شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
چرا اسلام روزه را واجب کرده است
اثر روحی روزه آن است که سبب تقوا و پرهیزگاری در انسان روزهدار میشود . باید دانست که روزه تاثیر بزرگی در صحتبدن انسان دارد، چرا که روزه برای استراحت دستگاه گوارش خصوصا معده و رودهها و منظم کردن ترشحات معده و ترتیب دادن به اعمال هضم، بسیار مفید میباشد و دانشمندان حیوانشناس گفتهاند، حتی حیوانات هم از روی غریزهی خدادادی گاهی روزه میگیرند، از جمله در درندگان از قبیل شیر و پلنگ و ببر ملاحظه شده که هفتهای یک روز از خوردن هرگونه غذا خوددرای میکنند . خلاصه این که روزه تاثیرات روحی و اخلاقی و جسمی فراوانی دارد . باید گفت که در قدیم اطبا به امساک و خودداری از خوردن و آشامیدن خیلی اهمیت میدادند و به وسیلهی آن خیلی از امراض را معالجه نمودند و در طب جدید، نام امساک و پرهیز را رژیم غذایی گزاردهاند و این همان روزه است که به نامهای مختلف نامیده میشود .
علمای روان شناس جدید، روزه را یکی از بهترین عوامل صحتشمردهاند . پرفسور وکتور پوشر فرانسوی میگوید: روزه بهترین وسیله برای تندرستی میباشد .
باید گفت که روزه در معالجهی اغلب امراض، مفید و در پارهای از بیماریها علاج منحصر به فرد میباشد و اگر هم منحصر به فرد نباشد، انصافا بهترین و سهلترین روش معالجه است .
● اما فواید روزه به طور اختصار:
۱ ) در مورد اختلال حاد و مزمن رودهها و در هنگامی که فرمانتاسیون و تخمیرات معده و روده بیمار را دچار دلدردهای شدید میکند .
۲ ) هنگام زیاد شدن وزن بدن که معمولا ناشی از پرخوری و کمحرکتی است .
۳ ) در بیماران مبتلا به فشار خون .
۴ ) در بیماری دولاب و مرض قند
در کشورهای اسلامی اغلب مسؤولین نظم اجتماع، با آمار و ارقام ثابت کردهاند که در ماه رمضان تعداد جرایم، نزاعها، کشتارها و جنایات به حداقل میرسد
▪ در روزه گرفتن دو فایده منظور شده است:
۱ ) حفظ الصحهی بد
۲ ) تزکیهی نفس و تربیت روح
قرآن در فلسفهی روزه میفرماید «لعلکم تتقون» (تا شاید پرهیزکار شوید(
و حضرت علی ( علیه السلام) میفرماید: «والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق» (روزه برای آزمایش اخلاص مردم واجب گشت)
حضرت زهرا ( علیها السلام) میفرمایند: برای آن است که دلهای شما تزکیه و پاک و با صفا گردد . و تیرگیهارا از آن بزداید و روح انسان رابرای مقاومتشایسته آماده سازد .
● چرا بنا بر روایتی روزه مهمتر از نماز است؟
از این جهت که زن در حال حیض و نفاس هم نماز و هم روزه راترک میکند، ولی بعدا فقط باید روزه را قضا کند و دیگر این که اگر کسی علنا نماز نخواند، حدشرعی ندارد، ولی اگر روزه را علنی خورد، حد بر اوجاری میشود .
دیگر اینکه خداوند میفرماید: «انااجزی به» یا «انااجزی به» یعنی من پاداش روزه را میدهم، یا من پاداش روزهی روزهدار هستم در حالی که دربارهی نماز چنین چیزی نفرموده است .
● چرا خداوند شصت روز روزه را کفارهی خوردن یک روزه قرار داده است؟
باید گفت که منظور از مساوات میان «گناه» و «کیفر» مساوات عدد نیست، بلکه کیفیت عمل را نیز باید در نظر گرفت . خوردن یک روزهی ما رمضان با آن همه اهمیتی که دارد، مجازاتش تنها یک روز کفاره نیست، بلکه باید آنقدر روزه بگیرد که به اندازهی احترام آن یک روز ماه مبارک شود; به همین دلیل در بعضی از روایات آمده است که کیفر گناهان در ماه رمضان بیش از سایر ایام است و ثواب اعمال نیک هم بیشتر است، تا آنجا که مثلا یک ختم قرآن در این ماه، برابر هفتاد ختم قرآن در ماههای دیگر است .
● چرا واجب شده است که در سال سی روز (ماه رمضان) روزه بگیرند؟
روایت است که وقتی حضرت آدم ( علیه السلام) در بهشت از درختی که نهی شده بود، تناول کرد، تا سی روز آن غذا در شکمش بود، به همین دلیل خداوند بر بندگان و فرزندان حضرت آدم تا روز قیامت واجب نمود تا سی روز را در سال روزه بگیرند .
رضا ساعی شاهی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست