یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا

سرود شگفت آور آفرینش در سروده های دین ودایی هند باستان


سرود شگفت آور آفرینش در سروده های دین ودایی هند باستان

یکی از عالی ترین اشعار کتاب نیایشهای ریگ ودا, از نیایشها و سروده های دین ودایی هند در دوره ۱۵۰۰ الی ۵۰۰ ق م , سرود شگفت آور آفرینش است

یکی از عالی ترین اشعار کتاب نیایشهای " ریگ ودا " ، از نیایشها و سروده های دین ودایی هند در دوره ( ۱۵۰۰ الی ۵۰۰ ق.م)، سرود شگفت آور آفرینش است :

آنگاه نه هستی بود و نه نیستی ،

نه هوایی و نه افلاکی در ماورا آن ...

آیا جنبشی پدید آمد ؟ کجا ؟ به زیر کدامین پوشش ؟

آیا در اعماق ، آبی عظیم و راکد بود ؟

آنجا نه مرگ بود و نه زندگی جاوید ؛

نه هیچ نشانی که روز و شب را از یکدیگر جدا سازد .

آن " شیئ واحد ۱ " در سکوت و سکون بآرامی دم می کشید ؛

و چیزی دومین وجود نداشت . ۲

ظلمات در اعماق تیرگی نهان بود ؛

این همه بسان دریایی بیکران بود ؛

در این خلا و سکون مطلق ، نیرویی متمکن بود،

تا آنکه قدرت گرما آن " یگانه مجرد " را به بار ۳ آورد .

آنگاه در آن " یگانه " اراده به وجود آمدن پدید آمد،

اراده ای که نخستین بذر روح بود . ۴

فرزانگان در سویدای دل خویش به هوشمندی ،

دریافتند که هستی و نیستی به یکدیگر وابسته اند .

آنان اندیشه را در خلا به جولان درآوردند و به تامل پرداختند ؛

آیا همه چیز بر زبر و در زیر " او " هیچ بود ؟

بخشندگان بذر هستی و نیروها وجود داشتند ؛

نیروی آزاد و معلق ، و در مرتبه پایین ، حرکتی ناگهانی کرد .

براستی ، که می داند و که می تواند بیان کند ؟

کی او زاده شد و چگونه این جهان تجسم یافت ؟

خواه او عالم را آفریده ، خواه نیافریده باشد ،

او می داند که این خلقت از کجا آمده و تنها اوست که میداند ،

و در اعلا مقامات سماوات ۵ قرار دارد و جهان را مراقبت میکند ۶ ،

و او شاهد عالم ۷ و دانای کل ۸ باشد ، و .. .

محمد صالحی

۱- شیئ واحد ، همان حقیقت بی نام و نشانی است که اصل و عامل نخستین هستی است . = خدا

۲- میتوان این بخش را با سوره ی توحید ، در آنجا که می فرماید : او بی نیاز است ، نه زاده و نه زاییده شده است مقایسه کرد . ( قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ۱اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ )

۳- شاید اشاره به پدیدار شدن عشق در حضرت دوست است .!

۴- بسیار شبیه است به حدیث قدسی : من گوهری بودم پنهان ، خواستم تا شناخته و آشکار شوم پس خلق کردم . (کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن اُعرف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف - احقاق الحق، ج۱، ص۴۳۱(

۵- . شیبه به این آیه : خدای‌ رحمان‌ بر عرش‌ استوا یافت‌ ( الرحمن علی العرش استوی– سوره طه آیه ۵۶۴۸۳۰;

۶- شبیه به این آیه : و پروردگار تو حافظ و نگاهبان هر چیز است. ( و ربک علی کل شیء حفیظ – سوره سبا آیه ۲۱ )

۷- شبیه به آیه : همانا که او بر هر چیزی شاهد است . ( أَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ‌ءٍ شَهِیدٌ – فصلت آیه ۲۵ )

۸- شبیه به آیه : و او به هر چیزی عالم است . (هو بکل شی‏ء علیم – بقره ۲۹ )

منبع : سرود ۱۲۹ ، کتاب ۱۰ ریگ ودا – مربوط به دین ودایی هند باستان ، تاریخ جامع ادیان - جان بایر ناس ( بخش هندوئیزم قدیم ص ۱۴۴ )