سه شنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۳ / 7 January, 2025
نسل آینده DVD
به نظر میرسد سونی و سایر حامیان فرمت Blu-ray توانستهاند رقبای خود که حامیفرمت HD DVD هستند را شکست بدهند.
از دو سال پیش دو طرف در تلاشند تا در رقابت ساختDVD های نسل آینده پیروز شوند :
Blu-ray که از سوی سونی و کنسرسیومی از ۱۷۰ کارخانه دیگر حمایت میشود و HD DVD که از حمایت توشیبا و مایکروسافت و چند شرکت مهم دیگر برخوردار است .
هر دو فرمت , کیفیت تصویری و ویدیویی بالایی ارائه میدهند که با تلویزیون های نسل جدید صفحه تخت ( با فن آوری برتر ) کیفیت بهتری هم قابل دسترسی است و اینجاست که برنده این نبرد کنترل بازار جدید و سودمندی که میلیاردها دلار ارزش دارد را برعهده میگیرد.هر دو طرف در پی جلب حمایت کارخانهها و استودیوهای معروف سینما هستند . تنها استودیوی برادران وارنر است که با توجه به استفاده از هر دو فرمت ,هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته است .
در عین حال , در نمایشگاه بین المللی لوازم الکترونیکی که هفتم ژانویه ۲۰۰۸ برگزار شد کارخانههای سونی و توشیبا به شدت در پی معرفی فرمتهایDVD تحت حمایت خود به هالیوود بودند .
همچنین آنها در رقابت تنگاتنگ با هم در پی جذب شرکت برادران وارنر ( Warner ) هستند.
در حالی که رقبای سونی موقعیت بهتری داشتند,این شرکت به پیشرفت قابل ملاحظهای در این زمینه دست یافته است. اما چرا ؟
با وجود اینکه شرکت حامیHD DVD قراردادی با شرکت " پارامونت پیکچرز " و شرکت " دریم ورکز " امضاء کردند هنوز تعداد شرکتهای حامیBlu-ray به مراتب بیشتر از حامیان HD DVD است. با احتساب فروش سال ۲۰۰۷ , تیم سونی حدود دو برابر رقیبش دیویدی با فرمت Blu-ray فروخته است . مایکل برنز ( Micheal Burns ) نایب ریئس استودیوی " لیونز گیت " که از حامیان سونی و Blu-ray است , اعلام کرد : "" جالب اینجاست بنابر شایعات موجود در بازار , احتمال پیوستن شرکت برادران وارنر به ما در آینده نزدیک بالاست . " او اضافه کرد : " در این صورت ادامه حضور HD DVD در این رقابت غیر ممکن خواهد بود . "
البته سونی هیچ اظهار نظری در مورد این ادعا نکرده است و توشیبا نیز آن را فقط " تلاش برای جلب حمایت استودیوها " نامیده است .
از ابتدا هر دو طرف این جنگ ، استراتژی مشخصی داشتند :«دستیابی هر چه بیشتر به فیلمهای سینمایی جدید» البته کاملا واضح است ؛ مشتریان در صورتی فن آوری جدید DVD را خریداری میکنند که باور کنند فیلمهای سینمایی مورد علاقه خود را به دست میآورند .
همین حالا Blu-ray استودیوهای فراوانی را حامی خود میبیند ؛ از جمله والت دیزنی , فاکس و البته سونی ! یعنی در واقع ۴۹ درصد بازار فروش DVD را در اختیار دارد . استودیوی برادران وارنر کمپانی فیلم سازی پرکاری است که حدود ۳۰ فیلم سینمایی در سال تولید میکند . البته این شامل کمپانی خواهر خوانده آنها یعنی "" نیولاین سینما "" هم میشود . بنابراین در صورت امضای قرارداد با سونی , ۷۰ درصد بازار فروش DVD را به حامیان Blu-ray تقدیم کرده است . این مسئله باعث میشود که سایر استودیوها هم HD DVD را تنها بگذارند .
اما در سوی دیگر اگر شرکت توشیبا بتواند حمایت برادران وارنر را جلب کند , بازار فروش DVD بین دو طرف تقسیم میشود . این اتفاق ممکن است شرایط بسیار گیج کنندهای برای مشتریان به وجود آورد که سبب رکود بازار فن آوری جدید ( نسل آینده DVD ها ) شود در حالی که همه امیدوارند این فن آوری بتواند جان تازه ای به بازار ضعیف فروش DVD بدهد. به همین دلیل شرکت برادران وارنر تحت فشار است که تنها از یک فرمت DVD استفاده کند.
● جلب حمایت برادران وارنر
این رقابت از زمانی جالبتر شد که شرکت توشیبا توانست شرکتهای "" پارامونت پیکچرز ""و "" دریم ورکز "" را به حامیان HD DVD اضافه کند.حالا هر دو طرف در پی راهی برای جلب نظر برادران وارنر هستند.
"یوشی هیدو فوجی" ,رئیس بخش تجاری HD DVD در شرکت توشیبا در ژاپن , از تابستان ۲۰۰۷ تا به حال , سه بار به آمریکا سفر کرده است.همچنین "اندرو هاوس" مسئول ارشد بخش فروش شرکت سونی در پی پیروزی در این رقابت است .
این مسئله تا به آنجا ارزش دارد که " هاوارد استرینگر" از اعضای ارشد و بلند پایه ( CEO ) شرکت سونی شخصا از "ریچارد پارسونز" و "جفری بیویکس" ، دو تن از سهام داران اصلی شرکت برادران وارنر درخواست کرده که به حامیان Blu-ray بپیوندند.
توشیبا معتقد است چون فرمت HD DVD ارزانتر است , سریعتر بازار فروش DVD را در اختیار میگیرد. به گزارش "دیویدی ریلیز ریپورت"، قیمت تمام شده پیشنهادی برای هر HD DVDدر حدود ۳۱.۷۴ دلار است یعنی در حدود دو دلار ارزانتر از قیمت پیشنهادی برای هر DVD با فرمت Blu-ray .
همچنین توشیبا قیمت دستگاههای پخش فرمت HD DVD را در اوایل سال ۲۰۰۷ تا ۲۹۹ دلار پایین آورد.این قیمت پایین بود که سبب شد شرکتهای "پارامونت" و "دریم ورکز" فیلمهای تابستان ۲۰۰۷ خود را با این فرمت عرضه کنند(البته قبلا پارامونت هم مثل برادران وارنر از هر دو فرمت استفاده میکرد).
"جفری کاتزنبرگ ", مسئول ارشد شرکت "دریم ورکز" اظهار داشت :"آنچه رقابت را به سود ما تغییر داد ,کاهش قیمت سخت افزاری فرمت HD DVD بود که در نتیجه سود بالایی عاید خریدار میکند ".
او تصریح کرد :" به علاوه , قیمت ساخت نرمافزاری HD DVD در آینده به مراتب پایینتر از فرمت Blu-ray خواهد بود . "در این بین توشیبا مجبور شد ۱۵۰ میلیون دلار به شرکتهای "پارامونت" و "دریم ورکز" بپردازد که البته این پول شامل خرید امتیاز تبلیغاتی شخصیت شرکShrek هم میشود که به شرکت "دریم ورکز" تعلق دارد .
اما حامیان Blu-ray معتقدند هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها با قیمت HD DVD رقابت کنند.
"اندی پارسونز" که مذاکرات سونی با "برادران وارنر" را رهبری میکند اظهار داشت : "ما معتقدیم چون تعداد شرکتهای بیشتری حامی ما هستند ,وارنر متقاعد خواهد شد که ما تنها فرمت استاندارد DVDهای نسل آینده را تولید کنیم . "
اما یکی دیگر از حامیان فرمت Blu-ray, پیش بینی کرده است که دستگاههای پخش فرمت Blu-ray با قیمت پایینتر از ۳۰۰ دلار وارد بازار خواهد شد. همچنین افراد مطلع در هالیوود ادعا کردند ,اساسا ۱۵۰ میلیون دلاری که توشیبا تقدیم شرکتهای "دریم ورکز" و "پارامونت" کرد , شرایط رقابت را عوض کرد . آشکار است که اگر وارنر به حامیان Blu-ray بپیوندد , میلیون ها دلار از طریق کنترل بازار فروش نصیب آنها میشود .
استودیوی برادران وارنر سیاست سکوت را در پیش گرفته اما افراد نزدیک به آن معتقدند این کمپانی در انتظار آمار فروش دستگاههای پخش نسل جدید DVDها در تعطیلات کریسمس است.یکی از سهامداران اصلی این کمپانی اظهار داشت :"ما فقط حامی فرمتی هستیم که بتواند تعهد کند , تعداد دیویدی بیشتری در اختیار مشتریان قرار خواهد داد . ""
البته در این زمینه تاکنون شرکت توشیبا پیشتاز است. بنابر تحقیق "آدامز مویا" از بازار فروش , تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی حدود ۵۷۸ هزار خانواده آمریکایی صاحب یک دستگاه پخش با فرمت HD DVD میشوند. در حالی که این رقم برای دستگاه های پخش با فرمت Blu-rayبه ۳۷۰ هزار دستگاه میرسد . همچنین آدامز تضمین کرده است که حدود سیصدهزار دستگاه پخش HD DVD در چرخه فروش کنسول های بازی Xbox مایکروسافت وجود دارد . اما این رقم همچنان از رقم تضمینی فروش کنسول پلی استیشن ۳ ( تولید سونی ) در آمریکا که حدود ۴ میلیون دستگاه پخش Blu-ray است , کمتر است .
حامیان Blu-ray امتیاز دیگری نیز دارند که آن حمایت کمپانی "والت دیزنی" است .چون بدین ترتیب خانوادههایی که قصد دارند کارتونها و انیمیشنهای قدیمی را برای کودکانشان خریداری کنند ,به حامیان Blu-ray میپیوندند.
"ریچارد دوهرتی" , مسئول تحقیق بازار فروش در همین مورد میگوید :" هر مشتری Blu-ray تمایل دارد تا یک آرشیو جدید از فیلمها بسازد".و در واقع این همان چیزی است که استودیوهای فیلم سازی میخواهند.
در اینجا فقط یک سوال باقی میماند ؛ اگر سونی بتواند حمایت "برادران وارنر" را برای Blu-ray جلب کند ,آیا سایر استودیوها و شرکتها، فرمت HD DVD را تنها میگذارند ؟
آنها هیچ جوابی نمیدهند اما قرارداد شرکتهای پارامونت و انیمیشن دریم ورکز با توشیبا ۱۸ ماهه است یعنی پس از موعد مقرر آنها میتوانند پول را تحویل گرفته و به راه خود ادامه دهند .
منبع : مجله بیزینس ویک
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست