کند بدان خاطر است تا مزارهای واقعی در آن مقطع خاص زمانی مخفی بماند و اگر با کسانی که قصد شکافتن آن قبرهای غیر واقعی را دارند به مقابله جدی برمی خیزد بدان خاطر است که اگر آن شبه قبرها شکافته شود بر آنان تردیدی نخواهد ماند که فاطمه(س) در خانه‌اش به خاک سپرده شده و هر چند علی علیه‌السلام مزار فاطمه(س) را با زمین یکسان قرار داده بود اما کنجاویها راز نهفته را آشکار می‌کرد.

بعد از گذشت آن دوران خاص دیگر پنهان داشتن مزار دلیل خاصی نداشت و از این رو فرزندان فاطمه(س) یعنی حضرت امام جعفر صادق، امام رضا و امام علی النقی (که درود خدا بر آنان باد) با صراحت فرمودند که مزار فاطمه(س) در خانه‌اش می‌باشد و در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله به‌خاک سپرده شده است. اکنون تنها پاسخ به این سوال باقی است که مکان حجره فاطمه زهراء(س) در مسجد نبوی کجاست؟در پاسخ به این سوال مورخ کبیر اهل سنت شیخ محمود بن محمد النجار در کتابش «الدرة الثمینة فی اخبار المدینة» چنین می‌نویسد: قبر فاطمه رضی الله عنها در خانه اوست که عمر بن عبد العزیز آن را ضمیمه مسجد کرد خانه. او امروز داخل مقصوره و پشت حجره پیامبر است و در آن محرابی قرار دارد. همچنین قبر پیامبر و سایر حجرات همسرانش در مسجد قرار دارد.(۱۳)

* منابع در دفتر روزنامه موجود است



همچنین مشاهده کنید