چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
پیامبر ص در آینه فقه
بعثت، هجوم نور به قلب تاریكی است. عاشقان كوی محمد نقد دل را به پای محبت او نثار میكنند تا صفای باطن به دست آورند. دل را به چشمه معرفت او میسپارند تا با زلال احكام الهیش زنگار از درون بزدایند. كشتینشین دریای اهل بیت(ع) محمد میشوند تا سوار بر امواج فقه به ساحل سعادت راه یابند!
آنچه پیامبر(ص) بر این مردم خواند یكسره مایه حیات است و وسیله نجات. راهی هموار در داغستان دنیا كه پای اندیشه بشر را از ریگ خطا مصون میدارد. و احكامی سراسر حكمت كه ریشه در فطرت انسان دارد. او كه درهای باغ سبز معرفت را بر پیروان مكتب خویش گشود، و پیامآور این حكمتبود، به یقین شخصیتی بزرگ دارد و ستودنی. دل او آسمان معرفت الهی است و كلامش باران رحمتخداوند!
و حال كه چنین استبر پویندگان راه محمد است آن پیامآور مهر و صداقت را بشناسند و جان خویش را آینه روشنی از او گردانند و در راه احترامش بكوشند.
آنچه به فهرست میكشانیم وظایفی استبر عهده همه ما كه راه حق شناسی و احترام گذاری به خاتم پیامبران را میآموزد. او كه جرعه حیات به ما نوشاند بیش از هر كس سزاوار احترامی بیشایبه است، هر چند كه از عهده حق او برنیاییم.
از طرف دیگر این وظایف، آینهای است كه ما را با چهره نورانی پیامبر(ص) آشنا میسازد گرچه سیمای به حق پیوسته و از دنیا گسسته محمد(ص) هرگز در چشم دنیاییمان نمیگنجد; ولی
آب دریا را اگر نتوان كشید هم بقدر تشنگی باید چشید
پس بر شیفتگان او است كه این وظایف را بشناسند و بدانند كه هر یك از آنها انگشت اشاره به سیمای نورانیش دارند.
● گواهی دادن به بندگی و رسالت پیامبر(ص)
گواهی دادن به بندگی و رسالت پیامبر(ص) در كنار گواهی به یگانگی خداوند سبحان، اهمیت و فضیلتی استثنایی دارد، تا آنجا كه امیرمؤمنان فرمود: و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله شهادتان ترفعان القول و تضاعفان العمل خف میزان ترفعان منه و ثقل میزان توضعان منه.
گواهی دادن به یگانگی خداوند متعال [همان گونه كه در متن حدیث آمده] و بندگی و رسالت محمد(ص) دو گواهی دادنی است كه سخن را بالا و عمل را دو چندان میسازند. ترازویی كه این دو از آن برداشته شوند سبك و ترازویی كه این دو در آن نهاده شوند سنگین خواهد بود.
بعلاوه كه گواهی دادن به بندگی و رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله در تشهد نماز واجب است.
● احترام به پیامبر(ص)
شخصی به حضور امام صادق(ع) رسید. حضرت(ع) حال او را جویا شد. گفت: خداوند به من فرزندی داده است. امام پرسید: نامش را چه گذاشتهای؟ گفت: محمد! امام(ع) با شنیدن این نام صورتش را به عنوان احترام نزدیك زمین آورد و گفت: محمد، محمد، محمد! آنگاه ادامه داد: خودم، فرزندانم، پدرم، مادرم و تمام اهل روی زمین به فدای رسول خدا(ص) .
مالك امام مالكیان میگوید: جعفر صادق(ع) هنگامی كه نام پیامبر(ص) را میبرد رنگ چهرهاش تغییر مییافت. تا آنجا كه بازشناخته نمیشد من كسی را چون او اینچنین نیافتم.
● پاسداشتحرمت پیامبر(ص)
بزرگداشت پیامبر(ص) تا بدانجاست كه اعتكاف در مسجد پیامبر(ص) به ویژه در سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از اعتكاف در دیگر مساجد ثواب بیشتری دارد.و آن كه پس از سه روز اقامت و روزه در مدینه حاجتی از خداوند بطلبد حاجتش روا شود.
و به موجب پارهای از روایات اقامت در شهر آن حضرت (مدینه) بر اقامت در مكه ترجیح دارد.
بر پایه احادیثبرای ورود به مدینه منوره و خروج از آن و وداع با پیامبر صلیالله علیه و آله یا زیارت آن حضرت و نیز ورود به مسجد پیامبر مستحب است غسل كنند.
همچنین مسافری كه قصد اقامت در مدینه نكرده و باید بر طبق قاعده نماز را شكسته بخواند میتوان در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله نماز را به اختیار خود شكسته یا تمام بخواند.
البته سه مكان دیگر نیز دارای این حكماند: مسجد الحرام، مسجد كوفه و حائر سیدالشهداء.
نیز به احترام آن حضرت روزه گرفتن در میلاد پیامبر (هفدهم ربیع الاول) ثواب یك سال روزه دارد. و روزه در عید مبعث ثواب دو سال.
بعلاوه در این روز شاد كردن مؤمنان و دادن صدقه یكی از آداب شمرده شده است.
● اسوهپذیری
قرآن، پیامبر(ص) را اسوه نیكو میخواند (لكم فی رسول اسوه حسنهٔ) و نهج البلاغه، محبوبترین بنده خدا را كسی میداند كه از این اسوه زیبای بشریت، درس گیرد (و احب العباد الی الله المتاسی بنبیه)
● دوست داشتن پیامبر(ص)
قل ان كان اباؤكم و ابنائكم و اخوانكم و ازواجكم و عشیرتكم و اموال اقترفتموها و تجارهٔ تخشون كسادها و مساكن ترضونها احب الیكم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتربصوا حتی یاتی الله بامره.(قرآن كریم)
ای پیامبر! بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان و داراییهایی كه به دست آوردهاید و تجارتی كه از كسادی آن میترسید و خانههایی كه از آنها خرسندید نزد شما از خدا و رسولش و كارزار در راه او محبوبتر است پس منتظر باشید تا خدا امر و فرمانش را بر شما فرود آورد.
همان پیامبری كه به اطاعتش امر شدهایم خود بر پیروی از عترتش سخت تاكید كرده است. از حدیث ثقلین گرفته تا حدیثسفینه و صدها حدیث دیگر همگی اطاعت از اهل بیت(ع) را ضروری شمردهاند.
● پیروی از پیامبر(ص)
قرآن میفرماید:
... و اطیعوا الرسولو از پیامبر اطاعت كنید.
● پیروی از عترت پیامبر(ص)
همان پیامبری كه به اطاعتش امر شدهایم خود بر پیروی از عترتش سخت تاكید كرده است. از حدیث ثقلین گرفته تا حدیثسفینه و صدها حدیث دیگر همگی اطاعت از اهل بیت(ع) را ضروری شمردهاند. از نظر امیر مؤمنان(ع) این اطاعتباید به صورت یك ملازمت كامل با آنان شكل بپذیرد یعنی از اهل بیت(ع) نه اندكی جلوتر بیفتیم و نه اندكی عقبتر. آن حضرت(ع) فرمود: فالزموا سمتهم... ولا تسبقوهم فتضلوا و لا تتاخروا عنهم فتهلكوا
هموار ملازم طریقه آنان باشید. نه از آنان پیشی گیرید كه به گمراهی میافتید و نه از آنان عقب بمانید كه به هلاكت میرسید.
● دروغ بستن بر پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: من كذب علی متعمدا فلیتبوء مقعده من النار.
هر كسی بعمد بر من دروغ بندد در آتش جای گیرد. (گفتنی است دروغ بستن بر پیامبر(ص) روزه را باطل میكند.)
● بپا داشتن سنت پیامبر(ص)
از نظر امیرمؤمنان، بپا داشتن سنت پیامبر(ص) خصلت اهل ایمان و وظیفه حكومت اسلامی است.
● ترك نكردن سنت پیامبر(ص)
پبامبر(ص) فرمود: ستهٔ لعنهم الله ... التارك لسنتی شش نفرند كه خدای متعال آنها را لعنت میكند یكی از آنها كسی است كه سنت مرا ترك كند.
● تغییر ندادن سنت پیامبر(ص)
در ذكر صلوات امام صادق(ع) به رسول خدا(ص) چنین میخوانیم.
اللهم العن الذی ... غیروا سنهٔ نبیكخداوندا لعنت كن كسانی را كه سنت پیامبر را تغییر دادند، ... هزاران هزار لعنت!
● ترجیح دادن پیامبر(ص)
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: حبی خالط دماء امتی فهم یؤثرونی علی الآباء و علی الامهات و علی انفسهم.
دوستی من با خونهای امت من آمیخته شده است. آنها مرا بر پدران و مادران و خودشان ترجیح میدهند.
● فرو آوردن صدا در محضر پیامبر(ص)
خدای متعال بر حفظ مقام آخرین برگزیده خود در سوره حجرات میفرماید:
یا ایها الذین آمنوا لا ترفعوا اصواتكم فوق صوت النبی و لا تجهروا له بالقول كجهر بعضكم لبعض.
ای مؤمنان، صدای خود را فراتر از صدای پیامبر(ص) نكنید و برای او سخن بلند مگویید مانند بلند سخن گفتن برخی از شما برای برخی دیگر.
● بیتابی در رحلت پیامبر(ص)
امیرمؤمنان(ع) در رحلت پیامبر(ص) بر سر قبر آن حضرت(ع) گفت: فغان و بیتابی قبیح است مگر بر تو.
● خشنود كردن دخت پیامبر(ص)
رضایت فاطمه زهرا(س) دخت گرامی پیامبر(ص) معیار رضایت الهی است. پیامبر(ص) در تكیه بر این امر، رضایت فاطمه(ع) را رضایتخویش و رضایتخویش را رضایتخداوند معرفی مینمود و ناخرسندی و خشم زهرا۷ را ناخرسندی خود و خشم خود را غضب خداوند میدانست.
● یادكرد اجداد پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: اذا بلغ نسبی الی عدنان فامسكوا هر گاه نسب من به هنگام شمردن، به عدنان، [جد بیستم پیامبر(ص)] رسید توقف كنید. [و از آن پس را دنبال نكنید.]
● ماه ویژه پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: شعبان ماه من است، خداوند رحمت كند آنكه مرا در این ماه (اطاعت پروردگار و روزه) كمك كند.
امیرمؤمنان(ع) فرمود: از زمانی كه ندای پیامبر(ص) را نسبتبه شعبان شنیدم روزه این ماه را ترك نكردم و آن را تا آخر عمرم ترك نخواهم كرد ان شاء الله
● زیارت پیامبر(ص)
زیارت قبر شریف پیامبر(ص) از پرفضیلتترین زیارتهاست. آن حضرت خود فرموده است: كسی كه بعد از رحلتم قبرم را زیارت كند مانند كسی است كه به دیدار من در زمان حیاتم آمده است. و (در روایت دیگری فرمود) من شفیع او در قیامتخواهم شد.
زیارت قبر پیامبر(ص) تا آنجا اهمیت دارد كه مستحب است آن را بر حج استحبابی ترجیح دهیم. این زیارت ر مواردی استحباب بیشتری دارد. از جمله:
- به هنگام حج زیارت قبر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله برای كسانی كه به حج رفتهاند استحباب بسیار دارد به گونهای كه اگر حجاج از انجام آن سر باز زنند بر حاكم اسلامی است آنان را به انجامش موظف دارد.
رضایت فاطمه زهرا(س) دخت گرامی پیامبر(ص) معیاررضایت الهی است.
- در روز ولادت رسول اكرم(ص) (هفدهم ربیعالاول) در این روز چنانچه نتوان بر سر قبر آن حضرت حاضر شد میتوان از دور حضرت را زیارت كرد.
- در مبعث نبوی۹ (بیست و هفتم رجب) زیارت پیامبر(ص) در این روز مستحب است.
● سلام كردن به پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: اگر نمیتوانید به زیارت قبر من بیایید به سویم سلام بفرستید كه آن نیز به من میرسد. در روایت دیگری از امام كاظم(ع) میخوانیم: هنگامی كه به رواق پیامبر(ص) داخل یا از آن خارج میشوی بر او سلام كن و همچنین از دور به او سلام كن. در روایتبرای كنار قبر پیامبر(ص) «سلام» با كیفیتخاصی وارد شده است.
در دو مورد سلام كردن به پیامبر(ص) جایگاه ویژهای پیدا میكند:
- در نماز، مستحب است قبل از گفتن سلام واجب در نماز، السلام علیك ایها النبی و رحمهٔ الله و بركاته گفته شود.
- در سجده سهو، برای سجده سهو اذكاری وارد شده كهگفتن یكی از آنها واجب است. از جمله آن اذكار این است: بسم الله و بالله السلام علیك ایها النبی و رحمهٔ الله و بركاته.
● زیارت نوادگان پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: من زار احدا من ذریتی زرته یوم القیامهٔكس كه فردی از ذریه مرا زیارت كند، زیارت كنم او را در روز قیامت.
صاحب اثر : احمد مبلغی
منبع : ماهنامه كوثر شماره ۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست