دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
دو شرط برای بهشتی شدن
نوشتهای که در پیشرو دارید ارزش ایمان و عمل را در حساب و کتاب خداوندی بررسی کرده تا روشن کند در پیشگاه الهی داشتن ایمان مهمتر است یا انجام عمل؟ انسان به کدام بیشتر بها بدهد نزد خداوند مقربتر خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش ها، ابتدا چند مقدمه را بیان میکنیم:
● مقدمه اول
آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد که ایمان و عمل صالح را در کنار هم قرار داده و هر دو را شرط ورود به بهشت و نیل به قرب الهی دانسته اند. این آیات به روشنی بیان میکنند که برای بهشتی شدن باید هر دو شرط را فراهم کرد؛ هم باید ایمان داشت و هم باید عمل صالح انجام داد؛ مانند آیه ۲۵ سوره بقره که نوید بهشت را به کسانی میدهد که هم ایمان دارند و هم از عمل صالح بهره میبرند: وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ.و یا آیه ۸۲ همین سوره که مردمانی را جاویدان در بهشت معرفی میکند که اهل ایمان و عمل صالح باشند:الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ .و نیز آیه ۱۷۳ سوره نساء که اعطای پاداش در قیامت را منوط به داشتن ایمان و انجام عمل صالح میداند: الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ.
● مقدمه دوم
آیاتی که داشتن ایمانِ تنها را برای ورود به بهشت کافی نمیدانند؛ مانند آیه ۱۵۸ سوره انعام که ایمان بیعمل را هم ردیف بیایمانی قرار داده و اعلام میدارد که هیچیک از این دو، نفعی به حال فرد نخواهد داشت:یَوْمَ یَأْتی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیْراً روزی که برخی از نشانههای پروردگارت به ظهور آید، ایمان آوردن کسی که پیش از این ایمان نیاورده یا در حال ایمانش عمل شایستهای انجام نداده سودی نخواهد داشت. بنابراین کسی که در ظاهر مانند دیگر مسلمانان ایمان دارد؛ ولی در عمل، نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات دینی، کاملاً بیاعتناست باید بداند که دلخوشی او به چنین ایمانی بیجهت است و این ایمان برای او سودی نخواهد داشت.به این نکته هم باید توجه داشت که ایمان اگر به راستی ایمان باشد؛ به این معنا که تنها، دانستن یک سری مفاهیم نباشد؛ بلکه باوری باشد گره خورده با جان، نمیتواند تنها ایمان باقی بماند و عملی متناسب به خود را به دنبال نداشته باشد. به راستی چگونه میتوان پذیرفت کسی حسابرسی روز قیامت را باور داشته باشد؛ اما برای آن روز حساب، خود را آماده نکند؟
● مقدمه سوم
آیاتی که عمل نیک و پسندیده خالی از ایمان را مانند اسکناس بیپشتوانه دانسته که در بازار قیامت، هیچ ارزشی ندارد؛ مانند آیه ۱۵ هود علیه السلام که میفرماید:مَنْ کانَ یُریدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یُبْخَسُونَ.کسانی که زندگی دنیا و زیور و زینتش را بخواهند، ثمره تلاششان را به طور کامل در [همین] دنیا به آنان میدهیم و در آن چیزی از آنان کاسته نخواهد شد.این آیه درباره کسانی است که تمام هدف و نیت آنها از کار و تلاش و خدمت رسانی به دیگران در همین دنیا خلاصه میشود. اینها کسانی اند که اصولا کاری با آخرت ندارند و تمام فکر و ذکرشان دنیا است. [۱]بر اساس این آیه اگر کسی تمام عمر را به انجام کارهای پسندیده؛ مانند راهسازی، کمک به دیگران، ساخت و ساز بیمارستان و مدرسه بگذراند؛ اما ذرهای به خدا، نبوت و قیامت ایمان نداشته باشد؛ در قیامت کارهای خوب او سودی به حالش نخواهد داشت. چراکه در آیه بعد میفرماید:أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُون. اینان کسانی هستند که در آخرت، سهمی جز آتش برای آنان نیست و آنچه [در دنیا از کار خیر] کرده اند، در آخرت تباه و بیاثر میشود و آنچه همواره [برای غیر خدا] انجام میدادند، باطل است.
● نتیجه این سه مقدمه
جلب رحمت و رضایت الهی در دنیا و آخرت؛ در گرو ایمان و عمل صالح است؛ نه ایمان به تنهایی موجب رستگاری است و نه اعمالی که بیایمان و نیت خداوندی انجام گرفته است. آنچه رضایت الهی را تأمین و موجبات ورود انسان به بهشت میشود، ایمان به همراه عمل صالح است.این معنا از آیه ۱۰ سوره فاطر فهمیده میشود که فرمود:إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ.حقایق پاک [عقاید و اندیشههای صحیح] به سوی او (خداوند) بالا میرود.علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این بخش مینویسد: مراد از این کلم طیب، عقاید حقی است که انسان، اعتقاد به آن را زیر بنای اعمال خود قرار دهد و قدر یقین از چنین عقایدی کلمه توحید است که برگشت سایر اعتقادات حق نیز به آن است .. و اینکه اعتقاد را قول و کلمه خوانده، بدین جهت است که این استعمال در عرب شایع بوده است. [۲]ایشان در ادامه مینویسد: صعود کلم طیب (ایمان) به سوی خدای تعالی، عبارت است از تقرب آن به سوی خدا .. و چون اعتقاد از مُعتقِد جدا نیست، در نتیجه تقرب اعتقاد به خدا یعنی تقرب مُعتقِد به خدا.این یعنی اگر ایمان باشد تقرب هست و اگر نباشد تقربی وجود نخواهد داشت؛ هر چند انسان، عمری به کار خیر مشغول باشد. در ادامه قرآن کریم به نقش عمل در این تقرب پرداخته و میفرماید:وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ و عمل صالح آن را بالا میبرد.یعنی بالِ پرواز و موتور حرکتی ایمان، عمل صالح است که بدون آن، این پرنده عرشپیما، زمینگیر شده و توان پرواز و اوج گیری نخواهد داشت و صاحبش را به قرب الهی نخواهد رساند. [۳]
● یک مثال
مثال این مطلب مهم و دقیق، مثال هواپیمایی است که ایمان، بدنه آن و عمل صالح، موتورهای آن است. کسی که فقط عمل صالح دارد؛ مانند کسی است که سوار یک کشتی پر از موتور هواپیما است و کسی که فقط ایمان دارد؛ مانند کسی است که سوار بر هواپیمای بیموتور شده است و هر دو قصد دارند به آسمان پرواز کنند؛ اما کسی که ایمان دارد و به عمل صالحِ متکی بر آن ایمان، مشغول است سوار بر هواپیمای سالم و کاملی است که هر چقدر ایمان و عملش کامل و بینقص باشد توان اوج گیری به ارتفاع بالاتری که همان مقام قرب الهی است را خواهد داشت.نتیجه اینکه برای رسیدن به کمال انسانی و نیل به قرب خداوندی و ورود به بهشت برین هم باید ایمان داشت و هم عمل صالح انجام داد؛ نه ایمان به تنهایی سود دارد و نه عمل شایسته بیایمان و نیز باید دانست که ایمان عامل صعود انسان به کمالات و معیار نزدیک شدن به مقام قرب الهی است؛ اما آنچه ایمان و مومن را بالا میبرد و وارد بهشت میکند، عمل صالح است.
امید پیشگر
منابع در دفتر روزنامه موجود است
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
سلامت هواشناسی اصفهان شهرداری تهران تهران قتل فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی سازمان هواشناسی آموزش و پرورش باران
بانک مرکزی خودرو بنزین بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت ناسا عکاسی سامسونگ
کاهش وزن دیابت توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب