پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
بداء و نشانه های ظهور
صحبت كردن از حضرت مهدی(ع) و نشانههای ظهور ایشان در واقع صحبت كردن از حوادثی است كه بناست در آینده اتفاق بیفتد و لذا به جاست كه از خود بپرسیم: اگر در مورد احادیث نقل شده در این زمینه بررسی اسناد صورت گرفت و مطمئن شدیم كه آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آیا میتوان مطمئن بود كه حتماً همه آن حوادث آنگونه كه در روایات شریف ما آمدهاند وقوع یابند؟ پاسخ به این سؤال در كتب عقیدتی و فلسفی تحت عنوان »بداء« داده میشود كه طی این بخش از مطالب به آن میپردازیم.
»بداء« در لغت به معنای ظهور و روشن شدن پس از مخفی بودن چیزی است و اصطلاحاً به روشن شدن چیزی پس از مخفی بودن از مردم است؛ بدین معنا كه خداوند متعال بنا بر مصلحتی مسئلهای را از زبان پیامبر یا ولیای از اولیای خویش به گونهای تبیین میكند و سپس در مقام عمل و ظهور و بروز، غیر آن را به مردم نشان میدهد. در قرآن آمده است:
یَمحُوا اللَّهَ ما یَشاءُ وُیُثبِتُ وَ عِندَهُ اُمُّ الكِتابِ.۱
خداوند هر چه را بخواهد محو یا ثبت میكند در حالی كه امالكتاب نزد اوست [و خود میداند عاقبت هر چیزی چیست].
و در آیهای دیگر:
وَ بَدالَهُم سَیِّئاتُ ما كَسَبُوا.۲
بدیهایی را خود كسب كرده بودند و برای آنها مخفی بود برایشان نمایان شد.
و یا:
ثُمَّ بَدالَهُم مِن بَعدِ ما رَأَؤا الآیاتِ.۳
پس از آن كه نشانهها را دیدند [حقیقت امر] بر آنها روشن شد.
این ظهور پس از خفا تنها برای انسان رخ میدهد و در مورد خداوند متعال ابداً صدق نمیكند وگرنه لازمهاش این است كه خداوند نسبت به آن موضوع جهل داشته باشد كه این امر محالی است. خداوند، چنانكه قرآن كریم میفرماید به همه چیز آگاه و داناست: »إناللَّه كان علیماً خبیراً، ۴ است و نسبت به همه چیز - در همه زمانها و مكانها چه حاضر باشند و چه غایب، چه موجود باشند و چه فانی و چه در آینده به وجود بیایند، علم حضوری دارد. قرآن كریم در این زمینه میفرماید:
إنَّ اللَّهَ لا یَخفی عَلیهِ شَیءٌ فِیالاَرضِ وَلا فِیالسَّماءِ.۵
هیچ چیزی در آسمان و زمین از [نظر] خداوند متعال مخفی نمیشود.
از همین روست كه مسئله بداء و ظاهر كردن آن امر مخفی را به خداوند نسبت داده میشود:
وَبَدالَهُم مِنَاللَّهِ مالَم یَكُونُوا یَحتَسِبُونَ۶
خداوند آنچه را گمان نمیكردند، برای آنها ظاهر كرد.
براساس آیه:
اِنَّ اللَّهَ لا یُغَیَّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروُا ما بِاَنفُسِهِم۷
خداوند چیزی را كه از آنِ مردمی است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند و با استفاده از دیگر آیات و روایات میتوان چنین برداشت كرد كه برخی اعمال حسنه، نظیر: صدقه، احسان به دیگران، صله رحم، نیكی به پدر و مادر، استغفار و توبه، شكر نعمت وادای حق آن و... سرنوشت شخص را تغییر داده و رزق و عمر و بركت زندگیش را افزایش میدهد، همانطور كه اعمال بد و ناشایست اثر عكس آن را بر زندگی شخص میگذارد.
پیش از شرح این عبارت كه بداء در حقیقت ظاهر شدن چیزهایی كه از ناحیه خداوند متعال برای مردم مخفی و برای خودش مشخص بود، لازم است یادآور شویم كه خداوند متعال بنا بر آیات قرآن دو لوح دارد:
۱) لوح محفوظ
لوحی كه آنچه در آن نوشته میشود؛ پاك نشده و مقدرات آن تغییر نمییابند؛ چرا كه مطابق با علم الهی است:
بَل هُوَ قُرآنٌ مَجیدٌ × فی لَوحٍ مَحفوظٍ.۸
بلكه آن قرآن مجیدی است كه در لوح محفوظ ثبت گردیده است.
۲ ) لوح محو و اثبات
بنا بر شرایط و سننی از سنتهای الهی سرنوشت شخص یا جریانی به شكلی خاص میشود، با از بین رفتن آن سنتها و یا مطرح شدن سنتهای جدید سرنوشت آن شخص و یا آن جریان تحتالشعاع سنتهای جدید قرار میگیرد. به عنوان مثال بناست كه شخص در سن ۲۰ سالگی فوت كند اما به واسطه صله رحم یا صدقهای كه میدهد، ۳۰ سال به عمرش اضافه میشود و تا ۵۰ سالگی زنده میماند و یا به عكس، آن شخص بناست ۵۰ سال عمر كند به واسطه گناه كبیرهای خاص ۳۰ سال از عمرش كاسته میشود در همان ۲۰ سالگی میمیرد. كه البته خداوند متعال از اول میدانست كه بناست اولی ۵۰ سال و دومی ۲۰ سال عمر كند ولی برای روشن شدن این سنتهای الهی مطلب به این شكل از زبان پیامبران یا اولیای الهی(ع) بیان میشود.
در قرآن كریم هم آمده است: یَمحُوااللَّهَ ما یَشاءُ وَ یُثبِتُ وَ عِندَهُ اُمُّ الكِتابِ۹ و یا این آیه: ثُمَّ قَضی اَجلاً و اَجَلٌ مُسَمّی عِندَهُ.۱۰
با توجه به این دو لوح و مطالبی كه تا به حال به آنها پرداختیم، این سؤال به ذهن میرسد كه: آیا ظهور حضرت مهدی(ع) و نشانههایی كه برای آن بیان شده است، در لوح محفوظاند یا محو و اثبات. به عبارت دیگر آیا ممكن است اصلاً مسئلهای به نام ظهور ایشان تا آخر عمر بشریت و هستی اتفاق نیفتد و یا ظهور بدون تحقق نشانهها رخ دهد یا خیر همه نشانهها باید رخ دهند؟ در پاسخ به این سؤال باید نشانههای ظهور را به دو دسته تقسیم كنیم:
۱) امور و علائم مشروط؛
۲) امور و علایم حتمی. آنگونه كه امام باقر(ع)۱۱ امور را به موقوفه و حتمیه و امام صادق(ع) به حتمی و غیر حتمی تقسیم كردهاند.۱۲ مسئله بداء هم در چهار زمینه با موضوع ظهور حضرت مهدی(ع) ارتباط مییابد:
الف) نخست، نشانههای مشروط و غیر حتمی ظهور
جز نشانههایی كه صراحتاً در احادیث به حتمی بودن آنها اشاره شده است، بقیه نشانههای ظهور همگی از امور موقوفه به شمار میروند، چنانكه بزرگانی مانند شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی بدان تصریح كردهاند. بدین معنا كه به جز نشانههای حتمی ظهور بقیه آنها بنا بر مشیت و اراده الهی ممكن است دچار تغییر و تبدیل، تقدم و یا تأخر شوند. به عبارت دیگر آنها از جمله امور لوح محو و اثبات به حساب میآیند و ممكن است با تغییر و تبدیل در شرایط آنها و عوض شدن علل رخ دادن آنها به گونه دیگری پدید آیند و یا اصلاً رخ ندهند. البته بسیاری از رویدادهایی كه در احادیث ما به آنها اشاره شده است تا كنون اتفاق افتادهاند و دچار بداء در اصل تحقق خویش نشدهاند.
مثلاً اگر در حدیث به نزول بلایی (مشروط) اشاره شده باشد به واسطه توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممكن است در نزول آن تأخیر رخ دهد و یا اصلاً چنین بلایی به جهت عظمت عمل صالح ایشان نازل نشود و یا اینكه با برخی اعمال صالح و یا ناصالح ظهور حضرت را دچار تعجیل یا تأخیر كنند.
شاید بتوان علت بیان چنین اخباری را این دانست كه اگر مسأله به این شكل تبیین نمیشد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمیشدند و بدان مبتلا میگشتند اما پس از صدور حدیث از ناحیه معصوم(ع) و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن با دعا و توسل و استغفار از پدید آمدن چنان حادثه ناگواری ممانعت به عمل آورند و یا سبب حدوث اتفاقی خوشایند شوند. البته فراموش نكنیم كه عكس این مطلب هم كاملاً صادق است به این معنا كه شخص معصوم(ع) با اعلام نزول بلا و علت آن حجت را بر مردم تمام میكنند كه شما با وجود آنكه میتوانستید، آن بلا را از خویش دفع نكردید یا فلان خیر را به سوی خویش جلب ننمودید و از همین روست كه روایت شده است:
خداوند متعال، به چیزی مثل بداء عبادت نشده است.۱۳
ب) دوم، علائم ظهور و امور حتمی
پنج مورد از نشانههای ظهور در بسیاری از روایات كه از حد تواتر گذشته است؛ از جمله نشانههای علایم حتمی برشمرده شدهاند:
خروج سید خراسانی و یمانی، ندای آسمانی (مبنی بر حقانیت حضرت مهدی(ع))، شهادت نفس زكیه و فرو رفتن سپاهیان سفیانی در منطقه بیداء (بیابان بین مدینه و مكه).۱۴
این نشانههای پنجگانه را احادیث از علایم حتمی شمردهاندو هیچگونه احتمال بدایی در مورد تحقق آنها ندادهاند وگرنه خلاف حتمی بودن آنها میشد. این نشانهها شدیداً با مسأله ظهور ارتباط داشته و همگی مقارن ظهور رخ خواهند داد انشاءاللَّه. بزرگوارانی چون مرحوم آیتاللَّه خویی در پاسخ به نویسنده كتاب سفیانی۱۵ و علامه سید جعفر مرتضی عاملی، در كتاب خویش۱۶ و شیخ طوسی، در غیبت خویش نسبت به این موضوع تصریح و اذعان كردهاند كه:
هر چند بنابر تغییر مصلحتها با تغییر شروط اخباری كه به حوادث آینده میپردازند، ممكن است دچار تغییر و تبدیل شوند جز آن كه روایت تصریح كرده باشد كه وقوع آن جریان حتمی است كه (با توجه به اعتماد ما به معصومین(ع)) ما هم یقین به حدوث آنها در آینده پیدا میكنیم و قاطعانه میگوییم در آینده چنین خواهد شد.۱۷
اشكال اساسی كه به این نظر گرفته میشود؛ متكی به حدیثی است كه نعمانی در كتاب خویش آورده است كه: محمدبن همام از محمد بن احمد بن عبداللَّه خالنجی از ابوهاشم داوود بن قاسم جعفری نقل كردهاند كه گفته است: نزد امام جواد(ع) بودیم و صحبت از حتمی بودن آمدن سفیانی شد، از آن حضرت پرسیدم: آیا در مورد امور حتمی هم بداء رخ میدهد؟ فرمودند: آری. گفتم: میترسم در مورد خود حضرت مهدی(ع) بداء رخ دهد. حضرت فرمودند:
[ظهور] حضرت مهدی(ع) وعده الهی است و خداوند خلف وعده نمیكند.۱۸
علامه مجلسی، هم در بحارالانوار پس از نقل این حدیث این توضیح را اضافه كردهاند كه:
شاید محتوم معانی مختلفی داشته باشد كه با توجه به اختلاف در تعاریف ممكن است در مورد برخی از آنها بداء رخ بدهد. مضاف بر اینكه شاید منظور از بداء در مورد خصوصیات آن حادثه محتوم و حتمی باشد و نه اصل تحقق آن، كه مثلاً پیش از زوال حكومت بنیعباس سفیانی جنبشهای خویش را آغاز كند.۱۹
این فرضیه چندان قابل قبول نیست؛ چرا كه در صورت پذیرفتن آن، چه فرقی بین حتمی و غیر حتمی خواهد بوده مضاف بر این كه روایت از حیث سندی ضعیف است.۲۰ در ضمن نمیتوان از آن همه حدیث و روایتی كه به شدت بر حتمی بودن این پنج نشانه امتناع احتمال رخ دادن بداء در آنها تأكید میكنند، چشمپوشی كرد و به احادیث انگشتشماری از این دسته تمسك نمود؛ چرا كه ممكن است در شرایط خاصی (به فرض قوت و اعتبار سندی آنها) معصوم(ع) مجبور شده باشند از روی تقیه، چینی سخنی بگویند.
به امام باقر(ع) در مورد حضرت مهدی(ع) گفتم: میترسم كه زود بیایند و سفیانی نباشد. حضرت فرمودند:
واللَّه نه. [سفیانی] از حتمیاتی است كه حتماً خواهد آمد.۲۱
امور یا موقوفهاند یا حتمیه كه سفیانی از دسته حتمیاتی است كه حتماً خواهد بود۲۲.
و یا امام صادق(ع) فرمودند:
از حتمیاتی كه پیش از قیام حضرت مهدی(ع) خواهند بود [اینهاست]: شورش سفیانی، فرو رفتن در بیداء، شهادت نفس زكیه و منادی كه از آسمان ندا در دهد۲۳ .
حمران بن اعین از امام باقر(ع) راجع به آیه: »ثُمّ قَضی اَجلاً وَ اَجَلٌ مُسمّی عِندَه«۲۴ میپرسد. حضرت میفرمایند:
دو اجل وجود دارد: محتوم و موقوف.
۱) محتوم چیست؟
۲) جز آن نخواهد شد
۳) و موقوف؟
۴ )دمشیت الهی در رابطه آن جاری میشود.
۵) امیدوارم كه سفیانی جزء موقوفها باشد.
۶) واللَّه كه نه از محتومات است.۲۵
ج) سوم، بداء و قیام حضرت مهدی(ع)
ظهور حضرت حجت(ع) از اموری است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكید شده و در حتمیت آن ذرهای شك و شبهه وجود ندارد. پیش از این گفتیم كه در آیاتی نظیر آیه ۵۵ سوره نور خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانروایان زمین گردند و بر آن سیطره یابند كه چنین واقعهای در تمام طول تاریخ تا كنون اتفاق نیفتاده است و از آنجا كه »اِنَّ اللَّهَ لایُخلِفُ المیعادَ«۲۶ و خداوند در وعده خویش تخلف نمیكند، در آیندهای دور یا نزدیك حتماً چنین اتفاقی خواهد افتاد انشاءاللَّه...
علاوه بر اینكه در موارد بسیاری رسول مكرم اسلام(ص) و معصومین(ع) شدیداً تأكید نمودهاند كه:
حتی اگر از عمر هستی بیش از یك روز باقی نمانده باشد، خداوند آن قدر این روز را طولانی میكند كه حضرت مهدی(ع) ظهور كرده و جهان را مملو از قسط و عدالت گردانند.۲۷
چ) چهارم، تعیین زمان ظهور حضرت مهدی(ع)
بسیاری از روایات، ما را از توقیت (مشخص كردن زمان ظهور) یا تعیین محدوده زمانی برای ظهور حضرت به شدت نهی كردهاند و شیعیان را امر كردهاند كه هر كه چنین كرد تكذیب كنند و دروغگو بشمارند؛ چرا كه این مطلب در زمره اسرار الهی است و كسی آن را نمیداند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست