سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
تغییرات کتابهای درسی را به فال نیک بگیریم
تغییر کتابهای درسی بعد از یک دوره چند ساله را باید به فال نیک گرفت، اینکه در جامعهای که هر روز در حال پیشرفت است همچنان کتابهایی برای کودکان تدریس شوند که شاید روزی والدینش هم همین کتابها را خواندهاند کمی نامعقول به نظر میرسد؛ چرا که به طور قطع نیازهای این کودکان با نیازهای نسلهای قبل تفاوت فاحشی دارد و نمیتوان این تفاوت را نادیده گرفت.
امروزه کودکان در دنیایی زندگی میکنند که عصر ارتباطات خوانده میشود و هر روز نوع جدیدی از تکنولوژی به بازار عرضه میشود، اینکه هنوز هم مسافرتهای خانواده آقای هاشمی برای یک کودک جذابیت داشته باشد امری بعید است، یک کودک این روزها موارد بسیار جدیدتری را در زندگیاش تجربه میکند که قطعا برایش جذابتر از این داستان هستند، امروز در بیشتر خانهها یک دستگاه رایانه وجود دارد که مسلما همین یک مورد بر تمام جذابیتهای موجود در داستانهایی مانند داستان خانواده آقای هاشمی غلبه میکند.
در عین حال نمیتوان زیبایی داستانهایی مانند دهقان فداکار و تبلیغ فداکاری یک قهرمان ملی را براحتی نادیده گرفت، بسیاری از کودکان با چنین داستانهای خو گرفتهاند و در زمانی که آن را خواندهاند بخوبی مفهوم فداکاری را درک کردهاند، اما مفهوم فداکاری در صورتی که به درستی بیان شود در داستانهای جایگزین هم میتواند بخوبی برای کودکان آموزنده باشد و نیازی نیست که حتما یک داستان ۳۰ سال تمام برای رساندن این مفهوم در جامعه تکرار شود.
اما بحث اینکه چه داستانهایی جایگزین داستانهای قدیمی میشوند هم اهمیت بسیاری دارد، شاید برخی از این داستانها آنچنان که باید و شاید جایگزین مناسبی نیستند و هنوز نیاز به تغییرات بسیاری است، اما همین تغییرات فعلی را هم باید پذیرفت، برای رفع اشکالات احتمالی نیز تمام کسانی که در حوزه آموزش فعال هستند، میتوانند کاملا دوستانه نظرات خودشان رابه مولفان کتابهای درسی منتقل کنند تا همین ایرادات جزئی هم به مرور زمان از بین برود.در هر حال هر تغییری در هر حوزهای با نظرات مخالف و موافق زیادی روبهرو میشود، اما چه بهتر است که این نظرات با تفکر بیان شوند و تنها به دلایل احساسی ارزش یک کار بزرگ زیر سوال نرود، شخصا هر روز با دانشآموزان زیادی سر و کار دارم و به چشم میبینم که این تغییرات نه تنها به آنها ضربه نزده است، بلکه در بسیاری موارد برایشان جذابیت دارد، بسیاری از مخالفان تغییر در کتابهای درسی و حذف داستانهای قدیمی کسانی هستند که خودشان در دوران تحصیل این داستانها را خوانده و پس از گذشت سالها این داستانها به عنوان یک خاطره شیرین و نوستالژیک در پس زمینه ذهنشان به جا مانده است و گمان میکنند نبودن این داستانها فاجعه بزرگی است در حالی که تغییر در کتابهای درسی و جایگزینکردن داستانهای قدیمی با داستانهای جدید نه تنها فاجعه نیست، بلکه یک قدم رو به جلو برای نظام آموزشی و دانشآموزان است و باید آن را به فال نیک گرفت.
زهرا طاهری
معلم دوره ابتدایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی تعطیلی مدارس هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
پیام تسلیت یارانه یارانه نقدی بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه اسرائیل روسیه چین آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی باشگاه استقلال
سامسونگ هوش مصنوعی تبلیغات اپل موبایل اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت