جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
افكار عمومی
● تعاریف از نگاه كارشناسان
به منظور آشنایی هر چه بیشتر با افكار عمومی نكته نظرات بعضی از كارشناسان مسائلاجتماعی و جامعه شناسان را در زیر می آوریم ماكینسون می گوید : افكار عمومی عبارتست از اظهار نظر روی هر موضوع معینی كهبوسیله مطلع ترین ، اخلاقیترین و با هوش ترین افراد جامعه می شود و توسعه پیدا می كندآلفــرد ســووی می نویسد : افكــار عمــومی ضمیر باطنی یك ملت است .
افكارعمومی قدرت گمنام نیروی سیــاسی است كه در هیچ قــانون اساسی پیش بینی نشدهاست . فشــار افكــار عمومی همانند فضا و جو است جــو را نمی توان دید ولی آنرا درهر سانتی متر مربع می توان احساس كرد .چارلز كولی اظهار می دارد : افكار عمومی حاصل جمع داوریهای جداگانه افراد نبودهبلكه پدیده ای است سازمان یافته و محصول ارتباطات متقابل .در تعریف دیگری در مورد افكار عمومی می خوانیم : افكار عمومی عبارتست ازعقایدی كه بی سرو صداو بدون آن كه كسی متوجه آن شود اكثر ذهنها را مشغول می كند . وحتی جرأت اظهار نظر وجود ندارد. بررسی تاریخی افكار عمومی نشان می دهد این واژه را می توان معادل اراده مردم ،احساسات عوام ، عقاید مردم كوچه وبازار ، روح میهنی ، حمایت عامه ، خواستعمومی و... دانست و در مفهوم وسیع تمام طرز زندگی یك ملت و یا به قول علمایعلوم اجتماعی فرهنگ یك ملت می نامند.
● عوامل تشكیل دهنده افكار عمومی
۱ ) مذهب ، سنت و سابقه در آداب و رسوم
۲) تعلیم و تربیت از طرف مدرسه یا خانواده
۳ ) همسایگان محیط
۴ ) طرز توجه به مسائل و میزان بیداری افراد و شناخت آنان
۵) فرصت ها و موقعیتهای ایجاد شده
۶ ) وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیون و مطبوعات
۷ ) نطق و سخنرانی افراد ذی نفوذ و مورد قبول مردم
۸ ) ارتباط با افراد
۹ ) سانسور و عدم اطلاع رسانی
۱۰) تبلیغات یا اطلاع رسانی
۱۱)شایعات
● رهبران افكار عمومی
هنگامی كه مردم دارای اطلاعات قبلی در زمینه ای نسبت به یك موضوع نباشند ایجادافكار عمومی نسبت به آن موضوع آسانتر است و بالعكس ایجاد افكار عمومی پیرامونموضوعی كه مردم در باره آن دارای اطلاع و بینش قبلی هستند مشكل بنظر می رسد . درچنین مواردی استفاده از تكنیك های تبلیغی و كمك گرفتن از وسایل ارتباط جمعی بهتنهایی نمی تواند به مردم نحوه فكر كردن را دیكته كند . در چنین هنگامی باید به سراغگروه مورد اعتماد مردم و متخصص ترین رهبران افكار عمومی رفت رهبران فكری عبارتند از افرادی كه دارای اطلاعات بیشتری پیرامون موضوع هستند و برامر بحث و گفتگو و تحریك و تشویق مردم تسلط بیشتری دارند و مشتاقند تا از طریقوسایل ارتباط فردی ، گروهی و جمعی ، بیان نقطه نظرهای جامع تر، اطمینان بخش تر وارائه تحلیل و تفسیر پیرامون موضوع افكار عمومی را در باره آن بوجود آورند .جامعه شناسان برای رهبران فكری ویژگیهای زیرا را قائلند
۱ ) نسبت به موضوع دارای علاقه و انگیزه شدید هستند
۲ ) در مقابله با افراد عادی در گیر در همان امر دارای اطلاعات بیشتری هستند
۳ ) مشتاِق و علاقمند به استفاده از وسایل ارتباطی برای ابراز عقیده خود می باشند
۴ ) نسبت به عقاید نو حالت پذیرش بیشتری دارند
۵ ) سازماندهان ، رهبران و مدیران خوبی هستند و می توانند مردم را مجتمع و برانگیختهنگاهداشته و به عمل وا دارند
● انواع رهبران افكار عمومی
۱ ) رهبران رسمی افكار عمومی : یعنی كسانی كه به سبب موقعیت و عناوین اجتماعی وسیاسی رهبرند و دارای نفوذ هستند
۲ ) رهبران غیر رسمی افكار عمومی : این دسته افرادی هستند كه به سبب اطلاعات زیادو كسب اعتبار و شهرت و به سبب تسلط به مسئله در بین مردم به عنوان رهبر افكارعمومی شناخته می شوند .
وسایل ارتباط جمعی در عصر حاضرازنظر افكار عمومی واجد اهمیت فراوان می باشند .این وسایل می توانند با ارائه برنامه های ویژه و پخش خبرهای خاص و تكیه ، تأكید وتكرار یك خبر و انتخاب تیترها و تنوع بیان موضوع انتخاب محل خبر و روشهای دیگربه مردم دیكته نمایند كه در باره چه چیزها فكر كنند و چگونه فكر كنند
● نقش روابط عمومی در كنترل افكار عمومی شناخت افكار عمومی
نحوه شكل گرفتن و راههای تغییر آن برای مسئولین روابطعمومی دارای اهمیت است زیرا ایشان را قادر می سازد
۱ ) با موفقیت تغییرات لازم رادر افكار عمومی ایجاد كنند
۲ ) دسترسی و یاری گرفتن از آنها را در هنگام لزوم در یابند
۳ )تكنیكهای تكمیلی را بجز آنچه كه وسایل ارتباط جمعی انجام می دهد باز شناسد
مسئولین روابط عمومی روشهای گوناگونی را در جهت شناسایی افكار عمومی و هدایتآن می توانند بكار بگیرند كه به پاره ای از این روشها اشاره می كنیم:
۱ ) تماس با دوستان ، كارمندان ، مراجعه كنندگان به مؤسسه و مصرف كنندگان كالا و یاخدمات تولید شده مؤسسه
۲ ) جمع آوری و بررسی شكایات ، گزارشات ، نامه ها ، تلفنها و نوشته های انتقادیافراد داخل و خارج سازمان
۳) شركت در جلسات ، سمینارها ، نشستهای انتقادی كه در اجتماع پیرامون حوزهفعالیت مؤسسه تشكیل می شود
۴ ) شركت در جلسات مسئولین سازمان
۵ ) پرس و جوهای شفاهی و تلفنی
۶) تهیه بریده جراید و بررسی مسائل و مطالب چاپ شده در نشریات
۷ ) اجرای طرح افكار سنجی
● تبلیغات و اهمیت آن
از آنجا كه تبلیغات نقش مهمی در هدایت افكار عمومی ایفا می كند در اینجا به فرایندتبلیغات و اهمیت آن می پردازیم تبلیغات عبارتست از فرایندی كه طی آن یك یا چند نفر می كوشند تا با برقراری ارتباطتوسط یك یا چند رسانه ارتباطی بر روی عقیده ، اندیشه و رفتار یك یا چند نفر تأثیربگذارند .از آغاز پیدایش سازمان در جامعه بشری اشخاص بسیاری می كوشیدند تا بر عقیده ورفتار دیگران از طریق بیان مؤثر و ترغیب و تشویق بدون تهدید زور ، تطمیع ، فریب ،سخت گیری و ایجاد نیاز تأثیر بگذارند . در حقیقت تلاش برای اینكه چگونه می توان ازطریق تبلیغ دیگران را بكاری و یا پذیرش عقیده ای وا داشت . تلاش تازه ای نیست بشراز همان آغاز می كوشیده تا به اسرار چنین امری پی برد چون در این صورت می توانستانسانهای مورد نظر خود را بسوی كاركردن ، آموختن و جنگیدن سوِ ق دهد در ارتباط با آموزش نیز تلاش می کند تغییراتی در رفتار آموزش گیرنده بوجود آوردولی این فرایند را تبلیغ نمی گویند بین ارتباط آموزشی و ارتباط تبلیغی از نظر اهداففرستنده ارتباط ، متن ارتباط و گیرندگان ارتباط ، تفاوتهایی وجود دارد .در كتاب مبانیتبلیغ در تعریف تبلیغ چنین می خوانیم تبلیــغ در سالمترین ، طبیعی ترین و اصــولی ترین شكل آن نوعی آموزش است كه بهمنظور نشر دانــش و آگــاهی های سیاسی و اجتمــاعی و فرهنــگی و نشر ارزشهــا وسجایای اخلاقی صورت می گیرد در مقدمه كتاب گامهایی در راه تبلیغ نیز چنین می خوانیم تبلیغات عبارت از القاءظریف منویات یك فرد یا گروه و یا یك نظام است حضرت امام خمینی (ره) در مورد اهمیت تبلیغات فرموده اند : تبلیغات همان شناساندنخوبی ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست