پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
شبیه سازی و پاسخی به نگرانی ها
![شبیه سازی و پاسخی به نگرانی ها](/web/imgs/16/156/hz4u41.jpeg)
شما تمام نگرانیتان از این است که نکند روزی یک موجود زنده و بالخصوص انسان را بسازند. من نمیفهمم این نگرانی چه نگرانیای است؟ اگر انسانها انسان را ساختند یا گیاه را ساختند، آنوقت مگر انسانها گیاه را خلق کردهاند؟ این عالم قانونی دارد که از آن تخلف نمیکند; یعنی اگر آن مجموع شرایط مادی برای پیدایش یک گیاه به وجود آید یا - به قول کسانی که قائل به روح و نفس هستند - اگر مجموع شرایط برای اینکه یک کودک (نفس) متولد شود به وجود بیاید (به هر وسیله به وجود بیاید; میخواهد عوامل طبیعت آن را به وجود آورند یا انسانها) محال است که او به وجود نیاید . این را با مثالی ذکر کنم - در مثال بهتر میشود مطلب را گفت - و آن این است:
دو نفر با هم سر تلویزیون مباحثه دارند . تلویزیون گیرندهای را میبینند که عکسها و تصویرهایی را نشان میدهد . این دو نفر در یک چیز با هم اتفاق دارند و آن دستگاه گیرنده است . یکی از این دو نفر میگوید این تصویرها روی صفحه را همین دستگاه، خودش ایجاد میکند; خاصیت همین دستگاه است که ایجاد میکند . دیگری معتقد است که یک دستگاه فرستنده دیگر هست که امواجی را پخش میکند و هر وقتیک دستگاه گیرنده به این کیفیتساخته شود، در هر جا که باشد، صورت آن را منعکس میکند . بعد آن کسی که مدعی است دستگاه فرستندهای نیست که تصویر از آنجا میآید و این خود همین دستگاه است که این تصویر را میسازد، میگوید الآن با دلیل ثابت میکنم; وقتی مثل همه تلویزیونهای دیگر شد، به جبر و ضرورت خاصیت آنها را پیدا میکند، یعنی آن دستگاه فرستندهای که همیشه در حال فرستادن (تصویر) است و یک «آن» از کار خودش غافل نیست، طبعا (تصویر را در آن) منعکس میکند .
خدا که انسان نیست که انسان هوسباز بخواهد باشد . اگر ما به دنیای دیگری و به عالم ارواح قائل باشیم، معنایش این است که هر چه در این دنیا پیدا شود (میخواهد به دستبشر پیدا شود، میخواهد به دست دیگری) (خارج از قانون خلقت نیست). مگر الان انسانها انسان نمیسازند؟ همین الان هم انسانها انسان میسازند، الان هم موت و حیات به دست انسانهاست; یعنی یک زن و شوهر دلشان بخواهد بچه به وجود بیاید به وجود میآید، دلشان بخواهد به وجود نیاید به وجود نمیآید . پس بگوییم اینها در کار خدا دخالت کردهاند؟ حرف کلیسا راجع به مساله جنین بسیار حرف غلطی است که میگویند اگر کسی بخواهد بچه متولد نشود و جلوگیری کند، در کار خدا مداخله کرده است . همیشه مردم در کار خدا به این معنا مداخله میکنند . آن کشاورزی هم که کشاورزی میکند، در کار خدا مداخله میکند . قرآن هم میگوید: «افرایتم ما تحرثون، ءانتم تزرعونهام نحن الزارعون»(۱) . در همان کار کشاورز، قرآن چیزی از آن را از او میداند و چیزی از آن را - که از او نیست و از دستگاه خلقت است - از خودش میداند . کشاورز کار خودش را انجام میدهد، یعنی زمینه را مساعد میکند و این عالم خلقت است که آن را ایجاد میکند نه کشاورز .
یک چیز را من برای همیشه به شما قول میدهم و آن این است که برای هزارها سال دیگر هم بشر قادر نخواهد شد که بکلی خارج از قانون خلقت موجودی را ایجاد کند، مثلا انسانی ایجاد کند که هیچ ارتباطی با عالم خلقت نداشته باشد . علم انسان هر چه پیش میرود، در جهتشناخت قوانین خلقت پیش میرود و از همان قانون موجود خلقت استفاده میکند . کدام قانون را بشر در عالم خلق کرده است؟
بلا تشبیه - البته جسارت نباشد - نمرود به ابراهیم (ع) گفت: خدای تو کیست؟ گفت: «ربی الذی یحیی و یمیت» .(نمرود) گفت: «انا احیی و امیت» من هم احیا و اماته میکنم . دستور داد دو نفر را از زندان آوردند، یکی را سر بریدند (و یکی را آزاد کردند). این واضح است که مغلطه است، عین این مغلطه جناب عالی راجع به خواب . شما چرا راجع به خواب میگویید؟ راجع به میراندن بگویید . چرا مثال روی خواب آوردید؟ اولا این آیه قرآن نیست که فرمودید: «همان طور که میمیرید زنده میشوید» ، این حدیث است . فرمودید خواب (تلقین مغناطیسی) چون در اختیار انسانهاست جنبه مادی دارد . اولا این جنبه مادی و غیرمادی که شما یک دیوار عظیمی در اینجا قائل شدهاید، کجاست؟ شما چرا اصلا برای مردن مثال به خواب زدید؟ درباره خود مردن صحبت کنید، بگویید اگر مردن یک جنبه ماوراءالطبیعی باشد، پس باید هیچ کس نتواند کسی را بکشد، چون قرآن میگوید: خدا قبض روح میکند ملک الموت میآید قبض روح میکند . خدا میگوید: «الله یتوفی الانفس حین موتها» ; اگر خدا قبض روح میکند، پس هیچ کس نباید بتواند کس دیگری را بمیراند . نه، اینها با هم منافات ندارد . آن کاری که بنده میکند غیر از کاری است که خدا میکند . بنده شرایط بقای حیات را در اینجا از بین میبرد . از نظر قرآن این به معنی فانی شدن و تمام شدن نیست . وقتی که این شرایط معدوم شد، یک چیزی هست که قبض میشود، یک چیزی هست که از اینجا برده میشود، یک چیزی هست که دیگر امکان بقا ندارد و چون امکان بقا ندارد گرفته و برده میشود . پس اینها با همدیگر به هیچ وجه منافات ندارد .
بنابراین مساله روح هیچ وقتبا این حرفها باطل نمیشود که مثلا اگر روزی بشر قادر شد انسان بسازد و فرض کنیم و اقعا از نطفه هم نسازد، سلولی مثل سلول مرد را از ماده دیگری بسازند و در خارج رحم پرورش دهند و یک انسان تمام بسازند، (در این صورت روح باطل است; خیر) این به این مساله ارتباطی ندارد .
در مساله روح، کسانی که بحث میکنند، در واقع همین تعبیر است که آیا انسان همه ابعاد وجودش همین ابعاد محسوس استیا یک بعد وجودی دیگری هم دارد که آن بعد وجودی در وقتی که شرایط آن به وجود آمد به وجود میآید، همین طوری که اگر شرایطی به وجود آید این ابعاد وجودیاش به وجود میآید . در این جهت هیچ فرقی بین همان مثال تلویزیون و ما وجود ندارد . پس شما نگران نباشید; اگر روزی هم هزارتا انسان بسازند، با مساله روح هیچ ارتباط ندارد . (۲)
نویسنده:استاد شهید مرتضی مطهری
منبع:مجله پرسمان
پی نوشت
۱- سوره واقعه(۵۶) ، آیه ۶۳ و ۶۴ ، آیا آنچه را کشت می کنید ، ملاحظه کرده اید؟ آیا شما آن را (بی یاری ما) زراعت می کنید، یا ماییم که زراعت می کنیم؟
۲- معاد، استاد مرتضی مطهری، صص ۹۵ - ۹۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست