چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

فالگیرها مالیات نمی دهند


فالگیرها مالیات نمی دهند

این روزها کسب و کار فالگیرها به کمک اینترنت و پیامک, پررونق تر از گذشته است

مهدی خاکی فیروزیک فالگیر نه مالیات می‌دهد، نه برای کار خود مواد اولیه می‌خرد. پولی که از مشتری می‌گیرد، سود خالص است. برای شروع کار خود به هیچ سرمایه‌ای نیاز ندارد و عضو هیچ اتحادیه صنفی‌ای هم نیست تا مجبور باشد قیمت‌های ابلاغی را رعایت کند...

همین عوامل باعث می‌شود این شغل، رونق مالی خوبی داشته باشد. هر چند درآمد هر پیشگو، به مهارت‌های روابط عمومی و روان‌شناسی دقیق مشتری‌ها بازمی‌گردد. عمده مشتریان فالگیرها را زنان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، مکان‌هایی مانند آرایشگاه زنانه، کافی‌شاپ یا خانه مسکونی را به عنوان پاتوق کاسبی خود انتخاب می‌کنند

فال گرفتن با ته‌مانده فنجان قهوه، سرگرمی پرطرفداری است. بسیاری از افرادی که سراغ فال قهوه می‌روند، آن را چندان جدی نمی‌گیرند، اما وقت، پول و انرژی خود را مصرف می‌کنند تا همان چیزهایی را بشنوند که جدی نمی‌گیرند. این تناقض، رونق کسب و کار انواع فالگیری مانند فال ورق، تاروت، یی‌چینگ، فال تیله، نخود، چای و انواع طالع‌بینی‌های هندوستان و ارمنستان را همراه دارد.

قیمت فال را نمی‌شود با شاخصی به جز خود فالگیر تعیین کرد. گاهی در جنوبی‌ترین نقاط شهر تهران، فالگیرهای ۱۰۰ هزار تومانی پیدا می‌شوند و گاهی در نقاط شمالی تهران، فال به قیمت رایج گرفته می‌شود. قیمت بالای فال، خود وسیله‌ای برای اطمینان دادن به مشتری در خصوص حقانیت فالگیر نیز تلقی می‌شود. پیش فالگیر، هیچ‌کس از قیمت و چانه‌زنی روی قیمت صحبت نمی‌کند. هزاران تومان پول را با شرمندگی به فالگیر می‌دهند، چرا که کار و و صنف او، صنف و کاری عادی نیست.

بیشتر فالگیرها برای فال قهوه قیمتی بین ۱۰هزار تا ۲۰ هزار تومان مطالبه می‌کنند. قیمت اول متعلق به برخی کافه‌هاست و پول بیشتر را به فالگیرهایی می‌دهند که به خانه‌ها دعوت می‌شوند و با آژانس آورده و برده می‌شوند و چند مشتری هم دارند. قیمت متعارف ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان است. یک فالگیر به طور متوسط ۱۰ فال حضوری و تعدادی هم فال تلفنی می‌گیرد. برای فال تلفنی، باید شماره فیش واریزی را به فالگیر اعلام کرد.

● تکنولوژی در خدمت پیشگویی

برخی فالگیرهای تلفنی، برای رونق کسب و کار خود از ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه هم استفاده و برای این کار، حدود ۱۰۰ هزار تومان برای ۱۰ هزار پیامک تبلیغاتی پرداخت می‌کنند. فالگیرهایی که سابقه کاری کمتری دارند، از این روش تبلیغاتی راضی هستند، ولی قدیمی‌تر‌ها ترجیح می‌دهند به جز معرفی توسط مشتریان قبلی، روش دیگری را امتحان نکنند تا مبادا اعتبار خود را نزد مشتریان قدیمی از دست بدهند.

بازار رمالی فقط برای فالگیرها رونق ندارد. ده‌ها سایت اینترنتی فروش سی‌دی‌های آموزشی فالگیری هم وجود دارند که مجموعه‌های آموزشی خود را به قیمت بین ۲۷۰۰ تا ۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسانند.