جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
شیعه وفرقه های شیعی ازنگاه ارباب ملل ونحل گزارش هاوكاستی ها
بررسی و شناسایی ویژگیهای منفی برخی از آثار كهن و مشهور دانش فرقهشناسی موضوع این نوشتار است. نویسنده به منظور آسیبشناسی و معرفی كاستیهای گزارش این آثار درباره شیعه و فرقههای شیعی، به معرفی اجمالی هر یك از آنها پرداخته، جهتگیریهای خاص صاحبان آنها را درباره شیعه و تشیّع روشن میسازد. اختلاف ارباب ملل و نحل در اسامی و القاب فرقههای شیعی و شمارش افراطی آنها از دستهبندی شیعیان و عوامل اصلی این اختلافات از جمله كاستیها و مباحث مهمی است كه مورد اهتمام نویسنده واقع شده.پیام اصلی نویسنده بر این نكته استوار است كه پژوهش در تاریخ و اندیشههای شیعه و گروههای شیعی با تكیه صرف بر این آثار، نه تنها پژوهشی ناقص و غیرقابل پذیرش است، بلكه موجب سردرگمی بیشتر خوانندگان خواهد شد.
حجم بیشتر گزارشها و تحلیلهای معاصران در پژوهشهای فرقهشناسی و نیز شیعهپژوهی متّكی به آثار ویژهای از ارباب ملل و نحل است كه در گذشته، در موضوع این علم نگاشته شده و دسترسی بدانها نیز آسان است. از اینرو، شایسته است پیش از بررسی هر یك از موضوعات مربوط به تاریخ و اندیشههای فرق، ویژگیهای مهمترین منابع و مصادر آن را ـ كه گویا به هر دلیلی جای خود را باز كردهاند ـ روشن كنیم. نكته قابل ذكری كه اهمیت این پردازش را بایستهتر مینماید این است كه گزارشهای تاریخی هر یك از این آثار عموما بر پیشفرضهای خاص نویسندگان آنها استوارند. از همه مهمتر، نگاه ویژه مشهورترین آنها به شیعه و فرقههای شیعی است كه چارهای جز فهم روشنتر آنها نیست.
این مقاله به بررسی آثار كهن دانش فرقهشناسی پرداخته، ضمن اشاره به برخی از ویژگیهای این آثار، به تبیین گزارشها و جهتگیریهای خاص آنان درباره شیعه و فرقههای شیعی میپردازد. چگونگی و چرایی شمارش افراطی هر یك از صاحبان این آثار در گزارشهای خود از شیعه و فرقههای شیعی نیز از مهمترین ویژگیهایی است كه این پژوهش آن را به عنوان آسیبشناسی این آثار مورد ملاحظه قرار داده است. قابل ذكر آنكه هر پژوهشگری قصد پژوهشهای فرقهشناسی عمیقتر و گستردهتر از هر یك از فرق یا مجموعه آنها را دارد، از مطالعه و بررسی اقسام پژوهشهای ذیل، كه دسترسی بدانها میسّر است، ناگزیر میباشد.
● مهمترین آثار دانش فرقهشناسی
۱. آن دسته از منابعی كه توسط صاحبان اصلی فرق ـ در قالبهای گوناگون ـ به شرح و تبیین و دفاع اندیشههای كلامی خویش پرداختهاند. مجموعه چنین آثاری در هر یك از فرق، اعم از قدیمی و معاصر، ممكن است حاوی دیدگاههای متفاوت و احیانا متضاد باشد، اما در بررسی و تحقیق بیطرفانه از اهمیت بسیار برخوردارند.
۲. منابع و آثاری كه رسالت اصلی خود را گزارش دیدگاههای فرق قرار ندادهاند، بلكه هدف اولیه آنها شناسایی تاریخ و فرهنگ و تفكر اسلامی یا علوم دیگر و رجال مهم مذهبی، سیاسی بوده، اما بخشی از آن را به شناسایی فرقهها و مكاتب فكری اسلامی اختصاص دادهاند.
۳. آن دسته از آثاری كه رسالت اصلی و مستقیم خود را شناساندن فرقههای اسلامی قرار دادهاند. این قسم از آثار را، كه عمدتا به عنوان مراجع و مصادر و حتی منابع مادر، در دانش فرقهشناسی در نظر گرفته شده و مورد بررسی این مقاله نیز قرار گرفتهاند، میتوان از جهات شكلی و محتوایی و نوع نگاه آنها به فرقههای رقیب دسته بندی كرد. تحقیق و بررسی فرهنگ عمومی و ویژگیهای عصر مؤلّفان این آثار و باورهای دینی و مذهبی به علاوه مآخذ كتب آنان، كاری بایسته و لازمه استفاده دقیق تر از آنهاست، اما در این مقال مختصر نمیگنجد. در اینجا، به ترتیب قدمت تاریخی، به مهمترین آنها اشاره و به اجمال چگونگی گزارش و دیدگاه خاص آنها درباره شیعه و فرقههای شیعی تبیین میگردد.
۱. الزینهٔ فی الكلمات الاسلامیهٔ العربیهٔ، نوشته ابوحاتم رازی (م ۳۲۲ ق)، تحقیق عبداللّه سلّوم سامرائی
زندگینامه شخصی مؤلّف به روشنی گزارش نشده، اما همگان در این نكته اتفاق نظر دارند كه وی از متفكران و داعیان بزرگ مذهب اسماعیلی در مناطق وسیعی از ایران بود و حتی سرپرستی دیگر داعیان را نیز به عهده داشت.(۱)
بخش سوم این كتاب، كه با هدف شناسایی مهمترین فرق اسلامی، به ویژه ریشهشناسی القاب آنها نگاشته شده، از ارزشمندترین آثاری است كه نه تنها در تحقیقات فرقهای به كار میآید، بلكه تحقیق درست در فرقههای اسلامی جز با شناخت و بهرهگیری از چنین كتابی سامان نمیگیرد.(۲)
اما یك نكته را نباید فراموش كرد كه نویسنده این اثر از مبلّغان و فحول كیش اسماعیلیان بوده است. از اینرو ـ با وجود شهرت این اثر به بیطرفی، نتوانسته است از موضعگیریها و گزارشهای جهتدار و گاهی همراه با جدلهای كلامی درباره فرقههایی همچون مرجئه، اهل سنّت، قدریه و معتزله و نیز برخی از جریانهای شیعه امامی بیبهره باشد.(۳) درست است كه در عصر وی (عصر غیبت صغرا) هنوز عنوان «شیعه اثنی عشریه» اصطلاحی جاافتاده و چندان مشهور نبوده، اما كمرنگ نمودن و عدم اشاره به حضور و تفكر آنها به عنوان یكی از جریانهای اصیل شیعی، توسط جهاندیدهای همچون وی بسیار قابل تأمّل است، به ویژه اینكه ابوالحسن اشعری، كه معاصر وی بوده، «قطعیه» (و یا «اثنی عشریه») و به تعبیر وی، كسانی را كه قایل به نص برای امامان دوازدهگانه بودهاند، جمهور شیعه میداند.(۴)
۲. فرق الشیعهٔ، ابو محمد حسین بن موسی نوبختی (م ۳۰۰ تا ۳۱۰ ق)
این كتاب یكی از منابع اصلی شناخت فرقههای شیعی در زمان حیات امامان شیعه به حساب آمده است. ملل و نحلنگاران بعدی در بیان تعداد فرقههای شیعی از او فراتر نرفتهاند، بلكه كمتر از او نیز شمارش كردهاند. محور انشعاب فرق شیعی در این اثر، موضوع امامت و رهبری و اختلاف دیدگاههای گروههای شیعی در مصادیق و شرایط امامت است. درست است كه وی یكی از متكلّمان بزرگ شیعه امامیه به حساب آمده و محور افتراق و انشعاب گروههای شیعه را بر اساس انشعاب از امامت امامان دوازده گانه شیعی قرار داده، اما بیطرفی او در بیان اختلافات شیعه كاملاً مشهود است.
برای نمونه، با اینكه وی اصل و اساس شیعه را از زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله دانسته است،(۵) اولین گروه از شیعه را، كه به ناسزا گویی به خلفا پرداخت و گزافه گویی را پیشه خود كرد، «سبائیه» به رهبری عبدالله بن سبأ میداند و از گروهی از اهل علم نقل میكند كه اولین كسی كه امامت علی علیهالسلام را واجب دانست «سبائیه» بودند.(۶) این سخن وی موجب سوء استفاده مخالفان شیعه واقع شده است.
این متكلّم بزرگ شیعی، كه خود دارای آثاری همانند الرّدّ علی الغلاهٔ و كتاب الرّدّ علی فرق الشیعهٔ ما خلا الامامیهٔ و نیز الرّدّ علی الواقفه است،(۷) به طور گستردهای انشعابات و انحرافات فرقههای شیعی علوی، عبّاسی، غالی، كیسانی، واقفی و قطعی را پس از رحلت هر یك از امامان شیعه گزارش میكند. اگرچه در داوری خود درباره فرقههای غالی تشیّع زیدی مواضع تندی داشته، آنها را دروغگو و فریبكار میداند،(۸) نویسنده خط سیر جداییهای فرقهای و انشعابات آن را بر محوریت دوازده امام دانسته و در یك دستهبندی كلی، شیعیان را به «علوی» و «عبّاسی» تقسیم میكند.(۹)
۳. المقالات والفرق (فرق الشیعهٔ)، سعد بن عبدالله بن خلف الاشعری القمّی (م ۲۹۹ یا ۳۰۱ ق)، تصحیح و تقدیم و تعلیق محمّد جواد مشكور اثر مزبور چندان تفاوت ماهوی و شكلی قابل توجهی با فرق الشیعهٔ نوبختی ندارد و حتی برخی به خاطر تشابه گسترده و فراوان آن با فرق الشیعهٔ، آن را با این كتاب یكی تلقّی كردهاند.(۱۰) البته مصحّح این اثر در مقدّمه خود، ضمن برشمردن اختلافات این دو كتاب، نتیجه گرفته است كه این دو كتاب از یكدیگر مستقل میباشند.
نویسنده، كه گویا گرایش حدیثی او بر گرایش كلامیاش غالب است،(۱۱) همانند نوبختی، به فرقههای انشعابی شیعیان پس از درگذشت هر یك از امامان شیعه پرداخته و این خط سیر را تا رحلت امام حسن عسكری علیهالسلام ادامه داده و به بیش از یكصد فرقه و دسته به محور امامت، توحید، سیره و احكام اشاره میكند.(۱۲) از جمله ویژگیهای خاص این كتاب نسبت به كتاب نوبختی، علاوه بر جهتگیری مذهبی و كلامی بیشتر وی علیه شیعیان غیر اثنیعشری، این است كه تأویلهای غالیان را در آیات قرآنی بهطور گستردهتری گزارش كرده و موضع ائمّه اطهار علیهمالسلام را نسبت به غالیان یادآوری نموده است.
۴. مقالات الاسلامیّین و اختلاف المصلّین، ابوالحسن علی بن اسماعیل الاشعری (م ۳۲۰ ق)، تصحیح هلموت ریتر
این اثر از مهمترین آثار بازمانده از اشعری به عنوان پیشوای اشاعره و از كهنترین و معتبرترین منابع دانش فرقهشناسی است. نویسنده در این كتاب، به بیش از یكصد فرقه از فرقههای اسلامی اشاره كرده است. پردازش این اثر، ناهمگون بوده و مباحث آن از سیر منطقی و شیوه تصنیف قابل قبولی برخوردار نیست،(۱۳) اما فزونی ارائه اطلاعات و بیطرفی نسبی و گزارشگری صرف او از یك سو و شهرت و تماس مستقیم نویسنده با اندیشههای مختلف، به ویژه معتزله، با توجه به موقعیت شخصی و فضای فكری او، به این كتاب اعتبار و اصالت ویژهای بخشیده است.
قریب نیمی از تعداد فرقههای مورد اشاره وی، مربوط به فرقههای شیعی است. به علاوه اینكه تفكیك درستی از فرقههای شیعی انجام نداده است؛ مثلاً، با اینكه بین غالیان و رافضه تمایز قایل شده و هر دستهای را جداگانه شمارش میكند، برخی از غالیان را داخل رافضه آورده است. نكته دیگر اینكه اندیشه جسمانیت خدا را به هشام نسبت داده، اما تفكر شیعی را به پذیرش این دیدگاه متهم نكرده است.(۱۴)
در این كتاب، به اختلافات بسیار پس از درگذشت امام یازدهم، كه توسط نوبختی و ابوحاتم گزارش شده، اشارهای نگردیده و نویسنده سیر تاریخی اختلافات شیعیان در عصر حضور اهلبیت علیهمالسلام را تنها تا زمان امام هادی علیهالسلام پی گرفته است.(۱۵)
۵. التنبیه والرّدّ علی اهل الاهواء و البدع، ابوالحسین ملطی شافعی (م ۳۷۷ ق)، تحقیق دكتر محمّد زینهم محمّد عرب
این اثر ـ همانگونه كه از عنوان آن پیداست ـ به هدف اثبات حقّانیت فرقه مورد پسند نویسنده نگاشته شده و سرشار از تعابیر تند و زننده و جدلی و گاهی خارج از حد نزاكت درباره فرقههایی است كه راه اهل سنّت و جماعت را باور ندارند.
نویسنده در بررسی دیدگاههای فرق، به گونهای سخن گفته كه خواننده را درباره آن فرقه به موضعگیری بكشاند. شمردن زنادقه نظیر «مانویه» و «مزدكیه» جزو فرق اسلامی،(۱۶) ذكر فرقهای از امامیه به نام «اهل قم»، كه اهل تشبیه و جبر هستند،(۱۷) عنوان كردن «قطعیه صغری و عظمی» در برخی از فرقههای شیعی(۱۸) و بیان معتزله بغداد به عنوان چهارمین فرقه از زیدیان، از جمله مواردی هستند كه تنها از جانب وی مطرح شدهاند. وی در برخورد تند خود نسبت به گروههای شیعی، عنوان ناپسند «رافضه» را انتخاب كرده، همگی آنان را گمراه،(۱۹) پست و كوردل(۲۰) میداند.
این ملل و نحلنگار فلفلی مزاج پس از ارائه كیفرخواست شدید علیه شیعیان، داوری نهایی خود را درباره طیفهای گوناگون شیعی بیان كرده است: «اِنّ فی الرافضهِٔ اللّواطهِٔ الابنهُٔ والحمقُ و شربُ الخمرِ و قذفُ المؤمنینَ والمؤمناتِ والزورُ والبَهتُ و كل قاذورهٍٔ، و لیسَ لَهم شریعهٌٔ ولادینٌ»!(۲۱)
نكته جالب در ناآگاهی وی از فرق شیعی اینكه در بیان فرقههای شیعی میگوید: فرقه سیزدهم از امامیه، اسماعیلیه میباشند كه قایل به امامت دوازده امام بوده، اهل تهجّد و ورع و سجّاده و نمازهای پنجگانه و زكات و صدقه و زیارت قبور سادات میباشند و از شدت گریه بر امام حسین علیهالسلام چشمان آنها ضعیف شده، صورتهای آنها به زردی گراییده است!(۲۲)
پینوشتها
۱. فرهاد دفتری، تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ص ۱۴۲، ۱۴۳ و ۱۹۴ / خواجه نظام الملك، سیاست نامه، ص ۲۳۳ - ۲۳۶.
۲. رسول جعفریان، منابع تاریخ اسلام، ص ۳۰۹.
۳. درباره برخی از مواضع و برخوردهای وی با جریان اهل سنّت (به تعبیر وی، مرجئه) و قدریان، ر. ك: ابوحاتم رازی، الزینه فی الكلمات العربیّهٔ، تحقیق عبداللّه سلّوم سامرّائی، ص ۲۶۶ - ۲۷۵. برخورد وی را با برخی از جریانهای شیعی كه بعدا عنوان «شیعه اثنی عشری» به خود گرفت، نك: مقدّمه سامرائی در تصحیح این اثر و نیز ص ۲۸۸ - ۲۸۹ و ۲۹۱ همین كتاب و نیز مقدّمه نگارنده بر ترجمه این بخش از كتاب با عنوان «گرایشها و مذاهب اسلامی در سه قرن نخست هجری».
۴. ابوالحسن علی بن اسماعیل الاشعری، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، تصحیح هلموت ریتر، ص ۹۶ ـ ۹۷ و ۱۰۱.
۵. ابومحمد حسین بن موسی نوبختی، فرق الشیعه، ص ۱۸.
۶. همان، ص ۲۲.
۷. همان، مقدّمه مترجم، ص ۱۶.
۸. همان، ص ۵۵ ـ ۵۷.
۹. همان، ص ۴۶.
۱۰. عباس اقبال، خاندان نوبختی، ص ۱۴۰ رسول جعفریان، پیشین، ص ۳۲۴ / سیدمحمّدرضا حسینی، «فرق الشیعهٔ او المقالات الامامیهٔ للنوبختیام الاشعری»، تراثنا، سال اول، ش ۱، ص ۲۹ ـ ۵۳.
۱۱. سعد بن عبدالله بن خلف الاشعری القمی، المقالات و الفرق، تصحیح و تعلیق محمد جواد مشكور، مقدّمه مصحّح.
۱۲. همان، ص ۱۴.
۱۳. ر. ك: ابوالحسن علی بن اسماعیل الاشعری، پیشین، مقدّمه كتاب و مقایسه آن با برخی از كتب ملل و نحل.
۱۴. همان، ص ۲۰۹.
۱۵. همان، ص ۱۱۰.
۱۶. همان، ص ۷۰.
۱۷. همان، ص ۲۷.
۱۸. همان، ص ۲۸.
۱۹. همان، ص ۱۸.
۲۰. همان، ص ۳۳.
۲۱. ابوالحسین ملطی شافعی، التنبیه و الرد علی اهل الاهواء و البدع، تحقیق محمّد زینهم محمّد عرب، ص ۲۵؛ همچنین نك: ص ۱۶، ۲۱ و ۲۹.
۲۲. همان، ص ۲۷.
۲۳. ابومنصور عبدالقاهر بغدادی، الفرق بین الفرق و بیان الفرقهٔ الناجیّه منهم، ص ۷۰ ـ ۷۱؛ برخی از مواضع وی را علیه شیعه نك: همان، ص ۱۰ ـ ۱۴، ۴۱ و ۴۳.
۲۴. ر. ك: همان، مقدّمه مترجم استاد محمد جواد مشكور، «تاریخ مذاهب اسلام»، ص ۱۳ / ردّ عقاید او را درباره شیعه نك: علاّمه امینی، الغدیر، ج ۳، ص ۵۱ به بعد.
۲۵. رسول جعفریان، پیشین، ص ۳۱۳. نقد این كتاب را درباره فرقههای شیعی نك: علاّمه امینی، پیشین، ج ۳، ص ۹۱ به بعد.
۲۶. ابومنصور عبدالقاهر بغدادی، پیشین، ص ۷، مقدّمه محمد زاهد كوثری.
۲۷. همان، ص ۱۲۱، ۱۱۹، ۴۳، ۳۵.
۲۸. همان، ص ۱۱۹، ۱۲۱.
۲۹. همان، ص ۳۷، ۱۲، ۱۴.
۳۰. ابومظفّر اسفراینی شافعی، التبصیر فی الدین و تمییز الفرقهٔ الناجیهٔ عن الفرق الهالكین، تحقیق كمال الحوت، ص ۶۵، ۵۱، ۵۲ و ۶۴.
۳۱. همان، ص ۴۰، ۴۱.
۳۲. همان، ص ۴۶، ۴۷.
۳۳. همان، ص ۴۵.
۳۴. همان، ص ۵۲.
۳۵. همان، ص ۵۶.
۳۶. ابن حزم اندلسی، الفصل فی الملل و النحل، تحقیق و تعلیق محمّد ابراهیم نصر و عبدالرحمن عمیره، جلد نخست و قسمتی از جلد دوم.
۳۷. همان، ج ۲، ص ۲۷۵ ـ ۲۶۹ و ج ۵، ص ۴۰ ـ ۱۲۴.
۳۸. همان، ج ۵، ص ۳۵ و ج ۲، ص ۲۷۲.
۳۹. مثلاً ر.ك: همان، ج ۲، ص ۴۱، ۴۲، ۴۸، ۴۶ و ۵۰.
۴۰. همان، ج ۵، ص ۴ ـ ۴۰.
۴۱. همان، ص ۴۲ ـ ۴۳.
۴۲. برای اطلاع از ادعاهای خارج از ظرفیت این نویسنده، همچنین نقد عالمان اهل سنّت بر وی ر. ك: اسد حیدر، الامام الصادق والمذاهب الاربعهٔ، ج ۳، ص ۳۶ ـ ۳۷.
۴۳. ابن حزم اندلسی، پیشین، ج ۵، ص ۳۹.
۴۴. ر. ك: ابومحمّد عثمان بن عبدالله بن الحسن العراقی الهنفی، الفرق المفترقهٔ بین اهل الزیغ و الزنادقه، تحقیق قوتلوای، ص ۳۰، ۳۲ و ۴۳.
۴۵. همان، ص ۷.
۴۶. همان، ص ۸.
۴۷. محمد بن عبدالكریم شهرستانی، الملل و النحل،تحقیقمحمّد بن فتح الله بدران، ص ۲۳ و ۴۶.
۴۸. ر. ك: همان، صفحات ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۵۹، ۷، ۷۱، ۱۰۷ و برای نمونه، نك: ص ۱۴۵ ـ ۱۴۸ درباره خلط مبحث او در بیان اعتقادات شیعه و قس: گزارش شیوا و دلنشین او از باورهای اشاعره در ص ۹۰ - ۹۱. نقد برخی از گزارشهای وی را درباره شیعه نك: «بحوث فی الملل و النحل»، ج ۱، ص ۱۰ ـ ۱۱.
۴۹. همان، ص ۱۳۲.
۵۰. همان، ص ۱۴۵.
۵۱. همان، ص ۱۴۶ ـ ۱۴۷.
۵۲. احمد بن یحیی بن مرتضی، المنیهٔ الامل فی شرح الملل و النحل، تصحیح و تحقیق محمد جواد مشكور، ص ۹۲ ـ ۹۷.
۵۳. همان، ص ۸۱ ـ ۸۲.
۵۴. همان، ص ۱۹.
۵۵. همان، ص ۱۱۱.
۵۶. برای نمونه، نك: آثار گزارش شده توسط ابن ندیم در بخش پنجم كتاب معروف الفهرست، و منظّمتر از آن در تاریخ التراث العربی، اثر فؤد سزگین، ج ۴، ص ۹۷ ـ ۹۹.
۵۷. ابوحاتم رازی، پیشین، بخش سوم، ص ۲۵۹
۵۸. درست شبیه آنچه امروزه ما در جامعه شیعی علوی خود با آن مواجهیم؛ چرا كه همه جناحهای سیاسی (بخوانید: احزاب و گروههای اسلامی شیعی اثنیعشری) از یك سو، در تلاش برای نشان دادن اختلافات درونی جناح رقیب و احیاناً در آرزوی رسیدن هر چه بیشتر به آنند و از سوی دیگر، جناح رقیب خود را با القاب «تحجّر گرا»، «آمریكایی»، «چپی»، «راستی»، «محافظه كار»، «واپسگرا»، «ملّیگرا»، «غیر خودی»، «تجدید نظر طلب» و خود را با القابی همچون «مجاهد»، «مردمی»، «خودی»، «ارزشی»، «ولایتی»، «آزادی خواه»، «مدنی»، «انقلابی» و دهها عناوین ریز و درشت و تلخ و شیرین دیگر میخوانند. تازه اینها حاصل گذشت دو دهه و اندی از انقلاب و شاید از نتایجِ سحر آن باشد. به راستی وقتی در جامعهای برخوردار از آگاهی بیشتر و اطلاعات افزونتر و آیین و مذهبی تقریباً یكدست و با رهبری و قانون واحد چنین پدیدههایی رخ نمایند، ویژگیهای گروهی و حال و فضای گذشتگان آن قرون را چگونه باید ترسیم كرد؟
۵۹. مرتضی بن داعی حسنی، تبصرهٔ العوام، ص ۲۸.
۶۰. علی سامی النشار، نشاهٔ الفكر الفلسفی فی الاسلام، ج ۱، ص ۲۲۳ / حسن صفّار، التعدیّهٔ فی الاسلام، ص ۲۶۴.
۶۱. نمونههایی از آن را نك: ابومنصور عبدالقاهر بغدادی، پیشین، ص ۱۱، ۲۵، ۲۱۵ / ابومظفّر اسفراینی شافعی، پیشین، ص ۲۵، ۴۱، ۱۱۱ / مرتضی بن داعی حسنی، پیشین، ص ۱۶۷ و ۱۶۴ و نیز ترجمه محمدجواد مشكور بر كتاب فرق الشیعه نوبختی، ص ۶۲، ۶۳. بررسی بیشتر مبحث تكفیر مسلمانان و حكم آن و سیره سلف را نك: شاطبی، الاعتصام، ص ۴۵۴ به بعد / آمدی، ابكار الافكار، ج ۵، ص ۹۶ به بعد / ابن حزم، الفصل فی الملل و النحل، ج ۳، ص ۲۴۷ به بعد.
۶۲. ر. ك: نوبختی، پیشین، ص ۴۸، ۶۵، ۸۵، ۱۱۰.
۶۳. شهرستانی، الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۵۴.
۶۴. كشی، رجالی، ص ۲۷۹ - ۲۸۰ / شیخ صدوق، توحید، ص ۱۰۰، محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۹۴ و ۳۰۷ / اسداللّه شوشتری، كشف القناع، ص ۷۱ - ۸۴.
۶۵. كتاب درست بن ابی منصور، در مجموعه الاصول السنهٔ عشر، ص ۱۶۱.
۶۶. كشی، پیشین، ۲۷۹ - ۲۸۰ و ۴۹۸ - ۴۹۹ / محمدباقر یعقوب كلینی، اصول كافی، ج ۸، ص ۲۸۵/ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۲۸۵.
۶۷. از باب نمونه، نك: رساله هشام در ردّ مؤمن الطاق (نجاشی، ۳۳۸)، علی بن ابراهیم بن هاشم القمی، رسالهٔ فی معنی هشام و یونس، (نجاشی، ۱۹۷) / سعد بن عبداللّه الاشعری، رسالهٔ الردّ علی علی بن ابراهیم بن هاشم فی معنی هاشم و یونس، (همان، ۱۳۴)
۶۸. برای نمونه، ر. ك: شیخ طوسی، فهرست، ص ۱۳۲ ذیل شرح حال ابو جعفر محمّدبن الخلیل السّكاك.
۶۹. كشی، پیشین، ص ۲۷۹ و ۴۸۷ ـ ۴۸۸، ۴۹۶ و ۴۹۸ - ۴۹۹ / برای نمونه، همچنین نك: شیخ صدوق، پیشین، ص ۴۵۸ - ۴۶۰/ سیّد رضی الدین ابن طاووس، كشف المحجّه، ص ۱۸ - ۱۹ / شیخ حرّ عاملی، پیشین، ج ۱۱، ص ۴۵۷ - ۴۵۹.
۷۰. كشی، پیشین، ص ۴۹۸ - ۴۹۹.
۷۱. همان، ص ۴۸۸.
۷۲. همان، ص ۴۸۹ نیز ر. ك: همان، ص ۴۸۳ و ۵۰۶ / اردبیلی، جامع الرّوات، ج ۱، ص ۴۵۹، ج ۲، ص ۳۵۷ / ابوعلی، ص ۲۸.
۷۳. كشی، پیشین، ص ۴۹۷ و برای نمونههایی از روایات همین مأخذ، نك: همان، ص ۴۹۱ - ۴۹۶ و ۵۴۰ - ۵۴۴ / برقی، رجال، ص ۳۵ / بزنطی، جامع، ص ۴۷۸.
۷۴. برای نمونه ر. ك: سعد بن عبداللّه الاشعری القمی،مثالب هشام و یونس،نجاشی،پیشین،ص۱۳۴.
۷۵. كشی، پیشین، ص ۴۸۳ - ۴۸۵ و ۵۰۶ / نجاشی، پیشین، ص ۳۴۴ - ۳۴۸.
۷۶. كشی، پیشین، ص ۴۸۹ / موارد مزبور و منابع آن را نك: حسین مدرّسی، مقدمهای بر فقه شیعه، ص ۳۳ ـ ۳۴.
۷۷. عبدالله مامقانی، تنقیح المقال، ج ۳، ص ۲۹۷.
۷۸. كشی، پیشین، ص ۴۵۹.
۷۹. سید احمد صفایی، هشام بن حكم، تهران، دانشگاه تهران، ص ۷۶ ـ ۷۹.
۸۰. ابومنصور عبدالقاهر بغدادی، پیشین، ص ۱۰ - ۱۱ / ابن حزم، پیشین، ج ۲، ص ۲۶۹ / شهرستانی، پیشین، ص ۱۴ - ۱۵ / همچنین نك: سعد بن عبدالله بن خلف الاشعری القمی، پیشین، ص ۱۴. به عنوان نمونه، شهرستانی چهار قاعده (۱) توحید و صفات؛ (۲) قَدَر و عدل و مسائل قضا و قدر و جبر و كسب و اراده و خیر و شر (۳) وعد و وعید و اسماء و افعال؛ (۴) سمع و عقل و رسالت و امامت را برای تقسیمبندی فرق بر میشمارد. از نظر او، ممیّزه هر یك از فرق دیدگاه آنها درباره هر یك از اصول مزبور است.
۸۱. نمونههایی از آن را بنگرید: ابوالحسن اشعری، پیشن، ص ۱۳۲، ۲۱۲ ـ ۲۱۳ و ۲۱۹ / ابومظفر اسفراینی شافعی، پیشین، ص ۶۸ - ۷۳ / شهرستانی، پیشین، ج ۱، ص ۲۱ و یا به عنوان نمونه، ر. ك: وجه تمایز چهار فرقه (هفتم تا دهم) از خوارج در گزارش ملطی در التنبیه و الرد.
۸۲. جالب است بدانیم كه مجموعه تعریفهای برخی از آنها از شیعه و امامیه به این نكته اشاره دارد كه «شیعه» به معنای پیروی و اعتقاد به امامت و حقّانیت خلافت علی علیهالسلام و اولادش میباشد. (ابوالحسن اشعری، پیشین، ص ۶۵ ـ ۸۷ / نوبختی، پیشین، ص ۱۷ - ۱۸ / شهرستانی، پیشین، ص ۱۳۱ و ۱۴۴ / ابن حزم، پیشین، ج ۳، ص ۲۷۰) اما در بیان مصادیق آن به فرقههایی اشاره كردهاند كه با این ویژگیها مطابق نیست.
۸۳. نوبختی، پیشین، ص ۱۷.
۸۴. همان، ص ۲۱.
۸۵. همان، ص ۹۶.
۸۶. شیخ مفید، الفصول المختاره، ص ۳۱۸ - ۳۲۱.
۸۷. نك: ابوالحسن اشعری، پیشین، ص ۸۸ و قس: ص ۱۰۱.
۸۸. ابوالحسن اشعری، پیشین، چهاردهمین گروه غالی، ص ۶۸.
۸۹. همان، سیزدهمین گروه رافضه، ۹۶.
۹۰. همان، ص ۶۸، ۶۷، ۷۷، ۸۲.
۹۱. برخی از نمونههای آن را ببینید در: ابومنصور عبدالقاهر بغدادی، پیشین، ص ۵۳ ـ ۵۴، ۷۰ ـ ۷۱ / سعد بن عبدالله بن خلف الاشعری القمی، پیشین، ص ۱۴ / شهرستانی، پیشین، ج ۱، ص ۱۵۲ ـ ۱۵۶، ۱۶۲ ـ ۱۶۸، ابومظفر اسفراینی شافعی، پیشین، ج ۲، ص ۲۷۱ ـ ۲۷۰، ج ۵، ص ۴۲ ـ ۴۹ / محمدالحسینی العلوی، ابوالمعالی محمدالحسینی العلوی، بیان الادیان، ص ۵۰ ـ ۵۲.
۹۲. منابع و گزارشهای مختلف از این حدیث را نك: علی آقانوری، مجله هفت آسمان، ش ۸، ص ۱۸، ۱۲۸ ـ ۱۳۲.
۹۳. از جمله نك: محمدباقر مجلسی، پیشن، ج ۲۸، ص ۳ به بعد تحت عنوان «باب افتراق الامهٔ و ارتدادهم» كنزالعمّال، ج ۱۷، ص ۴۸۰ ـ ۴۸۲؛ الاعتصام، ص ۴۶۱، ۵۰۲ ـ ۵۰۴ / ابوبكر هیثمی، مجمع الزوائد، ج ۷، ص ۵۱۱ ـ ۵۱۶ / محمدحسین طباطبائی، المیزان، ج ۳، ص ۳۷۹ ـ ۳۸۲ / برخی از احادیث دیگر را درباره پیشگوییهای پیامبر صلیاللهعلیهوآله نك: جعفر سبحانی، مفاهیم القرآن، ج ۳، ص ۵۰۳ ـ ۵۰۸.
۹۴. ابن حزم اندلسی، پیشین، ج ۳، ص ۲۹۳ / اعتقاد به جعلی بودن آن را نك: ابن وزیر، العواصم من القواصم، ج ۱، ص ۱۶۸ / سقّاف، صحیح شرح العقیدهٔ الطحاویهٔ، ص ۶۳۲ / ابوالقاسم خوئی در البیان، ص ۲۲۰ میگوید: این خبر واحد است و مفید علم و عمل نیست.
۹۵. نك: سید بن طاووس، الطرائف فی معرفهٔ مذاهب الطوائف، ج ۱، ص ۲۰۰ و ج ۲، ص ۳۸۱، ۵۲۶ / علی بن یونس عاملی، تفسیرالصراط المستقیم، ج ۲، ص ۸۸.
۹۶. به عنوان نمونه نك: الاعتصام، ص ۴۵۹ به بعد / قرطبی، الجامع لاحكام القرآن (تفسیر قرطبی)، ج ۱۲، ص ۱۳۰ به بعد / جعفر سبحانی، بحوث فی الملل و النحل، ج ۱، ص ۲۶ـ۳۸.
۹۷. مرتضی بن داعی حسنی رازی، تبصرهٔ العوام فی مقالات الانام، ص۲۸.
۹۸. از جمله نك: برخورد و داوری خود این نویسنده را درباره فرقههای رقیب در كتاب تبصرهٔ العوام، ص ۱۲۲ ـ ۱۲۷ و ۱۴۲ به بعد / علاّمه مجلسی پس از نقل سخنان شیخ مفید درباره فرقههای شیعی غیر اثنا عشری، مینویسد: برای ما كفر و ضلالت همه این فرقهها (زیدیه، ناووسیه، اسماعیلیه) ثابت است. (بحارالانوار، ج ۳۷.) نمونههایی از تعصّبات فرقهای اهل سنّت نیز با نگاه به جدول روشن میشود.
۹۹. شاطبی، پیشین، ص ۴۸۱ ـ ۴۸۳.
۱۰۰. ناشئ اكبر، مسائل الامامهٔ، تحقیق فان اس. ص ۲۰.
۱۰۱. فخر رازی، اعتقادات فرق المسلمین، ص ۷۶ ـ ۷۵.
۱۰۲. به عنوان نمونه نك: محمدرضا حكیمی، بدایهٔ الفرق ونهایه الملوك، وی در این اثر، با اینكه از میان آثار ملل و نحل و فرهنگنامهها به جستوجوی الفبایی فرق پرداخته، اما از میان صدها نام و لقب، تنها ۷۳ فرقه را گزینش كرده است.
۱۰۳. برای اطلاع از اینگونه پرسشها و شبههها نك: عبدالرحمن بدوی، مذاهب الاسلامیین، ج ۱، ص ۳۳ ـ ۳۲ / محمد عماره، التیارات الاسلامیهٔ، ص ۳۵۳ ـ ۳۵۲ / جعفر سبحانی، بحوث فی الملل والنحل، ج ۱، ص ۲۷ ـ ۲۴ / عبدالحكیم محمود، التفكیر الفلسفی فی الاسلام، ص ۹۷ ـ ۹۸ / ابومنصور عبدالقاهر بغدادی، پیشین، مقدّمه محمّد محیالدین عبدالحمید، ص ۶ـ۷.
۱۰۴. نمونههای بیشتر آن را نك: فهرست مورد بررسی فرقههای اسلامی در كتابهایی مانند: مفاتیح العلوم، نوشته محمد بن احمد خوارزمی؛ عقائد الثلاث و السبعین فرقه، اثر ابومحمد یمنی، تلبیس ابلیس، اثر ابن جوزی و نیز كتاب هفتاد و سه ملت، نوشته نویسندهای ناشناخته.
منبع:فصلنامه شیعه شناسی، شماره ۷
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات احمد وحیدی عراق حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی مجلس روز معلم رهبر انقلاب شهید مطهری
ایران سیل هواشناسی تهران آتش سوزی شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس آموزش و پرورش معلم فضای مجازی سلامت
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی مالیات دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال ساواک عمو پورنگ سینمای ایران مهران مدیری تبلیغات مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
هوش مصنوعی اپل فناوری خودروهای وارداتی گوگل آیفون ناسا
فشار خون کبد چرب