پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
دیدگاه های نظری امام خمینی ره در حوزه سیاست خارجی
پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تحول نوینی را در باب مسائل سیاسی ایران اعم از سیاست داخلی و خارجی به دنبال داشت. در بعد داخلی، تغییر در ساختار حکومت و نحوهای اداره کشور و سپردن امور به دست مردم و در بعد خارجی و بینالمللی، تغییر رفتاری - ارزشی که در هر دو بعد بر مبنای اسلام ناب محمدی خلاصه میشود. لذا سیاستخارجی ایران پس از انقلاب اسلامی به کلی با آنچه که در رژیم گذشته جاری و ساری بود تفاوت پیدا میکند. این تغییرات ناشی از رهنمودهایی است که امام راحل در احکام و فرامین، پیامها و توصیهها، مکتوبات، سخنرانیها و مصاحبهها در مواضع و مواقع مختلف بیان مینمودند.
در این مقاله برآنیم تا چند نمونه مهم و تاثیرگذار از مواضع و دیدگاههای نظری ایشان را در حوزه سیاستخارجی در شرایط و مناسبتهای مختلف بررسی نماییم.
قبل از آنکه وارد بحث اصلی شویم لازم میدانم تعریف سیاست و محورهای یاستخارجی از دیدگاه امام (ره) را بیان نمایم.
● تعریف سیاست از دیدگاه امام (ره)
«سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد و تمام این مصالح جامعه را مد نظر بگیرد و اینها هدایت کند به آن چیزی که صلاحشان است» (۱)
«سیاست عبارت است از اداره کشور بر اساس مصلحت دینی و دنیوی مردم» (۲)
● محورهای سیاستخارجی از دیدگاه امام
به طور کلی میتوان محورهای زیر را در زمینه سیاستخارجی از کلام و نظرات ایشان استنباط نمود:
۱) عدم اتکا به قدرتهای جهانی که در سیاست نه شرقی و نه غربی امام تجلی نموده است;
۲) نفی سلطهپذیری و سلطهگری;
۳) حفظ کیان و تمامیت ارضی کشور و رعایت مصالح بلند مدت نظام;
۴) دعوت به ارزشهای توحیدی و مبانی اسلام;
۵) دفاع از حیثیت و شرافت اسلام در مجامع بینالمللی;
۶) اظهار همدردی با مستضعفان جهان و دعوت از آنها به اتحاد با یکدیگر;
۷) دعوت به اتحاد مسلمانان;
۸) مبارزه راهبردی با رژیم اشغالگر قدس;
۹) همزیستی مسالمتآمیز و برقراری عادلانه و دوستانه با کشورهای جهان و نفی انزواگرایی;
۱۰) معرفی اسلام به عنوان دینی جامع، کامل و کاربردی. (۳)
لازم به توضیح است که تعدادی از این محورها به کرات در کتابها، مقالهها، رسالههای دانشگاهی، مصاحبهها و. . . بحثشده است و توضیحات مفصلی راجع به آنها داده شده است و تقریبا همگان از آنها با اطلاعاند از آنجا که در این مقاله سعی میشود از تکرار مکررات خودداری شود و به جای گفتهها به ناگفتهها پرداخته شود و مطلب حالت تکراری و خستهکنندگی نداشته باشد از بحث راجع به آنها خودداری میشود و به مواردی پرداخته میشود که کمتر راجع به آنها صحبتشده و غریب ماندهاند.
● انزواگرایی یا حضوری فعال در روابط بینالملل
یکی از اصولی را که حضرت امام در سیاستخارجی بر آن تاکید میکردند سیاست نه شرقی و نه غربی بود که درباره مفهوم سیاست نه شرقی و نه غربی همان طوری که قبلا توضیح داده شد در بسیاری از کتابها و نوشتهها توضیح داده شده لذا از تکرار آن خودداری میکنیم فقط به آن جنبهای که برداشتهای نادرست از این اصل شده است میپردازیم.
برداشت نادرستی را که بسیاری از عوام از این اصل میکنند این است که با توجه به اینکه بر نظام بینالملل کفر حاکم است و بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای پیشرفته صنعتی با دین میانه خوبی ندارند بهتر است هیچگونه رابطهای با آنها نداشته باشیم و مرزهایمان را بر تمام جنبههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنان ببندیم در حالی که حضرت امام هرگز چنین منظوری از این اصل نداشتهاند بلکه برعکس، باید با استفاده از اصل دعوت که به عنوان اولین اصل در سیاستخارجی اسلام مطرح استبا حضوری بسیار فعال و گسترده در تمام زمینهها و با تمام کشورها رابطه مسالمتآمیز (نه گرگ و میش) برقرار کنیم (بجز رژیم صهیونیستی و کشورهایی که مفهوم رابطه متقابل عادلانه را درک نمیکنند) و با تقویت جنبههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی با استفاده از مبانی اسلامی بتوانیم جامعیت و برتر بودن دین اسلام و قوانین سعادت آفرین آن را به جهانیان بشناسانیم، چگونه هم میتوانیم شعار صدور انقلاب را بدهیم و هم قطع رابطه را بدون رابطه با جهان چگونه و با چه وسیلهای میتوانیم اسلام را معرفی نماییم. آیا با توسل به زور و تهاجم و جنگ میتوانیم انقلاب را صادر و اسلام را معرفی کنیم یا با برقراری رابطه حتی با کشورهای غیر مسلمان و کشورهای لائیک، به تدریج و در میدان عمل میتوانیم هم مصلحت اسلام را که معرفی و جهانی شدن آن است و هم منافع ملی کشورمان به عنوان امالقری را تامین نماییم.
نباید اینطور فکر کنیم که هر چه را که در دیگر کشورها استبد است و مضر بلکه بایستی بدانیم که بسیاری از پیشرفتهای علمی و فنی و اقتصادی که در جهان ستبرای ما نیز مفید است و بایستی بتوانیم با شیوههای درستی این دستاوردها را گزینش و گلچین کرده، در اختیار بگیریم، در عصری که ارتباطات بسیار گسترده و سهل شده است و با وجود شبکههای جهانی (اینترنت) ، ماهوارهها و. . . چه بخواهیم و چه نخواهیم ارتباطات وجود خواهد داشت. حال که چارهای جز ارتباط با دیگر کشورها با هر فلسفهای نداریم بهتر است در اندیشه ارتباط درست و مؤثر باشیم نه ارتباطی ناخواسته و تحمیلی، لذا این تعبیر از سخنان امام که رهبری دوریاندیش و آیندهنگر بودند هرگز درست نیست و تعبیر ایشان هرگز به معنی بستن مرزها نیست و تمایل حضرت امام به دنبال کردن اهداف جهانی اسلام و انجام وظایف درست اسلامی در قبال مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به کلی با عدم ارتباط منافات دارد امام معتقدند که نظام بینالملل همانند یک شهر است که محلههای مختلف آن با هم ارتباط دارند و ما بایستی منزوی نباشیم بلکه بایستی همانگونه که پیامبر با ارسال سفیران و مبلغان رابطه برقرار میکرد، عمل کنیم و با کشورها رابطه برقرار کنیم.
● پاسخ قانون اساسی به ابهامات
یکی دیگر از منابع و مصادر سیاستگذاری خارجی قانون اساسی است که مورد تایید و تاکید حضرت امام بوده است و مطالعه دقیق اصول مرتبط با سیاستخارجی ما را به این مطلب رهنمون میکند که جهتگیری قانون اساسی به سوی برقراری توسعه و تحکیم روابط با بازیگران بینالملل و به خصوص با کشورهای اسلامی و جهان سوم میباشد و هرگز در این سند صحبتی از قطع یا تقلیل ارتباط بجز مواردی که با اصول دینی تعارض دارد به میان نیامده است و در اصل یکصد و سی دوم قانون اساسی تصریح گردیده است روابط صلحآمیز با دولتهای غیر محارب نه فقط کشورهای مسلمان یا همسایه. (۴)
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصلها و بندهای مختلفی شیوههای برخورد و اصول روابط و سیاستخارجی دولتمردان جمهوری اسلامی ایران را در حوزه عمل ترسیم کرده است که به صورت اجمال به اشاره برخی از این اصول میپردازیم.
در اصل دوم و سوم به نفی هرگونه ستمگری، ستمکشی، سلطهگری، سلطهپذیری، استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، طرد کامل استعمار و تنظیم سیاستخارجی کشور بر اساس و معیارهای اسلام و تعهد برادرانه نسبتبه همه مسلمانان جهان و حمایت از آنها تاکید شده است.
در اصل یازدهم به حکم آیه کریمه «ان هذه امتکم واحده و انا ربکم فاعبدون» دولت جمهوری اسلامی ایران موظف استسیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اعتماد ملل اسلامی و در اصل چهاردهم به رفتار حسنه و بر مبنای قسر و عدل اسلامی با افراد غیر مسلمان تا زمانی که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی توطئه و اقدامی نکنند توصیه شده است.
در اصل یکصد و پنجاه و دوم و سوم به دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرتهای سلطهگر و روابط صلحآمیز با دولتهای غیر محارب و نفی هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه به شئون کشور گردد اشاره شده است. در اصل یکصد و پنجاه و چهارم جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود میداند استقلال و آزادی و حکومتحق و عدل را حق همه مردم جهان میداند بنابراین ضمن خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر از مبارزه حقطلبانه مستضعفان در برابر مستکبران در هر نقطه از جهان حمایت کند. (۵)
● پاسخ امام به ابهامات
حضرت امام گوشهنشینی و سیاست انعزال را خلاف عقل و شرع معرفی نموده ضمن تاکید بر رابطه با همه دولتها (به جز چند کشور محدود آنهم به دلایل کاملا منطقی) بستن مرزها به روی کشورها و قطع روابط دیپلماتیک با آنها را به معنای فنا و هلاکت و مدفون شدن کشور تلقی میکند و طرحان سیاست انزوا را مورد انتقاد قرار داده میفرمایند:
«این معنا که گاهی اهل غرض و جهال آن را بیان میکنند یا نمیفهمند یا غرضی دارند زیرا تا انسان جاهل یا مخالف با اصل نظام نباشد نمیتواند بگوید که یک نظام باید از دنیا منعزل باشد ما با هیچ ملتی بد نیستیم ما به حسب طبع اولیه میخواهیم با همه دولتها دوستباشیم میخواهیم که روابط حسنه با احترام متقابل نسبتبه همه داشته باشیم و اگر چنانچه ما احتیاج به یک چیز داشته باشیم و آنها احتیاج به یک چیز داشته باشند تبادل کنیم مگر این که دولتهایی باشند که با ما خلاف رفتار کنند» (۶)
امام همواره به روابط صلحآمیز تؤام با دوستی تاکید داشته و آن را جزء ضرورت زندگی اجتماعی و سیاسی میدانستند و همواره داشتن رابطه را بر ترک آن مقدم میدانستند با این شرط که این رابطه براساس احترام متقابل باشد و منافع و مصالح طرفین رابطه مدنظر باشد نه اینکه یکجانبه باشد.
با شناختی که همگان از شخصیت جامع و کامل و آیندهنگر و واقع بین امام داریم از آن بزرگوار انتظاری جز این نداریم. «ما با همه ملتهای عالم میخواهیم وستباشیم با همه دولتهای عالم به حسب طبع اولی میخواهیم دوستباشیم و روابط حسنه داشته باشیم با احترام متقابل نسبتبه همه رابطه داشته باشیم» (۷)
از نظر امام خمینی (ره) روابطی مردود است که موجب سلطه شود لذا در این باره میفرمایند:
«اگر روابط تجاری با کفار موجب ترس بر حوزه اسلام شود ترک این روابط بر تمام مسلمانان واجب است» (۸)
در اینجا فرقی میان استیلای سیاسی یا فرهنگی و معنوی دشمن وجود ندارد «اگر روابط سیاسی که بین دولتهای اسلامی و دول بیگانه بسته میشود و برقرار میگردد موجب تسلط کفار بر نفوس و بلاد و اموال مسلمانان شود یا باعث اسارت سیاسی اینها گردد برقراری روابط حرام است و پیمانهایی که بسته میشود باطل است و بر همه مسلمین واجب است که زمامداران را راهنمایی کنند و وادارشان نمایند بر ترک روابط سیاسی اینچنینی هر چند بوسیله مبارزه منفی باشد. » (۹)
وحدت مستضعفان جهان به عنوان یک ماموریت مهم در سیاستخارجی در اندیشه امام (ره)
امام به عنوان یک رهبر نجاتبخش برای همه مستضعفین جهان چه مسلم و چه غیرمسلم و حتی چه الهیون و غیرالهیون همیشه خواستار سعادت تمام ابناء بشر بودند و نسبتبه همه افراد بشر احساس مسئولیت میکردند و این مسئولیتپذیری جهانی الهی را چه در پیامشان به گورباچف و احساس مسئولیت در برابر نجات مردم کمونیست و چه در قطع رابطه با رژیم نژادپرستسابق افریقای جنوبی که ملتی مسلمان نبودند، و چه در برابر سایر مسلمانان بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد، زبان، مذهب و طبقه به وضوح میبینیم که مساله وحدت بین مستضعفین عالم را مهمترین و ثمربخشترین راه برای مقابله با مستکبرین عالم مطرح مینمایند و اتحاد و یک صدایی و حمایت از یکدیگر را در مقابله با ظلم در سراسر جهان تنها راه رفع ظلم در جهان مظلومان میدانند لذا استراتژی مهمی را در این زمینه اتخاذ نموده و میفرمایند:
«من امیدوارم که یک حزب به اسم مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند و مشکلاتی را که بر سر راه مستضعفین است از میان بردارند و در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب قیام کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین به مستضعفین عالم ظلم کنند» (۱۰)
در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز (اصل یازدهم) با استناد به آیه شریفه «ان هذه امتکم واحده و انا ربکم فاعبدون» اصل وحدت بین مسلمین را به عنوان یک فوریت در سیاستخارجی تصریح نموده، بیان میدارد دولت جمهوری اسلامی موظف استسیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملتهای اسلامی قرار دهد و کوشش کند تا وحدت سیاسی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد. (۱۱)
در تایید استراتژی وحدتآفرین امام از قول یکی از نشریات میخوانیم:
امام خمینی در تمامی دوران مبارزات خود که در ایران انجام گرفت طرح اسلامی خود را بر دو اصل وحدت و فلسطین قرار داد و لحظهای از اندیشه تحقق وحدت اسلامی و اهمیت آن غافل نماند، وحدت اسلامی را از انبان شعارها و آرزوهای ذهنی بیرون آورده و به طرح عملی جدی و حقیقی مبدل ساخت تا مسلمانان بتوانند آن را محقق سازند.
امام به درستی اعتقاد داشت طرح موضوع وحدت اسلامی و فراخوان مسلمانان بدون پشتوانه محکم و تبیین اصول و مبانی آن و یا طرح اسلام به عنوان رسالت جهانی دشوار است، بنابراین تلاش مجدانهای به عمل آورد تا خلل و نقص موجود را که برای مسلمانان جهتشناخت اسلام ابهاماتی به وجود آورده بود را بوسیله تاءلیف کتابهای مختلف و در زمینههای مختلف، سخنرانیها و موضعگیریهایشان، اصلاح نمایند.
توصیه به دولتها و ملتها به همدلی و وحدت
همانطوری که میدانیم در سیستم و صحنه بینالمللی واحدهای تصمیمگیرنده و عملکننده دولتها هستند و دولتها زبان گویای ملتهایشان میباشند اگر قرار باشد همه مستضعفین جهان با هم وحدت داشته باشند این امر از طریق دولتها سریعتر و سهلتر قابل دسترسی استبه این دلیل لازم است دولتها با ملتهای خود همدل و همصدا باشند تا این امر محقق شود لذا میبینیم بنیانگذار جمهوری اسلام ایران به خوبی به این مساله توجه داشته و آنها را به یکدلی و یک صدایی دعوت میکنند تا در سایه آن بتوانند بر مشکلات غلبه کرده و به دشمن اجازه سلطه ندهند.
«اگر وحدت کلمه اسلامی بود و اگر دولتها و ملتها اسلام به هم پیوسته بودند معنا نداشت که قریب یک میلیارد جمعیت مسلمین زیردست قدرتها باشند اگر این قدرت به قدرت بزرگ الهی منظم شود هیچ قدرتی بر آنها غلبه نخواهد کرد» (۱۲)
«ملتها و دولتها اگر بخواهند به پیروزی و هدفهای اسلامی به تمام ابعادش که سعادت بشر استبرسند باید اعتصام به حبلالله کنند از اختلافات و تفرقه بپرهیزند فرمان حق تعالی را «واعتصموا بحبلالله. . . جمیعا ولاتفرقوا» را اطاعت نمایند. » (۱۳)
پلههای بعد یا مرحله بعدی تحقق وحدت بین دولتهای مستضعف با یکدیگر است تا با این اتحاد و عملکرد همراستای خود ستم مستکبرین را بر عالم رفع نمایند و در مجامع و صحنههای بینالمللی با اتخاذ موضعی واحد ظالمین را عاجز کنند و خود قدرتی بزرگ را تشکیل میدهند در این مورد امام تاکید بیشتری بر وحدت بین دولتهای مسلمان میکنند و میفرمایند:
«دولتهای اسلامی باید به منزله یک دولتباشند کانه یک جامعه هستند، یک پرچم دارند، یک کتاب دارند، یک پیغمبر دارند. اینها همیشه باید با هم متحد باشند با هم علاقههای همه جانبه داشته باشند و اگر چنانچه این آمال حاصل شود که بین دولتهای اسلامی از همه جهت وحدت پیدا بشود امید است که بر مشکلات خودشان غلبه کنند و قدرتی بزرگتر از قدرتهای دیگر در مقابل سایر قدرتها باشند» (۱۴)
امام موفقیت استعمارگران در استعمار طبقه محروم را نتیجه تفرقه و جدایی بین مسلمانان و سران کشورهای اسلامی میداند.
«روزگاری که پنجههای استعمار تا اعماق کشورهای اسلامی فرو رفته است، روزگاری که استعمار تمام نیروها و امکانات خود را در راه ایجاد تفرقه میان مسلمانان و سران کشورهای اسلامی بسیج کرده است، میکوشد تا به هر وسیله که در اختیار دارد از پایبندی و عمل به تعالیم اسلام جلوگیری کند تا بدین وسیله استعمارگران با خیال راحتبه هدفهای غیرانسانی، استعمار طبقه محروم نائل شوند» (۱۵)
● نفی ملیتگرایی و قومیتگرایی
مهمترین عاملی که مسلمانان و مستضعفان عالم را در رسیدن به وحدت عمل باز میدارد ملیتگرایی و قومیتگرایی است که امامخمینی آن را نفی کرده و عاملی برای تفرقه و دشمنی مسلمانان میداند همانطور که میدانیم تاکنون جهان اسلام به خاطر همین حربههای استعماری لطمات فراوانی دیده است و چه خونها و امکاناتی که در این راه به هدر نرفته است، جنگهای فرقهای در پاکستان و افغانستان نمونهبارزی است که متاسفانه همچنان ادامه دارد و منجر به برادرکشی و نسلکشی و عدم آرامش و امنیت در آن منطقه شده است که ریشههای استعماری دارد، تا بدین وسیله آنها را سرگرم این امور کرده و خود به راحتی بتوانند منابع آنها را غارت کرده و کارخانجات اسلحهسازی خود را پررونقتر سازند. از این قبیل است جنگ بین عرب و عجم که صدام راه انداخته و آن را اسباب تفرقه و تشنج قرار داده و جوانان هر دو کشور را که میتوانستند نقش مهمی در سازندگی کشورشان داشته باشند و مردم را از وابستگی به سلطهگران نجات دهند قربانی کرده و بسیار نمونههای دیگری در الجزایر، سودان، یمن و جنگهای فرقهای در لبنان و. . . (۱۶)
«از مسائلی که طراحان برای ایجاد اختلاف بین مسلمین طرح و عمال استعمارگران در تبلیغ آن به پا خواستهاند قومیت و ملیت است، ملیگرایی در مقابل ملتهای دیگر مسلمانان مسالهای است که اسلام و قرآن کریم و دستور نبیاکرم برخلاف آن است آن ملیگرایی که به دشمنی بین مسلمین و شکاف در صفوف مؤمنین منجر میشود برخلاف اسلام و مصلحت مسلمین است و از حیلههای اجانب است که از اسلام و گسترش آن رنج میبرند. (۱۷)
از تجربیات بارز این عصر که ملیگرایی باعث تضعیف و شکست مسلمین شده میتوان از ناسیونالیسم عرب که جمال عبدالناصر از آن دم میزد عنوان کرد که با این تبلیغات و با این احساسات غیرعاقلانه حمایتبسیاری از کشورهای غیرعرب را نتوانست در جنگ اعراب و اسرائیل جلب نماید و همین امر منجر به شکست آنها و قدرت گرفتن اسرائیل شده است.
«من مکرر عرض میکنم که این ملیگرایی اساس بدبختی مسلمین استبرای این که این ملیگرایی ملت ایران را در مقابل سایر ملتهای مسلمین قرار میدهد و ملت عراق را در مقابل دیگران (۱۸)
«آن چیزی که دول اسلامی را بیچاره کرده است و از ظل قرآن کریم دارد دور میکند آن قضیه نژادبازی است. این نژاد ترک است، این نژاد ایرانی است، این نژاد عرب است، قضیه نژادبازی ارتجاعی است» (۱۹)
● مصلحت در سیاستخارجی از نگاه امام
▪ تعریف مصلحت
چنانکه اهل لغت مصلحت را تعریف کردهاند مصلحت معنا و وزنا منفعت است (۲۰)
واژه مصلحتیا اسم مکان به معنای جایگاه و مکان صلاح است که ضد آن افساد میباشد و همین طور در یک معنا مفرد مصالح است. (۲۱)
ابوحامد غزالی شافعی در تعریف مصلحت آن را در پنج مورد اهم خلاصه میکند:
حفظ دین، جان (نفس) ، مال، عقل و نسل، برخی دیگر عرض را نیز به معیارها و موارد فوق اضافه میکنند.
در تعریف دیگری مصلحت را جلب منفعت و دفع ضرر در حدودی که مقاصد شرع حفظ شود تعریف کردهاند. (۲۲)
حضرت امام مصلحت و سربلندی اسلام و ملت هر دو را همواره فراراه خود قرار داده بودند و به اشکال گوناگون و در مناسبتهای مختلف بر آن تاکید میکردند.
مریم السادات میرزا حسینی
پینوشتها:
۱. صحیفه نور، ج ۹، ص ۲۳۹.
۲. مزینانی، محمدصادق، رسالتسیاسی حوزهها در اندیشه امام خمینی، فصلنامه حوزه، ش ۹۵ و ۹۴، دی ماه ۱۳۷۸، ص ۷۰.
۳. برای مطالعه بیشتر اصول و محورهای سیاستخارجی ر. ک به محلوجی، محمد; جلوههای سیاست اسلامی; بیجا، چاپ اول، ۱۳۷۲.
۴. یزدانی، عنایتالله; انزواگرایی یا انزواگریزی، مجله سیاستخارجی، سال سیزدهم، ش ۲، تابستان ۱۳۷۸، ص ۳۶۳.
۵. گواهی، عبدالرحیم; مجله سیاستخارجی، سال یازدهم، ش ۲، تابستان ۱۳۷۶، صص ۵۶۲-۵۶۱.
۶. صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۳۵۲.
۷. صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۲۵۲.
۸. صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۳۵۲.
۹. خمینی، روحالله; تحریرالوسیله، ج ۱، چاپ اول، ص ۴۸۵.
۱۰. دفتر اول، در جستجوی راه امام از کلام امام، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۶۲، ص ۱۸۵.
۱۱. نشریه ندایالقدس، سال سوم، ش ۴۷، مهر ۱۳۷۸، ص ۱.
۱۲. صحیفه نور، ج ۶، ص ۴۹.
۱۳. صحیفهنور، ج ۶، ص ۱۲۲.
۱۴. صحیفه نور، ج ۶، ص۱۲۷.
۱۵. دفتر اول، پیشین.
۱۶. ر. ک به منصوری، جواد; نظری به سیاستخارجی جمهوری اسلامی ایران، انتشارات امیرکبیر، بیتا صص ۵۶- ۵۱.
۱۷. صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۸۱.
۱۸. صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۸۱.
۱۹. صحیفه نور، ج ۱، ص ۸۹.
۲۰. تقوی، سید محمدناصر; حکومت و مصلحت، چاپ اول، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۷۸، ص ۱۳.
۲۱. تقوی، پیشین.
۲۲. تقوی، پیشین.
۲۳. تقوی، سیدمحمدناصر; مصلحت در سیاستخارجی، مجله سیاستخارجی، سال دوازدهم، ش ۳، پاییز ۱۳۷۷، ص ۵۸۹.
۲۴. صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۳۹.
۲۵. صحیفه نور، ج ۱۹، ص ۷۳.
۲۶. تقوی، پیشین، ص ۵۹۳.
۲۷. نشریه راه زندگی، چاپ لس آنجلس، ش ۵۲۸.
۲۸. صحیفه نور، ج ۱۹ ص ۱۹۹.
۲۹. صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۳۸.
۳۰. سوره شوری، آیه ۷.
۳۱. تقوی، پیشین، ص ۵۹۴.
۳۲. تقوی، پیشین، ص ۵۹۸.
۳۳. تقوی، پیشین، ص ۵۹۸.
۳۴. تقوی، پیشین، ص ۵۹۸.
۳۵. صحیفه نور، ج ۳، ص ۲۳۶.
۳۶. صحیفه نور، ج ۳، ص ۵۱.
۳۷. صحیفه نور، ج ۴، ص ۱۷۷.
۳۸. صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۲۸۳.
۳۹. صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۲۴۳.
۴۰. صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۲۸.
۴۱. صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۸۰.
۴۲. صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۲۴۹.
۴۳. صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۰۰.
۴۴. صحیفه نور، ج ۷، ص ۲۵۲.
۴۵. صحیفه نور، ج ۲۳، ص ۸۴.
۴۶. صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۱۱۵.
۴۷. صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۸۶.
۴۸. پیام امام (ره) به زائران بیتالله الحرام - ۲۵/۵/۱۳۶۴.
۴۹. بخشی از پیام امام (ره) به زائران بیتالله الحرام ۱۶/۵/۱۳۶۶.
۵۰. بخشی از پیام امام (ره) به زائران بیتالله الحرام ۲۹/۴/۱۳۶۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست