پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا

دنیایی با یک میلیون کانال مختلف


دنیایی با یک میلیون کانال مختلف

در ابتدا این رادیوی ای ام بود که جای خود را به اف – ام داد سپس کانالهای تلویزیونی و سیستمهای ماهواره ای بودند که جای خبرگزاریها را گرفتند همان تکنولوژی در حال حاضر در فعالیت بوده و دنیای نامحدودی از رسانه ها را برای ما بوجود می آورد

در ابتدا این رادیوی ای- ام بود که جای خود را به اف – ام داد. سپس کانالهای تلویزیونی و سیستمهای ماهواره ای بودند که جای خبرگزاریها را گرفتند. همان تکنولوژی در حال حاضر در فعالیت بوده و دنیای نامحدودی از رسانه ها را برای ما بوجود می آورد.

سلام، چه خبر؟ این صدای مرد جوانی با چهره ای خشک و عبوس بود که در حال پخش برنامه رادیویی خود و صحبت با شنوندگانش بود. نورپردازی اتاق که بسیار ناشیانه بود به همراه یک گوشی بزرگ و تعدادی میکروفون های کوچک نزدیک دهانش جلب توجه خاصی میکرد. او برنامه اش را با معرفی خود برای شنوندگانی که به هیچ عنوان نمیشناخت و نمی دانست چند نفر هستند و علاوه براین هیچ گونه تحقیقی نیز بر روی آنها انجام نداده بود آغاز نمود.

او اضافه کرد: " من حدس میزنم که هیچ نیازی نیست تا از خودم برایتان بگویم و سپس ادامه داد، من از کامپیوتر و متعلقات مربوط به آن لذت میبرم، من دوست دارم که چیزها را اوراق کنم و در ضمن من مجرد هم میباشم."

برای بینندگان تنسی او به اندروی ۱۵ ساله معروف است. اما این نوجوان ۱۵ ساله یک جوان منزوی و تنها نیست که ویدئو های بی اساس و پایه ای را در شبکه جهانی پخش کند. اندرو دوستانی دارد، دوستانی به نامهای کوئین لیزا، شنتل، سوپر گرل که خود ویدئو ها و یادداشتهای اینترنتی خود را دارند.

دوستانی که خود دوستان دیگری با یادداشتهای اینترنتی و ویدئوهای خود را دارا هستند. تمام این گروه جزء یک جامعه نوپایی بنام Varsity TV هستند. Varsity TV یک شبکه چند منظوره خبری متعلق به دانش آموزان دبیرستانی است. عوامل اصلی که این افراد را به هم متصل مینماید عبارتند از: دنیای بزرگی از تبلیغات ، ملغمه ای از رسانه های حرفه ای و غیر حرفه ای و مجموعه ای از اطلاعات مفید و غیر مفید که در کنار هم جمع شده اند.

سایر نقاط مشترک این گروه شامل نوع ارتباطات آنها ، نگرش تجاری ، خود جوشی و در نهایت شبکه های اجتماعی و باندهایی است که در آن عضویت دارند. " نیکلاس نیگروپونته" که بنیانگذار آزمایشگاه رسانه ای MIT است در حین یکی از سخنرانیهای خود اذعان کرده بود که: " چنانچه کمپانی ها بخواهند آینده را بهتر درک کنند، باید یک کودک ۱۰ ساله را استخدام نمایند. امروزه مسئولین امور اجرائی باید به این سخنرانی توجه ویژه جدیدی نمایند.

با وجود سیستمهای متمرکز دیجیتالی و اهمیت در ساختار و نحوه توزیع آنها، کانالهای کوچک محلی چون Varsity TV توانستند در طول ۱۰ سال گذشته در شبکه گسترده جهانی پخش شده و به واسطه آن به آهستگی دنیای یک بعدی که فقط شامل رادیو و تلویزیون بود تبدیل به دنیایی با برنامه های نامحدود گردید .

برنامه هایی که برای شنوندگان و یا بینندگان بسیار خاصی طراحی شده اند، آنقدر خاص که تعداد آنها به هزاران میرسد نه میلیون. این تغییر و تحول در سیستم رسانه ها همچنان ادامه دارد. به این معنی که برنامه ها، بیش از پیش اختصاصی شده و این توانایی ذهن بشر را هر روز بیشتر و بیشتر متحیر میسازد.

امروزه اگرچه بخش عمده ای از این برنامه های اختصاصی که مخاطب خاص خود را میطلبند، در اینترنت یافت میشوند، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روزانه تعداد بیشتری از این برنامه ها مخاطب خود را خارج از صحنه کامپیوتر می جویند.

بخشی از این کار توسط تکنولوژی بنامAkimbo انجام میشود. با این تکنولوژی، برنامه هایی که توسط شبکه جهانی توزیع یافته اند میتوانند بر روی صفحه تلویزیون یافت شوند. Akimbo برنامه Varsity TV، شبکه دانش آموزان مدارس و علائق و سرگرمیهای آنها را به همراه صدها کانال شبکه ای دیگر مانند: اخبار جدید روز، ورزش، فیلم، موسیقی، و فیلمهای کمدی در برنامه ای جامع از انواع st ۲۱ Century جای داده و آنرا پخش مینماید.

سایر کانالهای تلویزیونی مانند: تلویزیون BlueHighways که مجموعه ای از برنامه هایی با هدف ارج نهادن به زندگی در مراکز محلی و روستایی آمریکا و توجه به جاده ها و شهرک های کوچک آنها است نه تنها در شبکه گسترده جهانی و Akimbo موجود است بلکه کابلهای تلویزیونی در مونتانا، وایومینگ، کالیفرنیا، تنسی و کلرادو نیز آن را پخش مینمایند."استن هیچکاک" که بانی این مجموعه است، در طی یک ویدئو مقدماتی که آنرا برای مخاطبین خود تهیه کرده است در حالی که روی یک تراکتور قدیمی در یک جاده پوشیده از برگ در یک منطقه دور افتاده امریکا در حال رانندگی است میگوید:" جایی بسیار آرامش بخشی است که می توانید از هم صحبتی با رفیق صمیمی خود لذت ببرید."

بعضی ها این پدیده را یک انقلاب خوانده و گروهی معتقدند که بسیار بی ارزش است. در این میان گروه منطقی دیگری هستند که آنرا دنباله بلند رسانه ها می نامند. در دنیای امروزه ۸۰% برنامه ها که معمولامورد توجه گروه عظیمی از مردم قرار میگیرند و به راحتی مخاطبین خود را میبابند با ۲۰ % از بقیه برنامه ها که معمولا از طریق منابع پر بیننده نظیر Blockbusters و Bestsellers حذف میشوند رقابت میکنند. حال هر چه میخواهید این را نامگذاری کنید، دنباله بلند رسانه ها یا هر نام دیگر، نکته این است که این دنباله بلند در ارتباط با آینده است و ماندگار خواهد بود.

● فقط ۵۰۰ کانال؟ آیا شوخی میکنی؟

در سال ۱۹۹۲، "جان ملون" مدیر اجرائی شبکه تلویزیونی کابلی به عنوان یک خبر مهم اعلام نمود که به زودی ما دارای ۵۰۰ کانال خواهیم بود. از آنجایی که در آن زمان عمده سیستمهای تلویزیونی یکسان بوده و حداکثر آنها ۱۰۰ کانال را بطور فعال پخش میکرد، این خبر تکان دهنده بود. ولی در حال حاضر برای ما روشن شده است که او پیش بینی درستی نداشت.

او در اشتباه بود نه فقط به خاطر اینکه خیلی زود به قضاوت پرداخته بود بلکه به دلیل اینکه به این موضوع به طور گسترده فکر نکرده بود.

علی رغم موفقیت در کانالهای تلویزیونی مثلMTV( تلویزیون موسیقی)،BET (تلویزیون سرگرمی های سیاهان) و تعدادی از کانالهای بسیار اختصاصی که بیندگان خاص خود را دارا هستند مانند: کانال هنر و سرگرمی و کانال تاریخ، این سیستمها نمیتوانست آنگونه که "ملون" پیشبینی کرده بود با ۵۰۰ کانال فعال کار خود را ادامه دهند.

حتی امروزه ماهواره هایی چون Direc TV که ادعای ارائه حدود ۹۰۰ کانال مختلف را دارند،در واقع چنین نیستند، چرا که از این تعداد حدود ۱۰۰ کانال، کانالهایی هستند که متقاضیان باید برای دیدن هر برنامه آن هزینه آنرا به طور مجزا بپردازند، تعداد ۱۰۰ تای دیگر از این ۹۰۰ کانال، کانالهای فصلی مربوط به ورزشهای مختلف هستند که همیشه فعال نمی باشند، تعداد ۱۰۰ کانال دیگر متوقف شده میباشند و در تعدادی از کانالها نیز دوباره کاری دیده میشود. بنابراین با یک نگاهی جدید به Direc TV درمییابیم که کانالهای موجود در آن حدود ۳۰۰ تاست , نه ۹۰۰.

● هر ساله توان و قابلیت کانالها روز به روز افزایش مییابد.

در دورانی که "ملون" پیشبینی ۵۰۰ کانال خود را ا رائه داد، همزمان بود با ابتدای تلویزیون دیجیتالی. در آن دوره سیستم تلویزیون کابلی تعدادی حدود ۱۰۰ کانال را برای مشترکین خود فراهم میکرد.

با استفاده از روشهای پیشرفته و متراکم و همچنین به واسطه بهره بردن از تکنولوژی دیجیتالی، ماهواره و سرویسهای کابلی توانستند که تعداد کانالهای خود را به ۴ برابر افزایش دهند. امروزه دو تا از ماهواره های تامین کننده برنامه های تلویزیونی آمریکا که در اوج تکنولوژی و پیشرفتهای تکنیکی خود هستند توانسته اند که مجموعهای از ۹۶۰ کانال ویدئوی ارائه دهند.

گزارش تهیه شده توسط انستیتوی تحقیقات سیاستهای استراتژیک، اذعان میدارد که این ظرفیت به راحتی قادر به افزایشی در حدود ۳ برابر حاضر خواهد بود ولی تکنولوژی لازم جهت رسیدن به این ظرفیت به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. این تکنولوژی که MPGE نام دارد عبارت است از استفاده از کانالهای تلویزیونی که در هر ثانیه ۳ مگابایت از کابل و اجزاء ماهواره ای حافظه میگیرد. شرکتهایی نظیر مایکروسافت، Real Networks ، و کامپیوتر Apple توانسته اند با کاهش دادن حافظه مورد نیاز ( به حدود یک مگابایت در ثانیه) هزینه های مربوطه را برایDVD ، ویدئو و اصوات مربوط به آنها پایین آورند.

سئوال اصلی در اینجا توانایی انجام نیست بلکه نیاز است. برنامه های قدیمی هنوز توسط برنامه های جدیدی که دارای بینندگان اختصاصی هستند مورد تهدید قرار میگیرند.

مثال بارز این نکته مشتق شدن ESPN ۲ از کانال اصلی ESPN بود که انواع ورزشهایی را که از طرفداران کمتری برخوردار بود پخش میکرد. مثال دیگر شبکه ۲۴ ساعته اخبار است که از دل خود کانال خلاصه اخبار را بیرون آورده که هر دوی آنها یک موج را به اتفاق دو شبکه مشابه دیگر مورد استفاده قرار میدهند. چنانچه دیده میشود کانالهای اختصاصی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند.

در سال ۲۰۰۳ "لری کسنف" که مغز متفکر و مبدع بازی ویدئویی Mortal Kombat بود شبکه ای بنام Blackbelt TV را ایجاد نمود. این شبکه به ورزشهای رزمی و جنگهای خشونت آمیز اختصاص داشت و در ابتدا قرار بود که در اوائل سال ۲۰۰۳ کار خود را آغاز نماید ولی به دلیل عدم توجه توسط جریان اصلی رسانه ها فعالیت خود را به تعویق انداخت.

مثال مشابه دیگر، کانال یخ است که توسط قهرمان اسکیت روی یخ "مایکل روزنبرگ" پیشنهاد شد . روزنبرگ در ابتدای سال ۲۰۰۵ به شکست خود اعتراف نمود. او اذعان داشت که سرمایه گذاران حاضر به خطر انداختن سرمایه خود به منظور ایجاد این شبکه نشدند. سایر کانالهای ورزشی چون تنیس و گلف و یا شبکه زندگی در طبیعت از موفقیت های بیشتری نسبت به کانالهای نام برده شده فوق برخوردار بودند.

در واقع چه کسی نیاز دارد که به دنبال مخاطب برای تلویزیون بگردد؟ "جاش گلدمن" مدیر عامل شرکت Akimbo می گوید: " در حال حاضر ما بسیار فراتر از جهانی با ۵۰۰ کانال هستیم. ما در جهانی زندگی میکنیم که حدود یک میلیون کانال در آن وجود دارد.

شما میتوانید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز آنچه را که تصور میکنید مشاهده نمایید." او اضافه میکند:" در حقیقت این شما هستید که تعیین میکنید که چه برنامه ای را در چه زمانی ملاحظه کنید."


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.