پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
علم طب و بیمارستان ها
وقتی طب از دستسریانیها به دست مسلمین افتاد تحقیق و مطالعه در آنجنبه جدیتر و دقیقتر گرفت. بجای رسالههای كوتاه علمی كه معمولسریانیها بود، دائرهٔ المعارفهای جامع طبی بوسیله مسلمین تالیف شد.
تحقیقات تجربی و مطالعات بالینی هم البته از نظر دور نماند. مخصوصا دربیماریهای منطقهیی و محلی تحقیقات مسلمین- و علماء قلمرو اسلام- اهمیتیافت. در واقع، تحقیقات علماء یهود و نصاری و حتی صابئین همكه در دار الاسلام انجام مییافتبه تشویق و هدایت مسلمین بود.
قدیمترین رسالهیی كه در باب چشم پزشكی هم اكنون در دست استرسالهیی است از آن حنین بن اسحق. كثرت و شیوع انواع بیماریهای چشمدر مناطق واقع در قلمرو اسلام البته سبب عمده بود در جلب توجه اطباءاسلام به چشم پزشكی و علوم وابسته بدان. در باب تاریخ چشم پزشكیمسلمین هیرشبرگ آلمانی (۱) رساله جامعی دارد كه حاكی است از اهمیتكارهای مسلمین درین باب. یك چشم پزشك جراح در عهد ملكشاهسلجوقی شهرت یافتبه نام ابو روح محمد بن منصور كه«زرین دست»خوانده میشد و كتاب فارسی او نور العیون كتابی جامع و قابل توجه بود درین رشته از طب (۲) . چشم پزشكان اسلام در جراحی چشمپیشرفتهایی قابل توجه پیدا كردند. در بین آنها كسانی بودند كه آب آوردگیچشم مردی را هم كه یك چشم بیشتر نداشتبا اطمینان تمام عملمیكردند. در سایر رشتههای طب هم مسلمین كارهای ابتكاری انجامدادهاند. قدیمترین ملاحظات بالینی برای تشخیص و بیان تفاوت بینآبله و سرخك( الجدری و الحصبه) رسالهیی است كه محمد بن زكریایرازی درین باب نوشته است. پیش از وی هیچ طبیبی- یونانی یااسلامی- به این نكتهها برنخورده بود. رازی- كه نزد اروپائیها Rhazes خوانده میشود- طبیب و حكیم ایرانی است كه در طب وكیمیا هر دو دست داشته است و اخبار و آثار او حاكی است از علاقه بهمعرفت تجربی. میگویند وقتی خواست در بغداد بیمارستان بسازدقطعههای گوشت در محلههای مختلف شهر آویخت و جایی كه كمتر درگوشت آثار عفونت پدید آمده بود آنجا بیمارستان ساخت. (۳) كتاب حاوی اوبزرگترین و جامعترین كتابی است كه در قدیم یك طبیب توانسته ستبوجودبیاورد و در واقع یك دائرهٔ المعارف بزرگ طبی استشامل اقوال وتحقیقات اطباء یونانی، سریانی، ایرانی، هندی و عرب، بعلاوه تجاربشخصی در باب بیماریهای مختلف. ترجمه لاتین آن جزو كتب درسیطب بوده است و كثرت چاپهای آن حاكی است از تداول و نفوذ كتاب.
یك دائرهٔ المعارف طبی دیگر كه بوسیله مسلمین تالیف شد عبارت بود ازكامل الصناعه مجوسی- علی بن عباس اهوازی- كه طب ملكی همخوانده میشود- به نام ملك دیلمی عضد الدوله. اثر مجوسی كه درقرون وسطی وی را Haly Abbas میخواندهاند در اروپا شهرتبسیار یافت و نزدیك پنج قرن مرجع مهم طب بود در مدارس اروپا.
تاثیر مجوسی در پیشرفت طب قابل ملاحظه بود و توضیحی كه از سیستمعروق شعریه كرده بود از جهت تاریخ علم، اهمیتبسیار دارد. اما عظیمترین اثر علمی در طب اسلامی قانون ابن سینا بود كه نیز دائرهٔ المعارفطبی است و نویسنده در آن اقوال اطباء یونانی، هندی، و ایرانی را درانواع معالجات و در مسائل مربوط به تدبیر الماكول بیان میداردچنانكه از تجارب شخصی هم مواد بسیار به آن مجموعه میافزاید و بساكه اقوال یونانیها را نقد میكند و مخصوصا از خود بعضی معالجاتخاص درباره امراض بیان میكند كه حتی امروز نیز جالب است (۴) ترجمه لاتینی آن نیز در اروپا مكرر چاپ شده و آنجا در مدتی مدیدتر وطولانیتر از هر كتاب دیگر بمنزله انجیل مقدسی برای اطباء تلقی شد- چنانكه در قرن شانزدهم بیش از بیست چاپ از آن وجود داشت.
اطبای اسلامی اندلس هم در پیشرفت طب سهم بزرگی داشتهاند.
ابن رشد حكیم معروف بود كه نشان داد یك تن دو بار آبله نمیگیرد. چنانكهابن الخطیب اندلسی(متوفی ۷۷۶)مشهور به لسان الدین كه مخصوصانزد مسلمین به عنوان ادیب و شاعر و مورخ شهرت دارد و در تاریخغرناطه و احوال امراء و ادباء اندلس تالیفاتش مشهورست و در طبنیز تبحر داشت، در دوره طاعونی كه اروپا و آسیا معروض این مرگسیاه (Black Death) موحش شده بود در رساله طاعون خویش نشانداد (۵) كه این بیماری واگیرست و در اثبات سرایت آن برای اقناعمخالفان نوشتساری بودن این بیماری ازینجا معلوم میشود كه هر كسدرین ماجرا با بیمار ارتباط مییابد بدان دچار میشود و هر كس با اوتماس ندارد مصون میماند چنانكه نیز از راه لباس، ظرف، گوشواره همبیماری از یكی به دیگری منتقل میشود. ابن النفیس دمشقی(متوفی۶۸۷)كه او را ابن ابی الحزم نیز میخوانند حركتخون را در ریه بیانكرد و بدینگونه قرنها قبل از سروتیوس اسپانیائی كه او را كاشف واقعیدوران دم میدانند وی به این نكته پی برد. در جراحی نیز كارهایمسلمین جالب بود و تا حدی ابتكاری. ابو القاسم الزهراوی كه در قرون وسطی نزد اروپائیها Albucacis خوانده میشد چندین اسبابمهم در جراحی توصیف یا اختراع كرد كه شرح آنها در كتاب التصریفوی آمده است. در قرن دوازدهم میلادی، طرز جراحی مسلمین قدرینسبتبشیوه كار رایج در نزد فرنگیها كامل بوده است كه اطباء عربچنانكه اسامهٔ بن منقذ یك جا از قول یك طبیب مسیحی عرب نقل میكند (۶) شیوه جراحی آنها را نوعی قصابی وحشیانه تلقی میكردند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب انتخابات مجلس مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل سلامت فضای مجازی قوه قضاییه
گاز نمایشگاه نفت خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مالیات قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سریال سینمای ایران دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی