چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

۴ نکته مهم برای معلمان


۴ نکته مهم برای معلمان

شیوه‌های آموزش و یادگیری در نخستین سال‌های تحصیل دانش آموزان نقش مهمی در تقویت پایه درسی آنها در دوران تحصیلی دارد. شیوه تدریس معلمان، استفاده از ابزار کمک آموزشی، فضای کلاس …

شیوه‌های آموزش و یادگیری در نخستین سال‌های تحصیل دانش آموزان نقش مهمی در تقویت پایه درسی آنها در دوران تحصیلی دارد. شیوه تدریس معلمان، استفاده از ابزار کمک آموزشی، فضای کلاس و نظارت والدین بر نحوه یادگیری دانش‌آموزان و... از جمله عوامل مؤثر درعملکرد و افزایش بازده درسی افراد است.

نکات زیر، چهار روش مؤثر را برای نظارت بیشتر وضعیت تحصیلی به آموزگاران ارائه می‌دهد.

استفاده از کارت‌های اطلاعاتی

یکی از روش‌های مؤثر در برقراری ارتباط بهتر معلمان با دانش‌آموز، تهیه کارت به تعداد دانش آموزان کلاس در سایز دلخواه است. آموزگار، با رسم جدول و تقسیم بندی مناسب، اطلاعات شخصی هر دانش‌آموز را مانند، شماره تلفن و آدرس محل کار و زندگی والدین، آدرس الکترونیکی، اطلاعات درباره وضعیت روحی و جسمی او، رنگ، موسیقی، کتاب و سرگرمی مورد علاقه و... را یادداشت کرده و پس از کسب اطلاعات بیشتر، نکات جدیدی را به فرم اضافه می‌کند.

محققان معتقدند، تهیه چنین کارت‌هایی که با مشارکت والدین دانش‌آموزان، پرشود باعث ایجاد ارتباط بهتر میان دانش‌آموزان، والدین و آموزگار شده و باعث ارتقای سطح تحصیلی او می‌شود.

ترتیب نشستن در کلاس

نحوه چیدمان کلاس و ترتیب نشستن دانش آموزان درکلاس درس، نقش مهمی در میزان یادگیری و افزایش بازده تحصیلی دارد. برای نمونه، یکی از روش‌ها، انتخاب دانش‌آموزان در یک ردیف کلاس، می‌تواند براساس، رنگ مورد علاقه و مشترک دانش آموزان یا غذا و گل محبوب آنها باشد. این‌کار در یادگیری سریع‌تر نام دانش‌آموزان و یافتن نکات تربیتی و شخصیتی آنها و همچنین در ایجاد ارتباط صمیمی و دوستانه بین دانش‌آموزان و معلم کمک می‌کند.

بازی های پرورشی

اختصاص دادن دقایقی از کلاس درس به انجام بازی‌های پرورشی درهفته‌های اول سال تحصیلی، یکی دیگر از روش‌های مؤثر در ایجاد ارتباط مؤثر دانش‌آموز و آموزگار و شناخت بهتر است. یکی از بازی‌های ساده، استفاده از چند عدد توپ در اندازه‌های مختلف است. در این بازی دانش‌آموزان تشکیل یک دایره داده و هر یک از آنها یک توپ را در دست می‌گیرد. قبل از پرتاب توپ، هر دانش‌آموز باید نام فردی را که می‌خواهد، توپ را به طرف او پرتاب کند بلند گفته و به درخواست معلم به دو سؤال در خصوص سرگرمی یا رنگ موردعلاقه دانش‌آموز پاسخ دهد.

فردی که توپ را دریافت می‌کند نیز پس از گفتن نام دانش‌آموز پرتاب کننده، باید به سؤالات مشابه پاسخ دهد. بازی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند، در پایان بازی، هر یک از افراد باید به‌خاطر داشته باشند توپ هر دانش‌آموز در چه ابعادی است.

یادگیری قوانین

دانش آموزان علاقه‌مند به شناخت مرزها و یادگیری ‌قوانین کلاس هستند، آموزگار باید در روز‌های آغاز سال تحصیلی قوانین مخصوصی را که مرز بین تفریح و درس و شوخی و جدی مشخص می‌کند، تعیین کرده و برای افرادی که از قوانین سرپیچی می‌کنند، مجازات‌هایی از قبیل خرید مواد غذایی یا خودداری از شرکت در بازی‌های کلاس، تعیین شود.