جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

توربین های گازی


توربین های گازی

ارزش مالی تولید توربین های بادی درسال۲۰۰۴ درحدود۹ ۲۱ میلیارد دلار بودكه توربین های گازی برای موتورهای هواپیماها۶۸ درصد آنها را شامل می شد

ارزش مالی تولید توربین های بادی درسال۲۰۰۴ درحدود۹/۲۱ میلیارد دلار بودكه توربین های گازی برای موتورهای هواپیماها۶۸ درصد آنها را شامل می شد. هواپیماهای مسافربری ۷۵ درصد بازار به ارزش ۸/۱۴ میلیارد دلار، درحالی كه موتور هواپیماهای نظامی۲۵ درصد را به خود اختصاص دادند. توربین های گازی كه درصنایع هوایی استفاده نمی شوند، درسال۲۰۰۴ نزدیک به ۱/۷ میلیارد دلار ارزش اقتصادی داشتندكه صنعت برق با ۸۵ درصد، نیروی محركه مكانیكی۱۱ درصد وتوربین های گازی، كشتی ها و قایق ها۴ درصد بازار را میان خود تقسیم كرده اند.از آنجا كه از دهه۵۰ ۱۹ موتورهای جت به طورعمده برای پیشرانش هواپیماهای نظامی و مسافربری استفاده شده اند، طبیعی است كه سهم توربین های گازی از این بازار بیشتر باشد. با این حال، بازار موتور هواپیما تابع تقاضای خرید هواپیما است كه اكنون بازار پررونقی ندارد. منحنی ارزش تولید با ظهور بازارهای جدید برای توربین های گازی، جانی دوباره گرفته است. درسال۱۹۹۰ ارزش تولید توربین های گازی به غیر مصرف هوایی۸/۳ میلیارد دلار بود(كمتر از یك پنجم۷/۱۹ میلیارد دلار صنعت توربین های گازی هوایی). درآن هنگام استفاده از توربین های گازی برای نیروگاه های تازه آغاز شده بود. با ساخت و توسعه نیروگاه های سیكل تركیبی با بازده بالا، تقاضا برای تولید رشد فزاینده ای یافته است. با تغییر قوانین مربوط به ساخت نیروگاه های گازی تولید برق، قیمت پایین گازطبیعی و فراوانی سرمایه گذاران مستقل برای تولید انرژی، ارزش تولید توربین های گازی برای مصارف غیرهوایی درسال ۲۰۰۱ به رشدی معادل۵/۲۶ میلیارد دلار رسید. با ساخت تعداد زیادی از نیروگاه های توربین گازی درسال۲۰۰۱ افزایش بهای گازطبیعی درآمریكای شمالی و سردرگمی صنعت برق به دلیل دگرگونی سریع قوانین، مصرف توربین ها به شدت كاهش یافت و قیمت توربین ها به قیمت های پیش ازسال ۱۹۹۸ بازگشت. اكنون تولیدكنندگان توربین های گازی برای مصارف غیرهوایی امیدوارندكه منحنی عرضه باردیگر رشد صعودی یابد.توربین های گازی دریایی هنوز بازیگر بزرگی درصحنه جهانی بازار توربین های گازی نیستند. درسال۲۰۰۴ ارزش تولید آنها تنها۳۰۰ میلیون دلار بوده است. این ارقام با رشد تولید كشتی های مسافربری تغییر خواهندكرد. مسافران كشتی ها درسال۲۰۰۵ نزدیك به ۱/۱۱ میلیون نفر تخمین زده می شوند و این تعداد نسبت به ۶/۱۰ میلیون نفر مسافر سال۲۰۰۴ رشد قابل توجهی را نشان می دهد. اكنون۱۶ كشتی مسافربری كه توربین های گازی آنها را پیشرانش می كنند، با سفارش ناوگان های جدید و بالارفتن قیمت گازوییل و مازوت براین تعداد افزوده خواهند شد.هنوز بازار توربین های گازی در دست صنایع هوایی است. بازار صنایع هوایی نظامی داغ است و با طرح توسعه موتور جت جنگنده F-۳۵ فناوری مربوط به این زمینه درحال پیشرفت های اساسی است. شركت پرات اندوتینی ازعمده ترین سازندگان موتورجت درجهان، درحال توسعه موتور جت F-۳۵ كلاس۴۰ هزار «پاوندتراست» است كه برای جت های جنگنده نسل بعد استفاده خواهند شد. رولزرویس كه پیمانكار جزء پرات اندوتینی است، جداگانه روی سیستم برخواستن و نشستن عمودی با مدول فن كلاچی بالا بركارمی كند. روی هم رفته این موتورها جنگنده F-۳۵را قادر خواهندكرد كه ثابت روی هوا باقی بماند و ازحالت ثابت خود را به سرعت مافوق صوت برساند. با اجرای این پروژه، توربین های گازی دارای فناوری جدیدی می شوند و توربین های گازی برای جت های مسافری و مصارفی غیر ازصنایع هوایی، از مزیت های آن بهره خواهند برد.جامبوجت ها، صنعت هواپیماهای مسافربری، به تدریج از آسیب هایی كه بر اثر حوادث یازدهم سپتامبر بر پیكره آن وارد آمد، بهبود می یابند و امیدهای تازه ای مبنی بر سفارش توربین های گازی برای صنایع حمل ونقل هوایی غیرنظامی درسال های پیش رو ظهور كرده است. درسال۲۰۰۴، ایرباس ساخت نخستین A۳۸۰ بزرگ ترین جت مسافربری جهان را با ظرفیت حمل۵۵۵ مسافر به پایان رسانید. این هواپیما قابلیت افزایش حمل۸۴۰ مسافر رانیز دارد. A۳۸۰با استفاده از چهار موتور جت با توان۷۰ تا۸۰ هزار پاوندتراست از جنرال الكتریك یا پرات اندوتینی مدلGP۷۰۰۰ و یا رولزرویسTrent۷۰۰ به پرواز درخواهد آمد. ایرباس مدل A۳۸۰می باید كمترین مصرف سوخت وهزینه مسافرت را درصنعت حمل ونقل هوایی داشته باشد، اما با درنظرگرفتن هزینه تحقیقات و ساختی معادل ۱۲ میلیارد دلار ایرباس باید۲۷۰ فروند A۳۸۰بفروشد تا بتواند به سودآوری برسد.بویینگ، رقیب اصلی ایرباس، براین باوراست كه دوران استفاده از هواپیماهای غول پیكر درصنعت هواپیمایی به سرآمده است. درپاسخ به مدل A۳۸۰بویینگ مدل۷۸۷ را به بازار عرضه می كند. بویینگ ۷۸۷ توان حمل ۲۹۶ مسافر را دارد و با دو موتور جنرال الكتریكGEnx یا رولزرویس ترنت۱۰۰۰ دركلاس كاری ۵۵۰۰۰-۷۰۰۰۰ تراست، كارمی كند.ایرباس، مدل A۳۸۰ را با همان موتورها برای رقابت بویینگ روانه بازاركرده است. بازار توربین های گازی هوایی همچنان داغ می شود، اما خبرداغ در این میان، ساخت جت های كوچك مسافربری است كه می توان آنها را تاكسی هوایی نامید. آنها ۲تا ۶ مسافر را می توانند حمل كنند و دو موتور جت كوچك دارند. قیمت یك فروند A۳۸۰ نزدیک به ۲۸۵ میلیون دلاراست، درحالی كه یك جت تجاری۶ تا۸ نفره، ۱۵ میلیون دلار قیمت دارد. تاكسی های هوایی كمتراز۲ میلیون دلار قیمت دارند.