چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
روزه از نظر قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
●سوره بقره، آیات ۱۸۵-۱۸۳
یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب علی الذین من قبلكم لعلكم تتقون.(۱۸۳) ایاما معدودات فمن كان منكم مریضا او علی سفر فعدهٔ من ایام اخر و علی الذین یطیقونه فدیهٔ طعام مسكین فمن تطوع خیرا فهو خیر له و ان تصوموا خیر لكم ان كنتم تعلمون.(۱۸۴) شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان فمن شهد منكم الشهر فلیصمه و من كان مریضا او علی سفر فعدهٔ من ایام اخر یرید الله بكم الیسر و لا یرید بكم العسر و لتكملوا العدهٔ و لتكبروا الله علی ما هدیكم و لعلكم تشكرون.(۱۸۵)
●ترجمه آیات
ای كسانی كه ایمان آوردهاید روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید(۱۸۳).
و این روزهائی چند است پس هر كس از شما مریض و یا مسافر باشد باید ایامی دیگر بجای آن بگیرید و اما كسانی كه به هیچ وجه نمیتوانند روزه بگیرند عوض روزه برای هر روز یك مسكین طعام دهند و اگر كسی عمل خیری را داوطلبانه انجام دهد برایش بهتر است و اینكه روزه بگیرید برایتان خیر است اگر بنای عمل كردن دارید(۱۸۴).
و آن ایام كوتاه ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده تا هدایت مردم و بیاناتی از هدایت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر كس این ماه را درك كرد باید روزهاش بگیرد و هر كس مریض و یا مسافر باشد بجای آن چند روزی از ماههای دیگر بگیرد خدا برای شما آسانی و سهولت را خواسته و دشواری نخواسته و منظور اینست كه عده سی روزه ماه را تكمیل كرده باشید و خدا را در برابر اینكه هدایتتان كرد تكبیر گفته و شاید شكرگزاری كرده باشید(۱۸۵).
●بیان آیات
▪ویژگیهای بیانی آیات تشریع روزه
سیاق این سه آیه دلالت دارد بر اینكه: اولا هر سه با هم نازل شدهاند، برای اینكه ظرف (ایام)در ابتدای آیه دوم متعلق به كلمه(صیام)در آیه اول است و جمله(شهر رمضان)در آیه سوم یا خبر استبرای مبتدائی حذف شده كه عبارت است از ضمیری كه به كلمه(ایاما)بر میگردد، و تقدیر جمله(هی شهر رمضان)است و یا مبتدائی استبرای خبری كه حذف شده و تقدیرش"شهر رمضان هو الذی كتب علیكم صیامه"است و یا بدل از كلمه صیام در جمله (كتب علیكم الصیام)در آیه اول است، و به هر تقدیر جمله(شهر رمضان)بیان و توضیحی استبرای روشن كردن جمله(ایاما معدودات)ایام معدودهای كه روزه در آنها واجب شده.
پس به دلیلی كه ذكر شد آیات سهگانه مورد بحثبه هم متصل، و نظیر كلام واحدی است كه یك غرض را دربردارد، و آن غرض عبارت است از بیان وجوب روزه ماه رمضان.
و ثانیا دلالت دارد بر اینكه قسمتی از گفتار این سه آیه به منزله توطئه و زمینهچینی برای قسمت دیگر آن است، یعنی دو آیه اول به منزله مقدمه استبرای آیه سوم، چون در آیه سوم تكلیفی واجب میشود كه صاحب كلام، اطمینان ندارد از اینكه شنونده از اطاعت آن سرپیچی نكند، برای اینكه تكلیف نامبرده تكلیفی است كه بالطبع برای مخاطب، شاق و سنگین است، و به این منظور، دو آیه اول از جملاتی تركیب شده كه هیچ یك از آنها از هدایت ذهن مخاطب به تشریع روزه رمضان خالی نیست، بلكه در همه آنها به تدریج ذهن شنونده را به سوی آن توجه میدهد، و به این وسیله استیحاش و اضطراب ذهن او را از بین میبرد، و در نتیجه علاقمند به روزه میكند، تا با اشاره به تخفیف و تسهیلی كه در تشریع این حكم رعایتشده، و نیز با ذكر فوائد و خیر دنیوی و اخروی كه در آن است، حدت و شدت دلخواهی و استكبار او را بشكند.
و بهمین جهتبعد از آنكه در جمله: "یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام"، مساله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطرنشان كرد، بلافاصله فرمود: "كما كتب علی الذین من قبلكم" و فهمانید كه شما مسلمانان نباید از تشریع روزه وحشت كنید، و آن را گران بشمارید، چون این حكم منحصر به شما نبوده، بلكه حكمی است كه در امتهای سابق نیز تشریع شده بود.(لعلكم تتقون)، یعنی علاوه بر اینكه عمل به این دستور، همان فائدهای را دارد كه شما به امید رسیدن به آن ایمان آوردید، و آن، عبارت است از تقوا، و علاوه بر این، این عمل كه گفتیم در آن، امید تقوا برای شما هست، همچنانكه برای امتهای قبل از شما بود، عملی نیست كه تمامی اوقات شما را و حتی بیشتر اوقاتتان را بگیرد، بلكه عملی است كه در ایامی قلیل و معدود انجام میشود، (ایاما معدودات)
آری نكره(و بدون الف و لام)آمدن كلمه(ایاما)دلالتبر ناچیزی ایام دارد، و در اینكه ایام را به وصف معدود توصیف كرد، خود اشعاری استبه اهمیت نداشتن آن، همچنانكه همین توصیف در آیه: "و شروه بثمن بخس دراهم معدودهٔ" (۱) میفهماند كه یوسف ع را به چند درهم ناچیز فروختند.
علاوه بر اینكه ما در تشریع این حكم رعایت اشخاصی را هم كه این تكلیف برایشان طاقتفرسا است كردهایم، و اینگونه افراد باید به جای روزه فدیه بدهند، آنهم فدیه مختصری كه همه بتوانند بدهند، و آن عبارت است از طعام یك مسكین.
"فمن كان منكم مریضا او علی سفر - تا جمله - فدیهٔ طعام مسكین"و وقتی این عمل هم خیر شما را دربردارد، و هم تا جائی كه ممكن بوده رعایت آسانی آن شده خیر شما در این است كه بطوع و غبتخود روزه را بیاورید، و بدون كراهت و سنگینی و بیپروا انجامش دهید، "فمن تطوع خیرا فهو خیر له"برای اینكه عمل نیك را بطوع و رغبت انجام دادن بهتر است، از اینكه به كراهت انجام دهند.
بنابر آنچه گفته شد زمینه گفتار در دو آیه اول مقدمه استبرای آیه سوم كه میفرماید: "فمن شهد منكم الشهر فلیصمه"الخ، و بنا بر این پس جمله: "كتب علیكم الصیام"در آیه اول جملهای استخبری كه میخواهد از تحقق چنین تكلیفی خبر دهد، نه اینكه در همین جمله تكلیف كرده باشد، آنطور كه در آیه شریفه: "یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم القصاص فی القتلی" (۲) و آیه"كتب علیكم اذا حضر احدكم الموت ان ترك خیرا الوصیهٔ للوالدین و الاقربین" (۳) تكلیف كرده چون هر چند در هر سه آیه تعبیر به(كتب علیكم)آمده، لیكن بین قصاص در مورد كشتگان - در آیه دوم - و وصیتبه والدین و اقرباء - در آیه سوم، و بین مساله صیام - در آیه مورد بحث فرق است، و آن این است كه قصاص در قتلی امری استسازگار با حس انتقامجوئی امری است كه دلهای صاحبان خون تشنه آن است، صاحبان خون به حكم غریزه و طبیعت نمیتوانند قاتل عزیز و پاره تن خود را زنده و سالم ببینند، و نمیتوانند این معنا را تحمل كنند كه نسبتبه جنایتی كه به ایشان شده بی اعتنائی شود، و همچنین وصیت و سفارش والدین و خویشان كه مطابق با حس ترحم و شفقت و رافتبه ارحام است، آنهم در هنگامی كه میخواهد بوسیله مرگ برای همیشه از آنان جدا شود.
پس قصاص و وصیت دو حكم مقبول بطبع، و موافق با مقتضای طبیعت آدمی است، و انشاء آن احتیاج به مقدمه و زمینهچینی ندارد، به خلاف حكم روزه كه عبارت است از محرومیت نفوس از بزرگترین مشتهیات، و مهمترین تمایلاتش، یعنی خوردن و نوشیدن و جماع، كه چون محرومیت از آنها ثقیل بر طبع و مصیبتی برای نفس آدمی است.در توجیه حكمش ناگزیر از این است كه قبلا برای شنوندگان - با در نظر گرفتن اینكه عموم مردمند و بیشتر مردم عوام و پیرو مشتهیات نفسند - مقدمهای بچیند، و دلهاشان را علاقهمند بدان سازد، تا تشنه پذیرش آن شوند، بدین جهت است كه گفتیم آیه: "كتب علیكم القصاص"الخ و آیه: "كتب علیكم اذا حضر احدكم الموت"الخ، انشاء حكم است، و حاجتی به زمینهچینی ندارد، به خلاف آیه: "كتب علیكم الصیام"تا آخر دو آیه كه مشتمل بر هفت فقره است و خبر میدهد از اینكه بعدها چنین حكمی انشاء میشود.
"یا ایها الذین آمنوا..."
اینگونه خطاب(ای كسانی كه ایمان آوردهاید)به منظور توجه دادن مردم به صفت ایمانشان است، و گرنه میفرمود: (ای مردم)لیكن خواستبفهماند با توجه به اینكه دارای ایمانید باید هر حكمی را كه از ناحیه پروردگارتان میآید بپذیرید، هر چند كه بر خلاف مشتهیات، و ناسازگار با عادات شما باشد.
در اینجا ممكن استبپرسی: علت این تعبیر در آیه مورد بحث روشن شد لیكن این معنا روشن نشد كه چرا همین تعبیر در ابتدای آیه قصاص آمده، ولی در آیه وصیت نیامده؟در پاسخ میگوئیم: علتش این است كه حكم قصاص هر چند مطابق میل و طبیعت آدمی است لیكن در عصر نزول آیه، مسیحیان با آن مخالف بودند، و آنها عفو را بر قصاص ترجیح میدادند، و لذا لازم بود در توجیه حكم قصاص در میان ملت اسلام، ایمان ملتخاطرنشان گردد و گفته شود ایمان شما شما را محكوم میكند به اینكه احكام الهی را بپذیرید، هر چند كه دیگران مخالف آن باشند، و در آیه وصیت چون چنین مخالفتی در كار نبود، آن آیه به خطاب(یا ایها الذین آمنوا)آغاز نشد.
"كتب علیكم الصیام كما كتب علی الذین من قبلكم"
كلمه كتابت معنایش معروف است، لیكن گاهی كنایه میشود از واجب شدن عملی، و یا تصمیم بر عملی و یا قضای حتمی كه بر چیزی رانده شده، كه در آیه: "كتب الله لا غلبن انا و رسلی" (۴) كنایه از قضاء حتمی، و در آیه: "و نكتب ما قدموا و آثارهم" (۵) كنایه از عزیمت و قضاء حتمی است و در آیه"و كتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس" (۶) كنایه از وجوب و وضع قانون و جعل حكم قطعی است.
و كلمه(صیام)و كلمه(صوم)در لغت مصدر، و به معنای خودداری از عمل است، مثلا صوم از خوردن، و صوم از نوشیدن، و از جماع و از سخن گفتن و راه رفتن و امثال آن به معنای خودداری از آنها است، و چه بسا در معنای آن این قید را اضافه كرده باشند، كه به معنای خودداری از خصوص كارهائی است كه دل آدمی مشتاق آن باشد، و اشتهای آن را داشته باشد.
صاحب این گفتار گفته: معنای صوم در اصل لغتخودداری از خصوص چنین كارهائی بوده، و لیكن بعدها در شرع در خصوص خودداری از كارهای معینی استعمال شده، و آن هم خودداری از طلوع فجر تا مغرب و توام با نیت است و منظور از"الذین من قبلكم"امتهای گذشته و قبل از ظهور اسلام است، امتهای انبیاء قبل، چون امت موسی و عیسی و غیر ایشان است.
چون هر جا كه در قرآن كریم این كلمه به چشم میخورد معهود همین معنا است، البته این به آن معنا نیست كه جمله"كما كتب علی الذین من قبلكم"در مقام اطلاق از حیث اشخاص است و میخواهد بفرماید: تمامی تك تك امتها روزه داشتهاند و نیز به آن معنا نیست كه بفهماند روزه اسلام شبیه روزه امتهای پیشین است، پس آیه شریفه نه دلالتبر این دارد كه تمامی امتها بدون استثناء روزه داشتهاند، و نه دلالت دارد بر اینكه روزه همه امتها مانند روزه ما مسلمانان در خصوص رمضان و از ساعت فلان تا ساعت فلان و دارای همه خصوصیات روزه ما بوده، بلكه تنها در این مقام است كه اصل روزه و خودداری را در امتهای پیشین اثبات كند، و بفرماید: امتهای پیشین هم روزه داشتهاند.
و مراد از جمله: (الذین من قبلكم)الخ امتهای گذشته دارای ملت و دین است البته همانطور كه گفتیم نه همه آنها، و قرآن كریم معین نكرده كه این امتها كدامند، چیزی كه هست از ظاهر جمله: (كما كتب) الخ بر میآید كه امتهای نامبرده اهل ملت و دین بودهاند كه روزه داشتهاند، و از تورات و انجیل موجود در دستیهود و نصارا هیچ دلیلی كه دلالت كند بر وجوب روزه بر این دو ملت دیده نمیشود، تنها در این دو كتاب فرازهائی است كه روزه را مدح میكند، و آن را عظیم میشمارد.
و اما خود یهود و نصارا را میبینیم كه تا عصر حاضر در سال چند روز به اشكالی مختلف روزه میگیرند، یا از خوردن گوشت و یا از شیر و یا از مطلق خوردن و نوشیدن خودداری میكنند.
و نیز در قرآن كریم داستان روزه زكریا و قصه روزه مریم از سخن گفتن آمده است.
و در غیر قرآن مساله روزه از اقوام بی دین نیز نقل شده، همچنانكه از مصریان قدیم و یونانیان و رومیان قدیم و حتی وثنیهای هندی تا به امروز نقل شده، كه هر یك برای خود روزهای داشته و دارند، بلكه میتوان گفت عبادت و وسیله تقرب بودن روزه از اموری است كه فطرت آدمی به آن حكم میكند، كه بحثش خواهد آمد ان شاء الله.
و بعضی گفتهاند كه مراد از جمله(الذین من قبلكم)یهود و نصارا و یا انبیای سابق است، كه بر طبق هر یك از این دو قول روایاتی هم آمده، ولی روایاتی است كه خالی از ضعف نیست.
پینوشت:
۱- و او را(یوسف را)به بهای ناچیزی، درهمی چند فروختند."سوره یوسف آیه ۲۰"
۲- ای كسانی كه ایمان آوردهاید برای شما در باره كشتگان قصاص مقرر شد."سوره بقره آیه ۱۷۸"
۳- بر شما مقرر شد هنگامی كه مرگ یكی از شما فرا رسد اگر مالی بجای گذارد برای پدر و مادر و خویشاوندان وصیت كند. «سوره بقره آیه ۱۸۰»
۴- خدا قضاء رانده كه من و رسولانم غلبه خواهیم كرد."سوره مجادله آیه ۲۱"
۵- مینویسیم آنچه از پیش فرستادند، و آنچه اثر كه از دنبال دارند."سوره یس آیه ۱۲"
۶- و بر ایشان(بنی اسرائیل)نوشتیم كه شخص در مقابل شخص است(یعنی اگر كسی دیگری را كشت اولیاء مقتول حق دارند قاتل را بكشند و جان او برابر مقتول است.)"سوره مائده آیه ۴۵"
۷- اگر نیكی كنید به خود نیكی كردهاید، و اگر بدی كنید نیز به خود كردهاید."سوره اسراء آیه ۷"
۸- هان ای مردم شما همان محتاجان به خدائید، و خدا همانا بینیاز است."سوره فاطر آیه ۱۵"
۹- ما خبر داریم از اینكه سخن آنان تو را اندوهناك كرده، ولی آنها تو را تكذیب نمیكنند، بلكه ستمكاران آیات خدا را انكار میكنند."سوره انعام آیه ۳۳"
۱۰- به سوی آفرینندهتان بازگشت كنید و خودتان را(یعنی كسانی را كه گوساله پرستیدهاند)بكشید آن برای شما بهتر است."سوره بقره آیه ۵۴"
۱۱- بشتابید به سوی ذكر خدا و سوداگری را واگذارید این برای شما بهتر است."سوره جمعه آیه ۹"
۱۲- ایمان به خدای آورید و در راه خدا با مال و جان خود جهادی كنید این برای شما بهتر است اگر بدانید."سوره صف آیه ۱۱".
۱۳- ما آن را(قرآن را)كتابی خواندنی و عربی كردیم باشد كه شما دركش كنید."سوره زخرف آیه ۳"
۱۴- و قرآنی كه آن را قسمت قسمت كردیم تا كم كم بر مردمش، بخوانی و به تدریج نازلش كردیم." سوره اسراء آیه ۱۰۶"
۱۵- خدا سخن آن كس كه در باره همسرش با تو مجادله میكرد و به خدا شكوه میكرد شنید، و خدا همه گفتگوی شما را میشنود."سوره مجادله آیه ۱"
۱۶- و چون تجارت یا لهوی میبینند تو را در وسط سخن در حالی كه ایستادهای رها میكنند."سوره جمعه آیه ۱۱"
۱۷- مردانی كه عهد خود را كه با خدا بستهاند وفا میكنند، بعضی از ایشان عمرشان سرآمده، و بعضی دیگر منتظر سرآمدن عمرند، و كمترین گوشهای از عهد خود را دگرگون نمیسازند."سوره احزاب آیه ۲۳"
۱۸- سوگند به كتاب روشنگر كه ما آن را در شبی با بركت نازل كردیم، كه ما همواره كار بیم رسانی را داشتهایم."سوره دخان آیه ۳"
۱۹-ما آن را در شب قدر نازل كردیم."سوره قدر آیه ۱"
۲۰- سوره بقره آیه ۱۸۵
۲۱- سوره دخان آیه ۳
۲۲- سوره قدر آیه ۱
۲۳- مثل آبی كه ما آن را از بالا نازل كردهایم."سوره یونس آیه ۲۴"
۲۴- كتابی كه ما نازلش كردیم بر تو كتابی پر بركت تا در آیاتش تدبر كنند."سوره ص آیه ۲۹"
۲۵- كتابی است كه قبلا نزد حكیم خبیر، فشرده بود، و سپس آیاتش از هم جدا شد."سوره هود آیه ۱"
۲۶- محققا برای آنها كتابی آوردهایم كه از روی علم تفصیل دادیم كتابی كه هدایت و رحمت استبرای قومی كه ایمان آورند آیا جز تاویل آن را منتظرند روزی كه تاویلش بیاید آنها كه از پیش آن را فراموش كردهاند اقرار میكنند كه رسولان پروردگار ما به حق آمده و حق گفتند."سوره اعراف آیه ۵۲ - ۵۳"
۲۷- این كتابی نیست كه بتوان به خدا افتراء زد، لیكن مصدق كتب آسمانی عصر خودش و تفصیل همان كتابها است كتابی استبدون شك از ناحیه رب العالمین(تا آنجا كه میفرماید): بلكه اینان چیزی را تكذیب میكنند كه احاطه علمی بدان ندارند، و هنوز تاویلش نیامده."سوره یونس آیه ۳۹ - ۳۷"
۲۸- حم سوگند به كتاب روشنگر كه ما آن را كتابی خواندنی و عربی كردیم، تا شاید شما تعقل كنید، و گرنه آن كتاب در كتابی اصلی بود، كه نزد ما مقامی بلند و فرزانه دارد."سوره زخرف آیه ۱ - ۴"
۲۹- سوگند به جایگاههای ستارگان نخورم، و آن اگر بدانید سوگندی بزرگ است محققا قرآنی است ارجمند در نامهای نهفته، جز پاك شدگان به آن دسترسی نیابند نازل كردنی از پروردگار جهانیان است. "سوره واقعه آیه ۸۰"
۳۰- آن قرآنی مجید است كه در لوح محفوظ قرار دارد."سوره بروج آیه ۲۲"
۳۱- بلكه آن قرآنی است ارجمند در لوحی محفوظ."سوره بروج آیه ۲۲"
۳۲- ماه رمضان كه در آن قرآن را نازل كردیم."سوره بقره آیه ۱۸۵"
۳۳- ما نازل كردیم قرآن را در شب قدر."سوره قدر آیه ۱"
۳۴- ما نازل كردیم قرآن را در شبی مبارك."سوره دخان آیه ۲"
۳۵- در قرآن قبل از تمام شدن وحیش عجله مكن."سوره طه آیه ۱۱۴"
۳۶- زبان خود را بدان حركت مده، كه به آن عجله كرده باشی، چونكه جمع آن و نیز خواندش به عهده ما است، پس همینكه آنرا خواندیم خواندنش را پیروی كن، و سپس به عهده ما است كه آنرا بیان كنیم." سوره قیامت آیات ۱۵ - ۱۹"
۳۷- سوره آل عمران آیه ۷
۳۸- ما نازل كردیم قرآن را در شبی مبارك و ما هستیم بیم دهندگان."سوره دخان آیه ۲"
۳۹- سوره علق آیه ۱
۴۰- ای جامه بخود پیچیده برخیز و بترسان."سوره مدثر آیه ۲ - ۱"
۴۱- آیا دیدی آن كسی را كه بندهای را از اینكه نماز بخواند نهی میكرد، تو ای نهی كننده هیچ میدانی كه اگر آن بنده بر راه راستباشد، و یا به پرهیزكاری دستور دهد، دیگر جا ندارد كه تو او را از نمازش نهی كنی، ای پیامبر تو بگو آیا میدانی آن نهی كننده را كه اگر تو را تكذیب كند، و از تو روی بگرداند چه كیفری خواهد داشت؟راستی آیا او نمیداند كه خدا رفتار او را میبیند، و از قصد او اطلاع دارد؟بداند كه جریان به این سادگیها نیست اگر از آزار پیامبر دستبرندارد موی پیشانی او را كه موی پیشانی مردی دروغگو و خطاكار استخواهیم گرفت، پس باید اهل مجلس و قبیله و عشیره خود را بخواند، تا او را یاری دهند ما هم به زودی زبانه دوزخ را علیه او خواهیم خواند، تا او را فراگیرد.نه چنان است فرمان او مبر و نماز را ترك مكن همچنان سجده كن و نزدیك شو."سوره علق آیه ۱۹"
۴۲- و همانا تو را هفت آیه و این قرآن بزرگ را دادیم."سوره حجر آیه ۸۷"
۴۳- سوره زمر آیه ۲۳
۴۴- آنچه را دستور دادهای آشكار كن و از مشركان روی گردان."سوره حجر آیه ۹۵"
۴۵- سوره واقعه آیه ۷۹.
۴۶- ولی بیشتر مردم نمیدانند."سوره روم آیه ۳۰"
۴۷- و این مثلها را برای مردم میزنیم و لیكن به جز دانایان آن را نمیفهمند."سوره عنكبوت آیه ۴۳"
۴۸- خداوند به وسیله قرآن كسانی را كه پیرو خوشنودی اویند به سوی راههای سلامت هدایت نموده از ظلمتها به سوی نور بیرون میكند با اذن خودش و به سوی صراط مستقیمشان راه مینمایاند." سوره مائده آیه ۱۶"
۴۹- بحار الانوار ج ۹۶ ص ۲۴۵ حدیث ۱۴
۵۰- و خداوند میگیرد صدقات را."سوره توبه آیه ۱۰۵"
۵۱ و۵۲- فروع كافی ج ۴ باب صوم رسول الله ص ص ۸۹ و ۹۱
۵۳ و ۵۴- تفسیر عیاشی ج ۱ ص ۷۸
۵۵- فقیه ج ۲ ص ۶۱ حدیث ۱۴
۵۶- اصول كافی ج ۲ ص ۶۳۰ ح ۱۱
۵۷- تفسیر عیاشی ج ۱ ص ۹ و تفسیر قمی ج ۱ ص ۹۶
۵۸- وسائل ج ۷ ص ۲۳۲
۵۹- تفسیر عیاشی ج ۱ ص ۸۰
۶۰- فروع كافی ج ۴ ص ۸۶
۶۱- عیاشی ج ۱ ص ۸۱
۶۲- وسائل ج ۷ ص ۱۵۴ و ص ۱۲۳
۶۳- تفسیر عیاشی ج ۱ ص ۷۸ - ۷۹
۶۴ و ۶۵- تفسیر عیاشی ج ۱ ص ۷۸ - ۷۹
۶۶ و ۶۷- تفسیر عیاشی ج ۱ ص ۸۲
۶۸-فروع كافی ج ۴ ص ۱۶۶
۶۹- تفسیر عیاشی ج ۱ ص ۸۲
۷۰- محاسن ص ۱۰۷ باب ولایت
۷۱- اصول كافی ج ۲ ص ۶۲۸
۷۲- الدر المنثور ج ۱ ص ۱۸۹
۷۳- فروع كافی ج ۴ ص ۱۵۸ حدیث ۷ و فقیه ج ۲ ص ۱۰۱
۷۴- الدر المنثور ج ۱ ص ۱۸۹
۷۵- سوره آل عمران آیه ۵۸
۷۶- سوگند به كتاب سطربندی شده در اوراقی انتشارپذیر، و سوگند به بیت معمور و سقف بلند گشته."سوره طور آیه ۵"
۷۷- سوگند به محل ستارگان كه این سوگند اگر بدانید سوگندی است عظیم، كه قرآن كریم در كتاب پنهان بوده، كتابی كه جز پاكان با آن تماس ندارند. «سوره واقعه آیه ۷۹»
۷۸- ما آسمان دنیا را به چراغهائی زینت دادیم. «سوره فصلت آیه ۱۲».
ترجمه المیزان جلد دوم صفحه ۳
استاد علامه طباطبایی رضوان الله تعالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان دولت حجاب مجلس یازدهم
تهران قوه قضاییه پلیس سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران دستگیری سازمان هواشناسی قتل
خودرو بانک مرکزی ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا سایپا دلار بازار خودرو مالیات تورم ارز
تلویزیون سریال پایتخت سینمای ایران سینما دفاع مقدس رسانه موسیقی تئاتر فیلم رسانه ملی کتاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر رئال مادرید فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی ناسا اپل تسلا تبلیغات فناوری پهپاد همراه اول گوگل آیفون
داروخانه مسمومیت دیابت خواب کاهش وزن طول عمر سلامت روان بارداری آلزایمر