سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

۱۰ نکته درباره استفاده از زبان غیرکلامی


۱۰ نکته درباره استفاده از زبان غیرکلامی

هنگام حضور در مصاحبه شغلی یا دریافت کار و پروژه استفاده از زبان غیر کلامی، اهمیت خاصی دارد.
در فعالیتهای دیگر مانند سخنرانی، چگونه برخورد کردن با سوالات در کنفرانس‌ها توسط …

هنگام حضور در مصاحبه شغلی یا دریافت کار و پروژه استفاده از زبان غیر کلامی، اهمیت خاصی دارد.

در فعالیتهای دیگر مانند سخنرانی، چگونه برخورد کردن با سوالات در کنفرانس‌ها توسط سخنرانان و... نیز می‌توان از زبان غیر کلامی بهره برد، لذا برای استفاده بهتر از زبان غیرکلامی خود به پیشنهادات زیر در این زمینه توجه کنید.

۱) به خاطر داشته باشید که زبان غیرکلامی همراه با متن معنا پیدا می‌کند.

به عبارت دیگر زبان غیرکلامی به تنهایی معنا ندارد و تفسیر این زبان به موقعیتی که در آن از این نوع زبان استفاده شده است، بستگی دارد و البته تحت تاثیر فرهنگ، مکان، مردم و موقعیت قرار دارد این بدین معنی است که بدون در نظر گرفتن موقعیت و متن، در تفسیر یا استفاده از این زبان احتمال اشتباه در فهم آن وجود دارد.

۲) فضایی برای خود در نظربگیرید.

افراد مطمئن و با اعتماد به نفس فضایی برای خود در نظر می‌گیرند. پاهایتان را دور صندلی جمع نکنید و فضای کوچکی را برای نشستن، انتخاب نکنید.

۳) افراد مطمئن و با اعتماد به نفس همیشه در دید هستند.

خود را پشت میز پنهان نکنید در مصاحبه روی صندلی‌های بزرگ ننشینید؛ کاملا در دید باشید.

۴) تماس چشمی مستقیم و ملایم داشته باشید.

افراد مطمئن به دیگران نگاه می‌کنند. به چشمان اشخاص زل نزنید بلکه تماس چشمی ملایمی برقرار سازید.

۵) راست قامت بایستید.

شانه‌هایتان را جمع نکنید، راست و به جلو بایستید.

۶) افراد مطمئن و با اعتماد به نفس در حرکاتشان راحت هستند.

حرکات دست، صورت، چشم و... باید راحت و به دور از استرس باشد.

۷) راحت و آرام نفس بکشید.

افراد مطمئن عمیق و راحت نفس می‌کشند (مگر این که مشکل تنفسی خاصی داشته باشند ) به جای تند تند و غیر مرتب راحت و عمیق نفس بکشید.

۸) سرتان را بالا نگه دارید.

بالا نگهداشتن سر هم از لحاظ فیزیکی مفید است و هم تاثیر روانشناسی دارد سرتان را بالا نگه دارید.

۹) روی هر دو پای خود بایستید.

افراد مطمئن با روی دوپا ایستادن گویی خود را حمایت می‌کنند. وزن خود را روی هر دو پای خود بیاندازید و راحت بایستید این کار خیلی بهتر است تا این که زانوی شما خم شود و یا وزنتان فقط روی یک پا قرار گیرد.

۱۰) حرکات صورتتان با احساس شما در آن لحظه باید مطابقت داشته باشد.

اگر عصبانی هستند باید چهره شما جدی به نظر برسد، وقتی عصبانی هستید لبخند نزنید. چون پیام را به اشتباه منتقل خواهد کرد. حرکات و کلمات شما باید هر دو گویای یک چیز باشند.