شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا

عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آمل


عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آمل

آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است که هر گونه مشکل در آن, کارایی و بازده آموزش پرستاری را تحت الشعاع قرار می دهد

● سابقه و هدف:

آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است که هر گونه مشکل در آن، کارایی و بازده آموزش پرستاری را تحت الشعاع قرار می دهد. استرس یکی از این مشکلات است که سبب افت تحصیلی و بروز رفتارهای نامطلوب و اختلالات جسمی در دانشجویان پرستاری می گردد. هدف از مطالعه حاضر شناخت عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری مامایی حضرت زینب (س)‌ آمل می باشد.

● مواد و روشها:

مطالعه به صورت مقطعی بر روی ۱۲۰ نفر از دانشجویان ترمهای سوم الی هشتم این دانشکده انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه مشتمل بر ۲۹ سوال بسته، جمع آوی گردید.

● یافته ها:

بیشترین میزان استرس در دامنه ۴-۱، میانگین امتیازات و انحراف معیار استرس داربودن عواملی چون تذکر مربی در حضور پرسنل و پزشکان (۳.۷±۰.۶۵)، تذکر در حضور دانشجویان (۳.۴۱±۰.۸۶)، عدم مراقبت کافی از جانب پزشک (۳.۴۱±۰.۷۴) و درمان ناکافی و نیمه کاره بیماران به علت فقر و تنگدستی (۳.۳۹±۰.۸۲) بوده است. دانشجویان برقراری ارتباط با مربی را استرس آورتر از برقراری ارتباط با سایرین دانستند (=۲.۸۷±۱ میانگین). بین دوره شبانه و روزانه، وضعیت تاهل و محل سکونت، با عوامل استرس زا ارتباط معنی داری وجود نداشت اما این اختلاف در بین ترم های مختلف در برخی از موارد معنی دار بوده است.

● بحث و نتیجه گیری:

برای تسهیل یادگیری دانشجویان پرستاری و دستیابی به اهداف آموزشی این رشته لازم است تا شرایط استرس زا در محیط های آموزش بالینی تعدیل گردد و روشهای مقابله با استرس های موجود به دانشجویان آموزش داده شود.

عنوان فایل
عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آمل application/pdf
avamele stressza.pdf
302 KB
دانلود

رقیه نظری

زهرا بهشتی

فاطمه حاجی حسینی

سوسن ساعت ساز

افسانه ارزانی

علی بیژنی