دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

بررسی روشها و راه حلها


هر وب سایت مثل یك رستوران میماند كه برای خدمتی خاص به عده ای خاص یا عام ایجاد میشود یك رستوران برای اینكه بتواند مشتری جذب كند راههای مختلفی پیش رو دارد اولین راه انتخاب مكان رستوران میباشد زیرا موقعیت جغرافیایی رستوران بی تاثیر در تعداد مشتری نیست

هر وب سایت مثل یك رستوران میماند كه برای خدمتی خاص به عده ای خاص یا عام ایجاد میشود . یك رستوران برای اینكه بتواند مشتری جذب كند راههای مختلفی پیش رو دارد . اولین راه انتخاب مكان رستوران میباشد زیرا موقعیت جغرافیایی رستوران بی تاثیر در تعداد مشتری نیست . دوم ظاهر رستوران است زیرا فروش یك رستوران شیك بیشتر از یك رستوران كثیف است . سوم سرویس هایی كه در رستوران ارائه میشود چهارم نام رستوران است كه مشتری را به سوی خود میكشد و پنجم غذاهایی كه در یك رستوران سرو میشود كه تنوع آن میتواند به جذب مشتری عمومی كمك كند . نكته بعدی كه مهم است اینست كه این مشتری چگونه مشتری دائم شود . این هم راه حل خاص خود را دارد . ارائه غذای خوب شرط اول یك رستوران خوب است دوم ارائه سرویس است . سوم جوابگویی به مشتری در مورد مشكلات و چهارم خوش برخوردی است.سایت هم مثل یك رستوران میماند زیرا سایت نیز نوعی خدمات را ارائه میدهد كه غذای فكر و روح انسان یك سایت كه در زمینه تكنولوژی كار میكند نیاز داارد كه مطالبش مفید باشد و نیاز دارد كه به روز باشد كیفیت مطالبش در سطح عالی باشد و همیشه در مقابل بازدید كننده جوابگو باشد . سایتهایی پر بازدید میشوند كه كاربر در آن سایت با مدیر در ارتباط باشد و همیشه به سوالاتش جواب داده شود .هر گاه كاربر احساس كند كه در سایت كسی جوابگوی سوالاتش نیست دیگر به آن سایت سر نمی زند یا اگر سر بزند سرسری و گذراست . همیشه باید به فكر كاربر بود و در همه قسمتها راهنمایی اش كرد . همه كاربران مثل مدیر از امكانات سایت مطلع نیستند و نمی توانند بدون كمك به امكانات سایت دسترسی پیدا كنند . هر سایتی باید قسمتی را برای سوالات متداول به كاربران اختصاص دهد تا كاربر بتواند جابش را بیابد.ما در ادامه سعی داریم تا راه حلهای جذب و نگهداری مخاطب را به شما بگوییم.

روشهای جذب مخاطب را به دو قسمت كلی میتوان تقسیم كرد:

۱- كارهایی كه بر روی وب سایت باید انجام شود

۲- تبلیغات و معرفی سایت

۱-در روش اول باید از رابط گرافیكی بسیار قوی استفاده شود زیرا اولین چیزی كه بازدید كننده با آن برخورد دارد ظاهر سایت است ، باید ظاهر بگونه ای باشد كه نكته گنگی را در خود نداشته باشد

۲- برقرای امكانات مختلف بر روی سایت ، اگر شما میخواهید بر روی كاربر خاصی سرمایه گذاری كنید اول باید نیازهای كاربر را بدانید به عنوان مثال اگر كاربرهای شما دانشجو باشند بهتر است بر روی مقالات سایت سرمایه گذاری بیشتری كنید زیرا این قشر دنبال این دسته مطالب بیشتر هستند ، یا به عنوان مثال اگر كاربران شما متخصصین یك رشته خاص هستند مطالب و مقالات خاص آن رشته هستند و زیاد علاقه ای به مطالب عمومی ندارند

۳-.بعد از شناخت مخاطب باید سرویسهایی برای جوابگویی به سوالات و مشكلات آنها ایجاد كرد كه این سرویسها را هم یك فرد متخصص پشتیبانی كند .

۴- نكته بعد دسته بندی دقیق و حساب شده مطالب است مطالب شما باید تابع یك قانون خاص باشند و بصورت طبعی انجام نشود زیرا كاربر سایت شما توقع چنین چیزی را دارد. سعی كنید كه دسته بندی های سایت زیاد تو در تو نشود زیرا تجربه نشان داده كه كاربر برای رسیدن به مطلب خود حداكثر حاضر به ۴ كلیك است و اگر دسته بندی ادامه پیدا كند منصرف میشود پس برای اینكه كاربر راحت به مطالب سایت دسترسی پیدا كند دسته بندی ها را كلی تر ولی دقیق انجام دهید.

۵- نكته بعدی برای جذب مخاطب طراحی ظاهر سایت است ، كاربر در اولین برخورد با سایت با ظاهر سایت آشنا میشود ، حالا اگر ظاهر سایت دلچسب و مرتبط با موضوع نباشد ممكن است كاربر را از ادامه گردش منصرف كند ،

۶- سعی كنید همیشه مطالب سایت در طراحی در دسترس قرار گیرد ، اگر امكاناتی دارید كه در زیر منو ها قرار گرفته و اهمیت زیادی هم دارد حتما لینكی را از صفحه اول به آن برقرار كنید ،

۷- همیشه به كاربرتان توضیح دهید كه اگر به عضویت سایت در بیاید چه امكاناتی را در اختیار او خواهید گذاشت و فرق او با یك میهمان معمولی را مشخص كنید

۸- همیشه كاربران سایت را دسته بندی كنید و براساس تلاش یك كاربر به او رتبه و مقام بدهید ، اگر واقعا ساعی و كوشاست سعی كنید در نگهداری سایت حتما از كمكش بهره بگیرید زیرا كاربران نیروها و افكاری دارند كه میتواند سایت را زیر و رو كند ، زیرا آنها با سایتی كه شما راه انداخته اید كار میكنند و با مشكلاتش آشنا هستند و از معایبش مطلع اند ، همیشه نظراتشان را گوش گنید و اگر قابل اجرا نیستند حتما به آنها اطلاع بدهید و ایراد كارشان را بگویید ،

۹- نامه های كاربران را بی جواب نگذارید زیرا كاربر آنرا به حساب بی میلی شما میگذارد و این یك امتیاز منفی برای سایت حساب میشود .

۱۰- برای هر مطلبی در سایت حتما كانتر یا شمارنده بگذارید و به كاربر اجازه دهید كه به مطلب رای بدهد و نظرش را بنویسد .

۱۱-این امكان را به او بدهید تا مطلب را نیز برای دیگران بفرستد

۱۲- همیشه بیاد داشته باشید كه هر چند وقت یك بار یك رای گیری در مورد سایت یا مطالب سایت یا ... را برگزار كنید ، با این كار كاربران متوجه میشوند كه كاربران سایت برای شما اهمیت دارند

۱۳- قوانین كپی رایت را در مطالبتان رعایت كنید زیرا كاربر از مطالب بی سند نمی تواند استفاده و نقل قول كند

۱۴- از طریق ارسال ایمیلهای همگانی برای كاربران با آنها در تماس باشید و به كاربران این امكان را بدهید كه خودشان دریافت ایمیل را انتخاب كنند

۱۵- سعی كنید در صفحه اول ترتیب انتشار موضوعاتتان را حتما بنویسید با این كار شما از هدر رفتن وقت كاربر جلوگیری میكنید و به كاربرتان این مطلب را میفهمانید كه مثلا بروز رسانی این سایت هفتگی انجام میشود و نیاز نیست حتما و هر روز به سایت سر بزند

۱۶- اگر انتشار مطالب شما روزانه هست و در یك روز چند مطلب را بر روی سایت قرار میدهید سعی كنید كه علاوه بر تاریخ حتما از ساعت نیز استفاده كنید تا بدینوسیله كاربر متوجه بروز رسانی مطالب شما در كمتر از یك روز بشود

۱۷-همیشه در طراحی سعی كنید گزینه های مهم را در تاپ لینك سایت بگذارید و سعی كنید كه تعداد آنها از ۵ یا ۶ عدد بیشتر نشود زیرا در صورت زیاد شدن اهمیت خود را از دست میدهد

۱۸-سعی كنید كه لینكها را به زبان انگلیسی در فوتر سایت بیاورید زیرا همه كاربرا ن با صطلاحات فارسی آشنا نیستند و معنی آنها را متوجه نمی شوند

۱۹-بخش دیگری كه باید كمی آنرا مرتب كنید كد صفحات شما میباشد ، یادتان باشد حتما از متا تگ های " توضیحات ، نام سایت ، منتشر كننده ،‌ سال و ماه انتشار ، كلید واژه ها ، ایمیل برای تماس ، دسته بندی ، مهمترین كلید واژه كه میخواهید بر آن اساس امتیاز كسب كنید از موتورهای جستجو " استفاده كنید زیرا هم كاربران و موتورهای جستجو در وب به این نكات اهمیت داده و برای شما امتیاز تعیین میكنند

۲۰- سعی كنید كه صفحات شما خیلی سبك شوند ، فقط به سبك كردن تصاویر اكتفا نكنید همیشه ادیتورها كد های اضافی را در صفحات شما كپی میكنند ،‌شما با حذف این كدها باعث میشوید كه سایت سریعتر بالا بیاید

۲۱-سعی كنید كه Encoding صفحاتتان را در فارسی Utf-۸ بگذارید زیرا خیلی از موتورهای جستو از این Encode پشتیبانی میكنند

۲۲- نكته ای را كه نباید فراموش كنید اینست كه موتورهای جستجو همه جا را میگردند و با این كار خود ممكن است اطلاعاتی را نمایش دهند كه شما دوست ندارید ، برای این كار باید یك فایل robot.txt را در روت سایت كپی كنید و در آن توضیحات مختلف را در مورد دایركتوریها و فایلهایی كه نباید لیست شود را بنویسید

۲۳-برای ثبت سایت در یك موتور جستجو باید به یاد داشته باشید كه فقط از كلید واژه های مهم استفاده كنید زیرا استفاده از كلید واژه های بی فایده فقط امتیاز سایتتان را در موتورهای جستجو پایین میكشد

۲۴- موتورهای جستجو به نام صفحات و تایتل آن اهمیت میدهند پس سعی كنید كه تایتلهایی را برای صفحات انتخاب كنید كه اگر در نتایج یك جستجو نمایش داده شد بتواند شخص را تحریك به كلیك كند

۲۵-سعی كنید فرمت مقالات خود را PDF بگذارید یا حداقل مقاله را با این فرمت در دسترس كاربر قرار دهید زیرا خیلی از كسانی كه در موتورهای جستجو بدنبال مقاله هستند بیشتر دنبال مقالات PDF هستند.

۲۶-همیشه آمار كسانی را كه در سایت هستند را در اختیار كاربران قرار دهید

۲۷- سعی كنید كه قسمتهایی را برای بحث و تبادل نظر كاربران ایجاد كنید زیرا با اینكار سایت پربارتر خواهد شد .

۲۸-برای كاربر امكانات ویژه ای مثل صفحه شخصی را بگذارید تا كاربر احساس كند كه در سایت شریك است.

۲۹-سعی كنید باكسهایی كه در سایت وجود دارد نامی متناسب با محتوایشان را دارا باشند .

راه حل دیگری را كه برای افزایش مخاطب میتوانید از آن بهره ببرید تبلیغات است .

تبلیغات را میتوان به دسته بندیهای زیر قسمت كرد:

۱- استفاده از ابزارهای های تبلیغاتی مثل روزنامه ، بیل بورد ، كارت ویزیت ، ...

۲- استفاده از سیستم های تبلیغاتی وبی

۳- استفاده از سیستم های تبادل بنر رایگان

۴- استفاده از سیستم های تبادل لینك

۵- شركت در زنجیرهای وبی

۶- ثبت در گروههای مختلف روی وب

۷- ایجاد وبلاگ برای وب سایت

اینها همه از سیستم های مستقیم تبلیغاتی هستند ، اگر دوست دارید كه از تبلیغ غیر مستقیم استفاده كنید میتوانید در موتور های جستجو با دادن هزینه ای كم در صدر جستجو قرار گیرید به این ترتیب كاربر زودتر به مطالب شما دسترسی پیدا میكند.