دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
۲ موتور سیکلت محبوب ژاپنی
ما همیشه مشتاق هونداهای کوچک بودهایم زیرا آنها ترکیب جالب توجهی را ارائه میدهند. محصولات کوچک جدید هوندا، مدلهایCBR۵۰۰R و CB۵۰۰F هستند که در جایگاه بالای CBR۲۵۰R از هوندا و نینجا ۳۰۰ از کاوازاکی قرار گرفته و دست کمیاز موتورسیکلتهای گرانتر ۶۰۰ سیسی و ۶۵۰ سیسی از هوندا و کاوازاکی ندارد. با خواندن مشخصات CB۵۰۰ در مییابید که چه از نظر ابعاد و چه از نظر وزن و عملکرد، در جایگاه میانه قرار دارد. اما از همه مهمتر قیمت آن است، مجهزترین نسخه سری ۵۰۰ که CBR۵۰۰R با سیستم ترمز ABS است، ۶۴۹۹ دلار قیمت دارد درحالیکه ارزانترین آن بدون این سیستم ترمز، ۵۶۹۹ دلار قیمتگذاری شده است! آیا واقعأ کسی هم پیدا میشود که از پس پرداخت این رقم بر نیاید؟
طراحی اسپرت و مهیج این موتورسیکلت یادآور نسل گذشته CBR۶۰۰RR است که یکی دیگر از دلایل اشتیاق ما به موتورسیکلتهای کوچک هوندا است. ضمن اینکه کیفیت بالای ساخت را نباید از قلم انداخت. اگر نتوان ظاهر موتورسیکلت هوندا را خارق العاده گماشت، میتوان آنها را جذاب اطلاق کرد. زمانیکه CBR۲۵۰R با قدرت و مشخصات فراتر از یک موتورسیکلت متوسط وارد بازار شد، توقعات را از این برند بالا برد و حالا CBR۵۰۰R بهخوبی راه نسخه نام برده را ادامه میدهد. بنابراین میتوان گفت که با در نظر گرفتن مشخصات و قیمت CBR۵۰۰R، یک جایگاه جدیدی را در بازار موتورسیکلتها ایجاد کرده است.
همین امر، کار انتخاب یک رقیب برای CBR۵۰۰R، که هم از نظر قیمت و هم از نظر مشخصات فنی به این موتورسیکلت نزدیک باشد را سخت کرد، اما انتخاب نهایی کاوازاکی نینجا ۳۰۰ بود. زیرا هم از نظر قیمت بسیار به هوندا نزدیک بود و هم از نظر عملکردی. لازم به ذکر است که ارزانترین موتورسیکلتها که از نظر فنی بتوانند با CBR۵۰۰R و نینجا ۳۰۰ به رقابت بپردازند، حداقل ۱۸۰۰ دلار گرانتر هستند، آنهم بدون ABS. شاید حالا بتوانید درک کنید که چرا میگوییم این هوندا یک جایگاه بی رقیب را برای خود در بازار ایجاد کرده است.
تغییراتی که کاوازاکی در سال جاری بر روی مدل نینجا اعمال کرده، خوب را بهتر کرده است. ۴۷ سیسی افزایش حجم از طریق افزایش ۸/۷ میلیمتری در کورس باعث افزایش قدرت و سرحالتر شدن نیروی محرکه شده است. شاسی نینجا یکی از بزرگترین نقاط قوت این موتورسیکلت است، اگرچه میتوان ایراداتی را به قدرت نیروی محرکه و سیستم تعلیق وارد دانست، نینجا همیشه لبخند را روی لبان شما حفظ میکند.
درحالیکه کاوازاکی سعی کرده تا یک موتورسیکلت خوب را بهتر کند، هوندا مسیری متفاوت از رقیبش را پیش گرفته است. CBR۵۰۰R از نظر ظاهری اسپرت ترین نسخه سری ۵۰۰ است. CB۵۰۰F از نظر فنی به جز چند تغییر ظاهری و جزئی با نسخه R یکسان است.
هدف هوندا از عرضه سری جدید CB، تعریف جدید و گشودن دروازهای جدید در بازار نیرو محرکههای ۵۰۰ سیسی بوده است. در بخشی از این تلاش هوندا، نسخه CB۵۰۰ را به عنوان کمحجمترین موتور سیکلت فول سایز در بازار ارائه کرده است. مسئولین هوندا میخواستند که این موتورسیکلت، ضمن داشتن هیجان، هدایت راحتی داشته باشد. مساحت مقطع و کورس تقریبأ برابر پیستونها ( ۶۷ میلیمتر مساحت و ۶۶.۸ میلیمتر کورس) این موتورسیکلت را اینچنین خارقالعاده ساخته است که گشتاور بالایی را میتواند در دورهای پایین ارائه دهد. هوندا خط قرمز را برای ۵۰۰، عدد ۸۵۰۰ دور در دقیقه تعریف کرده است، این خط قرمز بسیار پایین است اما با در نظر گرفتن خط قرمز NC۷۰۰ که ۶۵۰۰ دور در دقیقه تعریف شده دیگر پایین بهنظر نمیرسد اما در مقایسه با نینجا ۳۰۰ که خط قرمز آن در ۱۳ هزار دور در دقیقه تعریف شده، بسیار پایین تر است. نیروی محرکهای که به آرامی دور بگیرد، قطعات داخلی آن کمتر ساییده و فرسوده میشوند و هوندا با تدابیر ویژه، به این امر رسیده است.
تدابیر تکنولوژیک هوندا برای مدل ۵۰۰ باعث شد تا نیروی محرکهای کممصرف با دورگیری نرم و مشخصات مطلوب قدرت بهدست آید. اما محدودیت قدرت با توجه به قوانین این کلاس از موتورسیکلت به ۴۷ اسب بخار محدود شده است. بیرون کشیدن تنها ۴۷ اسب بخار از دل نیروی محرکهای با ۴۷۱ سیسی حجم، با تکنولوژی امروزه کار سختی نیست اما چالش اصلی در عملکرد نرم و آرام آن و همچنین مصرف سوخت کم آن بود. این هوندا توانست در آزمایش داینو، ۵/۴۴ اسب بخار را در ۸۷۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
هونداCB جدید را میتوان یک موتورسیکلت فول سایز نیز به حساب آورد. این هوندا تقریبأ تناسبات یکسانی با کاوازاکی دارد اما حدود ۱۵ درصد بزرگ تر احساس میشود. فاصله محورهای ۱۴۰ سانتیمتری هوندا تنها۶/۰ سانتیمتر از کاوازاکی بیشتر است درحالیکه ارتفاع هر دو یکسان است. این درحالی است که فاصله نشیمنگاه سواره تا دستهها در هوندا، کمتر از کاوازاکی اندازهگیری شد.
دو مورد دیگر در مورد هوندا شما را حیرت زده میکند. در ابتدا فضای پای بیش از حد انتظار در هونداست که بیش از ۳ سانتیمتر بیشتر از رقیبش است. مورد بعدی، وزن بسیار بالای آن است که ۱۹۵ کیلوگرم اندازه گیری شد که حدود یک کیلوگرم از دوکاتی پانیگالِ S سنگینتر است اما نینجا ۳۰۰، دقیقأ ۲۰ کیلوگرم سبکتر از هونداست. بنابراین، هوندا هدایت قابل کنترل و مانورپذیری دارد درحالیکه کاوازاکی همچون پری در زیر پاهای رانده احساس میشود.
کاوازاکی همانند یک جرقه، ضربان قلب شما را بهصورت ناگهانی بالا میبرد در حالیکه هوندا آرامتر و رامتر عمل میکند و نمیتوان آنرا سریع تلقی کرد. نمایشگر LCD کوچک هوندا با نشانگر بزرگ دور موتور، بیشترین اطلاعات را با یک نگاه به سواره منتقل میکند. این درحالی است که کاوازاکی، دور شمار موتور آنالوگ را با کنار یک نمایشگر LCD کوچک تلفیق کرده که اطلاعات را پراکنده نشان میدهد و کمیقدیمی بهنظر میرسد.
بلافاصله پس از نشستن روی هوندا، بزرگتر بودن آن حس میشود. در کل باید گفت که هوندا جدیتر از کاوازاکی به نظر میرسد چراکه گشتاور بیشتری را در دورهای پایینتر ارائه میدهد و کلاچ سبکتر و بینقصتری از کاوازاکی دارد. عملکرد آن بسیار نرم و لذتبخش است. اما زمانی دور موتور به خط قرمز نزدیک میشود، سر و صدای آن بیشتر شده که البته آزاردهنده نیست.
از سوی دیگر، باید گفت که جذابیت نیروی محرکه کاوازاکی بیش از هونداست و ثابت نگه داشتن آن بر روی دستگاه داینو، کاری مشکل بود! اگرچه باید گفت که تعداد تعویضهای دنده بهدلیل دور موتور بالاتر، بیشتر است و در برخی از مواقع که اهرم ترمز را میچرخانید و منتظر سرعت بیشتر هستید، کاوازاکی هیچ واکنشی نشان نمیدهد. اما در هر صورت در دور بین ۶ هزار تا ۱۲ هزار، شتاب قابل قبولی را ارائه میکند. هر چقدر از کاوازاکی بطلبید، به همان اندازه به شما ارائه میدهد.
وقتی صحبت از سواری نرم و سفر راحت به میان میآید بازهم هوندا گوی سبقت را از رقیبش میرباید. هوندا بیش از حد انتظار شما نرم حرکت میکند. کمک فنرها تنها در ناهموارترین مسیرهاست که ضرباتی را به سوراه منتقل میکنند. هوندا همیشه از نظر ارگونومیو همچنین کیفی، خوب کار کرده است و CBR۵۰۰ هم از این قاعده مستثنی نیست. آینههای جانبی شفاف با دید واضح به عقب، نشیمنگاه راحت، آیرودینامیک خوب و پنلهای پلاستیکی شفاف همگی از نقاط قوت هوندا هستند. این درحالی است که کاوازاکی روحیه اسپرت و بازیگوشی بیشتری دارد و برای سواری روزمره شما را بیشتر از هوندا به سرعت و شتاب تشویق میکند تا راحتی. پیش از انجام آزمایش پیشبینی میکردیم که CBR۵۰۰R در جایگاهی مابین CBR۲۵۰R و سوپربایک CBR۶۰۰RR قرار گیرد اما پس از اتمام آزمایش به این نتیجه رسیدیم که چنین نیست. هوندا CBR۵۰۰R یک موتورسیکلت کاملأ متفاوتی است که باید جایگاه جدیدی را برای آن تعریف کرد. کیفیت رضایت بخش، عملکرد قابل قبول از هر نظر و کممصرف و کم آلاینده بودن، هیچ جای شک و گلایهای باقی نمیگذارد. اگر میخواهید موتورسیکلتی را به کسی که اولین بار است میخواهد بر روی موتورسیکلت بنشیند معرفی کنید، قطعأ CBR۵۰۰R خواهد بود اما اگر میخواهید موتورسیکلتی با عملکرد اسپرتتر را که بتوان با آن بیشتر خودنمایی کرد به شخصی که آماتور هم نباشد معرفی کنید، نینجا ۳۰۰ را نام ببرید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست