پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

هالیوود در تسخیر صهیونیسم


هالیوود در تسخیر صهیونیسم

چگونه صهیونیست های یهودی بر فیلم و تلویزیون آمریكا مسلط شده اند و گرایشات منفی علیه اعراب و مسلمان ها را برمی انگیزند بی تردید یكی از قدرتمند ترین ابزارهای شكل دهنده افكار در جهان امروز رسانه های آمریكا هستند و خصوصاً صنعت فیلم سازی هالیوود درخور توجه است

چگونه صهیونیست‌های یهودی بر فیلم و تلویزیون آمریكا مسلط شده‌اند و گرایشات منفی علیه اعراب و مسلمان‌ها را برمی‌انگیزند؟

بی‌تردید یكی از قدرتمند‌ترین ابزارهای شكل ‌دهنده افكار در جهان امروز رسانه‌های آمریكا هستند و خصوصاً صنعت فیلم‌سازی هالیوود درخور توجه است.

سینما و تلویزیون آمریكا كه تصویر منفی‌ای را از غیرسفیدپوست‌ها، شامل بومیان آمریكا، آمریكایی‌های آفریقایی‌تبار و آمریكایی‌های اسپانیایی‌تبار به نمایش گذاشته‌اند، از دهه ۱۹۵۰ میلادی اعراب و مسلمانان‌ را بیش از هر گروه قومی- مذهبی به عنوان مایه نفرت، بیزاری و تمسخر دستاویز قرار داده‌اند، زیرا اعراب پرجمعیت‌ترین گروه سامی هستند و این خصومت علیه آنها به معنی ضد سامی بودن آنها است.

مبارزه رسانه‌ای تصورهای نادرست متعددی را، راجع به اعراب و دین غالب آنها، اسلام ایجاد می‌كند. برای نمونه اگرچه اعراب برای قرن‌ها در شهرهای بزرگی چون ربات، الجزیره ، اسكندریه، دمشق، بیت‌المقدس، بیروت، مكه، بغداد و... زندگی كرده‌اند، اما غربی‌ها متقاعد شده‌اند كه اعراب نوعاً چادرنشین‌های بی‌فرهنگی هستند كه در خیمه‌های بیابانی زندگی می‌كنند.

اغلب كانال‌های تلویزیونی و صنعت فیلم آمریكا، اعراب و مسلمانان را افراد متعصبی نشان می‌دهند كه تعادل ندارند و احساسات مذهبی دیگران را تحمل نمی‌كنند، اما در حقیقت عكس این قضیه صادق است.

در بسیاری از موارد تاریخی، اسلام از مسیحیت و یهودیت تساهل بیشتری نشان داده است. علاوه بر این صهیونیست‌ها یهود‌ی‌هایی بودند كه اسرائیل را در «سرزمین موعود» فلسطین، به عنوان دولتی كه در انحصار «مردم منتخب» است بنیان گذاشتند.

در حالی كه لغت عربی «الله» در فیلم‌های آمریكایی به نحوی صدا زده می‌شود كه تمسخر و بدبینی را برانگیزد و تصویرهای غیرعادی از اولوهیت‌ وحشی ظاهر كند، در واقع «الله» به سادگی لغت عربی برای خدا است.

نه‌تنها مسلمانان عرب بلكه اعراب مسیحی و حتی اعراب یهودی این لغت را به عنوان اصطلاح خود برای خدا به‌كار می‌برند.با وجود این‌كه اعراب توسط اداره‌های حكومت آمریكا به عنوان نژاد «سفید‌پوست» یا «آریایی» طبقه‌بندی شده‌اند، در برخی از شبكه‌های تلویزیونی و فیلم‌های آمریكایی به عنوان سیاهان به تصویر كشیده می‌شوند كه تصویر تحقیرآمیزی از مردان اعراب به عنوان «كاكاسیا» به نمایش می‌گذارند.

«تروریست‌ها» در سراسر جهان فعال هستند؛ در كشورهایی به تنوع و گوناگونی بریتانیا، ایرلند، روسیه، آلمان، اسپانیا، ژاپن، اسرائیل و ایالات متحده. (برای مثال انجمن دفاع یهود نیز در این میان ثبت شده است).

در سال ۱۹۸۵ اف بی‌آی انجمن دفاع یهود را دومین گروه تروریستی بسیار فعال در آمریكا نامید. به هر حال هالیوود تمام تلاش خود را برای مربوط ساختن تروریست‌ها به اعراب (به‌خصوص فلسطینی‌ها) و «مبارزان» مسلمان انجام داده است.

‌● تصاحب توسط اعراب

رسانه‌ها بر روی مسئله خرید برخی شركت‌های آمریكایی در دهه ۷۰ و۹۰ توسط اعراب بسیار تبلیغ كردند و این امر بحرانی را در نشریات دوره‌ای و رسانه‌های الكترونیكی این كشور در مورد خطر«خریدن كل موجودی آمریكا» ایجاد كرد.

در عالم واقعیت این خریدها امری معمولی بود و تفاوتی با بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در طول یك قرن گذشته در كشور نداشت. در حقیقت در طول دهه ۸۰ كانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، هلند، ژاپن و... ۹۰درصد سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی را در آمریكا انجام داده‌اند. سرمایه‌گذاری‌های خارجی كشورهای عضو اپك طبق گزارش وزارت بازرگانی آمریكا كمتر از ۱درصد بوده است.

● قدرت یهودی‌ها در هالیوود

نمایش تصویر منفی از اعراب در صنعت فیلم آمریكا چندان تعجب‌آور نیست اگر بدانیم كه نقش اصلی را در هالیوود یهودی‌ها و حامیان صهیونیست آنها بازی می‌كنند. در تحقیقی كه به سال ۱۹۸۸ با عنوان «یك امپراطوری برای خودشان» انجام شد به این موضوع پرداخته شده است كه چگونه یهودی‌ها، هالیوود را پدید آوردند.

نیل گابلر نویسنده یهودی نشان می‌دهد كه یهودی‌ها تمام كمپانی‌های اصلی فیلم آمریكا را پایه‌گذاری كردند كه شامل كلمبیا، متروگلدوین میر، وارنر برودرز، پارامونت، یونیورسال و فكر قرن بیست و یك می‌شود.

وی می‌گوید: «ما این صنعت را پایه‌گذاری كردیم... و با یهودیان اروپای شرقی آن را به‌كار انداختیم... و وقتی فیلم‌های مطمئن و قابل قبولی تولید شد، هالیوود مورد هجوم نویسندگان یهودی كه غالباً از شرق می‌آمدند قرار گرفت، بسیاری از ادارات قدرتمند توسط یهودی‌ها اداره می‌شد.

حقوقدان‌های یهودی بیشتر تجارت صنعت را انجام می‌دادند و دكترهای یهودی به ضعف صنعت رسیدگی می‌كردند، ورای همه این مسائل یهودی‌ها فیلم تهیه كردند.»بنابراین یهودی‌ها به سرعت بر هالیوود مسلط شدند تا جایی كه در اوایل ۱۹۲۱ هنری فورد به‌شدت به صنعت فیلم‌سازی آمریكا اعتراض كرد.

یهودی‌ها نه‌تنها جاهای خالی و نه‌تنها ۵۰ درصد، بلكه تمامی صنعت را در اختیار خود گرفتند، با این نتیجه طبیعی كه امروز دنیا علیه تأثیرات غیراخلاقی این نوع سرگرمی بسیج شده‌اند. به محض این‌كه یهودی‌ها كنترل «فیلم‌ها» را در دست گرفتند هالیوود با مشكل مواجه شد، مسئله‌ای كه نتایج آن هنوز مشهود نیست.

در یك تحقیق مفصل در سال ۱۹۹۴ باعنوان «زنجیر مقدس؛ تاریخ یهودی‌ها» نرمن اف كانتور استاد دانشگاه نیویورك خاطرنشان كرده است كه تولید و توزیع فیلم هالیوود در۵۰ سال اول تقریباً به‌طور كامل تحت سلطه یهودی‌های مهاجر بود و در حال حاضر هم در بالاترین سطح توسط یهودی‌ها اداره می‌شود.

آخرین قلعه غیریهودی در هالیوود، كمپانی والت دیسنی است كه در اوایل دهه ۹۰ به مدیریت اجرایی یهودی‌ها درآمد.مدیران اجرایی هالیوود از تأسیس اسرائیل در ۱۹۴۸ استقبال فوق‌العاده‌ای كردند.

بعدها یكی از مدیران اجرایی هالیوود، رابرت بلومف، در این باره می‌گوید: «اسرائیل، حتی برای افرادی از ما كه كمترین حس یهودی بودن را داشتند بیانگر حالت خاصی بود، یعنی ما صاحب سرزمین شده بودیم. یعنی ما هویت داشتیم... همه اینها به‌شدت، دلگرم كننده بود.»

هالیوود در ابراز حمایت از اسرائیل و مخالفتش با دنیای عرب و مسلمانان كه سرسختانه مخالف تهاجم صهیونیست‌ها هستند یك ژانر سینمایی را درباره كشمكش عرب‌ها و اسرائیلی‌ها ایجاد كرد.

هالیوود طی ۵۰ سال گذشته با این هدف فیلم‌های «آدم خوب/ آدم بد» زیادی ساخت كه در آنها ساده‌نگرانه یهودی‌های قهرمان و درستكار را بر عرب‌های خائن و بی‌تمدن پیروز كرده است. در سال ۱۹۶۰ دست‌كم ۱۰ فیلم اصلی هالیوود با همین محتوا ساخته شد.

● تصاویر منفی فراگیر

دانشمند عرب و استاد بازنشسته خبرنگاری رادیو و تلویزیون در دانشگاه ایلینویز جنوبی، جك جی شاهین در بررسی دقیق‌اش از تلویزیون، تصویر منفی فراگیر از عرب‌ها كه توسط شبكه‌های تلویزیونی آمریكا ارائه می‌شود، در كتاب خود ثبت كرده است.

دكتر شاهین در نوشتن این كتاب با بیش از ۱۰۰ برنامه تلویزیونی مشهور، كلاً‌ در حدود ۲۰۰ قسمت و تعداد زیادی از مصاحبه‌های مجریان، تهیه‌كنندگان و نویسندگان تلویزیون را بررسی كرده است.

دكتر شاهین نتیجه‌گیری می‌كند كه تلویزیون آمریكا با برنامه‌های سرگرم‌كننده و پربیننده كمدی، نمایشنامه، مستند، اخبار و حتی برنامه‌های ورزشی، مذهبی و كودك و... در حاشیه ‌آن‌ها هراز گاهی تصاویر تحریف شده و تحقیرآمیزی از اعراب پخش كرده است.

بینندگان علاوه بر فیلم‌های هالیوود و متن برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند عرب‌های «مضحكی» بیابند كه به افراد حمله می‌كنند.

مرو گریفین (كه خود یهودی نیست) برای خنداندن بینندگان در یك برنامه مصاحبه یك بار به وضوح و علنی‌عرب‌ها را با حیوانات یكی شمرد: «اگر شما با اعراب بنشینید با كك‌ها برخواهیدخاست.»

كمدین تلویزیونی یهودی جون ریورز یك بار در حین اشاره به لباسها و مدهای سنتی عرب‌ها با خنده به بینندگانش گفت: «من هرگز نمی‌توانم زن و شوهر را از هم تشخیص دهم چون هر دو نفر ملافه دور خودشان پیچیده‌اند.» و كمدین یهودی الان كینگ یك بار به‌طور تحقیر كننده‌ای در حال توصیف لباس سنتی سلطان قابوس عمان با اخم گفت: «این چه لباس مزخرفی است كه پوشیده است؟ عمان ۱۱ نفر جمعیت و یك بز دارد.»

حتی برنامه كودك هم خالی از تصاویر اهانت‌آمیز به اعراب نیستند.

دكتر شاهین از میان شخصیتهای كارتونی مشهور كه تصاویر نفرت‌انگیز و موهومی از اعراب نشان داده‌اند باگس‌بانی، یوسمیت سام گوف، وودی وودپیكر، اسكوبی- دوو، هكل و جكل، پركی پیگ، مرد پلاستیكی، ریچی ثروتمند و پینكی و برایان انیمانیاك و قصه‌های دوك را نام می‌برد.

● اصرار بر پاسخگویی

دكتر شاهین در مصاحبه با دست‌اندركاران برنامه‌های تلویزیونی آمریكا به خاطر استفاده از ریا و دروغ در تلویزیون از آنها توضیح خواست. دكتر شاهین می‌گوید: آنها در ابتدا دستپاچه می‌شدند و سپس با بی‌میلی تحقیر اعراب را تأیید می‌كردند، بدون این كه حتی دلیلی برای این تصاویر متعصبانه ارائه دهند.

دان اُ برایان معاون رئیس استانداردهای بخش رادیویی CBS با كم‌رویی در برابر دكتر شاهین پذیرفت كه هرگز یك «عرب خوب» از تلویزیون آمریكا دیده نشده است و عرب‌ها طبق عادت به عنوان فرماندهان بزدل بیابان یا جنگ‌طلب نشان داده شده‌اند.

فرانك گلیگسمن تهیه‌كننده آمریكایی یهودی‌تبار در لس‌آنجلس اعتراف كرد: «اعراب را به ندرت به عنوان افراد خوب نشان می‌دهند. احساس می‌كنم این منصفانه نیست.» دان برینكلی یك تهیه‌كننده دیگر هالیوود تصدیق كرد: «سیمای اعراب در تلویزیون عموماً‌ ترسناك است» و جرج واتسن معاون بخش خبر ABC در تایید گفت:‌«عرب‌ها را هرگز به صورت واقعی به ما نشان نداده‌اند، به عنوان افرادی واقعی و یا قابل درك، به عنوان یك فرد یا گروه همچون اسرائیلی‌ها...»

با این وجود همه دست‌اندركاران تلویزیون آنقدر صمیمی نبودند. برای مثال تهیه كننده تلویزیونی یهودی متاروزنبرگ علناً‌ در پاسخگویی به پرس‌وجوی شاهین گفت كه او اهمیتی به اعراب نمی‌دهد و عامه اعراب را بی‌اهمیت خواند. شاهین با نرمن لیر یكی از موفق‌ترین و بانفوذترین تهیه‌كنندگان تلویزیونی آمریكا نیز تماس گرفت.

شاهین اشاره می‌كند كه این تهیه‌كننده یهودی حتی در یكی از تولیداتش یك تصویر انسانی از اعراب نشان نداده است. لیر به سادگی از ملاقات با شاهین امتناع كرد و به هیچ یك از نامه‌ها و یا تماسهای تلفنی او جواب نداد.تنها چند نفر از كسانی كه در رسانه‌ها فعالیت داشتند، از جمله برخی یهودیها به مسأله حمله سینما و تلویزیون آمریكا به اعراب توجه نشان دادند.

عبدالله محمود سنیدی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.