چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
۱۲ اسفند ۱۳۵۹ صدام حسین خواستار آتش بس بین ایران و عراق شد
در روز ۱۲ اسفند ۱۳۵۹، در پی سفر هیات حسن نیت به عراق و ایران و در حالی که ابوالحسن بنیصدر، رییسجمهوری وقت ایران تقاضای خروج بلاشرط عراق از ایران را مطرح کرده بود، اعلام شد که صدام حسین خواستار آتشبس فوری و مذاکره مستقیم جهت خاتمه بخشیدن به جنگ شده است.
روزنامه کیهان در این روز نوشت: «پس از سه روز مذاکره در ایران و عراق اعضای هیات حسن نیت از بغداد عازم عربستان سعودی شدند تا در مورد نتایج سفر اخیرشان به بحث و تبادل نظر بپردازند. همزمان بنیصدر به خبرگزاری رسمی پارس گفت که در صورت خروج نیروهای تجاوزگر عراق از مناطق غرب و جنوب غربی ایران یک «هیات بینالمللی» در مورد دو کشور میتواند به قضاوت بنشیند. بنا به گفته خبرگزاری رسمی عراق در دور دوم مذاکرات هیات حسن نیت در بغداد، صدام حسین پیشنهاد آتشبس داده است و این بدین معنی است که وی خواهان آتشبس بدون خروج از مناطق اشغالی میباشد، در ضمن صدام به هیات مذکور گفته است که مرزهای آبی شطالعرب باید مورد شناسایی قرار گیرد و بدون این شناسایی خروج نیروها از ایران غیرممکن است.»
همزمان با این تحولات، روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در رابطه با سخنان امام به هیات رسیدگی به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از قول رویتر نوشت: «ایران به هیات رسیدگی به جنگ گفت که صدام باید محاکمه شود.»
تایمز مالی نیز خبر اعلام شرایط ایران را برای خاتمه جنگ چاپ کرد. این نشریه نوشت: «آیتالله خمینی و ابوالحسن بنیصدر میخواهند یک دادگاه بینالمللی تشکیل شود و عراق را به خاطر حمله به ایران محکوم کند و قبل از مذاکره عراق نیروهای خود را از خاک ایران خارج کند.»
این روزنامه به نقل از خبرنگار خود در تهران اضافه کرد دیپلماتها در تهران امیدوارند که دیدار اولاف پالمه - نخستوزیر سوئد - و دیدار اخیر این هیات از ایران منجر به مذاکره برای حل اختلاف بین دو کشور شود. این روزنامه همچنین به نقل از خبرنگار خود در بیروت مینویسد: «رهبران عراق معتقدند اگر کوشش این کمیسیون شکست بخورد نیروهای این کشور یک تهاجم جدید را شروع خواهند کرد.»
همزمان تیمسار سرتیپ فلاحی، جانشین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبهای نقطهنظرهای خود را در مورد نتایج کار هیات بررسی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تاثیر آن در جنگ و وضع جبههها تشریح کرد. فلاحی با تاکید بر اینکه «نیروهای متجاوز باید بدون قید و شرط از خاک ما خارج شوند»، در پاسخ به این سوال که آیا هیات بررسیکننده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که به کشور ما آمده بود، توانست متقاعد شود که عراق متجاوز است؟ گفت: «هرچند که از آثار تجاوز میتوان به متجاوز پی برد و یکی از آثار تجاوز حضور نظامی عراق در ایران است و دیگری تهدیداتی که صدام علیه ما میکند، اما برای این هیات لازم است که با فرصت و دقت همه جوانب جنگ و آثار تجاوز را بررسی کند.»
وی افزود: «احمد سکوتوره، سخنگوی این هیات معتقد است، ابتدا باید آتش را خاموش کرد و سپس تحقیق کرد که چه کسی خانه را آتش زده است، در صورتی که آقای بنیصدر معتقد است تا هنگامی که منبع آتشافروز را از بین نبریم، آتش خاموش نمیشود و استدلال آقای بنیصدر درست است. این هیات قرارداد ۱۹۷۵ را به عنوان مبنا قبول دارد و تردید نیز در آن نیست و امام هم تایید فرمودهاند و فقط مسالهای که هست تقدم و تاخر مسائل است یعنی اینکه آیا باید ابتدا متجاوز شناخته و مجازات شود و بعد به سایر مسائل پرداخته شود و یا اینکه اول آتشبس داده شود و نیروهای متجاوز بیرون بروند و بعد به آثار تجاوز پرداخت. به عقیده من این مساله ابتدا به یک مرحله بسیار کوتاه آتشبس احتیاج دارد که باید بلافاصله و بدون هیچگونه قید و شرطی نیروهای متجاوز از خاک کشور ما خارج شوند.»
تیمسار سرتیپ فلاحی در مورد وظیفه این هیات گفت: «اسلام دستور داده است که اگر به متجاوز توصیه شد که دست از تجاوز بردارد و برنداشت باید با آن جنگید. این هیات نیز مکلف است زمانی که متجاوز را شناخت و توصیه کرد که دست از تجاوز بردارد و او این کار را نکرد، باید با متجاوز بجنگند.»
از جانشین ستاد مشترک ارتش سوال شد که آیا سفر این هیات تاثیری در جنگ و در وضع کنونی جبهههای ما داشته و یا خواهد داشت؟ وی پاسخ داد: «خیر، چنین نیست. این هیات خودشان هم گفتند فقط آمدهاند نظریات طرفین را بشنوند و سپس توصیههایی به آنها بکنند و فعلا پیشنهاد خاصی نداشتند. مواضع ما از آغاز تا امروز و تا آخر تغییری نخواهد کرد و بنا به فرمان امام هرکس متجاوز است باید در یک دادگاه صالحه اسلامی تنبیه شود. این هیات اگر معتقد به قوانین مقدس اسلامی هستند، باید متجاوز را شناخته و محکوم کنند و ریشه اینگونه تجاوزات را در کشورهای اسلامی در همینجا قطع کنند.»
در پایان تیمسار سرتیپ فلاحی در مورد جبهههای جنگ گفت: «ما راه امیرالمومنین و حسین بنعلی(ع) را دنبال میکنیم یعنی راه مقاومت. مقاومت تا آنجایی که ثابت کنیم، مظلوم نیستیم چون مظلوم، ظالمپرور است. یکی از فلسفههای مبارزه حسینبنعلی(ع) این بود که ثابت کند مظلوم نیست. بنابراین ما هم باید آنقدر ایستادگی کنیم که ظالم تحقیر شده و فنا شود و این ریشههای ظلم در نظام اسلامی از همینجا برچیده شود.»
منبع: تاریخ ایرانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست