پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

راهـبـردهـای عـلمـی تـکـلیـف دادن


راهـبـردهـای عـلمـی تـکـلیـف دادن

یادگیری مطالب درسی، تنها دریافت اطلاعات در مدرسه و مرور آنها در خانه نیست بلکه کودک باید در مورد آن اطلاعات، یک سلسله فعالیت‌هایی نیز انجام دهد تا بتواند آنها را در ذهن خود …

یادگیری مطالب درسی، تنها دریافت اطلاعات در مدرسه و مرور آنها در خانه نیست بلکه کودک باید در مورد آن اطلاعات، یک سلسله فعالیت‌هایی نیز انجام دهد تا بتواند آنها را در ذهن خود جایگزین کند.

بنابراین لازم است معلمان شاگردان را با روش‌های متفاوت یادگیری درس، چگونگی انجام تکالیف درسی، مرور مطالب و برنامه‌ریزی برای انجام تکالیف آشنا کنند. به یاد داشته باشیم که پرحجم‌ترین و سنگین‌ترین تکالیف نیز نمی‌تواند درسی را که در کلاس خوب تفهیم نشده است به دانش‌آموز بفهماند از این رو برای تضمین موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، نباید فقط روی درس خواندن آنان در منزل تکیه کرد.

نکته

در زیر به برخی از مهمترین راهبردهای علمی تکلیف دادن اشاره می‌شود:

۱) فرزندان ما از نظر خصوصیات روانی (هوش، استعداد، عواطف، انگیزه‌ها و ...) تفاوتهای منحصر به فردی دارند و ما به عنوان والدین هوشمند و معلمان آگاه باید این تفاوت‌ها را به رسمیت شناخته از آنها انتظارات یکسانی نداشته باشیم، بلکه با واقع‌بینی انتظاراتی مطابق با استعداد و توانایی‌شان داشته باشیم.

۲) بین یک تا دو ساعت در روز، برای انجام تکالیف دانش‌آموز دوره ابتدایی در خانه، مناسب به نظر می‌رسد. والدین و معلمان باید توجه داشته باشند که حداکثر بیش از دو ساعت فرزندان را وادار به پرداختن به درس و تکلیف نکنند.

۳) دانش‌آموزان نباید بلافاصله بعد از مراجعت از مدرسه به انجام تکالیف درسی بپردازند، بلکه بعد از استراحتی مناسب، به انجام تکالیف خود مبادرت کنند و میزان وقت‌گذاری نیز بیش از دو ساعت نباشد.

بعد از آن به گذراندن اوقات فراغات بپردازند مثلاً کار با کامپیوتر، بازی کردن با دوستان، رفتن به خانه اقوام، انجام کارهای هنری و ...

۴) معلمان با تشکیل جلسه توجیهی برای اولیاء می‌توانند درباره مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان با آنها صحبت کنند و بر این نکته مهم تأکید داشته باشند که اولیاء در امر انجام تکالیف فرزندان خود دخالت مستقیم نداشته باشند.

۵) یکی از روش‌های موثر در ایجاد نظم برای انجام تکالیف، داشتن پرونده تکلیف است. در این روش، دانش‌آموزی که در انجام تکالیف خانه یا به همراه آوردن آن کوتاهی می‌کند که باید یادداشتی بنویسد و در آن قید کند که چه مقدار از کار انجام نشده و چه مقدار انجام شده است و چه وقت تکلیف خود را به طور کامل و منظم به معلم تحویل خواهد داد.

داشتن پرونده تکلیف باعث فعالیت مستمر دانش‌آموز در انجام تکالیف می‌شود و اگر این کار با تشویق معلم همراه باشد، باعث تقویت انگیزه برای مسئولیت‌پذیری بیشتر وی خواهد شد.

رضا آقابیگی