یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
رفع حوایج مؤمنین
"لیس البر ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البر من آمن بالله و الیوم الاخر و الملائکه و الکتاب و النبیین و آتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب و اقام الصلوه و اتی الزکاه و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی الباساء و الضراء و حین الباس اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون"(بقره: ۱۷۷).
از قرآن مجید استفاده میشود که آنچه به سود مردم باشد، پایدار و جاوید خواهد بود و آنچه سودمند نباشد، مانند کف روی آب بزودی از میان میرود و اثری از آن باقی نمیماند، همچنان که میفرماید: "فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض کذلک یضرب الله الامثال اما کفها به بیرون پرتاپ میشوند، ولی آنچه به مردم سود میرساند(آب یا فلز خالص) در زمین میماند؛ خداوند اینچنین مثال میزند"(رعد:۱۷). امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه "و جعلنی مبارکا این ما کنت"(مریم: ۳۱) که درباره حضرت عیسی (ع) نازل گشته میفرماید: "مقصود از جعلنی مبارکا"؛ "جعلنی نفاعاً" میباشد، یعنی خداوند عیسی را برای مردم بسیار سودمند قرار داد.
در حدیث دیگری آمده است: آن گاه که از رسول خدا (ص) پرسیدند: محبوبترین مردم کیست؟ فرمود: آن کس که وجودش برای مردم سودمندتر باشد. امام صادق (ع) میفرماید: "هر کس هفت بار خانه خدا را طواف کند خداوند عز و جل برای او ثواب شش هزار حسنه مینویسد و شش هزار گناه از نامه عمل او محو میکند و شش هزار درجه به او میدهد (آنگاه اسحاق بن عمار اضافه میکند که امام فرمود: خدا شش هزار حاجت او را برمیآورد) و سپس امام صادق (ع) فرمود: برآوردن حاجت مومن برتر از ده طواف است"(بحارالانوار، ج۷۱، ص ۳۲۶). از رسول خدا(ص) نیز روایت شده: "بندهای از بندگان خدا در اثر اینکه شاخه خاری را از سر راه مسلمین برداشت، اهل بهشت شد"(سفینه البحار، ج۳، ص ۸۲).
بعضی از مردم گمان میکنند که عبادت تنها به نماز خواندن و روزه گرفتن است و پارهای از اینان به حدی در غفلت و نادانی و خودخواهی فرو رفتهاند که اگر در برابر دیدگانشان مردم از گرسنگی جان دهند هیچ متاثر نمیشوند. در حالی که این تصور برخلاف منطق قرآن است، همچنان که در آیه صدر بحث آمده است: "نیکی تنها این نیست که (به هنگام نماز) روی خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب (آسمانی) و پیامبران، ایمان آورده، و مال (خود) را، با همه علاقهای که به به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان وواماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق میکند، نماز را بر پا میدارد و زکات را میپردازد، و (همچنین) کسانی که به عهد خود، به هنگامی که عهد بستند، وفا میکنند و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ استقامت به خرج میدهند، اینها کسانی هستند که راست میگویند (و گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است) و اینها هستند پرهیزکاران".
مکرر دیده شده که برخی افراد حتی در مسافرتهای عبادی مانند زیارت و حج، تمام اوقات خود را به زیارت و دعا و اعمال مستحبه فردی میگذرانند و هیچ کمکی به همراهان و همسفران خود نمی کنند با اینکه میدانند در میان آنها افراد ضعیف و ناتوان فراوان وجود دارند که سخت به کمک و مساعدت نیازمندند. در هر حال، یکی از اسباب سلوک، حسن سلوک با مردم و حس خیرخواهی نسبت به بندگان خداست و این احساس، انسان را از خودخواهی و خودبینی باز میدارد و به اخلاق الهی و ملکوتی متخلق میسازد. خداوند متعال میفرماید: "همچنان که خداوند با فضل و رحمت با شما رفتار میکند، شما نیز نسبت به یکدیگر دارای فضل و نیکی باشید "و لا تنسوا الفضل بینکم" مبادا این رابطه فطری و الهی را فراموش کنید.
رضا جاودان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست