یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
دولت الكترونیكی در عمل

توسعه روزافزون فنآوری های اطلاعاتی وارتباطی و به ویژه ظهور پدیده اینترنت تاثیرشگرفی برزندگی مردم ونیز رفتار ومناسبات اجتماعی آنان گذارده است. امروزه دولتهادرتلاشاند تا با تكیه بر فنآوریهای جدید اطلاعاتی روش حكومتی خود را بهگونهای تغییردهند كه پ رسالت پاسخگوییپ به مردم را دركمترین زمان، با بهترین كیفیت وكمترین هزینه بهانجام رسانند و اینترنت بهترین راه ممكن برای رسیدن بهاین مقصود است.دولت الكترونی،دولتی هوشمند است كه قادر است فنآوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی را در جهتتقویت خدمات دولتی به اختیار در آورد. دولت الكترونی به ارائه اطلاعات و خدماتپیوسته از طریق اینترنت یا سایر روشهای دیجیتال توسط دولتها اطلاق می گردد. انقلابالكترونی این ظرفیت را دارد تا بخش دولتی را تغییر شكل دهد و رابطه میان دولت وشهروندان را از نو پایه ریزی نماید. دولت الكترونی تحقق شعار پ دولت پاسخگوپ است كهضمن پاسخگویی، امكان دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیاز آنها را به بهترین نحوفراهم می سازد. فعالیتها وابتكارهای دولتی در رابطه با پیادهسازی دولت الكترونی درسالهای اخیر در اكثر كشورها شتاب روزافزونی داشته است، لیكن چالشهای موجود برسرراه تحقق این پدیده جدید كه در جای خود از اهمیت ویژهای برخوردار است، از موانععمده پیشرفت مطلوب كارمحسوب می شود. مقاله حاضرتحت عنوان پ دولت الكترونی درعملپ دومین تلاش مؤلفان فوقالذكر حول موضوع مورد بحث است. مقاله حاضر سعی بر آندارد تا به راهبرد و راهكارهای عملی برخی كشورهای پیشرو در حوزه دولت الكترونیبپردازد و موانع دستیابی به این مهم را مورد بررسی قرار دهد.
۱) دولت الكترونی چیست؟
دولت الكترونی، كاربرد فنآوری به ویژه برنامه های كاربردی شبكه-محور اینترنت توسطدولت هاست كه جهت افزایش دسترسی و ارائه اطلاعات و خدمات دولتی به شهروندان،شركای تجاری، كارمندان، سایر مؤسسهها و موجودیت های دولتی، اعمال می شود. دولتالكترونی به ارائه اطلاعات و خدمات دولتی پیوسته از طریق اینترنت یا سایر روش هایدیجیتال به مردم، اطلاق می گردد. انقلاب دولت الكترونی قابلیت آن را دارد تا بخش دولتیرا تغییر شكل دهد و رابطه میان دولت و شهروندان را از نو پایه ریزی نماید. در این صورتسازمان های دولتی، موظف خواهند بود تا روابطشان را با شهروندان، تجار، كارمندان دولتو سایر مؤسسههای دولتی و خصوصی تنظیم كنند. چنین دولتی موقعیتی را فراهم می آورد تاارائه خدمت به شهروندان را بهبود بخشد. شهروندان باید قادر باشند تا خدمات و اطلاعاترا در هر زمان ممكن بر اساس استانداردهای جاری كسب كنند و به همراه تجار و دولت هایمحلی و مركزی بتوانند گزارش های مورد نیاز را بدون لزوم استخدام حقوقدان و حسابدارتهیه كنند. كارمندان دولت باید بتوانند خدمات خود را به همان سادگی، با همان بازده واثربخشی همتایان خود در بخش تجاری ارائه دهند. در این راستا یك راهبرد اثربخش بهشكل قابل توجهی به بهبود بخش دولتی كمك می نماید، این راهبرد شامل این موارد است :
تسهیل ارائه خدمات به شهروندان;
▪ حذف لایه های زائد مدیریت های دولتی;
▪ فراهم كردن امكان دسترسی آسان شهروندان، تجار، و كارمندان سایر سطوح دولتی بهاطلاعات و خدمات دولتی;
▪ تسهیل فرآیندهای اجرایی مؤسسهها و كاهش هزینه ها از طریق یكپارچه سازی وحذف سامانههای مازاد ; و كارآمد ساختن عملیات دولتی جهت تضمین پاسخگویی سریع به نیازهای شهروندان.
۲) چرا دولت الكترونی ؟
جامعه اطلاعاتی، بسیاری از سازمانها را وادار می كند تا ابتكارهای مربوط به دولتالكترونی را جهت نیل به اهداف و موقعیت های ذیل پذیرا باشند:
▪ ارائه خدمات دولتی الكترونی و یكپارچه. سازمان های دولتی ورای ارائه خدمات پیوستهمی توانند خدماتی با ارزش افزوده و منسجم ارائه نمایند. آنها قادر خواهند بود تا به جایسرگردان كردن مردم میان چند اداره یا پایگاه اینترنتی مختلف جهت به دست آوردن تأییددولتی، به آن ها امكان دهند تا امور خود را تنها از یك نقطه دسترسی انجام دهند;
▪ رفع طبقات دیجیتال. دولت ها می توانند امكان دسترسی به فنآوری جدید را برای مردمعوام و امكان آموزشهای رایانه ای را برای جوانان و سالمندان از طریق برنامه های متنوعفراهم نمایند;
امكان آموزش مادام العمر. اندیشه تمام نشدن آموزش با پایان یافتن دوران مدرسه،امروزه از طریق آموزش از ▪ راه دور تحقق یافته است. جامعهای با نیروی كار فرهیخته كه ازمختصات دولت الكترونی است، نیازمند آن است كه به طور پیوسته از آموزشهای پیشرفته وفردی برخوردار باشد;
▪ بازسازی روابط میان دولت ها با مردم. به جای تأمین خدمات یكسان برای همه، دولت هامی توانند به كمك فنآوری جدید با مردم به صورت افرادی مجزا عمل و به آنها خدمات شخصی ارائه نمایند. در این صورت شهروندان در روابط خود با دولت، احساس مسئولیت بیش تری می كنند و اعتماد و اطمینان خود را نسبت به بخش دولتی دوباره به دست میآورند;
▪ توسعه اقتصادی. دولتها میتوانند با ارائه خدمات پیوسته به بازرگانان آن ها را درامورشان یاری دهند. اتصال به شبكه و استفاده از ابزار شبكه، آن ها را در اموری چون اخذمشاوره و انگیزه های مالی كمك می كند. به علاوه، آن ها قادر خواهند بود تا از مزایای بهروز بودن، ارتباط نزدیك تر با مشتریان، و رشد و توسعه محلی و جهانی بازارهای خودبهرهمند شوند;
▪ ایجاد یك نوع حكومت مشاركتی. دولت الكترونی می تواند به یك مردمسالاری مستقیممنتهی گردد. هم اكنون نیز برخی دولت ها در سطح محلی، از مناظرهها و تریبون های آزادبحث و گفت وگو، و رای گیری های اینترنتی در جهت بهبود فرآیند های تصمیم سازیخویش حمایت می نمایند.
۳) ضرورت ایجاد دولت الكترونی
به عنوان ضرورت توجه به اندیشه دولت الكترونی، عوامل متعددی را می توان نام برد كهمهمترین آن ها عبارتاند از:
الف) بحران اعتماد به دولت
در دهه های اخیر مردم احساس می كنند كه از دولت ها فاصله گرفتهاند. این نكته به وضوحدر كاهش تعداد رأی دهندگان و در نظر سنجی های عمومی مشهود و گویای آن است كهاعتماد به دولت ها به پایین ترین حد خود رسیده است. این مسئله بهویژه برای جوانان حقیقتدارد، چرا كه در دوره ای زندگی می كنند كه در برخی كشورها رسوایی های سیاسی واقتصادی و نیز ضعف های عمومی موجب تكدر ذهن آنان نسبت به دولت و خدمات دولتیشده است. مردم امروزه از خدمات دولتی به عنوان فرایندی زمان بر، هزینه بر، و پر درد سریاد می كنند، در حالی كه اندیشه دولت الكترونی می تواند این تصور را كاملا تغییر دهد.دولت الكترونی قابلیت آن را دارد كه رابطه میان دولت و مردم را به طور كلی متحول كند وخدمات دولتی را كاملا بهبود بخشد.
ب) خواست مردم
در این مرحله سؤال اساسی آن است كه «مردم از دولت الكترونی چه انتظاری دارند؟»
آن چه مردم واقعا از دولت الكترونی انتظار دارند، ارتباط بهتر و ساده تر با نمایندگانیاست كه به آن ها رای دادهاند. آنها می خواهند كه دولت نسبت به خواستشان بیشترپاسخگو باشد و انجام امور و تعاملات میان آن ها را بهبود بخشد. مردم می خواهند كه نقشموثرتری در فرایند دمكراتیك داشته باشند. در یك نظر خواهی كه توسط یكی از مراكزتحقیقاتی امریكا انجام گرفته است، دو مورد از مهم ترین انتظارات مردم از دولت الكترونیعبارت بودند از: پاسخ گویی بیش تر دولت، و دسترسی بیش تر و بهتر به اطلاعات دولتی.آنها خواهان آن هستند كه بتوانند به خدمات دولتی از هر جای ممكن، خانه، اداره و یا هرنقطه جغرافیایی دیگر، بدون هیچ گونه محدودیتی در زمینه نحوه دست یابی (از طریق رایانهشخصی، تلفن همراه، بی سیم، تلویزیون شبكهای)، دسترسی داشته باشند.
پ) نسل جوان دیجیتال
برای نسل جدید رهبران دولتی، پیشتازان جوانی كه صفحه كلیدها و ارتباطات بی سیمیبخشی از ابزار ارتباطی شان محسوب می شود، هجوم فنآوری جدید یك امر محتوم است.رسانهی الكترونی از مدتها پیش نقش عمدهای در زندگی كودكان و نوجوانان ایفا نموده واكنون بسیاری از آن ها از داشتن ابزار رسانهای شخصی خویش در شعف هستند. آن هاهمچنین در دنیایی رشد می كنند كه از شبكه های اطلاعاتی، ابزار دیجیتال، و شعار «ارتباط ابدی» اشباع است. براساس مطالعه یك مركز تحقیقات تا سال ۲۰۰۲ میلادی قریببه۷۰درصد كودكان ۵ تا ۱۸ ساله، متصل به شبكه خواهند بود.
ت) صرفه جویی در هزینهها
دولت الكترونی اگر به خوبی پیاده شود، به معنی دولتی كارآمدتر با هزینه ای كم تر برایمردم(پرداخت كنندگان مالیات) خواهد بود. دولت الكترونی، هزینه تعاملات میان مردم وحكومت و نیز میان سطوح مختلف حكومتی را كاهش میدهد. تجربیات سالهای اخیر نشانداده است كه دسترسی مردم به اطلاعات دولتی از طریق شبكه، هزینه دولتها را به طور قابلتوجهی كاهش داده است. با تأمین دسترسی عمومی الكترونی و خدمات پیوسته، به عنواناهداف عمومی، دولت توانسته است كار ایجاد قرار دادن اطلاعات به صورت پیوسته در شبكههای خانگی، فضای خدمت رسان، طراحی وب، پایگاه اطلاعاتی و غیره را با هزینه ای كم تراز هزینه های كوتاه مدت،انجام دهد. دولت ها می توانند خدمت به مراجعین را با به كارگیریابتكارهای دولت الكترونی كه اقدامهای مؤسسهها و سرمایه گذاری های مربوط به IT رایكپارچه می سازند، بهبود بخشند. این ابتكارها می توانند سرمایه های هنگفتی را از طریقصرفه جویی ناشی از كاهش دیوانسالاریهای اضافی، ایجاد نمایند.
منابع
M.Serajalghom & M.Fahimi, "Electronic Government: Opportunities &Challenges" , The First Euro-Asia Conference on The Advances inInformation Technologies. Iran, Tehran. Oct. ۲۰۰۲.
Dr.Genie Stowers, "Contemporary. Issues in Public Administration: E-Government Changes the Face of Public Service Delivery", PublicAdministration Program, San Francisco State University.
"E-Government Strategy" , Implementing the Presidents ManagementAgendaforE-governmentCenter for Information Technology andE-government , February ۲۷,۲۰۰۲.
Margery M. Reynolds, "E- Government as a Catayst in the InformationAge",Microsoft E- Government Initiatives.
The Council for Excellence in Government, "E-Government , The NextAmerican Revolution",Washington,DC.
Peter D.Hart & Robert M.Teeter, Hart- Teeter Survey" , The Council forExcellence in Government.
Ellen Obrien. "Childrens Media Culture in the New Millennium:Mapping the Digital Landscape",CME
Ari Schwartz,"Cost", Center for Democracy and Technology.
Chief Information Office of British Colombia Government , "The E-Government Strategy" , Office of the Premier , May ۲۰۰۲.
Cabinet Office of Ministry of state of England , "A Strategic Frameworkfor Public Services in the Information Age", ۲۰۰۲.
Global E- Government Survey ۲۰۰۱ ",World Markets Research Center.
http://WWW.Firstgove. gov
معصومه سراج القوم
مهدی فهیمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست