دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
فضایل اخلاقی در پرتو ایمان الهی
فضایل اخلاقی آن قدر زیاد است که قابل شمارش نیست. تمام حکما و علمای علم اخلاق متفقند که فضیلت اخلاقی و رئوس ملکات ارجمند انسانی منحصر در همین صفات چهارگانه است: حکمت، عفّت، شجاعت و عدالت. فضیلت و شرافت و امتیاز بشر از تمامی موجودات به وجود این صفات چهارگانه است و هر کجا فخر و شرف و سیادتی نمایان است از پرتو همین ملکات ارجمند پدید گشته نه از حسب و نسب یا عناوین دیگر، کسی به آباء و اجداد خود افتخار می کند لابد از جهت فضیلت و اخلاق نیکی است که متصف به وی بوده اند، زیرا شرافت و سعادت بشر منحصر به همین فضایل اخلاقی است و اینک رئوس ملکات که جامعه تمام فضایل و منشأ ارجمند انسانی است:
نخستین فضیلت و ملکه ارجمندی که بشر را ار تمامی موجودات امتیاز می دهد "حکمت" است و چنان که د رمحل خود معرفی کرده اند: حکمت علم به حقیقت موجودات است از حیثیت وجود آنها، به عبارت دیگر حکمت عبارت از علم و معرفت نسبت به حق تعالی و امور الهی و شناسایی روح و روان انسانی است و این قسم از حکمت را حکمت نظری گویند که حکمت عملی بر وی مترتب می گردد و با حکمت عملی است که شخص امور معاش و معاد خود را منظم و مرتب می گرداند.
و به درستی صلاح و فساد اعمال خود را از هم تمییز می دهد و می فهمد که بین معقولات کدام یک را باید اختیار کند و بر طبق آن عمل نماید و به تعبیر دیگر حکمت دو نوع است: یکی دانستنی و دیگری عمل کردنی. به عبارت دیگر یکی علم و دیگری عمل، کمال قوه علمی این است که نفس شایق و مایل گردد به معرفت و شناسایی امور الهی و همت گمارد بر تحصیل علوم و حکمت تا آنجا که در نتیجه دارای حکمت گردد و حقیقت موجودات را به قدر وسع و طاقت بشریت بشناسد و پس از آن با متانت و استقامت در مقام شناسایی مطلوب حقیقی و غرض کلی که مبدأ و منتهای تمام موجودات است برآید تا آنجا که به مقام توحید رسد و در عداد و شمار اولیای حق تعالی محسوب گردد.
دومین فضیلت عفت است که ناشی از فضیلت احساسات است و ملکه عفت وقتی در نفس بروز و ظهور می نماید که انسان احساس خود را تحت حکومت عقل درآیند و اعمال و افعال آنها مطابق تمییز و رای صحیح باشد به طوری که نفس از تحت حکومت قوه شهوانی آزاد گردد.
سومین فضیلت شجاعت است که از فضیلت و کمال قوه غضبیه ناشی می گردد و ملکه شجاعت وقتی در نفس پدید می گردد و ظهور وبروز می نماید که به اشارت و صلاح دید عقل عمل کند و به هر امر مشکل هولناکی که فعل آن جمیل و صبر بر آن نیکو باشد اقدام نماید.
ملکه عدالت پس از آنکه صفات و ملکات سه گانه فوق در نفس انسان پدیدار گردید و به درجه کمال رسید، از آنها ملکه عدالت تولید می گردد، به عبارت دیگر هر گاه تمام قوا و مشاعر تحت حکم عقل در آمد و هر یک از آنها به روش عقلای عمل نمود و اعمال و افعال بر یک قاعده مضبوطی قرار گرفت و این صفتی است که خداوند متعال به آن فرموده است: انّ الله یامر بالعدل.. و همچنین فرموده دادگری کنید که به تقوی نزدیکتر است: اعدلوا هو اقرب للتّقوی..گفته شده است که عدل سه شعبه دارد: عدل با خدا، عدل با خود، عدل با حق. حضرت علی (ع) فرمود: خودت را میزان قرار ده به اینکه هر طوری که دلت می خواهد طرف با تو رفتار کند، تو با او رفتار کن و آنچه را برای خودت دوست و یا زشت می داری برای دیگران هم همان ظور باشد و همان را بخواه. و این را هم باید توجه داشت که انسان بادی طرفدار عدل باشد نه عادل و دشمن ظلم باشد نه ظالم. و اینها رئوس فضایل اخلاقی هستند.
مینا پرتوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست