یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

افكار عمومی


افكار عمومی

افكار عمومی عبارتست از اظهار نظر روی هر موضوع معینی كه بوسیله مطلع ترین , اخلاقی ترین و با هوش ترین افراد جامعه می شود و توسعه پیدا می كندآلفــرد

● تعاریف از نگاه كارشناسان

به‌ منظور آشنایی‌ هر چه‌ بیشتر با افكار عمومی‌ نكته‌ نظرات‌ بعضی‌ از كارشناسان‌ مسائل‌اجتماعی‌ و جامعه‌ شناسان‌ را در زیر می‌ آوریم‌ ماكینسون‌ می‌ گوید : افكار عمومی‌ عبارتست‌ از اظهار نظر روی‌ هر موضوع‌ معینی‌ كه‌بوسیله‌ مطلع‌ ترین‌ ، اخلاقی‌ترین و با هوش‌ ترین‌ افراد جامعه‌ می‌ شود و توسعه‌ پیدا می‌ كندآلفــرد ســووی‌ می‌ نویسد : افكــار عمــومی‌ ضمیر باطنی‌ یك‌ ملت‌ است‌ .

افكارعمومی‌ قدرت‌ گمنام‌ نیروی‌ سیــاسی‌ است‌ كه‌ در هیچ‌ قــانون‌ اساسی‌ پیش‌ بینی‌ نشده‌است‌ . فشــار افكــار عمومی‌ همانند فضا و جو است‌ جــو را نمی‌ توان‌ دید ولی‌ آنرا درهر سانتی‌ متر مربع‌ می‌ توان‌ احساس‌ كرد .چارلز كولی‌ اظهار می‌ دارد : افكار عمومی‌ حاصل‌ جمع‌ داوریهای‌ جداگانه‌ افراد نبوده‌بلكه‌ پدیده‌ ای‌ است‌ سازمان‌ یافته‌ و محصول‌ ارتباطات‌ متقابل‌ .در تعریف‌ دیگری‌ در مورد افكار عمومی‌ می‌ خوانیم‌ : افكار عمومی‌ عبارتست‌ ازعقایدی‌ كه‌ بی‌ سرو صداو بدون‌ آن‌ كه‌ كسی‌ متوجه‌ آن‌ شود اكثر ذهنها را مشغول‌ می‌ كند . وحتی‌ جرأت‌ اظهار نظر وجود ندارد. بررسی‌ تاریخی‌ افكار عمومی‌ نشان‌ می‌ دهد این‌ واژه‌ را می‌ توان‌ معادل‌ اراده‌ مردم‌ ،احساسات‌ عوام‌ ، عقاید مردم‌ كوچه‌ وبازار ، روح‌ میهنی‌ ، حمایت‌ عامه‌ ، خواست‌عمومی‌ و... دانست‌ و در مفهوم‌ وسیع‌ تمام‌ طرز زندگی‌ یك‌ ملت‌ و یا به‌ قول‌ علمای‌علوم‌ اجتماعی‌ فرهنگ‌ یك‌ ملت‌ می‌ نامند.

● عوامل‌ تشكیل‌ دهنده‌ افكار عمومی‌

۱ ) مذهب‌ ، سنت‌ و سابقه‌ در آداب‌ و رسوم‌

۲) تعلیم‌ و تربیت‌ از طرف‌ مدرسه‌ یا خانواده‌

۳ ) همسایگان‌ محیط‌

۴ ) طرز توجه‌ به‌ مسائل‌ و میزان‌ بیداری‌ افراد و شناخت‌ آنان‌

۵) فرصت‌ ها و موقعیتهای‌ ایجاد شده‌

۶ ) وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ از قبیل‌ رادیو ، تلویزیون‌ و مطبوعات‌

۷ ) نطق‌ و سخنرانی‌ افراد ذی‌ نفوذ و مورد قبول‌ مردم‌

۸ ) ارتباط‌ با افراد

۹ ) سانسور و عدم‌ اطلاع‌ رسانی‌

۱۰) تبلیغات‌ یا اطلاع‌ رسانی‌

۱۱)شایعات‌

● رهبران‌ افكار عمومی‌

هنگامی‌ كه‌ مردم‌ دارای‌ اطلاعات‌ قبلی‌ در زمینه‌ ای‌ نسبت‌ به‌ یك‌ موضوع‌ نباشند ایجادافكار عمومی‌ نسبت‌ به‌ آن‌ موضوع‌ آسانتر است‌ و بالعكس‌ ایجاد افكار عمومی‌ پیرامون‌موضوعی‌ كه‌ مردم‌ در باره‌ آن‌ دارای‌ اطلاع‌ و بینش‌ قبلی‌ هستند مشكل‌ بنظر می‌ رسد . درچنین‌ مواردی‌ استفاده‌ از تكنیك‌ های‌ تبلیغی‌ و كمك‌ گرفتن‌ از وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ به‌تنهایی‌ نمی‌ تواند به‌ مردم‌ نحوه‌ فكر كردن‌ را دیكته‌ كند . در چنین‌ هنگامی‌ باید به‌ سراغ‌گروه‌ مورد اعتماد مردم‌ و متخصص‌ ترین‌ رهبران‌ افكار عمومی‌ رفت‌ رهبران‌ فكری‌ عبارتند از افرادی‌ كه‌ دارای‌ اطلاعات‌ بیشتری‌ پیرامون‌ موضوع‌ هستند و برامر بحث‌ و گفتگو و تحریك‌ و تشویق‌ مردم‌ تسلط‌ بیشتری‌ دارند و مشتاقند تا از طریق‌وسایل‌ ارتباط‌ فردی‌ ، گروهی‌ و جمعی‌ ، بیان‌ نقطه‌ نظرهای‌ جامع‌ تر، اطمینان‌ بخش‌ تر وارائه‌ تحلیل‌ و تفسیر پیرامون‌ موضوع‌ افكار عمومی‌ را در باره‌ آن‌ بوجود آورند .جامعه‌ شناسان‌ برای‌ رهبران‌ فكری‌ ویژگیهای‌ زیرا را قائلند

۱ ) نسبت‌ به‌ موضوع‌ دارای‌ علاقه‌ و انگیزه‌ شدید هستند

۲ ) در مقابله‌ با افراد عادی‌ در گیر در همان‌ امر دارای‌ اطلاعات‌ بیشتری‌ هستند

۳ ) مشتاِق و علاقمند به‌ استفاده‌ از وسایل‌ ارتباطی‌ برای‌ ابراز عقیده‌ خود می‌ باشند

۴ ) نسبت‌ به‌ عقاید نو حالت‌ پذیرش‌ بیشتری‌ دارند

۵ ) سازماندهان‌ ، رهبران‌ و مدیران‌ خوبی‌ هستند و می‌ توانند مردم‌ را مجتمع‌ و برانگیخته‌نگاهداشته‌ و به‌ عمل‌ وا دارند

● انواع‌ رهبران‌ افكار عمومی‌

۱ ) رهبران‌ رسمی‌ افكار عمومی‌ : یعنی‌ كسانی‌ كه‌ به‌ سبب‌ موقعیت‌ و عناوین‌ اجتماعی‌ وسیاسی‌ رهبرند و دارای‌ نفوذ هستند

۲ ) رهبران‌ غیر رسمی‌ افكار عمومی‌ : این‌ دسته‌ افرادی‌ هستند كه‌ به‌ سبب‌ اطلاعات‌ زیادو كسب‌ اعتبار و شهرت‌ و به‌ سبب‌ تسلط‌ به‌ مسئله‌ در بین‌ مردم‌ به‌ عنوان‌ رهبر افكارعمومی‌ شناخته‌ می‌ شوند .

وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ در عصر حاضرازنظر افكار عمومی‌ واجد اهمیت‌ فراوان‌ می‌ باشند .این‌ وسایل‌ می‌ توانند با ارائه‌ برنامه‌ های‌ ویژه‌ و پخش‌ خبرهای‌ خاص‌ و تكیه‌ ، تأكید وتكرار یك‌ خبر و انتخاب‌ تیترها و تنوع‌ بیان‌ موضوع‌ انتخاب‌ محل‌ خبر و روشهای‌ دیگربه‌ مردم‌ دیكته‌ نمایند كه‌ در باره‌ چه‌ چیزها فكر كنند و چگونه‌ فكر كنند

● نقش‌ روابط‌ عمومی‌ در كنترل‌ افكار عمومی‌ شناخت‌ افكار عمومی‌

نحوه‌ شكل‌ گرفتن‌ و راههای‌ تغییر آن‌ برای‌ مسئولین‌ روابط‌عمومی‌ دارای‌ اهمیت‌ است‌ زیرا ایشان‌ را قادر می‌ سازد

۱ ) با موفقیت‌ تغییرات‌ لازم‌ رادر افكار عمومی‌ ایجاد كنند

۲ ) دسترسی‌ و یاری‌ گرفتن‌ از آنها را در هنگام‌ لزوم‌ در یابند

۳ )تكنیكهای‌ تكمیلی‌ را بجز آنچه‌ كه‌ وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ انجام‌ می‌ دهد باز شناسد

مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ روشهای‌ گوناگونی‌ را در جهت‌ شناسایی‌ افكار عمومی‌ و هدایت‌آن‌ می‌ توانند بكار بگیرند كه‌ به‌ پاره‌ ای‌ از این‌ روشها اشاره‌ می‌ كنیم:‌

۱ ) تماس‌ با دوستان‌ ، كارمندان‌ ، مراجعه‌ كنندگان‌ به‌ مؤسسه‌ و مصرف‌ كنندگان‌ كالا و یاخدمات‌ تولید شده‌ مؤسسه‌

۲ ) جمع‌ آوری‌ و بررسی‌ شكایات‌ ، گزارشات‌ ، نامه‌ ها ، تلفنها و نوشته‌ های‌ انتقادی‌افراد داخل‌ و خارج‌ سازمان‌

۳) شركت‌ در جلسات‌ ، سمینارها ، نشستهای‌ انتقادی‌ كه‌ در اجتماع‌ پیرامون‌ حوزه‌فعالیت‌ مؤسسه‌ تشكیل‌ می‌ شود

۴ ) شركت‌ در جلسات‌ مسئولین‌ سازمان

‌ ۵ ) پرس‌ و جوهای‌ شفاهی‌ و تلفنی‌

۶) تهیه‌ بریده‌ جراید و بررسی‌ مسائل‌ و مطالب‌ چاپ‌ شده‌ در نشریات‌

۷ ) اجرای‌ طرح‌ افكار سنجی‌

● تبلیغات و اهمیت آن

از آنجا كه‌ تبلیغات‌ نقش‌ مهمی‌ در هدایت‌ افكار عمومی‌ ایفا می‌ كند در اینجا به‌ فرایندتبلیغات‌ و اهمیت‌ آن‌ می‌ پردازیم‌ تبلیغات‌ عبارتست‌ از فرایندی‌ كه‌ طی‌ آن‌ یك‌ یا چند نفر می‌ كوشند تا با برقراری‌ ارتباط‌توسط‌ یك‌ یا چند رسانه‌ ارتباطی‌ بر روی‌ عقیده‌ ، اندیشه‌ و رفتار یك‌ یا چند نفر تأثیربگذارند .از آغاز پیدایش‌ سازمان‌ در جامعه‌ بشری‌ اشخاص‌ بسیاری‌ می‌ كوشیدند تا بر عقیده‌ ورفتار دیگران‌ از طریق‌ بیان‌ مؤثر و ترغیب‌ و تشویق‌ بدون‌ تهدید زور ، تطمیع‌ ، فریب‌ ،سخت‌ گیری‌ و ایجاد نیاز تأثیر بگذارند . در حقیقت‌ تلاش‌ برای‌ اینكه‌ چگونه‌ می‌ توان‌ ازطریق‌ تبلیغ‌ دیگران‌ را بكاری‌ و یا پذیرش‌ عقیده‌ ای‌ وا داشت‌ . تلاش‌ تازه‌ ای‌ نیست‌ بشراز همان‌ آغاز می‌ كوشیده‌ تا به‌ اسرار چنین‌ امری‌ پی‌ برد چون‌ در این‌ صورت‌ می‌ توانست‌انسانهای‌ مورد نظر خود را بسوی‌ كاركردن‌ ، آموختن‌ و جنگیدن‌ سوِ ق دهد در ارتباط‌ با آموزش ‌ نیز تلاش‌ می‌ کند تغییراتی‌ در رفتار آموزش‌ گیرنده‌ بوجود آوردولی‌ این‌ فرایند را تبلیغ‌ نمی‌ گویند بین‌ ارتباط‌ آموزشی‌ و ارتباط‌ تبلیغی‌ از نظر اهداف‌فرستنده‌ ارتباط‌ ، متن‌ ارتباط‌ و گیرندگان‌ ارتباط‌ ، تفاوتهایی‌ وجود دارد .در كتاب‌ مبانی‌تبلیغ‌ در تعریف‌ تبلیغ‌ چنین‌ می‌ خوانیم‌ تبلیــغ‌ در سالمترین‌ ، طبیعی‌ ترین‌ و اصــولی‌ ترین‌ شكل‌ آن‌ نوعی‌ آموزش‌ است‌ كه‌ به‌منظور نشر دانــش‌ و آگــاهی‌ های‌ سیاسی‌ و اجتمــاعی‌ و فرهنــگی‌ و نشر ارزشهــا وسجایای‌ اخلاقی‌ صورت‌ می‌ گیرد در مقدمه‌ كتاب‌ گامهایی‌ در راه‌ تبلیغ‌ نیز چنین‌ می‌ خوانیم‌ تبلیغات‌ عبارت‌ از القاءظریف‌ منویات‌ یك‌ فرد یا گروه‌ و یا یك‌ نظام‌ است‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) در مورد اهمیت‌ تبلیغات‌ فرموده‌ اند : تبلیغات‌ همان‌ شناساندن‌خوبی‌ ها و تشویق‌ به‌ انجام‌ آن‌ و ترسیم‌ بدیها و نشان‌ دادن‌ راه‌ گریز و منع‌ از آن‌ است‌.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید