یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
تبیینی بر مسئله حجاب
گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احكام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت نازل شدهاند. در حقیقت، هدف كلیه آموزههایی كه از سوی خالق حكیم صادر میگردند چیزی جز پاسخگویی به همه نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، و فردی و اجتماعی انسان نیست. در نتیجه، احكام الهی مربوط به پوشش زن نیز با توجه به همین غایت و هدف صادر شدهاند.
مسئله حجاب از دیرباز مورد توجه و بحث و بررسی دانشمندان و روشنفكران، چه در شرق و غرب عالم و چه در داخل و چه خارج از كشور، بوده است. دامنه این سخنان و گستره عقاید برخاسته از آن، چنان است كه گاه گروهی از این اندیشمندان در مقام تحلیل و بررسی، تا آنجا پیش میروند كه «حجاب» را شاخصی «محدود» كننده و عامل «تضییع» در زیست فردی و حضور اجتماعی زنان در جامعه اسلامی میدانند و حتی از این رهگذر، خواهان «منع» یا دستكم «اختیاریشدن» آن میشوند و گاه گروهی دیگر، با دفاع نامناسب و ناآگاهانه خود، راه را بر محق جلوه دادن گروه نخستین هموار میكنند.
به راستی، «حجاب» چیست؟ آیا حجاب محدودكنندهای ذاتی در جامعه است؟ یا عاملی مصونیّتبخش است؟ آیا حجاب مخصوص دین اسلام است؟ یا در ملل و اقوام دیگر هم وجود داشته است؟
این مقاله به صورت تحلیلی ـ پژوهشی قصد آن دارد تا در جهت پاسخگویی به پرسشهایی اینچنین، همراه با بهرهمندی از دیدی منصفانه و بهرهگیری از منابع و سرچشمههای اصیلِ مكتب اسلام، به مسئله «حجاب» در جامعه اسلامی و اقوام و ملل گذشته و فلسفه آن بنگرد تا از این رهگذر، به چشماندازی درباره وضعیت اجرای این دستور استوار و ارزش مستحكم در جامعه امروزین اسلامی ایران دست یابد.
● واكاوی حجاب در اسلام
«حجاب»، این واژه عربی، در نگاهی به معنای پوشیدن، پوشش، پرده و حاجب است كه البته در این میان، معنای «پرده» بیشترین كاربرد را دارد و همین امر موجب شده است كه عده زیادی گمان كنند كه اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
اندیشمند شهید مرتضی مطهّری در اینباره میفرماید: «پوشش زن در اسلام این است كه زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد. آیات مربوطه همین معنا را ذكر میكند و فتوای فقها هم مؤیّد همین مطلب است. حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنّت، میتوان به دست آورد. در آیات مربوطه، لغت «حجاب» به كار نرفته است. آیاتی كه در اینباره هست، چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب، حدود پوشش و تماسهای زن و مرد را ذكر كرده است، بدون آنكه كلمه «حجاب» را به كار برده باشد.»(۲)
با توجه به چنین سخنانی، فهرستوار همراه با بیانی كوتاه و سخنی مجمل، به توصیف و تبیین «حجاب اسلامی» یا «پوشش اسلامی» درقالب گزارههای ذیل میپردازیم:
● حجاب و فلسفه آن
اگر به انسان و ساختار وجودی او، چه از لحاظ جسمی و چه از نگاه روحی، بنگریم و از این رهگذر، نظری به انگیزههای نهفته و امیال گوناگون خفته در سرشت و خمیرمایه وجودی او، كه «فطرت» نامیده میشوند، بیندازیم، به راحتی درمییابیم كه از جمله نیرومندترین، بزرگترین و برترین نیروهای موجود در او، غریزه «جنسی» است؛ میلی نیرومند كه اگر در مسیر صحیح و راه درست خویش هدایت نشود، به سهولت سرچشمه گناهان بزرگ و معاصی نابخشودنی میگردد و پیامدی جز تبدیل زندگی پرنشاط و پویای انسانی به زندگی سراسر فلاكت و تباهی چیزی در پی ندارد.
اندیشمندان و روشنفكران با توجه به چنین نكتهای، سعی در چارهجویی بنیادین در رویارویی با این غریزه و میل فطری داشته و در این راه، نظریههای متفاوتی ارائه كردهاند. گروهی همچون مانی، بودا و تولستوی گفتهاند: این میل نهفته و غریزه ذاتی را بكلی باید از بین برد تا انسان و جامعه انسانی از آسیبهای آن در امان باشند و گروهی دیگر همچون فروید عكس این مطلب را بیان نمودهاند.
در كشاكش میان این دو نظر، كه یكی جانب افراط میپیماید و دیگری جانب تفریط، مكتبی زندگیآفرین همچون اسلام، كه همواره از جایگاه اعتدال و گریز از افراط و تفریط سخن میگوید، راهكاری میانه و معتدل ارائه كرده است؛ راهكاری كه به رغم گذشت چهارده قرن از پیدایش آن، هنوز بوی تازگی از آن برمیخیزد. اسلام میل جنسی را به رسمیت میشناسد و حتی آن را پلید نیز نمیداند، به شرط آنكه به درستی و با شیوهای مناسب در مسیر انسانساز خویش به حركت درآید.
راهكار مكتب اسلام در چنین اندیشهای و در مقام عمل به آن، به طور كلی، در دو راهبرد ذیل خلاصه میشود:
الف) راهبردهای كوتاهمدت و میانمدت همچون ازدواج سهل و آسان در جامعه و ترویج فرهنگ آن در میان اقشار گوناگون، به ویژه جوانان.
ب) راهبردهای بلندمدت و اساسی همچون از بین بردن زمینههای به كارگیری ناسالم این میل در جامعه برپایه دستورات و ارزشهایی مانند: حجاب، عفاف، خویشتنداری و پرهیز از اختلاط زنان و مردان.
این دو راهبرد كه برگرفته از دستورات صریح و فرمانهای روشن پروردگار در قرآن و كلام الهیاند، ما را در بیان فلسفه وجودی و وجوبی حجاب و پوشش، با نكاتی همچون نكات ذیل مواجه میسازند:
۱) «امنیت» به تمام معنای آن از جمله مسائلی است كه در اندیشه اسلامی به آن توجه كافی شده است. «برهنگی» به معنای عدم پوشش و ناپوشیدگی در جامعه یا تضعیف و كمتوجهی به آن، پیامدهایی ناگوار همچون آرایش، خودآرایی، و عشوهگری به همراه دارد و مردان، به ویژه جوانان، را در معرض تحریك دایم عصبی و ایجاد التهاب و هیجان دروغین زودگذر قرار میدهد. این بار هیجان و التهاب آن چنان است كه گاه فرد را به بیماری روانی مبتلا میكند و از اینرو، او را به اعمالی وامیدارد كه سرچشمه بسیاری از مفاسد و معاصی دیگر میشود؛ آنچنان كه برخی از دانشمندان با توجه به چنین نكتهای بر این اعتقادند كه «هیچ حادثه مهمی را پیدا نمیكنید، مگر آنكه پای زنی در میان است.»
۲) نگاهی گذرا به تلاش خانوادهها در جوامع گوناگون و گذری آماری بر دلایل بیشتر «طلاق»ها، این پدیده شوم، نكتهای مسلّم را به خودنمایی وامیدارد: درهم شكستن حریم خانواده و برهنگی روزافزون در جامعه انسانی، جدایی و از همگسیختگی خانوادهها و در پی آن، پدیدهای تلخ و جانسوز همچون «فرزندان طلاق» را در پی میآورد؛ زیرا در بازار آزاد برهنگی، زنان به صورت «كالای مشترك»، دست كم در مراحل غیرآمیزش جنسی به شمار میآیند و دیگر پیوند زناشویی قداست و پاكی خاص خویش را در میان دو نفر، كه به یكدیگر تعلّق خاطر دارند، ندارد؛ چرا كه هر روز مردی در دام زنی دیگر و زنی در دام مردی دیگر فرو میافتد و كانون زندگی او را سست میگرداند.
محبوبه گندمآبادی(۱)
۱. دانشآموخته حوزه علمیه و مدرس دانشگاه.
۲. مرتضی مطهّری، مسئله حجاب، چ ۴۳، صدرا، ۱۳۷۵، ص ۲۸.
۳. مرتضی مطهری، پیشین، ص ۶۹ ـ ۷۰.
۴. كتاب مقدّس (عهد عتیق و عهد جدید) و ترجمه فاضل خان همدانی، ولیام گلن و هنری، كتاب سرود سلیمان، تهران، اساطیر، ۱۳۸۰، فصل پنجم، سفر نشید الاناشید، ب ۵، ص ۱۰۰۳، آیه ۸.
۵. همان، سفر تكوین، باب ۲۴، آیه ۶۶.
۶. ویل دورانت، تاریخ تمدّن، ترجمه ابوالقاسم ظاهری، انتشارات فرانكلین و اقبال، كتاب چهارم، «عصر ایمان»، بخش سوم، «عصر عظمت».
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست