سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
پروانگان حریم معصومه س
زندگی در مکتب خداجویان به ارزشهایی برتر از اعتبارات مادی متکی است. از اینروی هر گاه اراده کنند زنجیرهای تعلق را گشوده، چون مرغی سبکبال تا بیکرانههای کمال بال و پر میگشایند.
درک راستین چنین مکتبی و تلاش در مسیر آن، الگویی جاویدان فرا راه جویندگان ارزشهای اصیل در عرصه اندیشه و عمل قرار میدهد. تاریخ گواهی میدهد که زنجیره آثار کمال یافتگان، از خلقت آدم تا به امروز، در هیچ برههای قطع نشده و رنگ نباخته است; و آنان با حضوری آسمانی حجتبر زمینیان گشتند. صفحات درخشان کتب تاریخی انباشته از نام پرافتخار راهیافتگان و پویندگان جادههای آرمانی واصلان کوی دوست است. در این سلسله نور بانوان فضیلتگرا فراوانند; بانوانی که با چنگ زدن به رشته ولایت الهی خود را از فرو رفتن در ارزشهای خاکی رهانیدند و به مراتبی از درجات معنوی دستیافتند. گذر بر زندگی این فرزانگان زمینی و درک لحظههای آسمانی شدن آنان درهای عروج را بر روی مشتاقان میگشاید و برای لحظاتی ما را با کمال یافتگان همراه میسازد. در این مقاله منظومهای از اختران را، که بر گرد ماهتاب فضیلتها جمع شدهاند، معرفی خواهیم کرد.
● لحظه حضور
الا و ان قم الکوفة الصغیرة; الا ان للجنة ثمانیة ابواب ثلاثة منهما الی قم تقبض فیها امراة فی ولدی اسمها فاطمة بنت موسی و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة باجمعهم.
آگاه باشید که قم کوفه کوچک است; بدانید، بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوی قم استبانویی از فرزندان من در آنجا رحلت میکند که اسمش فاطمه دختر موسی است; به خاطر شفاعت او همه رهروان من وارد بهشت میشوند.
آن روز که صادق آل محمد(ص) در میان یاران این سخن را بر زبان راند، فرزندش امام کاظم(ع) کودکی خردسال بود. از آن روزها زمانی طولانی سپری شد و حضرت کاظم(ع) بعد از سالها تحمل زجر و اسارت به دیدار حق شتافت و بار سنگین امامت را به فرزندش علیبنموسیالرضا(ع) سپرد. دشمن خدا یگانه منبع انوار الهی را آرام نگذاشت و با ترفند شیطانی ولیعهدی، او را ناگزیر به مهاجرت به توس ساخت. سیل مهاجرت علویان و دیگر شیعیان از حجاز و ... در پی حضور امام رضا(ع) در ایران، موجب تقویت تشیع در این سرزمین شد. فاطمه معصومه(س) که داغ پدر بر قلبش سنگینی میکرد، رنج راه به جان خرید و به شوق دیدار برادر پای در مسیر ایران نهاد. بر اساس برخی اخبار ایشان در این مسافرت تنها خادمی همراه داشتند. گروهی نیز همسفر بودن هارون یا حمزه برادر حضرت معصومه(س) را با ایشان قطعی میدانند. یکی از محققین بر خلاف آراء عموم معتقد است: حمزه برادر فاطمه معصومه(س) به قم نیامد و شاهزاده حمزه مدفون در قم با شش واسطه به امام موسی کاظم متصل میشود.
اما آنچه بیشتر مورد توجه پژوهشگران معاصر است روایت مربوط به حمله حرامیان بنیعباس به کاروان مهاجران است که در این واقعه ۲۲ تن به شهادت رسیدند و حضرت فاطمه معصومه(س) نیز توسط آنان مسموم شد. این مطلب در حقیقت تایید روایتی است که همراهان حضرت در این سفر را تا حدود چهارصد نفر دانسته و به حمله حرامیان درساوه نیز اشاره میکند. بیماری حضرت در ساوه آنچنان شدت یافت که وی را از ادامه سفر بازداشت. آل سعد که از سالها پیش دور از شرارت خلفا، در قم زندگی میکردند، به محض اطلاع از بیماری یادگار امام بر آن شدند وی را به قم انتقال دهند. موسی بنخزرج شبانه خود را به کاروان رساند، زمام شتر را گرفت، به سوی قم کشاند و نور دیدگان امام کاظم(ع) را در خانهاش جای داد. حضرت معصومه تمام هفده روزی را که در قید حیات بود به عبادت گذراند و آنگاه برای همیشه چشم بر هم نهاد و به دیدار خدا شتافت. وفات حضرت معصومه را در سال ۲۰۱ هجری ثبت نمودهاند.
آل سعد با اندوه تمام، سردابی برای دفن بدن مطهرش حفر کردند، تا وی را بعد از غسل و کفن، در قبر قرار دهند، بحث این در این بود که، چه شخصی جسم مطهرش را در قبر بگذارد، سرانجام توافق شد پیرمردی فرزانه و پرهیزکار این کار را انجام دهد. در این میان دو سوار که نقاب بر صورت داشتند از دور دیده شدند آنان به جمعیت نزدیک شده از مرکب به زیر آمدند و بر جنازه مطهر فاطمه(س) نماز گزارده، وی را دفن کردند.
موسی بنخزرج بر تربتشریفش سایبانی از بوریا برپا کرد و باغ بابلان (منطقه نسبتا وسیعی) را به عنوان قبرستان وقف نموده، محل عبادتش را نیز برای مسجد در نظر گرفت.
● محرمان حرم
هر چند قم از زمانهای قبل مورد توجه شیعیان بود، اما رویکرد عمومی پس از وفات یا شهادت حضرت معصومه(س) روی داد. کثرت امامزادگان و بزرگانی که وجود منور وی را چون نگینی احاطه کردهاند بهترین دلیل بر این مدعی است. تنها تا سال تالیف تاریخ قم حسن قمی (۳۸۵ ه ق) در مقبره بابلان بیست تن از امامزادگان به خاک سپرده شدند قبر بانوان از این گروه، در داخل روضه معصومه(س) و مردها در خارج آن واقع شده است.
اسامی بانوان مدفون در داخل روضه حضرت معصومه به این صورت است:
۱) زینب
این بزرگوار را برخی دختر امام جواد(ع) دانستهاند. او بعد از وفات حضرت معصومه(س) به قم آمد و گنبدی برمزارش ساخت. از احوالات و زندگی دختر بزرگوار امام جواد اطلاعی چندان در دست نیست. علامه حسن بنمطهر حلی در «المستجاد» و علامه طبرسی در «تاج الموالید» موقع شمردن دختران امام جواد(ع) نامی از وی به میان نیاوردهاند. اما حسن قمی در تاریخ قم که قدیمیترین کتاب در باره قم میباشد به ورود، ساختن گنبد، وفات و دفن وی اشاره نموده است.
۲) ام محمد
در تاریخ قم از وی به عنوان دختر امام جواد نام برده شده است مرحوم سید محسن امین در کتاب شریف اعیان الشیعه، در ترجمه اسحاق بنجعفر بنمحمد(ع)، حکایتی از وی نقل کرده که کمال فضل و دانش او را نمایان میسازد بنا بر نقل حسن قمی وی در حرم مطهر فاطمه معصومه(س) دفن شده است.
۳) میمونة
این بانوی محترمه دختر امام کاظم(ع) است. در کتاب المجدی، ارشاد مفید، و المستجاد علامه حلی نامش را در میان دختران امام کاظم(ع) ثبت کردهاند. وی از جمله مدفونین در جوار حضرت معصومه(س) میباشند.
حسن قمی از میمونه و دو خواهر دیگرش (زینب و اممحمد) به عنوان دختران امام جواد(ع) نام برده است. و از آنجایی که چنین نامهایی در میان دختران امام جواد وجود ندارد سخن وی تضعیف میشود.
۴) میمونه
او، دختر موسی المبرقع بنعلی بنموسی بنجعفر است، بعد از بریهه، وفات یافت. میمونه از زنان عفیف و پرهیزکار بود. از اموال برادرش محمد، نیمی به ارث به او رسید و بنا بر وصیتش بعد از وفات در بیرون بقعه حضرت معصومه(س) دفن شد. و بر مزارش گنبدی مانند گنبد اول ساختند. بقعه متعلق به قبروی در طرف شرق رودخانه و متصل به گنبد حضرت معصومه(س) است.
حادثهای که در سالهای نه چندان دور اتفاق افتاد وجود قبر وی در حرم مطهر را مسلم ساخت از مرحوم آیتالله حاجآقا حسین مجتهد (جد پدری حرمپناهیها و جد مادری اشراقیها که آرامگاهش به صورت مرتفع در صحن نو مقابل قبر مرحوم آیتالله شهید شیخ فضلالله نوری بوده است) چنین نقل میشود که هنگام فرش کردن حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با سنگهای مرمر ناگاه روزنهای به سرداب (در قسمت پایین ضریح حضرت) پیدا شد; دو بانوی صالحه داخل شده متوجه شدند که قبر مطهر حضرت معصومه(س) آنجا نیست، بلکه آن سرداب در پایین حرم مطهر واقع شده، در آن محوطه سه پیکر مطهر و تازه دیدند که گویی همان روز روح از بدنشان خارج شده بود. چنین احتمال داده میشود که یکی از آنان میمونه و دو نفر دیگر که سیاه چهره بودهاند دو تن از کنیزان وی باشند.
۵) ام اسحاق
او از بانوان ممتاز شیعه شمرده میشود، ام اسحاق نزد محمدبن موسیبن محمدبن علی بنموسی الرضا(ع) به خدمت اشتغال داشت. محمد بنموسی از نخستین کسانی است که از کوفه به جوار حضرت معصومه(س) مهاجرت کرد. او که از سادات رضوی بود در سال۲۵۶ق در قم ساکن شد و در سال۲۹۶ نیز وفات یافت. در فضیلت و عظمت ام اسحاق همین بس که بعد از وفات در کنار حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. تاریخ قم (حسن قمی) آرامگاه او را متصل به قبر امحبیب و در کنار قبر حضرت فاطمه معصومه(س) میداند.
۶) ام حبیب
وی را مادر امکلثوم، دختر محمد، دانستهاند. او خدمتگزار ابوعلی محمد اعرج بناحمد بنموسی بود. و بعد از وفات میمونه چشم از جهان فرو بست. محل دفن امحبیب را بقعه حضرت معصومه(س) نگاشتهاند.
۷) ام قاسم
او دختر علی کوکبی است و بعد از میمونه و امحبیب وفات یافت. محل دفن وی بقعه دوم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) میباشد.
۸) ام احمد
دختر موسی مبرقع است که بعد از وفات در جوار حرم حضرت معصومه(س) مدفون شد. برخی معتقد هستند وی همان اممحمد است.
مکانهای دیگری نیز غیر از محدوده حرم به جایگاه خاکسپاری بانوان قبیله نور اختصاص یافته است. مانند: چهلاختران، خاک فرج، دروازه قلعه، چهار امامزاده، نجم آباد، خدیجه خاتون، قمرود، زآلون آباد، صرم، قهستان و وشنوه. این بانوان عبارتند از:
۱) زینب
او را دختر موسی مبرقع میدانند. آنگونه که عباس فیض معتقد استساختن گنبد بر مزار فاطمه معصومه(س) توسط این شخص انجام گرفته است. او بعد از تصرف در اموال برادر مرحومش قدرت مالی یافته دستبه مرمت مزار فاطمه معصومه(س) زد، در سال ۳۲۵ رحلت کرد و در کنار قبر برادرش محمد بنموسی، در چهل اختران به خاک سپرده شد. البته این موضوع که آیا وی جدای از زینب دختر موسی بنجعفر(ع) است؟ یا در ذکر نسب آن دو، اشتباهی رخ داده و هر دو، یک شخص هستند جای تحقیق وجود دارد.
.ق ذکر کردهاست. ناصر الشریفة زمان وفات دختر موسی مبرقع را پنجشنبه ۲۱ ربیعالاخر۳۴۳ه
۲) ام حبیب
او دختر احمد بنموسی بنمحمد جواد بن علی بنموسی بنجعفر(ع) است. بر اساس نقل شجره طیبه، امحبیب به همراه فرزندان برادرش محمد اعرج از کوفه به قم آمد و در قم ساکن شد. آن بانوی پرهیزکار، بعد از وفات در مشهد محمد بنموسی مبرقع یا بابلان دفن شد.
۳) بریهه
او دختر ابوعلی است و همراه دیگر خواهرانش فاطمه، امسلمه و امکلثوم و نیز پدر گرانقدرش علی و عدهای دیگر از علویین در محل قبر مذکور (قبر پدرش) به خاک سپرده شدهاند.
۴) بریهه
او را دختر جعفر بنامام علی الهادی(ع) ذکر کردهاند. وی از زنان پرهیزکار و مورد احترام مردم قم بوده و همسرش موسی مبرقع فرزند امام محمد تقی (امام جواد) شمرده میشد. بریهه بعد از وفات در محله موسویان، نزدیک آرامگاه حمزة بنموسی بنجعفر و در کنار قبر همسر گرامیاش، به خاک سپرده شد.
۵) فاطمه
او دختر محمد بناحمد بنموسی مبرقع بنمحمد بنعلی الرضا(ع) است و از راویان حدیثبه شمار میرود. علامه نجفی از سید محمد غماری شافعی روایتی نقل میکند که نام این بانوی بزرگوار در سند آن به چشم میخورد. روایت چنین است:
عن فاطمه بنت الحسین الرضوی عن فاطمه بنت محمد الرضوی عن فاطمه بنت ابراهیم الرضوی عن فاطمه بنتحسن الرضوی عن فاطمه بنت محمد الموسوی عن فاطمه بنت عبدالله العلوی عن فاطمه بنتحسن الحسینی عن فاطمه بنت ابیهاشم الحسینی عن فاطمه بنت محمد بناحمد بنموسی المبرقع. عن فاطمه بنت الامام الحسن الرضا(ع) عن فاطمه بنت موسیبن جعفر(ع) عن فاطمه بنت الصادق جعفر بنمحمد(ع) عن فاطمه بنت الباقر محمد بنعلی(ع) عن فاطمه بنت السجاد علی بنالحسین زینالعابدین(ع) عن زینب بنت امیر المؤمنین(ع) عن فاطمه بنت رسول الله(ص) قالت قال رسول الله(ص):
الا من مات علی حب آل محمد مات شهیدا.
آگاه باشید هر که بر دوستی آل محمد بمیرد، شهید مرده است.
فاطمه در شب پنجشنبه سال ۳۴۳ سرای خاکی را وداع گفت او در کنار بقعه موسی المبرقع، در چهل اختران قم، به خاک سپرده شد.
۶) صفورا
او از نوادگان علی بنابیطالب(ع) شمرده شده و بقعهاش پشتبارگاه امامزاده خاکفرج قم واقع شده در کنارش عموی او (محمد) نیز دفن شده است. فیض او را دختر طیب از فرزندان عمر الاطراف بنعلی بنابیطالب(ع) میداند. گنبد و حرم این بانوی پاکدامن در سال ۳۷۸ ه.ق ساخته شد. گروهی نیز بر این باورند که عمر بنعلی بنابیطالب دو همسر برگزید که صفورا یکی از آنان است. نکته جالب این است که صفورا، به حروف ابجد برابر با عدد ۳۷۸ یعنی سال وفاتش است. این احتمال وجود دارد که تنها، سال وفات این بانو معلوم بوده، مؤمنان به حروف ابجد روی آورده او را صفورا نامیدهاند.
۷) خدیجه
بقعه وی در قریه «خدیجه خاتون» واقع شده است. در یکی از کتیبههای بقعه این عبارت نوشته شده است «ذکر القدیم اعلی و بالتقدیم اولی، امر بتجدید بناء مشهد المقدس مضجع المعصومه سیدة النساء خدیجه بنت الامام المعصوم جعفر بنالامام الباقر علی بنالحسین بنامیرالمؤمنین علی بنابیطالب علیهم الصلاة و السلام» و به این طریق نسب وی را به امام صادق(ع) رسانده است. عباس فیض که در زمینه قمشناسی از محققان ارجمند به شمار میرود در تالیف پربارش گنجینه آثار قم خدیجه را از نوادگان علی بنحسن العلوی العریضی و از دودمان علی بنجعفر میداند و میگوید:
آنچه که اهل محل در باره وی معتقدند که نامبره فرزند بلافصل امام صادق(ع) و عمه ستی فاطمه معصوم(س) استبا هیچ مستند و منطقی وفق نمیدهد چه بر اینکه در آن عصر هنوز موقع مناسبی برای هجرت سادات و سکونتشان در روستاهای قم به وجود نیامده بود و در میانه دختران امام صادق هم که باختلاف سه تا شش تن نامبردار شدهاند اصولا خدیجه نامی وجود ندارد.
۸ و۹) زینب، مریم
از این دو به عنوان دختران امام موسی بنجعفر(ع) نام برده شده استو در بقعه خدیجه خاتون دفن شدهاند. و نوشتهای که از بقعهای (روی خشت) به دست آمده با عبارت ذیل این نسب را بیان میدارد «هذا ضریح اولاد الامام المعصوم موسی بنجعفر(ع) و هما ...» بر روی خشت دوم چنین میخوانیم «بنموسی علیهما السلام و الاختین اسمهما و زینب و مریم بنتا الامام الشهید المطهر موسی بنجعفر علیهما السلام» بر کتیبه سنگی ایوان شرقی بقعه این عبارت دیده میشود:
«هذا مرقد المطهر المعصوم امامزادگان واجب التعظیم و التکریم شاهزاده عبدالرحمن و عبدالله و ابنا موسی بنجعفر علیه السلام و زینب خاتون و فاطمه خاتون و خدیجه خاتون، و مریم خاتون و رقیه خاتون بنات موسی بنجعفر علیهما السلام».
البته امام موسی بنجعفر(ع) دختری به نام مریم نداشت از این روی احتمال این میرود که به خاطر قداست نسب اشخاص تنها به آخرین نسب که طبیعتا به ائمه ختم میشود، اشاره شده باشد بنابر این تمام این افراد احتمال دارد از نوادگان آن امام معصوم باشند.
اصل این بقعه در دوره ایلخانیان ساخته شده، ولی در دوره صفویه مرمتشده است.
۱۰ و ۱۱) حلیمه، زینب
این بانوان نیز از نوادگان امام کاظم(ع) شمرده میشوند شیخ مفید از حلیمه و زینب به عنوان دختران امام کاظم نام میبرد همچنین در «تاریخ موالید الائمه و وفیاتهم» نیز از اسم این دو در بین دختران امام کاظم نام برده شده است.
محل دفن این دو در بقعه چهار امامزاده واقع، در قهستان قم در دو بقعه کنار هم میباشد. یکی از آنها به حلیمه اختصاص دارد. بر روی صندوق مزارش کتیبهای که با صلوات کبیره و تاریخ «غره شهر جمادی الاولی سنة اثنتین و ثلاتین و الف من هجرة النبویة صلی الله علیه و اله العبد نور الله بنحبیبالله» مزین شده دیده میشود.
بر صندوق مزار دیگر، که به زینب، از نوادگان امام کاظم(ع) منسوب است، صلوات بر معصومین که چنین ختم مییابد دیده میشود «... و الحجة القائم الخلف الصالح الامام الهمام المنتظر محمد المهدی».
محمد، حسین، حلیمه و زینب، علویان خفته در این بقعهاند که همگی از نوادگان امام کاظم(ع) شمرده میشوند.
۱۲) فاطمه
او دختر قاسم بناحمد بوده، همراه برادرش احمد بنقاسم بناحمد بنعلی بنجعفر الصادق(ع) در محله دروازه قلعه .ق ساخته شده است. او مادر محمد عزیزی است; محمد عزیزی فرزند عبدالله بنحسین بنعلی بنمحمد بنامام (خیابان معلم، فلکه معلم) دفن شد. فاطمه در مقبره مالون مدفون است. بقعه این مقبره احتمالا در سال ۷۰۸ ه صادق(ع) میباشد. حسن قمی نسب وی را چنین بازگو میکند: «سید محمد بنعبدالله عزیز بنحسین بنعلی بنمحمد دیباج بنامام جعفر صادق و مادرش فاطمه بنت قاسم» سید در اواخر قرن سوم برای زیارت عتبات عالیات با کاروانی راهی بغداد شد. در نزدیکی نهروان با گروهی از راهزنان روبهرو شد و به قتل رسید مهاجمان با بیرحمی سر از تن او جدا کردند همراهان تن او را به قم آورده در نزدیکی مسجد رضائیه به خاک سپردند و پس از دفن بر مزار قبرش قبهای ساختند.
در باره فاطمه گاه نظرات متفاوتی دیده میشود برخی او را خواهر احمد بنقاسم بناحمد بنعلی بنجعفر بنمحمد بنعلی بنالحسین یاد کرده و میگویند در جوار برادرش مدفون است و برخی او را فاطمه دختر احمد بنقاسم بناحمد بنعلی بنجعفر الصادق(ع)، همسر عبیدالله بنعزیز بنحسین بنعلی بنمحمد دیباج بنمحمد الصادق(ع) و مادر سید سربخش شمرده، آرامگاهش را در کنار مزار شاهزاده احمد بنقاسم، پدر گرانقدرش، دانستهاند.
۱۳ ،...،۱۶) خدیجه، سکینه، فاطمه و رقیه
مزار این چهار تن در بقعهای، در قسمتشرقی شاهزاده طیب و طاهر در اراضی نجمآباد، واقع است. انتساب آنان به امام سجاد بر اساس لوح مزار آنهاست. احتمال میرود این بانوان از دختران ابوطالب محسن بنحسین بنعلی بنعمر بنحسن الافطس باشند چه قبر پدرشان نیز در همان نزدیکی میباشد. این احتمال از آن جهت تقویت میشود که در بین دختران امام سجاد نامی از سکینه و رقیه برده نشده است.
۱۷) رقیه
این بانوی پرهیزکار در بقعه شش امامزاده واقع در روستای قمرود قم آرمیده است در آن مکان به غیر از وی، محمد، حسن، قاسم، حمزه و خالد نیز دفن شدهاند. نسب این امامزادگان به امام موسی کاظم(ع) میرسد. برخی از محققان احتمال دادهاند که (محمد، حمزه و خالد) فرزندان ابوجعفر محمد صورانی بنحسین بناسحاق بنامام کاظم(ع) باشند.
۱۸) سکینه
او را از نوادگان امام کاظم دانستهاند. احتمال دارد که او، سکینه دختر حسینبن محمد بنعلی بنقاسم بنعبدالله بنموسی کاظم(ع) باشد. سیکنه، مادر سید مطهر فرزند علی بنسلطان محمد شریف است که در قم دفن شده است. محل قبر وی در سی کیلومتری شرقی قم، نزدیک جاده کنونی قم - کاشان و در حوالی ویرانههای قاسمآباد، که کنار راه قدیم و نزدیک دهکده زالونآباد است، دیده میشود.
۱۹) زینب
او در بقعه سلطان محمد، در روستای صرم دفن شده و از فرزندان با واسطه امام کاظم است این دهکده در جنوب شرقی قم قرار دارد.
۲۰) معصومه
آرامگاه این بزرگوار در روستای کهک قهستان قم واقع شده و این بانو از فرزندان با واسطه موسی بنجعفر(ع) شمرده میشود. بنای این مزار مربوط به دوره صفوی و تعمیر آن توسط شاه بیگم، بانوی نیکوکار دوره صفوی انجام یافته است، شاه بیگم در سال۹۶۹ وفات یافت و طبق وصیتخود در حرم حضرت معصومه دفن شد.
۲۱ و ۲۲) ام سلمه، ام کلثوم
این دو دختران محمد بناحمد بنموسی مبرقع هستند و در چهل اختران دفن شدهاند، در کتیبهای که در ساختمان بزرگ کنار بقعه موسیمبرقع واقع شده سال ۸۵۱ نوشته شده است.
۲۳ ،...،۲۶) شهربانو، حلیمه، رقیه، زینب
این بزرگان در امامزاده هادی که در قریه وشنوه در ۸ فرسخی قم واقع است دفن شدهاند. این بقعه در شمال روستا قرار دارد و پانزده امامزاده را در خود جای داده است: «هادی و شهربانو» از نوادگان امام سجاد(ع)، «حلیمه و رقیه» از نوادگان امام محمد باقر(ع)، و «زینب» از نوادگان امام کاظم(ع) شمرده میشوند.
به گفته گروهی از پژوهشگران شهربانو خواهر هادی و بانوان بقعه، یکی پس از دیگری همسر وی بودهاند. بنای این مزار از یادگارهای دوره صفوی است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست