پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
گاهشماری در ایران باستان
سرزمین ایران با تمدن کهنسال خود در تاریخ دانش گاهشماری جهان جایی بسیار ارزنده دارد و تقویم کنونی ما که یکی ازکمنظیرترین و دقیقترین و احتمالاً منطقیترین تقویمهای دنیاست، راهی بس دراز پیموده تا صورت کنونی را به خود گرفته است.
گاهشماری ایرانی در طی تاریخ خود، به دلایل عدیده، ماههای سرگردان، جشنها و نوروزهای چرخان و سالهای نامنظم کبیسهاجرا نشده، بسیار داشته است. بزرگان بسیاری، غالباً ناشناس، به جان کوشیدهاند تا سرانجام این راه پرنشیب و فراز درنوردیده شود وتقویمی به صورت کنونی از گذشتگان نامدار به دست ما برسد که بتوانیم به آن بنازیم و چون میراثی گرانبها، به فرزندان خود بسپاریم.
اما تنها سرزمین ما ایران نبوده است که برای یافتن راهی درست، برای سنجش زمان، از سنگلاخها گذشته است. این مسئله از دیر باز و از هزارههای پیشین ذهن انسانها را به خود مشغول کرده است.
بشر نخست شب و ماه را ملاک قرار داده است (۳) و شاید دلیل آن این باشد که غالباً ماه را نماد جامعه شبانی و خورشید را نمادجامعه کشاورزی میدانند و جامعه شبانی، در بسیاری از فرهنگها، بر جامعه کشاورزی تقدم داشته است. از سوی دیگر، دسترسی بهتغییرات ماه، برای سنجش زمان آسان و عملی بوده است. هر کسی میتوانسته با چشم خود تغییرات ماه را در شبها ببیند و با ماه از هلال یا غُرّه تا بدر و از بدر تا ناپدید شدن ماه یا سَلخ پیش برود (۴)
اما دگرگونیهای خورشید و آگاهی از تغییرات زمانی آن میتوانست فقط در انحصار گروهی ویژه باشد.
در گاهشماری ماهی یا قمری، آغاز و پایان هر شبانهروزی نیمه شب بود؛ بابلیها یک شب و یک روز کامل را به عنوان روز کامل حساب میکردند (۵) و در میان اقوام آریایی اصل واحد زمان برای حساب مدت کوتاه، شب بوده است.(۶) در حالی که در گاهشماریکاملاً خورشیدی، رسیدن مرکز قرص خورشید به محاذات نصف النهار، آغاز و پایان محسوب میشد.
در سرزمین ما هم گاهشماری نخست بر مبنای ماه بوده است، هم چون هند و هم چون بینالنهرینی که میراث فرهنگ غنی سومری و سپس بابلی را با خود دارد. جای پای این موضوع را در اوستای کهن نیز میبینیم.
در حدود پنج قرن پیش از میلاد، گاهشماری بر مبنای ماه با گاهشماری خورشیدی کهاحتمالاً رهاوردی از مصر، بود در آمیخت(۷)
برای دوره هخامنشی، هرودوت (کتاب سوّم، ۹۰) اشاراتی به سال ۳۶۰ روزه دارد.(۸) او از۳۶۰ اسب سفید داریوش سخن میگوید که به ازای هر روز از سال خراج میگرفته است. پلوتارک نیز روایتی (احتمالاً نادرست) را نقل میکند که اردشیر دوم ۳۶۰ زن به شمارش ۳۶۰روز سال داشت(۹)
پس این دوره، دوره دوازده ماهِ سی روزه است که نیاز به اجرای کبیسه دارد تا با سالخورشیدی همسانی یابد، از این رو هر شش سال یک بار ماهی اضافه بر ماههای دوازدگانه به عنوان ماه سیزدهم بر سال افزوده میشد.(۱۰)
نام ماههای دوازدهگانه تقویم دوره هخامنشی را بر مبنای سنگنوشتههای هخامنشی وبخصوص سنگنوشته بیستون میتوان مورد بحث قرار داد. نام نه ماه از این ماهها مستقیماً در این کتیبهها ذکر شده است و بازسازی نام سه ماهی که در روایت فارسی باستان نیست، از روی متنهای ایلامی و بابلی امکانپذیر هست. ترتیب این ماهها چنین است:
ماه اول ژdu kanaiکa نامیده میشود(۱۱) که مطابق با ماه فروردین زردشتی و Nisann بابلیاست. این واژه را ترکیبی از ہdu -به معنی «راه آب» و - kan در مفهوم «کندن» میگیرند.(۱۲) اینمفهوم نشان دهنده از سرگیری فعالیتهای کشاورزی در آغاز بهار است. احتمالاً این فعالیتها ازماه پیش یعنی آخرین ماه سال آغاز میشود، چون مفهوم نام ماه دوازدهم نیز با این معنی هماهنگی دارد.
ماه دوم در کتیبههای هخامنشی quravahara نامیده میشود.(۱۳) که هم زمان اردیبهشت ماهاست و در بابلی Ayyaru نامیده میشود. ارتباط نام فارسی باستان این ماه با واژه Vahara، کهنیای واژه «بهار» است، کاملاً روشن است. بخش اول آن میتواند هم به معنی «جشن و سور» باشد و هم به معنی «نیرومند». پس مفهوم نام این ماه هخامنشی میتواند «بهار کامل»، «اوجبهار» یا «بهار نیرومند» معنی دهد که خود حاکی از اوجگیری گرماست.(۱۴) در صفحات بعد بهجشن «بهار بوده» تقویم زردشتی که در همین ماه است، اشاره خواهد شد.(۱۵)
ماه سوم که در کتیبههای هخامنشی qaigarci نام دارد(۱۶)، برابر با ماه خرداد است و در بابلی Simmannuنامیده شود. یافتن مفهوم قابل قبولی برای نام این ماهسانی نیست. برخی آن راترکیبی از واژه qaigar - به معنی «سیر» و ci - به معنی چیدن میدانند.(۱۷) به جشن «سیرسور» کهدر دوره ساسانی احتمالاً در این ماه انجام میشده است اشاره خواهد شد
ماه چهارم garmapada نامیده میشود(۱۸) که هم زمان با تیر ماه است و در بابلی نامیده میشود. در نام این ماه ترکیبی از garma - به معنی «گرما» و Pada - به معنی «زمان» رامیتوان دید.(۱۹)
نام ماه پنجم که هم زمان مرداد ماه است در کتیبههای هخامنشی نیامده است و از رویمتنهای ایلامی به صورت qurnabaxکi یا Drnabaji بازسازی میشود.(۲۰) این ماه در بابلی نامیده میشود. در بخش دوم ترکیب نخستین (qurnabaxکi)، واژه baxکi - را میتوان به معنیبخشیدن و در قسمت دوم ترکیب دوم (Drnabaji) واژه - baji را میتوان به معنی «باج و خراج» گرفت و برای قسمت اول هر دو ترکیب مفهوم قابل قبولی نمیتوان عرضه کرد.
نام ماه ششم که برابر شهریور ماه است، در کتیبهها ذکر نشده است. نام بابلی آن Ululu است.از روی متون ایلامی به صورت Garmabaxکi یا Xaropaکiya بازسازی میشود.(۲۱) در بخش اولترکیب دوّم میتوان واژه - Xara «خار» را دید با واژه Paکiya - به معنی به هم بستن. یعنی ماهیکه در آن خار را دسته میکنند. این مفهوم چندان منطقی به نظر نمیرسد. در ترکیب اوّل نیز Garma «گرما» و baxکi «بخشیدن» مشخص است، ولی مفهوم این ترکیب نیز با زمان ماه همآهنگی چندانی ندارد.
نام ماه هفتم Bagayadi که نام بابلی آن Taکritu است، بسیار مورد توجه و بحث پژوهشگرانقرار گرفته است.(۲۲) آن را ترکیبی از واژه baga - به معنی «خدا» و yadi - به معنی «به جای آوردنآیین نیایش خدایان» دانستهاند و نشانهای از راهیابی عنصر دینی در گاهشماری هخامنشی. اینماه برابر ماه مهر است و این سؤال پیش میآید که آیا منظور از baga ایزد مهر است ؟. این احتمالنیز داده میشود که این ماه صرفاً ماه تقسیم هدایا و شیرینیها بوده است و بازماندهای از جشنپارسی bagyazرا شاید بتوان در آن دید. ضمناً baga - را به عنوان نیای واژه «باغ» که مفهوم «سهم» و «بخشی از زمین» را دارد، نمیتوان از نظر دور داشت.(۲۳)
قرائنی نیز وجود دارد مبنی بر این که آغاز سال در اعتدال پائیزی، یعنی در آغاز این ماه قرارداشته است(۲۴). جشن معروف مهرگان نیز در این ماه اجرا میشده است.
نام ماه هشتم که برابر ماه آبان است، در کتیبههای هخامنشی وجود داشته است ولی در اثرمرور زمان پاک شده. نام بابلی این ماه Arahsamna است. بازسازی نام این ماه در فارسی باستانبهصورت Vrkazana* یا Vrkajana* است(۲۵) که واژه اول آن Vrka - به معنی «گرگ» و واژه دومآن اگر zana - خوانده شود، یعنی ماهی که در آن گرگ زائیده میشود و اگر jana - گرفته شود،یعنی ماهی که در آن گرگ شکار میشود.(۲۶)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست