دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

جلوه‌هایی از ترویج فساد و فحشا در دوران پهلوی


جلوه‌هایی از ترویج فساد و فحشا در دوران پهلوی

یکی از روش های حکومت پهلوی برای رواج دین گریزی و نهادینه ساختن دین ستیزی در جامعه ایران اشاعه فحشا و فساد بود.
این رژیم به نام آزادی و با استفاده از این حربه در این راه تلاش های …

یکی از روش های حکومت پهلوی برای رواج دین گریزی و نهادینه ساختن دین ستیزی در جامعه ایران اشاعه فحشا و فساد بود.

این رژیم به نام آزادی و با استفاده از این حربه در این راه تلاش های مذبوحانه فراوانی انجام داد که شروع وقیحانه آن کشف حجاب بود که در دوران رضا شاه انجام گرفت. پس از سقوط رضا شاه و در زمان محمد رضا پهلوی هر چند به ظاهر حساسیت و بند و بست های دوران رضا شاه در مورد حجاب زنان در معابر عمومی اعمال نمی شد ولی اقدامات فراوان دیگری برای رواج بی بند و باری و فحشا و از میان برداشتن حجاب انجام می شد که به مراتب خطرناک تر از اعمال نظامی رضا شاه بود.

در این راستا مطبوعات به عنوان یکی از ابزار های حکومت برای رواج فحشا در اختیار رژیم پهلوی قرار گرفته و به روش های مختلف در راستای اهداف رژیم تلاش می کردند. ذیلا به طور اختصار به ذکر نمونه هایی از این روش ها در جراید این دوره پرداخته می شود.

تبلیغ فیلم های مستهجن:

فیلم های سینمایی در دوران حکومت پهلوی و به طور مشخص در زمان زمامداری محمد رضا پر از مسائل عشقی از جنس عشق های خیابانی که با نمایش زنان نیمه عریان و صحنه های روابط عاشقانه همراه بود. روزنامه ها و مجلات نیز در این راه یاریگر سینما گران بودند و با درج جملات تحریک آمیز مردم را دعوت به دیدن فیلم ها می نمودند. به عنوان مثال یکی از مجلات در این دوره در تبلیغ فیلمی نوشت: «هیچ فیلمی بهتر از لبخند های یک شب تابستان، شهوت زندگی و عشق و سرزمین او را نمایان نمی سازد. حرکت در آفتاب و نور ماه، وزش باد های مفرح، اهتزاز گل ها و بوته ها هوس را در انسان زنده کرده و عشاق را وا می دارد که به هم آیند.»

چاپ عکس های نیمه عریان زنان:

مجلات و روزنامه ها در این دوره برای نشان دادن زیبایی و از شکستن قبح عریان بودن عکس هایی از زنان نیمه عریان با و ضعی تحریک آمیز به چاپ می رساندند. در این باره اصل موضوع همواره تحت الشعاع بود. به عنوان مثال برای توصیف آب دریا و بیان فواید آن زنی را با لباس شنا نشان داده و معمولا جمله ای قصار یا یک بیت شعر تحریک آمیز نیز که هیچ ارتباطی با اصل موضوع نداشت درج می گردید.

استفاده ابزاری از زنان:

در این دوره از زنان و برای تبلیغ کالا ها بهره برداری می شد. به عنوان مثال کالایی که تبلیغ می شد حتما می بایست بر تن یا در دستان زنی نیمه عریان زیبا رو وخوش اندام باشد و مجلات همواره در تبلیغات خود از هنر پیشه های زن ایرانی و خارجی استفاده می کردند.

علی محققی