یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش مخابرات
سرمایهگذاری مستقیم خارجی *(FOI) با تأمین سرمایه لازم برای ایجاد و نگهداری زیرساختهای مخابراتی، امکان انتخاب بیشتر، قیمتهای پائینتر و خدمات بهتر را فراهم میآورد. پیشرفتهای تکنولوژیکی، آزادسازی بخش مخابرات و تجارت جهانی از عوامل عمده برای تشویق بیشتر جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی به کشورهای در حال توسعه میباشد.
نقش دولت به عنوان سیاستگذار در این زمینه و ایجاد کننده یک محیط قانونمند و رقابتی از اهمیت زیادی برخوردار است. در کشورهای در حال توسعه دولتها میتوانند با اتخاذ سیاستهای رقابتی و شفافسازی سرمایهگذاری در بازارهای مخابراتی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی بیشتری را جذب کنند.
بخش مخابرات شامل تولید، توزیع تجهیزات و ارائه خدمات و نیز یکی از عوامل کلیدی در رشد اقتصادی محسوب میشود و نقش اساسی را در رقابتپذیری اقتصاد جدید، بازی میکند.
با این وجود، اغلب هنگام حرکت به سمت خصوصیسازی و جذب سرمایهگذار خارجی ابتدا به این گونه بخشهای زیربنایی توجه میشود اما به نظر میرسد بهتر است این روند از سایر بخشها آغاز شود و با اصلاحات صورت گرفته به سایر بخشها تسری یابد.
بخش مخابرات به عنوان یکی از صنایع زیربنایی کلیدی، نیازمند حجم سرمایه زیادی است. با توجه به اینکه اپراتور مادر به طور مرسوم یک بخش انجصاری (و دولتی) است، سرمایهگذاران خصوصی داخلی معمولا تجربه بسیار اندکی برای سرمایهگذاری در این بخش دارند و به نظر میرسد که قادر باشند تمام سرمایه مورد نیاز بخش را فراهم کنند. ممکن است برخی کشورهای در حال توسعه بتوانند برای مدت طولانی شکاف سرمایهای خود را پر کنند، اما کنترل هزینهها و جلوگیری از رشد توسعه که هر روزه به وجود میآید امکانپذیر نخواهد بود. لذا دولتها میتوانند با جذب سرمایهگذار مستقیم خارجی به توسعه شبکه سرعت بخشند و برای تشویق بیشتر، منافع متقابل ناشی از این ارتباط را با شرکتهای خارجی افزایش دهند.
عموما برای سرمایهگذاری مستقیم خارجی محدودیتهای در بازار تجهیزات مخابرات وجود دارد. تولیدکنندههای خارجی برای رقابت با شرکتهای محلی و منتنع شدن از مزایای رقابت سعی میکنند به سرعت تکنولوژیهای جدید را شناسایی کنند و جدیدترین محصولات را به بازار عرضه نمایند. این شرکتها برای تثبیت حضور خود در کشور میزبان به سرمایهگذاری بیشتر در آموزش مدیریت داخلی و مشارکت در برنامههای تحقیق و توسعه (R&D) میپردازند. بسیاری از شرکتهای خارجی که دارای اعتبار بیشتر هستند دارای نامهای تجاری قدرتمند و معروفی میباشند و توانایی تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر و ارائه نسل جدیدی از تولیدات را دارند.
در گذشته، فرصتهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی در بخش خدمات بسیار محدود بود چرا که بیشتر کشورها با یک سیستم دولتی انحصاری اداره میشدند و بخشهای صنعتی بومی به شدت محافظت میشدند.
اما با آزادسازی مخابرات در چند کشور که در دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و به یک حرکت فراگیر در دهه ۱۹۹۰ تبدیل شده این شرایط تغییر کرده است. از سال ۱۹۹۸، در ۷۶ کشور در حال توسعه اپراتورهای مخابراتی دولتی *(PTOS) خصوصی شدهاند که حدود ۳/۲ از سرمایهگذاریهای به کار رفته برای اپراتورهای خصوصی، از خارج از کشور تأمین شده است. در بیشتر موارد، با فروش حداقل سهم یک اپراتور مخابرات دولتی به یک شریک خارجی، سرمایهگذاریها به کشور وارد میشود. بازار ارتباطات موبایل نیز در کشورهایی که به اپراتوهای جدید مجوز فعالیت میدهند و خدمات جدید ارائه میکنند توسعه یافته است. با این حال، بسیاری از دولتها یا برای سرمایه وارد شده و تساوی ارزش آن محدودیتهایی قرار میدهند و یا به کنترل خارجیهای ارائه کننده خدمات میپردازند.برخی کشورها در تلاش هستند، رشد شرکتهای داخلی را در بازارها حفظ کرده و تشویق کنند و در حای که گروه دیگری از کشورها به حفظ موارد امنیتی توجه بیشتری دارند.
در بعضی از کشورها، محدودیت برای حضور خارجیان بیشتر جنبه سیاست اقتصادی دارد تا قوانین خاص بخشی.
محرکهای افزایش سرمایهگذاری مستقیم خارجی
سه عامل اصلی بر صنایع مخابراتی بینالمللی تأثیرگذار است؛ رشد سریع تکنولوژی، به دست آوردن درک لازم از آزادسازی صنایع مخابراتی به عنوان کلیدی برای رشد سایر بخشها، و توافقنامه مخابرات پایه *(BTA) در سال ۱۹۹۷ در سازمان تجارت جهانی (WTO).
این سه فاکتور به گشودن بازارهای و افزایش سرمایهگذاری خارجی در دنیا منجر خواهد شد.
پیشرفتهای تکنولوژیکی
توسعه تکنولوژیهای جدید با آزادسازی به وسیله کاهش هزینههای وارده و ایجاد خدمات جدید (موبایل، پیجر، اینترنت) تسهیل خواهد شد. بهبود انتقال بیسیم و کارآیی بالاتر در نصب فیبرنوری موجب کاهش هزینهها خواهد شد.
تکنولوژیهای دیجیتالی، توزیع صدا، دیتا و تصویر با کانالهای ارتباطی مشابه شرایط موجود را ممکن ساخته است لذا امکان ارسال اطلاعات به وسیله کابل و بخش طیفی بیشتر شده است.
چنین توسعه یافتگیهایی اپراتورهای تلفن و شرکتهای تلویزیونهای کابلی را به یک تولیدکننده اطلاعات چند وجهی تبدیل میکند و امکان رقابت با انحصارگران را در بازارهای بیشتری برای آنها به وجود میآورد. همگرایی تکنولوژیکی و جهانی شدن سرمایهگذاران را به گسترش مناطقی که در آنها فعال هستند، مشابه بازارهای بینالمللی، ملزم میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست