شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
حمام ایرانی، کانون ارتباطات
حمامهای تاریخی ایران که در گوشه و کنار شهرهای کهن به چشم میآیند، چیزی فراتر از جای شستوشو هستند و میتوان برایشان کارکردهای اجتماعی و ارتباطی زیادی را در نظر گرفت. حمامها جایگاه ارتباطات درون محلهای و موجب همبستگی مردمان محلات با یکدیگر بودند؛ خصوصاً که نداشتن لباس در حمام، میتوانست سبب ساز ارتباطی خالی از تکلف شود.
یک آمار قدیمی از تهران با عنوان «تعیین و ثبت ابنیه محاط خندق شهر دارالخلافه باهره» که فردی به نام اخضرعلی شاه در فاصله سالهای ۱۲۷۸ تا ۱۲۸۱ خورشیدی فراهم آورده، نشان میدهد که برای نمونه، محله چالمیدان تهران به عنوان متراکمترین محله شهر از نظر کالبدی و جمعیتی تنها از وجود ۲۸ حمام بهره میبرده، یعنی در ازای هر ۱۲۰ خانه تنها یک حمام وجود داشته است. این آمار خود به تنهایی گویای اهمیت ارتباطی و اجتماعی حمامها در محلات است.
حمامهایی که در بازار وجود داشتند - با توجه به جایگاه بیبدیل بازار از نظر ارتباطی- فراتر از حمامهای محلی بودند و دایره ارتباطی شان در سطح یک شهر تعریف میشد. حمامهایی که در نقاط مسافرپذیر واقع شده بودند (مثلاً نزدیک دروازهها) از این هم فراتر میرفتند و اطلاعات شهرها و روستاهای دور و نزدیک درونشان مبادله میشد. از آنجا که شهرها به محلههای اعیان نشین و فقیر نشین تقسیم میشدند، حمامهای هرمحله، جایگاه رجوع گروههای اجتماعی متفاوت بود. اما گاه نیز وجود توأمان اعیان و فرودستان در یک محله موجب مواجهه آنها در حمام میشد. به همین سبب حمامها از یک نظام طبقاتی برخوردار بودند که خصوصاً در سربینه حمام جلوه گر میشد و هر غرفه از سربینه را در اختیار یک گروه اجتماعی (اشراف، بازاریان، پیشه وران و... ) قرار میداد. ضمن آن که چگونگی برخورد عمله حمام با مشتریان تابع سلسله مراتب اجتماعی بود. کارکردهای ارتباطی و اجتماع حمام بسیار متنوع و شاید در نوع خود بینظیر بود. حمام یک جایگاه تربیتی به شمار میآمد. در اینجا پدران و مادران برخی مسائل شرعی و اخلاقی را به فرزندان خود میآموختند. از این گذشته، حمام کارکردهای تفریحی نیز داشت و مثلاً در تمام مراحل مربوط به زندگی مشترک از «حمام دامادی» و «حنابندان» گرفته تا «حمام زایمان» حضوری پررنگ و توأم با جشن و سرور داشت. در روزهای قبل از اعیاد مهم مانند عید نوروز یا عید قربان، حضور جمعیت انبوهی در حمام یک اجتماع واقعی را در آن شکل میداد. موضوع مهم درباره حمام، چگونگی استفاده زنان و مردان از آن بود. کوشش میشد که حتی المقدور دو حمام جداگانه برای زنان و مردان ساخته شود که البته راهشان از یک کوچه نبود، اما آنها را طوری میساختند که خزینهها چسبیده به یکدیگر باشند و آبشان از یک جا گرم شود. حمامها چه مردانه و زنانه دارای محیطی آزاد برای گفت و گو بودند و بدین ترتیب حمام رفتن را به عنوان عملی برای پاکیزگی با کارکردهای اجتماعی مهم توأم میساختند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران پاکستان
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل پلیس کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سریال سینما تلویزیون سریال پایتخت کیومرث پوراحمد موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران بازی فوتسال تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات دانش بنیان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر