پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
راهـبـردهـای عـلمـی تـکـلیـف دادن
یادگیری مطالب درسی، تنها دریافت اطلاعات در مدرسه و مرور آنها در خانه نیست بلکه کودک باید در مورد آن اطلاعات، یک سلسله فعالیتهایی نیز انجام دهد تا بتواند آنها را در ذهن خود جایگزین کند.
بنابراین لازم است معلمان شاگردان را با روشهای متفاوت یادگیری درس، چگونگی انجام تکالیف درسی، مرور مطالب و برنامهریزی برای انجام تکالیف آشنا کنند. به یاد داشته باشیم که پرحجمترین و سنگینترین تکالیف نیز نمیتواند درسی را که در کلاس خوب تفهیم نشده است به دانشآموز بفهماند از این رو برای تضمین موفقیت تحصیلی دانشآموزان، نباید فقط روی درس خواندن آنان در منزل تکیه کرد.
نکته
در زیر به برخی از مهمترین راهبردهای علمی تکلیف دادن اشاره میشود:
۱) فرزندان ما از نظر خصوصیات روانی (هوش، استعداد، عواطف، انگیزهها و ...) تفاوتهای منحصر به فردی دارند و ما به عنوان والدین هوشمند و معلمان آگاه باید این تفاوتها را به رسمیت شناخته از آنها انتظارات یکسانی نداشته باشیم، بلکه با واقعبینی انتظاراتی مطابق با استعداد و تواناییشان داشته باشیم.
۲) بین یک تا دو ساعت در روز، برای انجام تکالیف دانشآموز دوره ابتدایی در خانه، مناسب به نظر میرسد. والدین و معلمان باید توجه داشته باشند که حداکثر بیش از دو ساعت فرزندان را وادار به پرداختن به درس و تکلیف نکنند.
۳) دانشآموزان نباید بلافاصله بعد از مراجعت از مدرسه به انجام تکالیف درسی بپردازند، بلکه بعد از استراحتی مناسب، به انجام تکالیف خود مبادرت کنند و میزان وقتگذاری نیز بیش از دو ساعت نباشد.
بعد از آن به گذراندن اوقات فراغات بپردازند مثلاً کار با کامپیوتر، بازی کردن با دوستان، رفتن به خانه اقوام، انجام کارهای هنری و ...
۴) معلمان با تشکیل جلسه توجیهی برای اولیاء میتوانند درباره مشکلات تحصیلی دانشآموزان با آنها صحبت کنند و بر این نکته مهم تأکید داشته باشند که اولیاء در امر انجام تکالیف فرزندان خود دخالت مستقیم نداشته باشند.
۵) یکی از روشهای موثر در ایجاد نظم برای انجام تکالیف، داشتن پرونده تکلیف است. در این روش، دانشآموزی که در انجام تکالیف خانه یا به همراه آوردن آن کوتاهی میکند که باید یادداشتی بنویسد و در آن قید کند که چه مقدار از کار انجام نشده و چه مقدار انجام شده است و چه وقت تکلیف خود را به طور کامل و منظم به معلم تحویل خواهد داد.
داشتن پرونده تکلیف باعث فعالیت مستمر دانشآموز در انجام تکالیف میشود و اگر این کار با تشویق معلم همراه باشد، باعث تقویت انگیزه برای مسئولیتپذیری بیشتر وی خواهد شد.
رضا آقابیگی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی پلیس تهران قوه قضاییه پلیس راهور هلال احمر سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب کتاب مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه یمن افغانستان
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ
هوش مصنوعی هواپیما تبلیغات تلفن همراه اپل گوگل همراه اول مدیران خودرو ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه