سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
تردد خودروهای هوشمند گوگل در بزرگراه ها
اگر شما از کاربران دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات هستید، بدون تردید حتما با google و خدمات متنوع آن آشنا هستید. از زمانی که در سال ۱۹۹۹، گوگل با همکاری لری پیچ و سرگئی برین از دانشجویان دکترای دانشگاه استنفورد قدم به دنیای وب گذاشت، نظم بخشیدن به تمامی اطلاعات دنیا را سرلوحه کار خود قرار داده و با این هدف امکانات متنوعی را در زمینههای مختلف در اختیار کاربران خود قرار داد. گوگل از زمان راهاندازی تا به امروز همواره در تلاش بوده است تا هر طور شده زمینه مناسبی برای گسترش فناوری در ابعاد مختلف زندگی ما انسانها فراهم کند و برای رسیدن به این هدف از مسیرهایی عبور کرده است که بتوانند بهترین نتیجه ممکن را به همراه داشته باشند. اگر نگاهی به پرونده فعالیتهای گوگل در سالهای گذشته بیندازیم متوجه خواهیم شد که این شرکت همواره از پیشگامان دنیای فناوری اطلاعات بوده است.
گوگل پس از دستیابی به بسیاری از اهداف خود در زمینه توسعه و بهبود فناوریهای کامپیوتری در ۱۱ سال گذشته و رسیدن به موفقیت در بسیاری از زمینههای مختلف مانند طراحی مرورگر وب، سیستم عامل تلفن همراه یا طراحی سیستم عامل کامپیوترهای همراه امروزه فعالیتهای جدیدی را در دیگر حوزهها آغاز کرده است و قصد دارد دگرگونیها و تحولات جدیدی را در صنعت خودروسازی جهان ایجاد کند. این شرکت که در سالهای اخیر قدم فراتر از تجارت اصلی خود در زمینه جستجوی اینترنتی گذاشته است و با ارائه خدمات جدید در زمینه موقعیتیابی به تجارب ارزشمندی دست یافته در نظر دارد با مشارکت در پروژههای حمل و نقل شهری نقش بسیار مهمی را در به تصویرکشیدن آینده حمل و نقل عمومی ایفا کند.
● خودروهای بدون راننده ، راهی جادهها میشوند
وقتی برای نخستین بار از فناوریهای نوین دیجیتالی و الکترونیکی در ساخت خودروها استفاده شد به نظر میرسید که امکانات جدید دیجیتالی در اتومبیلها تنها از نظر تجملی حائز اهمیت باشد. این در حالی است که پس از مدت کوتاهی فناوریهای دیجیتالی توانست سیستمهای امنیتی خودروها را به گونه چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد و به این ترتیب خودروهایی که در آنها از این نوع سیستمهای امنیتی وجود نداشت کمکم به دست فراموشی سپرده شدند. تا این که سیستمهای مسیریاب که براساس فناوری سیستمهای مکانیابی جهانی طراحی شده بودند هم قدم به صنعت خودروسازی گذاشتند. امروزه بسیاری از خودروها در سطح دنیا مجهز به سیستمهای مسیریاب ماهوارهای هستند. رانندگان این خودروها به کمک این سیستم روی نقشههایی که از سوی سرویسدهندگان مختلف سیستمهای مسیریاب در اختیار آنها قرار میگیرد تا رسیدن به مقصد مورد نظر به آسانی از مسیرهای مناسب عبور کرده و از راهنماییهای ارائه شده در این سیستم بهرهمند میشوند، اما خودروهای جدید گوگل که از آنها به عنوان خودروهای بدون راننده نام برده شده است بسیار فراتر از سیستمهای موقعیتیاب جهانی عمل میکنند. این خودروها که مجهز به نوعی نرمافزار هوش مصنوعی هستند همه شرایط موجود در محیط اطراف خود را شناسایی کرده و از تصمیمگیریهایی شبیه تصمیمگیری انسانها تقلید میکنند و به عبارت دیگر میتوان گفت که این اتومبیل با شبیهسازی عملکرد انسانها در حین رانندگی هدایت خودکار اتومبیل شما را بر عهده خواهد گرفت.
خودروهای هوشمند طراحی شده توسط گوگل تاکنون بیش از ۷ آزمایش را در مسیرهای مختلف با موفقیت پشت سر گذاشتهاند. به گفته کارشناسان گوگل، این اتومبیل هوشمند که یک تویوتا پریوس با قابلیت هدایت خودکار است در مجموع آزمایشات انجام شده بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را بدون دخالت انسان و به طور خودکار طی کرده و این در حالی است که این اتومبیل در مجموع ۲۲۵ هزار کیلومتر را نیز در شرایطی طی کرده که تنها گاهی فردی که پشت فرمان اتومبیل بوده برای عبور از برخی مسیرها به آن کمک کرده است. اگرچه باید پذیرفت تا زمانی که بتوانیم به جای اتومبیلهای امروزی از این اتومبیلهای هوشمند برای تردد در مسیرهای مختلف استفاده کنیم همچنان راهی طولانی و پرفراز و نشیب را پیشرو خواهیم داشت، اما به نظر میرسد همانطور که دنیای اینترنت و بسیاری از فناوریهای دیجیتالی که امروزه قادر نخواهیم بود بدون آنها زندگی کنیم و تحولات بسیار زیادی را در زندگی ما انسانها به همراه داشت، این خودروها نیز بتوانند در بسیاری از ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید همه ساله به طور متوسط بیش از ۳۷ هزار نفر که در آنها یک نرمافزار مجهز به هوش مصنوعی هدایت اتومبیل را بر عهده دارد در مقایسه با انسانها بسیار سریعتر در مواجهه با شرایط مختلف از خود واکنش نشان میدهند و علاوه بر این هیچگاه احساس خوابآلودگی نمیکنند یا به هر علتی دچار حواسپرتی نخواهند شد. همچنین زاویه دید ۳۶۰ درجه به آنها کمک میکند تا بتوانند محیط اطراف خود را بهتر زیر نظر قرار دهند. اگرچه بسیاری از محققان بر این باورند که استفاده از این فناوری میتوانند نقش بسیار موثری در افزایش ظرفیت جادهها و بزرگراهها داشته باشد و حرکت خودروها در فاصله نزدیکتری نسبت به هم را امکانپذیر سازد، اما باید پذیرفت برای این که بتوانیم با اطمینان از ایمنی و عملکرد این سیستمها هدایت وسیله نقلیه خود را به آنها بسپاریم باید مطمئن باشیم که در این سیستمها همه تدابیر لازم برای عدم آلودگی این سامانهها به ویروسهای کامپیوتری که سیستمهای کامپیوتری با آنها دست و پنجه نرم میکنند، اتخاذ شده است.
اگرچه گوگل با این اقدام خود به همه نشان داد که میتواند در همه زمینهها پیشگام باشد، اما پیشبینیهای انجام شده حاکی از آن است که هنوز تا زمانی که بتوانیم شاهد تردد این خودروها در بزرگراهها باشیم باید یک دهه دیگر منتظر بمانیم. آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که در نسل جدید سیستمهای حمل و نقل عمومی در صورتی که شرایط موجود در مسیر تردد خودروها منجر به یک تصادف رانندگی شود چه کسی باید پاسخگو باشد؟ به نظر شما متهم اصلی این تصادف سرنشین خودرو خواهد بود یا فردی که این نرمافزار راهبری خودکار را طراحی کرده است؟ به گفته کارشناسان از آنجایی که همواره در این خودرو سرنشینی حضور خواهد داشت که بر عملکرد این سیستم نظارت دارد باید مسوولیت اصلاح اشتباهات ناشی از هوش مصنوعی را برعهده داشته باشد.
● وقتی هوش مصنوعی به جای هوش انسانی تصمیمگیری میکند
بسیاری از شرکتهای بزرگ خودروسازی نظیر جنرال موتورز اعلام کرده بودند که نسل اول خودروهایی که تا حد زیادی مستقل از راننده هستند و میتوانند بدون کمک راننده مسیر حرکت خود را در بزرگراه تشخیص داده و شما را به مقصد برسانند تا سال ۲۰۱۵ میلادی به بازار عرضه خواهند شد. اما وقتی گوگل پس از مدتها تلاش مخفیانه برای عملی ساختن این ایده بسیار زودتر از زمان پیشبینی شده از خودروی هوشمند جدید خود سخن گفت موجب شگفتی بسیاری از شرکتهای بزرگ صنعت خودرو شد و سر و صداهای زیادی به راه انداخت. پیش از این که گوگل نتایج به دست آمده از تحقیقات خود را در این زمینه اعلام کند سوئدیها سیستمی را برای خودروهای هوشمند طراحی کرده بودند.
این سیستم علاوه بر اطلاعات دریافت شده در سیستم رایانهای یک خودرو، اطلاعاتی را نیز از طریق ایجاد شبکهای با دیگر خودروهای مجهز به این فناوری دریافت میکند و براساس نتایج به دست آمده از پردازش مجموع این اطلاعات مسیر حرکت خود را مشخص میکند. اما از آنجایی که حجم بسیار زیاد اطلاعات در این سیستم محدودیتهایی به همراه داشت سیستم دیگری را طراحی کردند که اطلاعات و اخبار ترافیکی و همچنین آخرین اطلاعات مربوط به حرکت دیگر خودروها را از طریق یک سیستم نظارت جادهای دریافت کرده و پس از بررسی این اطلاعات نسبت به تعیین مسیر حرکت خودرو تصمیمگیری میکرد.
بدون تردید در طراحی و ساخت این خودروها که تصویری از آینده حمل و نقل عمومی خواهند بود بیش از هر چیز نیازمند استفاده از علوم کامپیوتری پیشرفته هستیم که بتواند جایگزین هوش انسانی شده و از عملکرد مشابهی شبیه به انسانها برخوردار باشد. خودروی تویوتا پریوس گوگل که به عنوان نخستین خودروی هوشمند بدون راننده شناخته شده است مجهز به حسگرهایی است که نقش بسیار مهمی در قابلیت هدایت خودکار این خودرو دارد. در چرخ جلوی سمت چپ این خودرو حسگری وجود دارد که در ارزیابی و برآورد موقعیت خودرو نقش دارد. این حسگر کوچکترین حرکات خودرو را ثبت و اندازهگیری کرده و براساس آن موقعیت دقیق خودرو را روی نقشه مشخص خواهد کرد.
علاوه بر این یک حسگر نیز در بالای خودرو بر روی قسمتی از سقف اتومبیل نصب شده است که قابلیت چرخش دارد و تا فاصله ۶۰ متری از خودرو یک نقشه سهبعدی دقیق از محیط اطراف خودرو را به تصویر میکشد. در کنار آینه جلوی داخل اتومبیل یک دوربین ویدئویی نصب شده که سیستم از طریق آن عابر پیاده، دوچرخهسوارها و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی را شناسایی میکند. علاوه بر این ۳ رادار در قسمت جلوی اتومبیل و یک رادار هم در قسمت عقب آن نصب شده است که اجسامی را که در نزدیکی خودرو قرار دارند تشخیص میدهد. همچنین این خودروی هوشمند به یک سیستم موقعیتیاب جهانی یا GPS هم متصل است و نقشه دقیقی از وضعیت آب و هوایی هم در اختیار سیستم قرار میگیرد. مجموعه این عوامل به این خودرو کمک میکنند تا بتواند به خوبی در مسیرها رفت و آمد داشته باشد. جالب است بدانید که این خودرو در هر خیابان و مسیری محدودههای تعیین شده برای حداکثر سرعت را رعایت میکند چراکه اطلاعاتی از این قبیل هم در برنامه مجموعه اطلاعاتی این سیستم ثبت شده است.
به این ترتیب خودرو در صورت مواجهشدن با چراغ قرمز یا هرگونه عامل هشداردهندهای به سرعت متوقف شده و پس از آن وضعیت خودرو را به سرنشینان اعلام خواهد کرد. با توجه به این در مسیر فناوری هر روز امکانات و خدمات جدیدی در اختیار کاربران دنیای فناوری قرار میگیرد بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که خودروهای امروزی به رباتهای هوشمندی تبدیل شده و مسوولیت جابهجایی و حمل و نقل مسافران را به عهده گیرند و با توجه به این موضوع روزی فراخواهد رسید که داشتن دست فرمان خوب برای رانندگی لازم نخواهد بود، بلکه داشتن یک نرمافزار پیشرفته ناوبری برای هدایت خودکار اتومبیل شما تنها راهکاری است که میتوان امنیت شما را در حمل و نقل تضمین کند.
● گوگل و داستان خودروهای هوشمند
این روزها گوگل از خودروهایی مجهز به سیستم هدایت خودکار صحبت میکند. این شرکت بتازگی خودروهایی را روانه بزرگراههای ایالات متحده آمریکا کرده است که بسیار متفاوت از خودروهای معمولی بوده و توجه هر رانندهای را که در این بزرگراهها در حال تردد باشد به خود جلب خواهد کرد. طراحی و ساخت خودروهای هوشمند پروژهای است که از مدتها پیش گوگل به طور مخفیانه تحقیقاتی را درباره آن انجام داده بود. این خودروها که نسل جدیدی از خودروها در دنیای شگفتانگیز فناوری هستند مجهز به هوش مصنوعی بوده و میتوانند به آسانی هر جسمی را که در مسیر حرکت آنها قرار میگیرد، شناسایی کنند. در سالهای اخیر استفاده از فناوریهای جدید در صنعت خودروسازی در مقایسه با سالهای گذشته بسیار افزایش یافته است. تا جایی که بسیاری از شرکتهای بزرگ و معروف نیز قدم به این عرصه گذاشته و سرمایه قابلتوجهی را به توسعه فناوری در این صنعت اختصاص دادهاند. ساخت خودروهای بدون راننده از جدیدترین تحولات در صنعت خودروسازی است. این خودروها مانند انسانها شرایط و موقعیتهای مختلفی را که در مسیر حرکت خود با آنها مواجه میشوند تشخیص داده و ارزیابی میکنند و به این ترتیب در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به آنها عکسالعمل نشان میدهند.
فرانک فراهانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیسی ایران سقوط بالگرد بالگرد تبریز دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی تعطیلی مدارس هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه شهرداری تهران سیل مشهد بارش باران آموزش و پرورش
پیام تسلیت یارانه چین بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد رئیس جمهور ترکیه روسیه اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت