چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

فعالیت های زیست محیطی شرکتهای قطعه ساز دنیا


فعالیت های زیست محیطی شرکتهای قطعه ساز دنیا

شرکت­های پیشرو در زمینه تأمین و قطعه­سازی برنامه­های ویژه­ای در زمینه محیط زیست دارند بررسی اهم فعالیت­های این شرکت­ها می­تواند الگویی بسیار مناسب برای صنعت خودرو و قطعه سازی ما باشد

شرکت­های پیشرو در زمینه تأمین و قطعه­سازی برنامه­های ویژه­ای در زمینه محیط‌زیست دارند. بررسی اهم فعالیت­های این شرکت­ها می­تواند الگویی بسیار مناسب برای صنعت‌خودرو و قطعه‌سازی ما باشد. در این نوشتار به بررسی عملکرد ۴خودروساز دنیا می­پردازیم که عبارتند از:

۱) تویوتا

۲) والئو

۳) ولوو

۴) نیسان ­

● شرکت تویوتا

این شرکت برنامه­های زیست‌محیطی خود را در هر پنج سال تنظیم و به‌مرحله اجرا می­گذارد.

برنامه پنج‌ساله ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۵:

۱) افزایش بازده سوخت در خودرو

۲) کاهش آلاینده­های اگزوز

۳) تولید خودرو با سوخت پاک

۴) بازیافت

۵) سیستم تهویه مطبوع خودرو

۶) کاهش نویز خودرو

۷) استفاده از مواد سازگار با طبیعت

۸) کاهش گازهای گلخانه­ای

۹) استفاده مجدد از ضایعات

۱۰) لجستیک (تمامی فعالیت­هایی که منجر به کاهش CO۲، آلاینده­ها، بسته­بندی و ضایعات بسته­بندی)

۱۱) همکاری با قطعه­سازان در کاهش آلاینده­ها

۱۲) همکاری با عاملان فروش

۱۳) سیستم­های حمل و نقل

۱۴) همکاری در فعالیت­های اجتماعی

۱۵) افزایش دانش کارکنان

۱۶) مدیریت زیست‌محیطی

● ولوو

استراتژی محیط‌زیست شرکت ولوو برای تأمین­کنندگان قطعه و سازندگان طرف قرارداد، عبارت‌است از:

الف) با استفاده از سیاست­های ذیل، ضایعات محیط‌زیست را به حداقل مقدار ممکن رسانده­اند:

۱) استفاده از قطعات با درنظر گرفتن عمر کامل خودرو تولیدی

۲) مراقبت از سازندگان قطعه با هدف حفظ محیط­زیست

۳) هدایت

ب) بهبود مستمر

تمامی فعالیت­های زیست­محیطی در تمام واحدهای فعال اعمال شده و به­طور مستمر به کیفیت آن افزوده می­شود: فرموله کردن، ارتباطات و کنترل جزء اهداف اصلی است.

پ) توسعه تکنولوژی

- تقاضاهای مشتری برای حفظ محیط‌زیست و افزایش بازده حمل ونقل مدنظر می­باشد:

۱) تحقیقات گسترده در آینده برای رسیدن به اهداف فوق

۲) کار در زمینه توسعه حمل‌ونقل با حداقل ضایعات زیست‌محیطی

۳) بالابردن بازده منابع

- با درنظر گرفتن عمر خودروها، طراحی و فرایند محصول، عوامل زیر مدنظر قرار می­گیرند:

۱) مصرف حداقل انرژی و مواد خام مصرفی

۲) به‌حداقل رساندن ضایعات تولید و مدیریت ضایعات

● شرکت والئو

توسعه فرایندها و تولیدات دوستدار محیط‌زیست با اجرای مفاد ذیل امکان­پذیر شده است:

۱) حذف مواد زیان­آور از فرایند تولید

۲) پیش­بینی عمر مفید تولیدات از مراحل اولیه طراحی

۳) استفاده از مواد قابل‌بازیافت

۴) کاهش ضایعات

۵) بازیافت و استفاده مجدد در خط تولید

محیط‌زیست، بخشی از تحقیقات و توسعه شرکت والئو بوده و مفاد ذیل مورد بررسی قرار می­گیرد:

۱) انتخاب مواد دوستدار محیط‌زیست (حذف کرم­ها، جایگزین‌کردن سرب و حلال­های کلره مانند تری کلرواتیلن و تولوئن با حلال­های پایه آبی)

۲) ارجحیت مواد قابل‌بازیافت

۳) ژنریک پلیت (توسعه خط تولید شامل انتخاب سایت، محیط‌کار، ساختار تولید، کاربرد قوانین زیست‌محیطی وضع شده، عدم ریسک­پذیری خارج از استاندارد، اپتیمم‌کردن مصرف، کاهش ضایعات و آلاینده­ها)

۴) حفظ منابع‌طبیعی (مصرف انرژی، مصرف آب)

۵) حفاظت آب ­و هوا

۶) کنترل مواد وارداتی به فاضلاب

۷) بهینه­سازی ضایعات

۸) شناسایی و حداقل­سازی عوامل زیان­رسان به محیط‌زیست

۹) کاهش مصرف سوخت

۱۰) کاهش آلاینده­ها

۱۱) کاهش نویز

۱۲) کاهش وزن حجم خودرو

۱۳) بازیافت ساده

● نیسان

مدیریت زیست‌محیطی در شرکت نیسان، مبتنی‌بر آدیت زیست‌محیطی، سیاست زیست‌محیطی، فعالیت­های زیست‌محیطی و فقط محیط‌زیست در مناطق غیرتولیدی خودرو است:

مدیریت محیط‌زیست

۱) سیاست محیط‌زیست

- تسریع فعالیت­های خلاق

- فعالیت­های جامع و پیشرفت

- پرورش فعالیت­ها و همکاری­ها

۲) آدیت زیست‌محیطی

۳) حفظ محیط‌زیست در مناطق غیرتولیدی

۴) برنامه­های زیست‌محیطی

- کاهش آلاینده­های اگزوز

- کاهش نور

- جایگزین کردن گازهای سرماساز HFC – ۱۳۴۹ در تهویه مطبوع

- کاهش مواد بسته­بندی

- بازیافت

- توسعه خودروهای سوخت پاک

- محافظت محیط‌زیست در خط تولید

- کاهش ضایعات بازیافت

- محافظت از لایه ازون

- بهبود مدیریت مواد شیمیایی مصرفی

- مدیریت انرژی

- کاهش وزن خودرو