جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

نگاهی به انیمیشن یوز ایرانی


نگاهی به انیمیشن یوز ایرانی

پنجاه سال پیش ما در دشت های خوزستان شیر داشتیم و حالا نداریم. در مازندران ببر داشتیم و حالا نداریم. حالا نوبت یوز پلنگ ایرانی است. هرساله جمعیت آنها کم تر و کم تر می شود و اینک در …

پنجاه سال پیش ما در دشت های خوزستان شیر داشتیم و حالا نداریم. در مازندران ببر داشتیم و حالا نداریم. حالا نوبت یوز پلنگ ایرانی است. هرساله جمعیت آنها کم تر و کم تر می شود و اینک در آستانه ی انقراض اند . جانوران در حیات وحش به هم وابسته اند. این ما هستیم که آن ها را تهدید می کنیم. محدوده زندگی آن هارا تنگ تر و تنگ تر می کنیم . شاید روزی عکس گرفتن یک شکارچی با یک قلاده یوز پلنگ شکار شده برایش با احساس غرور همراه بود. اما حالا این تصویر دردناک و منزجر کننده است.چندی پیش توله های یوزی در جاده های خراسان در اثر تصادف کشته شدند. روز بعد در همان محل ماده یوز پلنگ که به دنبال توله هایش می گشت باز بر اثر تصادف کشته شد. بسیاری از یوزها بر اثر ناآگاهی اهالی و ترس بی موردشان کشته شده اند و این در حالی است که نسل یوز آسیایی تنها در ایران باقی مانده است.

توجه به این موضوع چندی است آغاز شده. ما انجمنی به نام یوز ایرانی داریم و در تقویم نیز روزی به همین نام ثبت شده است. اما برای دستیابی به این هدف راهی دراز در پیش است و همتی همگانی را می طلبد.

در سال گذشته پروژه ساخت انیمیشن یوز به پیشنهاد صبا و به نویسندگی علی مینایی آغاز شد. یک تریلوژی یا سه گانه، هر کدام به مدت چهل و پنج دقیقه به صورت داستانی. با شروع این پروژه، همراه با دوستانم در انجمن یوز و انتشارات ایرانشناسی سفری به منطقه ی خراسان شمالی داشتم و موفق به تماشای یوز ایرانی و جبیرها و دیگر حیوانات موجود در منطقه و البته خود منطقه از نزدیک شدم.این جدای از جمعآوری اطلاعات نقش زیادی در انتقال احساسم به گروه هنرمندان تولید داشت.

داستان های مینایی، داستان هایی جذاب و پر کشش از آب در آمده. در اولین قسمت، در شرایطی خاص و به طور اتفاقی بچه یوز سر از گله آهوها در می آورد و با بچه آهو دوست می شود. محور اولین قسمت، روح جوانمردی و مروت است. در داستان سوم هم چهارپایان که متوجه نزدیک شدن زمان زلزله شده اند با کمک همدیگر خبر آن را به گوش محیط بان ها می رسانند.

تکنیک کار، دوبعدی به شیوه دستی است که در این تکنیک، کلیه فریم ها توسط دست طراحی می شود. زمان تولید این پروژه با توجه به کیفیت بالاتر و تعدد شخصیت های آن نسبت به پروژه های قبلی بیشتر بوده و به همین نسبت حرکات نیز نرم تر و داستان، ریتم تندتری دارد .

موسیقی یوز را مهرداد جنابی براساس سازها و نواهای خراسان و ترکیب آن با موسیقی امروزی ساخته و برای تاکید بر ایرانی بودن کار و معرفی منطقه از لهجه خراسانی از زبان یکی از محیط بان ها استفاده شده است که البته باید از این زحمتکشان بی منت تشکر کنم. لوکیشن ها و فضاها اغلب همان است که از نزدیک دیدم مثل پاسگاه های منطقه، که شب ها در آن خوابیدم. در پایان از کلیه کسانی که در ساخت این کار همراه من بودند تشکر می کنم.

نویسنده : علیرضا کاویان راد