پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
چالش های پژوهش
نقش پژوهش در پیشبرد و توسعه کلیه جوامع در حال توسعه و پیشرفته در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. با نگاهی هر چه اندک به برنامههای تمامی کشورهای پیشرفته در دههای گذشته، به راحتی میتوان به اهمیت پژوهش دررشد و توسعه اینگونه کشورها پی برد. بررسیها نشان میدهد که آنان با برنامه ریزیهای سی ساله و محور قراردادن پژوهش در تمامی زمینههای اقتصادی، اجتماعی، علوم پایه و کاربردی، به این مهم دست یافتهاند.
● برخی موانع پژوهشی
از جمله موانع عمده پژوهش در ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) موانع مربوط به مدیریت، سیاستگذاری و نظام تحقیقاتی
۲) موانع مربوط به فرهنگ پژوهش
۳) موانع مربوط به پژوهشگران
۴) موانع مربوط به فضای استاندارد علمی و پژوهشی
۵) موانع مربوط به قوانین و مقررات پژوهشی
۶) موانع مربوط به بودجه و امکانات پژوهشی
۷) موانع مربوط به کاربرد نتایج پژوهشی
همچنین در رابطه با موانع مربوط به فرهنگ پژوهش، میتوان به فقدان فرهنگ کار گروهی و ضعف سرمایهگذاری برای تولید دانش و بیتوجهی به زایش تفکر و اندیشه اشاره کرد. به جرات میتوان گفت تحقیق در سطوح گوناگون کشور ما جزیی از فرهنگ نیست؛ نه در حوزه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و جامعه و نه در سطح عامه مردم و خواص و مدیران و سیاستگذاران و تصمیمسازان و تصمیمگیران و مجریان، فرهنگ تحقیق وجود ندارد. این امر البته خود ناشی از دلایل متعددی است که مهمترین آنها فقدان احساس نیاز به تحقیق به دلیل وجود وابستگی و انحصارات و همچنین تقدیرگرایی و نبود رقابت از بعد کیفیت و هزینه در همه حوزهها و سطوح است. نکته قابل توجه آنکه، باوجود تعدد مسائل مبهم و ناشناس در کشور و مشکلات متعدد در زمینههای گوناگون، سؤالهای تحقیقاتی مورد نیاز کشور هنوز به درستی تبیین نشدهاند و با این حال متاسفانه پژوهشهای انجام گرفته و در حال انجام، بیشتر با تکیه بر فرم صورت میپذیرد تا تکیه بر محتوا و بیشتر هدف است تا ابزار.
ناآشنایی بسیاری از پژوهشگران با تعاریف، مفاهیم و روشهای پژوهش بر اساس استانداردهای بینالمللی و بیاعتقادی مسئولان به پژوهش و فقدان باورپژوهی را میتوان جزیی از چالشهای فرهنگی پیش روی پژوهش و تحقیق در ایران دانست. مواردی مانند مقاومت در مقابل وجود نارسایی در عملکرد و بیمیلی افراد به سرمایهگذاری در مراکز تحقیقاتی، نم-ونههای دیگ-ری از این چالش پژوهشی است. وضعیت بوروکراسی در کشور به گونهای است که برخی از سازمانها در برابر پذیرش این واقعیت که در عملکرد و بازده نارسایی وجود دارد، مقاومت میکنند. معمولاً این موارد در سازمان هایی پیش میآید که بیشتر توسط کارکنان ساده و معمولی کنترل میشوند. در سازمان هایی که افراد شاغل به خصوص مدیران آنها با منطق علت و معلولی برای استدلال آشنا هستند و قبلاً در این خصوص آموزش دیده اند، تمایل برای پژوهش بیشتر است.
از جمله مواردی که انجام تحقیق و پژوهش به منظور رفع نارسایی موجود را به طور ضمن تحت تأثیر قرار میدهد، این طرز تفکر است. همچنین هنگامی که قرار است در یک زمینه علمی سرمایهگذاری کنند و از آن چیزی که به آن علاقه دارند، به خاطر علم صرف نظر کنند، عقبنشینی میکنند. مصداق این امر، گروهی از سرمایهداران هستند. این سرمایهداران در حد ساختن مدرسه، مسجد و بیمارستان کار میکنند ولی هنگامی که صحبت از ساختن یک مرکز تحقیقاتی میشود، موضوع کاملاً متفاوت است . کسی درکی از ساختن یک مرکز تحقیقاتی ندارد.
بی توجهی و بیاعتمادی مدیران به یافتههای پژوهشی و نامشخص بودن و بهره نبردن از نتایج پژوهشی، از مسائل و چالشهای عمده در زمینه پژوهش در ایران است. ضعف ارتباطات که وجه مشخصه آن نامطلوب بودن ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه، ضعف ارتباط با دنیای پویای علم و فن آوری، ضعف مفرط پایگاههای اطلاعات و نظام اطلاع رسانی و مانند آن است را میتوان از دیگرمشکلات پژوهش در ایران دانست. همین طور، دانشجویان و دانش آموختگان برخی از رشتهها نیز نمیدانند برای چه سازمانی می توانند پژوهش انجام دهند و تخصص شان به درد کجا میخورد. اینجاست که مدیریت کلان پژوهش باید نقش آفرینی کند و با اشراف بر رشتههای علمی، نهادهای واسطی را بدین منظور ایجاد نماید.
هر پژوهش به خلق اندیشههای تازه منتهی میشود و هر اندیشه تازه ای، منشأ ط-رح پرسشهای نوینی است که انسان را به ارزیابیهای بیشتر و جدیدتر برمیانگیزد و زمینهساز تحولات علمی ، صنعتی و اجتماعی در هر جامعهای میشود. انتقال اطلاعات و یافتههای حاصل از پژوهش از طریق برگزاری همایشهای علمی و انتشار تحقیقات، قطعاً در ایجاد فرهنگ پژوهش و تشویق و ترغیب مبتکران و پژوهشگران مؤثر خواهد بود. در هر صورت نظام آموزشی و تحقیقاتی ، لازم است و در درجه اول پا به پای هم و دوشادوش یکدیگر پیش بروند و در درجه بعدی، خود را با نیازها و اولویتهای بازار کار، صنعت و خدمات بومی و ملی، مطابقت دهند و با آنها در ارتباط باشند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه