سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

روانکاوی فرهنگ عامه


روانکاوی فرهنگ عامه

کتاب «روانکاوی فرهنگ عامه» کاوشی روانکاوانه درباره برخی از گیراترین و پرطرفدارترین جنبه‌های فرهنگ عامه است. «تب همه‌گیر فوتبال»، «ولع خرید»، «میل شبه شهوانی برخورداری از ماشین»، …

کتاب «روانکاوی فرهنگ عامه» کاوشی روانکاوانه درباره برخی از گیراترین و پرطرفدارترین جنبه‌های فرهنگ عامه است. «تب همه‌گیر فوتبال»، «ولع خرید»، «میل شبه شهوانی برخورداری از ماشین»، «تأثیر شگرف موسیقی پاپ و جاز در نسل جوان و شیفتگی وصف‌ناپذیر آنان به خوانندگان این نوع موسیقی» از جمله مسائلی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مترجم در مقدمه کتاب نوع روش نویسنده در تحلیل‌هایی این کتاب را برای انجام مطالعات مشابه در خصوص موسیقی پاپ و موضوعاتی نظیر آن در کشور ما سودمند می‌داند و با توجه به برخی جلوه‌های مشترک در فرهنگ عامه، آن را کتابی کاربردی معرفی می‌کند.

پاینده همچنین در مقدمه کتاب عنوان می‌کند: ماهیت عمیقاً میان رشته‌ای در این مطالعات موضوعی است که متأسفانه برای بسیاری از دست‌اندرکاران پژوهش‌های فرهنگی کاملاً توجیه شده به نظر نمی‌رسد مشخصاً اینکه روانکاوی چه کاربردی در مطالعات اجتماعی می‌تواند داشته ‌باشد پرسشی است که غالباً مطرح می‌شود. شاید ترجمه این کتاب به روشنتر شدن ربط نظریه‌های روانکاوی به مطالعات فرهنگی کمک کند.

این کتاب شامل سه بخش «مقدمه»، «بررسی‌های موردی» و «چشم اندازها» است.