دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

مهمان تازه در جمع بزرگان سرعت


مهمان تازه در جمع بزرگان سرعت

بسیاری از شرکت های بزرگ خودروساز در دنیا معمولا برای اعلام خبر ساخت محصولات جدید و خاص خود با بهانه های مختلف سر و صدای زیادی به راه می اندازند

بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروساز در دنیا معمولا برای اعلام خبر ساخت محصولات جدید و خاص خود با بهانه‌های مختلف سر و صدای زیادی به راه می‌اندازند. به ژوئن سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردیم، زمانی که پژو از تصمیم خود برای رویا با چالشی هیجان‌انگیز خبر داد: تلاش برای برنده شدن در یکی از معتبرترین مسابقات رالی سرعت جهان موسوم به Le Mans ۲۴ Hours. اکنون نتیجه این تلاش به بار نشسته است تا پژو با DPFS ۹۰۸ به یکی از خبرسازترین برندهای خودروساز در زمینه خودروهای سرعت تبدیل شود.

پژو همواره مدعی است که فلسفه خاصی را در طراحی و ساخت خودروهای جدید خود به کار می‌گیرد و آن چیزی نیست جز عالی بودن و قابل اطمینان بودن. در خلال رونمایی از V۱۲ HDi DPFS ۹۰۸ نیز همواره بر این فاکتورها تاکید شده است، اما باید دید در واقعیت به چنین چشم‌اندازی دست یافته است؟ موتور این خودروی سرعتی از نوع موتورهای دیزل HDi است که به سیستم فیلتر مخصوص دیزل یا همان DPFS نیز مجهز شده است. این یعنی موتور خودرو ازجمله فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست به شمار می‌آید. به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردیم یعنی ۲‌سال پس از اعلام تصمیم هیجان‌انگیز پژو برای برنده شدن در رالی معتبر Le Mans ۲۴ Hours. در آن سال این رالی با حضور ۲۰۰ هزار تماشاچی برگزار شد و پژو نیز با شرکت دادن DPFS ۹۰۸ بهترین بهره‌برداری را از آن کرد. ساختار کاملا آیرودینامیکی و در عین حال توجه به استانداردهای زیست‌محیطی ازجمله نکاتی بوده است که همواره از سوی منتقدان صنعت خودرو در این محصول جدید مورد توجه قرار گرفته است.

نکته جالب توجهی که در نامگذاری این خودرو از سوی پژو دیده می‌شود استفاده از ترکیب ۹۰ و ۸ است. از آنجاکه در سال‌های اخیر مدل‌های جدید این برند همواره با اعداد ۲۰ یا نهایتا ۴۰ همراه بوده استفاده از ترکیب ۹۰ و ۸ برای بسیاری از افراد جای تعجب داشته است. در حقیقت پژو خواسته است با استفاده از رقم غیرقابل پیش‌بینی ۹۰ از یک سو و ۸ که تداعی‌‌کننده محصول بعدی خودروی مفهومی ۹۰۷ به شمار می‌آید نشان دهد که مهمان متفاوتی را راهی دنیای خودروهای سرعتی کرده است.

البته گرچه از بعد فنی برخی معتقدند که این خودرو نمایشی از عقب‌گرد به حساب می‌آید (بخصوص از نظر وزن و ارتفاع مرکز گرانش) اما تیم اسپرت پژو معتقد است DPFS ۹۰۸ از جهات گوناگون بخصوص استحکام شاسی و ساختار آیرودینامیکی نسبت به محصولات قبلی این برند پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. نگاهی به دماغه خودرو به خوبی نشان از تلاش بی‌وقفه مهندسان پژو برای ارائه محصولی کاملا آیرودینامیک است.

بدنه این خودرو از کربن ساخته شده است و در کل فضای بسیار محدود و بسته در آن دیده می‌شود که در مقایسه با مدل ۹۰۵ محدودتر است. البته همین ساختار فشرده نقش قابل‌توجهی در بهبود وضعیت آیرودینامیکی آن دارد. به عقیده متخصصان خودرو، این نوع ساختارهای فشرده عموما بسیار مستحکم و قابل اطمینان هستند. این نوع ابتکار عمل را می‌توان الهام گرفتن از اثر پوسته تخم‌مرغی دانست، جایی که نمی‌توان با استفاده از یک دست و فشردن همزمان قسمت‌های بالایی و پایینی تخم‌مرغ آن را خرد کرد.

گفته می‌شود تیم مهندسی پژو بدنه خارجی این خودرو را تنها در عرض چند هفته طراحی کرده و ساخته است که احتمالا به دلیل محدودیت زمانی بوده که تا آغاز مسابقه سرعت وجود داشته است. با این حال آنها مجبور بوده‌اند در همین مدت اندک نیز تمام تلاش خود را برای ارائه ساختاری فوق‌آیرودینامیک به کار گیرند.

۳ ماه پس از آغاز این پروژه مدل اولیه آن برای آزمایش در تونل باد آماده شد. در این تونل سیستم فرمان خودرو و ترمزها بارها و بارها مورد آزمایش قرار گرفتند تا هر گونه عیبی برطرف شود.

نکته جالب توجه درخصوص پژو ۹۰۸ این است که جعبه‌دنده آن به صورت تلفیقی از الکتریسیته و جریان هوای فشرده کنترل می‌شود.

● موتوری که برای آینده طراحی شده است

موتور خودرو که قلب آن به شمار می‌آید ۵/۵ لیتر گنجایش داشته که البته این رقمی است که از سوی برگزارکنندگان مسابقه سرعت به عنوان سقف گنجایش در نظر گرفته شده است. از آن گذشته چنین ظرفیتی به مهندسان پژو این امکان را می‌دهد تا در آینده از سوخت‌های دیگری نیز برای آن استفاده کنند.

موتور پژو ۹۰۸، ۱۲ سیلندر دارد که اصلی‌ترین هدفی که مهندسان پژو از این ابتکار عمل دنبال کرده‌اند به حداقل رساندن لرزش‌های درون موتور است.

اما شاید هر علاقه‌مندی تصور کند موتور دیزلی این خودرو چندان دوستدار محیط زیست نباشد، اما استفاده از ۲ فیلتر مخصوص در انتهای هر یک از سیستم‌های احتراق موجب شده تا ضمانتی سفت و سخت مبنی بر غیرآلاینده بودن خودرو ارائه شود. در حقیقت پژو مدعی است این خودرو تحت هر شرایطی دود تولید نمی‌کند.

۲ سیستم احتراق خودرو تا حد امکان کوتاه طراحی شده‌اند تا در کل تک‌تک اجزای تشکیل‌دهنده موتور خودرو به کوچک‌تر شدن آن کمک کنند. قدرت موتور حدود ۷۰۰ اسب بخار است که این توان برای شرکت در یک مسابقه سرعت و عقب نماندن از انبوه خودروهای سرعتی و فوق‌مدرن رقم قابل قبولی به شمار می‌آید.

پژو برای این که جای هیچ حرف و حدیثی را نیز باقی نگذاشته باشد تایرهای این خودرو را از برند معتبری همچون میشلن گرفته است.

پهنای قابل توجه این تایرها به ثبات خودرو بخصوص در زمان حرکت با سرعت بالا در پیچ‌های تند کمک می‌کند. پژو ۹۲۵ حدود ۹۲۵ کیلوگرم وزن دارد که در نوع خود وزن قابل قبولی است، هرچند برخی صاحب‌نظران معتقدند وزن این خودرو می‌توانست کمتر از این نیز باشد.

در کل می‌توان این خودرو را یکی از برگ‌های برنده چند سال اخیر پژو به شمار آورد که از پوسته یک فناوری مفهومی خارج شده است. این خودرو می‌تواند در سال‌های آینده و البته با اندک اصلاحات و تغییرات مورد نیاز سر از بسیاری از مسابقات سرعت جهان درآورد.

پژو حساب ویژه‌ای روی محصول خاص خود یعنی ۹۰۸ باز کرده است و از آنجا که گفته می‌شود تا سال‌های آینده این برند برنامه خاصی در زمینه طراحی و ساخت خودروهای سرعتی نخواهد داشت همگان معتقدند این برند فرانسوی تمامی تمرکز و تلاش خود را بر مانور تبلیغاتی روی این خودرو معطوف خواهد کرد.

مهدی پیرگزی