جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
چه طور یک کنفرانس خبری را پوشش بدهیم
مجبور نیستیم کنفرانس های خبری را به طور کامل پوشش بدهیم. اگر در یک کنفرانس خبری هفتگی موضوع جذابی پیدا نمی کنید یا اظهارات به روشن شدن تحولات کمکی نمی کند می توانید به کلی از خیر آن بگذرید.
دو راه برای پوشش کنفرانسهای خبری:
۱) خبر درباره یک موضوع
به جای این که یک کنفرانس خبری هفتگی را هر هفته از ابتدا تا انتها پوشش بدهید تحولات را دنبال کنید و یک یا دو موضوع را انتخاب کنید و بر اساس آخرین تحولات (اگر در صحبتهای مثلا سخنگوی وزارت خارجه گفته جدیدی شنیده میشود) یک خبر بنویسید.
اگر یک دیپلمات ایرانی در عراق دستگیر شده این حتما خبر است و آنچه سخنگوی وزارت خارجه در این باره میگوید اگر جملهای جدید باشد یعنی پلهای بر آنچه تا به حال گفته شده یا انجام شده بیفزاید آن یک جمله حتما خبر است.
بر اساس این یک جمله اگر جمله به روشن کردن آخرین تحولات کمک میکند و باز هم تاکید میکنم آن جمله تکراری و همچنین کلیشهای نیست (مثلا این که وزارت خارجه بگوید «داریم تلاش میکنیم تا مشکل را حل کنیم») میتوانید یک خبر جدید درباره ربوده شدن دیپلمات ایرانی در عراق بنویسید.
میتوانید لید را روی آخرین اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه متمرکز کنید. در جمله بعد از لید مقداری پیشینه بدهید که مثلا ماجرا چگونه و کی اتفاق افتاد. یا اگر مثلا وزیر امور خارجه تقصیر را بر گردن نیروهای امریکایی در عراق انداخته اما نیروهای امریکایی دست داشتن خود را در قضیه رد کردهاند میتوانید در پاراگراف پیروی لید بنویسید «نیروهای امریکایی می گویند کار انجام نبوده »
در جملاتی که در پی میآید باز میتوانید آخرین اظهار نظرها و تحولات را مربوط دیگر را شرح دهید. و الی آخر.
به این ترتیب شما از میان اظهارات سخنگوی وزارت خارجه یک موضوع را انتخاب کرده و بر اساس آن یک خبر نوشتهاید. دیگر نیازی هم نیست در انتهای آن خبر مثلا اشاره کنید سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که سفر وزیر آموزش و پرورش بنین به ایران مفید بود.
خبر دیگر میتواند مثلا مربوط به برنامه هستهای ایران و آخرین اظهار نظرها باشد که باز هم اگر اظهار سخنگوی وزارت خارجه کمکی به قضیه میکند و آن اظهارات جدید است و اهمیت دارد میتوانید آن را هم یک خبر بکنید.
گاه همچنین این امکان وجود دارد که مثلا در یک کنفرانس خبری رییس جمهور اظهاراتی گفته شود که برخی از آنها به درد سرویس اجتماعی میخورد (مثلا به بیمه همگانی مربوط میشود) برخی به درد سرویس اقتصادی (آنجا که به مسکن مربوط میشود) و الی آخر. اگر درباره یک موضوع مینویسید، باید قانون نقل قولهای طلایی را پاس بدارید. حداکثر دو یا سه نقل قول کوتاه کافی است. از نقل قولهای کوتاه، شفاف استفاده کنید که صاف میرود سر اصل مطلب.
۲) راه دیگر: یک خبر با چند موضوع
برای این کار از یک (لید جمع بندی کننده) Summary_Lead استفاده کنید.
در این لید به دو یا سه موضوعی که بیشتر از سایر گفتهها اهمیت دارند اشاره کنید و در طول خبر به ترتیب اهمیت هر موضوع را با ذکر پیشینه، جزییات، نقل قول های مرتبط و توضیحات لازم بیاورید. تیتر چنین مطلبی میتواند مربوط به پر اهمیتترین بخش خبر باشد.
این نوع خبرها بیشتر برای پوشش یک سخنرانی یا یک کنفرانس خبری با حضور یک مقام عالرتبه مملکتی مناسب است که اظهارات آنها در زمینه های مختلف مهم است. اما یادتان باشد تا این اظهارات را با پیشینه و آخرین تحولات پیرامونی شان همراه نکنید معنادار نخواهند شد.
مهدی مهرپویان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل رئیس جمهور دولت سیزدهم مازندران سیدابراهیم رئیسی دولت مجلس شورای اسلامی رئیسی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد هواشناسی تهران خراسان رضوی پلیس فضای مجازی سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران
خودرو مالیات قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تعطیلی شنبه دلار طلا
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب رسانه تلویزیون سریال سینما موسیقی
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا حماس جنگ غزه چین اوکراین ترکیه لبنان یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور بارسلونا لیگ برتر سپاهان جام حذفی مس رفسنجان لیگ برتر انگلیس بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی آلزایمر مغز گوگل آیفون اپل باتری سرعت اینترنت تبلیغات عیسی زارع پور
بارداری سازمان غذا و دارو پوست دیابت کاهش وزن سرماخوردگی