سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
مجله ویستا

کاربرد نمادهای گیاهی در طراحی نشانه های معاصر ایران


کاربرد نمادهای گیاهی در طراحی نشانه های معاصر ایران

این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش تحلیل محتوای بصری به بررسی ابعاد گرافیکی نشانه ها پرداخته, کیفیت و کمیت پرکاربردترین نمادهای گیاهی در ۳۰ ساله اخیر را نشان داده است

این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش تحلیل محتوای بصری به بررسی ابعاد گرافیکی نشانه ها پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین نمادهای گیاهی در ۳۰ ساله اخیر را نشان داده است. جامعه آماری مورد بررسی به صورت انتخابی، تعداد ۲۳۶ نشانه معاصر ایرانی را در بر می گیرد. ویژگی مشترک آنها استفاده از نماد گیاهی در طراحی نشانه است. یافتن پرکاربردترین نمادهای گیاهی در طی سه دهه گذشته هدف این بررسی است. نتایج نشان می دهد که نمادهای گیاهی در بین نشانه های مورد بررسی، بیشتر به سبک طراحی تجریدی گرایش یافته اند. علاوه بر نقش گل ها، طراحان، در استفاده از نقش اسلیمی، توان بالقوه آن را در انواع کاربردهای فرهنگی، اجتماعی، تولیدی، سیاسی، تجاری، به صورت حداکثر و بالفعل ارایه کرده اند. همچنین بیشترین کاربرد این نمادها در زمینه های فرهنگی بوده و اکثرا به صورت تلفیقی با تصاویر یا نوشتار همراه شده اند. این نتیجه علاوه بر رصد جایگاه طراحی نشانه، برای بررسی سمت و سوی حرکت جریانات هنری گرافیک معاصر ایران هم می تواند شاخص باشد و احتمالا به حوزه های دیگر هنر و علوم اجتمایی نیز تعمیم پذیر خواهد بود.

عنوان فایل
کاربرد نمادهای گیاهی در طراحی نشانه های معاصر ایران application/pdf
namad giahi.pdf
304 KB
دانلود

شمس ‌السادات موسوی ‌لر، بهاره بخارایی

گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

نشریه هنرهای زیبا ـ شماره ۳۷، بهار ۱۳۸۸