شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
روابط زن و مرد در جامعه
● سئوال : نظر اسلام در رابطه با اختلاط زن و مرد چیست ؟
▪ جواب : ملاقات و برخورد میان مردان و زنان در حد ذات خود حرام نیست ،بلکه اگر هدف از برخورد میان آنان یک مقصد عالی و بزرگی از قبیل دانش سودمند، کار نیکو ،برنامه خیر و تلاش مطلوبی را دنبال نماید که تحقیق آنها نیازمند تلاش دو جانبه زن و مرد و همکاری دو طرفه آنها د ر برنامه ریزی ، توجیه و اجرای ان باشد، جائز و مطلوب است .
البته نباید فراموش کرد که اینها به این معنی نیست که حدود و مرزهای میان آنان برداشته شود و محدودیتهای شرعی که به عنوان ضابطه و قانون هرگونه برخورد و همکاری است به دست فراموشی سپرده شود و گروهی چنین بپندارند که آنان مانند ملائکه پاک و مطهرند
به طوری که نه خود خطایی می کنند ونه خطایی متوجه آنان می شود و[با آن دستاویز ] بخواهند جامعه غربی را به جوامع ما انتقال بدهند . آنچه در این باره لازم و واجب می باشد ، مشارکت در کارهای خیر و تعاون و همکاری در امور نیک و تقوا است د ر چارچوب برنامه اسلام . از جمله :
۱) التزام و تعهد هر دو گروه نسبت به فرو گرفتن چشم . به این معنا هیچ کدام از مرد وزن نه به عورت هم و نه با شهوت به یکدیگر نظر نکنند و بدون نیاز [به یکدیگر ] نظر طولانی نکنند . خداوند متعال می فرماید :{ ای رسول ، مردان مومن را بگو تا چشمان خود را [از نگاه ناروا ] بپوشند و ناموس خود را [از کار زشت با زنان ]محفوظ دارند که این بر پاکیزگی [جسم و جان] شما اصلح است البته خداوند به هر چه انجام دهید کاملا" است . ای رسول ، زنان مومن را بگو تا چشمان خود را [ از نگاه نا روا ] بپوشند و ناموس خود را[از عمل زشت ] محفوظ دارند .}
۲) التزام و تعهد زن به پوشیدن لباس شرعی و مو قرانه ای که جز صورت و کف دستها تمام اندام او را بپوشاند لباسی که موجب ستر زینت بوده (شفاف ، تنگ و نازک که بدن او و برجستگیهای آنرا نشان دهد نبا شد ) خداوند متعال می فرماید : {و زینت و آرایش خود جز آنچه اضطرارا" ظاهر می شودبر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و دوش خود را با مقنعه بپوشا نند.}[النور/ ۳۱.]
قول صحیح دسته ای از اصحاب بر این است که آنچه از زینت ظاهر گردد همان صورت و کف دستها ست . خداوند متعال در توجیه دستور پوشیدن لباس شرعی و موقرانه می فرماید :{این کار برای اینکه آنها [به عفت و حریت ] شناخته شوند تا از تعرض و جسارت [ هوس رانان ] آزار نکشند برای آنان بسیار بهتر است .} [الاحزاب/ ۵۹.]
یعنی لباسی باشد که زن آزاده ،پاکدامن و متین را از زن عشوه گر و آلوده و بی پروا جدا و متمایز سازد . در آن صورت است که هیچ کسی برای اذیت و آزار ، به حریم زن عفیف و متین تعدی نمی کند . به دلیل اینکه لباس و ادب وی به نحوی ا ست که هر کسی او را ببیند به او احترام می کند و حرمت او را نگه می دارد .
۳) التزام وتعهد نسبت به اخلاق و رفتار اسلامی درهمه چیز به ویژه در برخورد با مردان:
الف) در سخن گفتن ؛ به گونه ای که از تحریک و تهییج (مردان )دور باشد . خداوند متعال میفرماید :« زنهار! با ناز و کرشمه با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار است به طمع افتد ، بلکه متین و درست و نیکو سخن گویید .» [الاحزاب / ۳۲]
ب) در راه رفتن ؛خداوند متعال میفرماید :«و آنطور پا به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود » [النور/۳۱] بلکه مانند آن زن راه برود که خداوند او را در قرآن توصیف نموده است که می فرماید :«یکی از دختران با کمال وقار و حیا به سوی موسی باز آمد .» [القصص/۲۵ ]
ج) در حرکات؛ یعنی زن نباید در تحرک و جنب و جوش بدنی ، شکسته وبا ناز و کرشمه حرکت کند مانند زنانی که حدیث شریف نبوی در توصیف آنان می گوید ((آنانی که خود منحرف و دیگران را هم منحرف می کنند [الممیلات المائلات ] و همچنین نباید کارهایی که او را از صنف خود نمایان جاهلیت (قدیم و جدید )قرار دهد از او صادر نشود .))
۴) از هر چیزی که باعث تحریک و جلب توجه جنس مخالف گردد مانند بوهای خوش و رنگهای شاد (که باید در خانه از انها استفاده نماید نه در کوچه و خیابان و نه هنگام برخورد با مردان ،) اجتناب ورزد .
۵) زن و مرد نا محرم در صورتی که محرمی با آنها نباشد ،باید از خلوت اجتناب ورزد . احادیث صحیح از چنین عملی نهی کرده اند ، و حضرت (ص) میفرماید (( وقتی که زن و مردی با هم خلوت می کنند [ سومین آنان شیطان ]؛ چرا که درست نیست اتش و هیزم را (بدون مانع ) در کنار هم گذاشت. و به ویژه هر گاه خلوت ، با یکی ا ز خویشا وندان همسر باشد ، که آن خطرناکتر است و حدیث نبوی در این باره روایت شده است (( از وارد شدن بر زنان در خلوت بپرهیزید .))
گفتند ای رسول خدا ! ((نظر شما در مورد برادر همسر چیست ؟!))
حضرت (ص) فرمود (( برادر همسر ، مرگ است ))
یعنی سبب هلاکت است ؛ زیرا او می تواند (بد ون هیچ ترس و مانعی )مدت زیادی با زن بنشیند و خویشاوندی را وسیله ای برای توجیه خلوت و ملاقات خود قرار دهد و این بسیار خطرناک است .
۶) ملاقات زن و مرد در حد نیاز و اندازه که کار مشترک آنان ایجاب می کند ، باشد نه بیش از اندازه ؛ چنان که از حد لازم بگذرد و باعث شود زن زا از فطرت و حال خود خارج کند و او را به قیل و قال مشغول کند ،و تا به این صورت از وظیفه خود در رسیدگی به امور خانه و فرزندان باز ماند .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست