دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
بهترین سخن، بهترین اثر
گفتیم برای سخن گفتن هم باید مهارت داشت و همواره بهترین شکل گفتن را باید برگزید تا بهترین بازدهی را هم داشته باشد. این که در دعای تحویل سال، «حول حالنا الی احسن الحال» می خوانیم، یک عبارت تشریفاتی برای آغاز سال نیست بلکه شرح زندگی و رفتار مومنانه است و مومن همواره و در همه شئون زندگی باید به دنبال بهترین ها باشد. بهترین حال، بهترین زبان، بهترین رفتار چه مجموعه بهترین ها یعنی ایمان. ایمان بهترین ها را در جان و جهان انسان جاری می کند پس در سخن گفتن باید به بهترین شکل سخن گفت، به ویژه هنگام تربیت باید بهترین سخنان را در بهترین حالات و با بهترین روش ها و مبتنی بر بهترین اخلاق مطرح کرد والا وقتی سخن تلخ باشد نمی توان توقع نتیجه شیرین داشت. وقتی سخن تحقیرآمیز باشد نمی شود توقع تحول اخلاقی فرد و انجام کار بزرگ توسط او را داشت. پس اگر دنبال نتیجه خوب هستیم زبان به آتش نداشته باشیم بلکه زبان و کلام مان از جنس آب باشد.
حضرت آیت ا... حاج آقا مجتبی تهرانی در این موضوع کلام روشن و رهگشایی دارند و می فرمایند: یکی از مواردی که در باب تربیت مطرح شده است این است که مربی در یک حال خاصی، از تربیت دیگران نهی شده است؛ که در این حال نباید دیگری را تربیت کند! علت آن هم این است که ممکن است در این حال نتیجه مطلوب را نگیرد، بلکه نتیجه عکس می شود. درباره پیغمبر اکرم (ص) نقل شده که «نهی رسول ا... (صلی ا... علیه و آله و سلم) عن الادب عند الغضب» رسول خدا از تادیب به هنگام خشم، نهی فرمودند.ادب همان تربیت است. یعنی آن گاه که خشمگین شدی، تربیت نکن! در روایتی از علی (علیه السلام) است که فرمود: «لاادب مع الغضب» ادب کردن، هنگام خشم ممکن نیست. در حال خشم، ممکن است فرزند رو در روی تو بایستد!تربیت همراه با غضب، اصلا تربیت نیست. چون آن چه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تادیب و تربیت می خواهیم از او استفاده کنیم، حیا و پرده داری است. اگر بخواهی در آن حال که خشمگین هستی، فرزندت را تربیت کنی، چون هنوز نتوانستی خودت را کنترل کنی، ممکن است حرکتی از تو سر بزند که این موجب پرده دری شود.
چون عصبانی شده ای ممکن است یک دفعه حرکتی از تو سر بزند- اعم از گفتار و کردار- که موجب پرده دری و بی حیایی شود. مثلا موجب شود که طرف مقابل، جلوی تو بایستد؛ یعنی بر اثر این روش تو نتیجه عکس دهد. تو با این کارت پرده دری کردی. آن پرده دری و حیایی را که برای تربیت فرزند زیربنا بود دریدی. تربیت در این موقعیت دیگر فایده ندارد. چون محور و زیربنا، پرده داری است نه پرده دری. ببینید این مسئله ای را که من مطرح کردم، جنبه عینی دارد و مربوط به معارف ماست. مربوط به معارف قرآنی و روایی ماست . من خطابه بلد نیستم. شعار هم بلد نیستم؛ من ضد شعارم و اهل شعورم. آدم باید نسبت به معارف دینی اش شعور پیدا کند. اگر می خواهد اصلاح کند، باید بداند که اصلاح بر محور شعور است و بر محور شعار نیست. در این حال خشم و غضب، بدان که روایات از تربیت نهی کرده اند. دلیل آن را هم گفتم؛ برای این است که باید در تربیت حیا و پرده داری در فرد شکوفا شود. در تربیت محور پرده داری و حیاست.استاد راه را نشان دادند پس کسی که خود خشمناک است و بر سر نفس خود امیر نیست و اختیار رفتار و گفتار خود را ندارد، نخواهد توانست، خود راه را از چاه تشخیص دهد، چه رسد که راه را به دیگران نشان دهد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حج رافائل گروسی آمریکا رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات حجاب دولت سیزدهم رسانه
هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی قتل وزارت بهداشت آموزش و پرورش سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی خودرو قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن تورم بورس
تئاتر زنان محمدعلی علومی تلویزیون خانواده سریال دفاع مقدس نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما سینما کتاب
مغز دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان طوفان الاقصی نوار غزه نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی بازی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون باتری گوگل ناسا ویندوز ماهواره
رژیم غذایی زیبایی چای بیمه کاهش وزن آلرژی افسردگی