پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
وقایع نگاری کلوزآپ های یک مدعی کارگردانی
شاید این از معدود موقعیت هایی نباشد که کارگردان و بازیگر یک فیلم، یک نفر است. اما حتما از معدود فیلم هایی است که دوربین به جای دنبال کردن سوژه و بیان درست و متمرکز روایت داستانی، روی بازیگر که اتفاقا همان کارگردان فیلم است زوم می کند و تمام فیلم پر می شود از کلوزآپ های بی دلیل او.
سوت پایان فیلمی است که پیش از آنکه روایتگر یک داستان «اجتماعی» باشد مانور تبلیغاتی چهره بازیگر و کارگردان خود است، هم به شیوه ای رو و گل درشت و دافعه برانگیز. براستی این حجم از کلوزآپ خانم نیکی کریمی در یک فیلم با ادعای قصه و رویکرد اجتماعی چه معنایی می تواند داشته باشد؟
باید قبول کنیم که درپس یک ظاهر فریبنده و متظاهر، با یک فیلم شبه روشنفکری لغزان و مردد روبروییم که حتی نتوانسته از پس انتخاب سبک تقلیدیش برآید!
فیلم توریستی! این شاید بهترین تعبیر باشد برای چنین فیلمی با آن همه ادعا و این همه ادا و اطوار ریاکارانه.
فیلمی که نه از منظر یک مصلح و یا حتی یک شهروند دغدغه مند یا عادی، بلکه از نگاه یک آدم توریست، با بی دردی هرچه تمام تر روایت می شود و معلوم است که نتیجه چنین نگاه و رویکرد و رهیافتی هم می شود کلوزآپ هایی ممتد و طولانی و مستمر و هردمبیل خانم کریمی بی هیچ ربط و نسبتی با فیلم و ادعاهای اجتماعی اش.
سومین اثر سینمایی کریمی، پس از فیلم های «یک شب» و «چند روز بعد» است که می توان او را با آثار متنوع سینمایی و سایر فعالیت های هنری اش که حوزه های مختلفی را به شکلی متنوع در برمی گیرد، به یادآورد؛ از بازی درفیلم های هنری و مهم گرفته تا فیلم های سطحی و نسبتا مبتذل و از ترجمه شعرهای هایکو گرفته تا کارگردانی سینما.
اما درحوزه نویسندگی و کارگردانی فیلم های بلند سینمایی که تاکنون از کریمی دیده ایم، چندان افق امیدوارکننده ای از این بخش از فعالیت های هنری وی به ذهن متبادر نمی کند، چه در فیلم «یک شب» و چه در فیلم «چند روز بعد» ما با آثاری روبه رو هستیم که از فضای عمومی سینمای ایران به دور هستند و سینمای به اصطلاح هنری و تا حدی هم شبه روشنفکری را تداعی می کنند. با ذکر این نکته که در هر دو اثر ساختار بصری و کیفیت روایی ابداً قابل دفاع نیست و از انسجام لازم برخوردار نمی باشد.
درآن دو فیلم با موقعیت خاص زنانه ای روبه رو هستیم که بیشتر به پردازش تصویری گنگ و الکنی از تراوشات ذهنی کارگردان می پردازد. در آنها تا آنجا که ممکن بوده از قصه گویی و روایت داستانی دوری شده تا فضای فیلم به تصاویر ذهنی کارگردان و فضاسازی فکری وی نزدیک شود و این دقیقا تبدیل به پاشنه آشیل فیلم های قبلی کریمی شده است.
امتداد همین روند را می توان در فیلم «سوت پایان» هم دنبال کرد؛ فیلمی درباره شخصیت هایی به نام «سحر و سامان» به عنوان زوج مستندسازی که با قبول پروژه های فیلم سازی و تولید آنها زندگیشان را می گذرانند که پخش یکی از فیلم های آنها به مشکل برمی خورد و سحر مجبور می شود برای فیلمبرداری یک بار دیگر به دنبال سوژه شان که یک دختر جوان است، برود که این دفعه با وضعیت تازه ای مواجه می شود.
فیلم دریکی از مضامین اصلی خود به شکلی خاص و شاید بتوان گفت تا حدی مغرضانه به موضوع حکم قصاص می پردازد و آن را از منظری شبه فمنیستی و چالش برانگیز بازتاب می دهد.
«فیلم سوت» پایان حاوی چند ویژگی و چند نکته است و بی تردید حضور پررنگ شخص فیلمساز و کلوزآپ هایش، یکی از مهم ترین آنهاست؛ به نحوی که به نظر می رسد پیش و بیش از آنکه اثری در خدمت مضمون و موضوع به ظاهر اصلی اش باشد، کاری است در خدمت و مانور تبلیغاتی کارگردان و بازیگر فیلم یعنی کریمی.
از سوی دیگر مضمون و محتوای جهت دار فمینیستی فیلم که رویکردی مشتبه و مشکوک را در مقابل احکام دین اسلام و در اینجا به طور خاص، حکم قصاص دنبال می کند و چهره مشوهی که از افراد متدین به نمایش می گذارد، بعنوان یکی از عناصر اصلی در محتوای فکری سازنده نمایان می شود و نماد و نمود آن را در طول فیلم و به اشکال مختلف شاهد هستیم.
فیلم «سوت پایان» به راستی غیر از بازی نسبتا خوب شهاب حسینی، ویژگی مثبت دیگری که بتواند اثر را از این وضعیت مغشوش ضعیف نجات دهد، ندارد و نهایتا تبدیل می شود به یک فیلم با ساختار ضعیف و جنبه های تبلیغاتی پررنگ، برای کارگردان با مضمون و محتوایی که به شکلی غرض آلود و مشتبه کننده ذهن مخاطب نسبت به حکم قصاص تا انتها در سطحی غیر قابل دفاع ادامه می یابد و خاطره تلخ و مایوس کننده قبلی کارگردان را در ذهن می آورد.
شاید بهتر باشد کریمی دست از کارگردانی سینما بردارد و عطای این حرفه را به لقایش ببخشد و به همان بازیگری در نقش ها و کلیشه های رایج در سینمای امروز ایران بسنده کند!
محمد قمی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه