جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
ارض موعود و صهیونیسم
صهیون(۱) نام تپهای در اورشلیم است كه در گذشته بر فراز آن قلعهای به همین نام وجود داشته است. به گفته كتاب مقدس (كتاب دوم سموئیل، ۵: ۶ـ۹)، این قلعه را حضرت داوود در حدود قرن دهم قبل از میلاد فتح كرد و نام آن را «شهر داود» گذاشت. بعدها این تپه به صورت نمادی برای اورشلیم و تمام سرزمین اسرائیل درآمد و به صورت عنوانی برای آن سرزمین به كار رفت.(۲)
صهیونیسم(۳) جنبشی است كه طرفدار بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین و ایجاد كشوری یهودی در این سرزمین است. در سال ۷۰ میلادی كشور یهود سقوط كرد و معبد اورشلیم ویران شد و یهودیان به دست رومیان پراكنده شدند و از آن هنگام، آرمان بازگشت به سرزمین فلسطین و ایجاد كشور مستقل یهودی در میان یهودیان پدید آمد، این آرمان در زمانی كه این قوم بیشتر تحت فشار قرار گرفتند، قوت گرفت. اما تاریخ شكلگیری این جریان به صورت نهضتی فعال و منسجم و دارای برنامهای مشخص، به اواخر قرن نوزدهم برمیگردد و این به هنگامی بود كه یهودیان برای نخستین بار در پرتو دموكراسی جدید غربی، طعم آزادی را چشیدند.(۴)
به هر حال این گروه به هر وسیله به آرمان خود جامه عمل پوشاند و كشور مستقل یهود را ایجاد كرد و همواره در اندیشه گسترش آن بوده است. در اینجا سؤال مهم و اساسی این است كه این آرمان یا ادعا چه مقدار به كتاب مقدس یهودی، یعنی عهد قدیم متكی است؟ به تعبیر دیگر، عهد قدیم درباره ارض موعود بنیاسرائیل چه میگوید؟ بر پایه عهد قدیم كه تنها متن مقدس یهودیت و تنها منبع تاریخی قرنهای نخست قوم اسرائیل است، ادعای مالكیت ارض موعود را از سوی گروهی كه خود را وارث آن میدانند، چگونه میتوان ارزیابی كرد؟ این نوشتار به دنبال پاسخ این سؤال است.
در ابتدا باید ببینیم كه اصل وعده سرزمینی خاص در عهد قدیم چگونه است و سپس به بررسی این مطلب میپردازیم كه ادعای مدعیان با توجه به آنچه در تاریخ این قوم رخ داده، تا چه اندازه با گفتههای این كتاب انطباق دارد.
الف) وعده سرزمین در عهد قدیم
شكی نیست كه در مجموعهای كه آن را یهودیان كتاب عهد و مسیحیان عهد قدیم میخوانند، سخن از سرزمین موعود و وعده آن آمده است. اما در اینكه این مجموعه، كه مشتمل بر دهها كتاب كوچك و بزرگ است، در چه زمانی و به وسیله چه كسانی نوشته شده است، بین سنت یهودی ـ مسیحی و نقادان قدیم و جدیدِ متون مقدس اختلافات بسیار جدی به چشم میخورد. در كوتاهترین عبارت میتوان گفت كه سنت یهودی ـ مسیحی برآن بوده است كه كتابهای این مجموعه را اشخاص برجسته شناختهشدهای در زمانی نزدیك به یك هزاره نگاشتهاند. برای مثال، گفته میشود تورات همان كتابی است كه خداوند به موسی(ع) داد و كتابهای یوشع، داوران، سموئیل و پادشاهان را انبیای بزرگی چون یوشع، سموئیل و ارمیا نگاشتهاند؛ در حالی كه نقادان قدیم و جدید زمان نگارش این كتابها را پس از اسارت بابلی، در قرن ششم قبل از میلاد، میدانند و این زمان قرنها پس از كسانی است كه سنت یهودی ـ مسیحی این كتابها را به آنان نسبت میدهد.(۵) اگر انتساب این كتابها به افراد مورد ادعای سنت زیر سؤال برود، این كتابها همانند دیگر كتابهای بشری بوده و درنتیجه، سخن از ارض موعود، مانند دیگر محتویات این متون زیر سؤال میرود. حتی كسانی از یهودیان مدعیاند كه كتاب تورات، بعد از اسارت بابلی و به دست كسانی نوشته شد كه به اسارت رفته و بازگشته بودند و در واقع، این كتاب مطابق آرزوها و آرمانهای سركوفته آنان نگاشته شده است و از این روست كه بر سرزمین موعود تأكید میكند.(۶)
در این نوشتار از این امور چشمپوشی شده است، امّا بر فرض كه انتساب این كتابها به پیامبران الهی درست باشد، درباره سرزمین موعود از آنها چه استفادهای میشود؟
در تورات، سخن از سرزمین موعود با ماجرای مهاجرت حضرت ابراهیم آغاز میشود. ابراهیم(ع) به فرمان خداوند از بینالنهرین به سرزمین كنعان هجرت كرد كه خداوند او را بدانجا راهنمایی كرده بود. در آنجا خداوند بر ابراهیم ظاهر شد و فرمود: «من این سرزمین را به نسل تو خواهم بخشید!» (سفر پیدایش، ۱۲: ۷) و باز به او فرمود: «من همان خداوندی هستم كه تو را از شهر اور كلدانیان بیرون آوردم تا این سرزمین را به تو بدهم» (سفر پیدایش، ۱۵: ۷). اما نكته شایسته توجه در وعده به ابراهیم این است كه در واقع عهد و پیمانی بین او و خداوند منعقد شد. از یك طرف خداوند عهد بسته بود كه آن سرزمین خاص را به فرزندان ابراهیم بدهد، ولی وفای به این عهد مشروط به آن است كه طرف دیگر، یعنی ابراهیم و فرزندانش، به عهد خود وفا كنند؛ یعنی از خدا اطاعت كرده و انسانهای صالحی باشند. آنان حتی باید نماد و علامت بندگی خدا را در بدن خود ایجاد كنند:
من عهد خود را تا ابد با تو و بعد از تو با فرزندانت نسل اندر نسل برقرار میكنم. من خدای تو هستم و خدای فرزندانت نیز خواهم بود. تمامی سرزمین كنعان را كه اكنون در آن غریب هستی، تا ابد به تو و به نسل تو خواهم بخشید و خدای ایشان خواهم بود. خدا به ابراهیم فرمود: «وظیفه تو و فرزندانت و نسلهای بعد این است كه عهد مرا نگاه دارید. تمام مردان و پسران شما باید ختنه شوند تا بدینوسیله نشان دهند كه عهد مرا پذیرفتهاند. (سفر پیدایش، ۱۷: ۷ـ۱۱).
خداوند به ابراهیم خبر میدهد كه نسل او در مملكت بیگانهای بندگی خواهند كرد. اما آنان سرانجام به این سرزمین بازخواهند گشت و این سرزمین را خواهند گرفت. و آن زمانی است كه شرارت ساكنان این سرزمین به اوج خود رسد، اما در حال حاضر اینگونه نیست.(۷) از این سخن برمیآید كه خدا یك سنت ثابت و همیشگی دارد و قومی كه شرارتش به اوج خود برسد مشمول عذاب الهی خواهد شد. عذاب ساكنان سرزمین كنعان آن است كه سرزمینشان به دست اسرائیلیان افتد. اما اسرائیلیان هم، چنانكه خواهیم دید، از این قاعده مستثنا نیستند؛ مالكیت سرزمین موعود مشروط به اطاعت از خداست و این شرط را خداوند بعد از ابراهیم به اسحاق هم یادآوری میكند:
اگر سخن مرا شنیده، اطاعت كنی با تو خواهم بود و تو را بسیار بركت خواهم داد و تمامی این سرزمین را به تو و نسل تو خواهم بخشید؛ چنانكه به پدرت ابراهیم وعده دادهام. نسل تو را چون ستارگان آسمان بیشمار خواهم گردانید و تمامی این سرزمین را به آنها خواهم داد... این كار را به خاطر ابراهیم خواهم كرد، چون او احكام و اوامر مرا اطاعت نمود (سفر پیدایش، ۲۶: ۲ـ۵).
از این سخن برمیآید كه علت وعدهدادن آن سرزمین، اطاعت بیچون و چرای ابراهیم از خدا بوده است و شرط آن نیز اطاعت فرزندان او خواهد بود. سرزمین كنعان پس از اسحاق به یعقوب هم وعده داده شد.(۸) هنگامی كه فرزندان یعقوب، در مصر سكنا گزیدند و تحت فشار و عذاب مصریان قرار گرفتند، خداوند حضرت موسی را برانگیخت تا آنان را نجات دهد. خداوند به موسی میفرماید كه من آمدهام تا بنیاسرائیل را از بردگی در مصر آزاد سازم و آنان را به سرزمین پهناور و حاصلخیزی ببرم كه در آن، شیر و عسل جاری است.(۹) ولی این وعده هم مشروط است: حتی اگر قوم پس از فتح سرزمین موعود، باز به فساد روی آورد و فرمانهای خدا را اطاعت نكند سرزمینش را از دست داده، به اسارت خواهد رفت:
اگر به من گوش ندهید و مرا اطاعت نكنید و قوانین مرا رد كنید و عهدی را كه با شما بستهام بشكنید، آنگاه من شما را تنبیه خواهم كرد... من بر ضد شما برخواهم خاست و شما در برابر دشمنان خود پا به فرار خواهید گذاشت. كسانی كه از شما نفرت دارند بر شما حكومت خواهند كرد... شهرهایتان را ویران و مكانهای عبادتتان را خراب خواهم كرد... آری، سرزمین شما را خالی از سكنه خواهم كرد و دشمنانتان در آنجا ساكن خواهند شد... بلای جنگ را بر شما نازل خواهم كرد تا در میان قومها پراكنده شوید. سرزمین شما خالی و شهرهایتان خراب خواهند شد... (سفر لاویان، ۲۶: ۱۴ـ۳۴).
قومیكه خداوند آنانرا بامعجزات شگفتانگیزخود، از اسارت مصر رهاییداده تا به سرزمینموعود برساند،چون ازاطاعتخدا سربازمیزنند خداونددرباره آنان میفرماید:
به حضور پرجلالم كه زمین را پر كرده است سوگند یاد میكنم كه هیچكدام از آنانی كه جلال و معجزات مرا در مصر و در بیابان دیدهاند و بارها از توكل نمودن و اطاعت كردن سرباز زدهاند حتی موفق به دیدن سرزمینی كه به اجدادشان وعده دادهام نخواهند شد؛ هركه مرا اهانت كند سرزمین موعود را نخواهد دید... به ایشان بگو... همه شما در این بیابان خواهید مرد. حتی یك نفر از شما كه بیست سال به بالا دارد... وارد سرزمین موعود نخواهد شد... لاشههای شما در این بیابان خواهد افتاد. فرزندانتان به خاطر بیایمانی شما چهل سال در این بیابان سرگردان خواهند بود تا آخرین نفر شما بمیرد (سفر اعداد، ۱۴: ۲۰ـ۳۳).
ازتورات برمیآیدكه برنامه خداوند دروعدهدادن بهسرزمینكنعان بسیار سختگیرانه بوده است؛ هركس به طور كامل به عهد خود با خداوند پایبند باشد و كاملاً از او اطاعت كند، شایستگی ورود به آن سرزمین را دارد. عجیب این است كه بنا بر این كتاب حتی حضرت موسی و هارون هم این شایستگی را نداشتهاند:
همان روز خداوند به موسی گفت: به كوهستان عباریم واقع در سرزمین موآب مقابل اریحا برو. در آنجا بر كوه نبو برآی و تمام سرزمین كنعان را كه به قوم اسرائیل میدهم، ببین. سپس تو در آن كوه خواهی مرد و به اجداد خود خواهی پیوست؛ همانطور كه برادرت هارون نیز در كوه هور درگذشت و به اجداد خود پیوست، زیرا هر دوی شما در برابر قوم اسرائیل كنار چشمه مریبه قادش واقع در بیابان صین، حرمت قدوسیت را نگه نداشتید. سرزمینی را كه به قوم اسرائیل میدهم، در برابر خود، خواهی دید، ولی هرگز وارد آن نخواهی شد (سفر تثنیه، ۳۲: ۴۸ـ۵۲).
نویسنده:عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
كتابنامه
۱. ابا ابان، قوم من، تاریخ بنیاسرائیل، بهودا بروخیم، تهران، ۱۳۵۸.
۲. الفغالی، بولس، المجموعهٔ الكتابیهٔ، ج۵، التاریخ الاستراعی، انتشارات المكتبهٔ البولسیهٔ، بیروت، ۱۹۹۲.
۳. برگ، اورهام، «عدالت و اخلاق در صهیونیسم» در مجله افق بینا (نشریه انجمن كلیمیان ایران) شماره ۲۱.
۴. جمعی از نویسندگان، السنن القویم فی تفسیر العهد القدیم، ج۴، مجمع الكنائس فی الشرق المارونی، بیروت، ۱۹۷۳.
۵. كتاب مقدس، انجمن كتاب مقدس ایران.
۶. كتاب مقدس، (ترجمه تفسیری) انجمن بینالمللی كتاب مقدس، ۱۹۹۵م.
۷. كلایر من، ژیلبرت و لیبی، تاریخ قوم یهود، ترجمه مسعود همتی، تهران، انجمن فرهنگی او تصوهتورا گنج دانش ایران، ۱۳۴۷.
۸. گروهی از نویسندگان، واژههای فرهنگ یهود، ترجمه جمعی از مترجمان، تلآویو، انجمن جوامع یهودی، ۱۹۹۷.
۹. لوی، حبیب، تاریخ یهود ایران، یهودا بروخیم، تهران، ۱۳۳۴.
۱۰. یتیس، كایل، «دین یهود»، در جهان مذهبی، ترجمه دكتر عبدالرحیم گواهی، ج۲، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ۱۳۷۴.
۱۱. Douglas, J. D: The New International Dictionary of the Bible, Re۰۳۹;ency Reference Library, U. S. A, ۱۹۸۷.
۱۲. Neusner, Jacob, Judaism in our Religons, Ed. Arvind sharma, Harpersanfarancisco, ۱۹۹۳.
۱۳. The Interpreter۰۳۹;s Bible, V. ۳, Nashville, pr. ۱۳, ۱۹۹۱.
۱. Zion
۲ . واژههای فرهنگ یهود، ص۱۷۸.
۳. Zionism
۴ . یتیس، كابل، «دین یهود»، در جهان مذهبی، ج۳، ترجمه عبدالرحیم گواهی، ص۶۶۰ـ۶۶۱.
۵. The New International Dictionary of the Bible, (مدخل مربوط به هر كتاب)
۶. Neusner, Jacob, Judaism in our Religions, p. ۳۱۳-۳۱۵.
۷ . سفر پیدایش، ۱۵ : ۱۶.
۸ . سفر پیدایش، ۳۵ : ۱۲.
۹ . سفر خروج، ۳ : ۷ـ۸ و ۱۷.
۱۰ . ر.ك: سفر تثنیه، ۳۱: ۱ـ۸.
۱۱ . ر.ك: سفر تثنیه، باب ۳۴.
۱۲ . ر.ك: سفر اعداد، باب اول.
۱۳ . ر.ك: سفر اعداد، بابهای ۱۳ تا ۱۹.
۱۴ . ر.ك: اول پادشاهان، باب یازدهم.
۱۵ . اباابان، قوم من؛ تاریخ بنیاسرائیل، ص۴۷؛ لوی، حبیب، تاریخ یهود ایران، ص۷۵.
۱۶ . تردیدها به خاطر عبارات كتاب اول پادشاهان، بابهای یازدهم و دوازدهم است. در این باره بعدها مفصلتر بحث خواهد شد.
۱۷ . ر.ك: اول پادشاهان، باب هفدهم؛ اباابان، قوم من؛ تاریخ بنیاسرائیل، ص۵۵ـ۵۸.
۱۸ . ژیلبرت و لیبی، كلاپرمن، تاریخ قوم یهود، ج۳، ص۲۶۴ـ۲۶۷.
۱۹ . همان، ج۲، ص۲۶۳ـ۲۶۶ و ج۳، ص۱۳ـ۱۵؛ ابا ابان، قوم من، تاریخ بنیاسرائیل، ص۱۷۷ـ۱۷۸.
۲۰ . ر.ك: سفر اعداد، باب ۱۴.
۲۱ . ر.ك: سفر تثنیه، باب ۳۲
۲۲ . ر.ك: سفر پیدایش، ۱۵: ۱۶.
۲۳ . اول پادشاهان، ۱۲: ۲۱
۲۴ . السنن القویم فی تفسیر اسفار العهد القدیم، جلد چهارم، ص۳۰۴
۲۵ . المجموعهٔ الكتابیهٔ، ج۵؛ التاریخ الاشتراعی، ص۴۳۱.
۲۶. The Interpreter۰۳۹;s Bible, Vol. ۳, p. ۱۰۵.
۲۷ . مجله افق بینا (نشریه انجمن كلیمیان ایران)، شماره ۲۱، ص۴۱.
۲۸ . ر.ك: سفر اعداد، باب اول.
۲۹ . مجله افق بینا (نشریه انجمن كلیمیان ایران)، شماره ۲۱، ص۴۱.
منبع:فصلنامه هفت آسمان، شماره ۲۰
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی