پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
معنویت علیه معنویت
آیا سینمای آمریكا (هالیوود)، پاسدار معنویت مدرنی است كه در خلاء عملكرد نهادهای دینی، انسان امروزی را تغذیه میكند؟
آیا معنویت هالیوودی یك تحریف، فانتزی، سرگرمی و تصویر بی اعتبار نیست كه در اصل، علیه معنویت اصیل، به اغتشاش اذهان یاری میرساند؟
آیا سینمای غرب، تنها یك گونه معناگرایی را نمایندگی میكند یا نمونههای مطابق معرفت ماورایی و اصیل نیز در آنجا وجود دارد؟آیا سینما استعلایی، سینمایی اصیلتر از سیمای عامهپسند معنا گراست؟
كوشش برای تعریف استعلا در سینمای جهان، همچون جریانی نخبهگرا، تلاش برای مرور فشرده معناگرایی در سینمای ایران، و بالاخره فهم تمایز معنویت مدرن، همچون فرایندی عمومی در سینمای هالیوود، با استعلاگرایی نخبهگرا، كنجكاویهای متن حاضر است.
نخست از انتها آغاز میكنم. در حقیقت تمایز میان استعلاگرایی و معنویت مدرن در سینمای عامهپسند و عمومی، تمایزی چشمگیر است. درباره ویژگیهای (Transeenden ta) پیش از این سخن گفتیم و در این مقاله نیز خواهیم گفت. اما معناگرایی در سینمای عامهپسند غرب امری عامهگرا است و مفهوم متعلق به اقشار برگزیده نیست. در حقیقت میتوان گفت، همان طور كه در اوپاتیشادها، متون زرتشتی، عهد عقیق و تورات، مزامیر داود، عهد جدید و انجیلهای چهارگانه، قرآن مجید و متون مقدس ادیان شرقی، معنا پدیدهای است كه خواص به باز تولید فهم خود از آن میپردازند و عوام نیز در سطح ادراك و نیازهای خویش از آن بهره میگیرند، معنویت مدرن نیز دارای این ویژگی است.
● معنویت عام گرای مدرن در سینما، محصول كدام فرایند است؟
مسلماً در وهله نخست محصول واقعیت و نیازهای مردم، به طور كلی، نه نخبگان است.
انسان معمولی ماهیتاً به معنویت نیاز دارد. پرسشهای رازآمیز و بنیادین هستی، ارزشهای متافیزیكی، اخلاقیات زوالناپذیر كه در نبرد خیر و شر و نورد ظلمت، از سپاه نیكی و نور دفاع میكند و منشاء جهان را در معناهایی میجوید كه در عالم بالا سرچشمه دارد، همه و همه بیانگر حسی درونی است كه فراتر از شریعت و فراتر از ادراك فلسفی استعلا، در تودههای انسانی با راز و پرسشهای هستی شناختی و سرچشمه وجود پیوند خورده است و پایاست.
● عوامل رویكرد معنوی گرا
مدرنیته اساس نگاه انسان سنتی به هستی را مورد تردید قرار داد و در حقیقت، مسئله در وهله اول به هیچ وجه با ماتریالیسم یا دشمنی مردم با مذهب نبود و الهیات نفی نشد، بلكه نگاه تازهای به كل انسان و طبیعت و نیز خدا و رابطه انسان و طبیعت با خدا ترسیم شد. در اینجا اصل عقل انسان و كانون نفس انسان واقع شد ؛ نه نیروهای واعقل و...
بدینسان ضرورت بازخوانی معنویت نیز مجدداً مطرح گردید. انسان بدون معنویت امكان زیستن در جهان را نداشت و جریانهای فكری گوناگون به باز تولید و بازخوانی جدید معنویت پرداختند.
انواع تئوریهای فیزیكی، زندگی كیهانی، انرژیها و غیره ابزار توجیه عالم رازآمیز و پدیدههای فرا عقلی به حساب آمد.
عقل مدرن در حوزه اخلاقیات و ارزشها، به تولید مفاهیم معنوی تازه پرداخت. با مركز قرار گرفتن علم، تخیل علمی به تولید متافیزیك جدید همت بست و بالاخره در پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یكم، معنویت مدرن بیش از هر چیز به معنویت تكنولوژیك یا تكنولوژی معنا گرا بدل شد.
جریان قوی بازگشت به مفاهیم فرا مادی در سینمای این دوران، از یك سو بیانگر خلاء بزرگی است كه در غرب، هر روز بیشتر از روز پیش، خود را به نمایش نهاده است. این خلاء اخلاقی و معنوی، پس از دهه شصت كه دهه اوج معنا ستیزی سینمای اروپا و توسعه بینظیر اخلاقیات شك باورانه در سینمای روشنفكرانه و ستیز با مفاهیم سنتی معنویت و اخلاق است و رواج یك روحیه پوچ انگاری و نهیلیستی و هیچ انگاری منفی فراگیر سینمای روشنفكرانه را در چنبره خود گرفت، همواره به چشم میآمد.
موج نوی فرانسه، فیلم نوار و میان ژانرهایی كه پلودرامها و به تریلرها و سینمای وحشت و حتی سینما كمدی، شكلی از هیچ انگاری و صیغهای از معنا گریزی داده بود و... و بالاخره نشانههایش نه در سینمای بوتوئل كه حتی در سینمای وردی آلن هم بازتاب یافت، بالاخره از نفس افتاد. این بادنه صرفاً با ظهور تاركوفسكی یا كیشكوفسكی، بلكه با ظهور انواع فیلمهای عامه پسند كه در آن امور فراعقلی، ما در روایت اهمیت كانونی یافت. معنا گرایی مدرن عامیانه، به ویژگی سینمای هالیوود تبدیل شد.
همراه نیازهای عمومی مردمی كه از یك دوران طولانی هرج و مرج معنوی خسته شده و دوباره نسبت به پرسشهای بنیادین حساس میشدند، باید از تحولات دیگر نیز نام برد.
پدیدههایی علمی كه قطعیت علم را مورد پرسش قرار دادند؛ مثل ایدههای تلزبوره هایزنبرگ، پائولی، فنیمن و... در شكست حصار علمانیت مخالف امور ناشناخته فراعقلی نقش مهمی ایفا كرد و تردید نسبت به ابطالناپذیر بودن دستاوردهای علمی، زمینه طرح پرسشهای جدید متافیزیكی را، حتی در حوزه فیزیك و عالمان فیزیك دامن زد.
● معنویت تكنولوژیك
از سوی دیگر، تكنولوژی نا ممكنها را ممكن كرد و به بهترین ابزار برای توسعه تخیل سینمایی تبدیل شد! سپس ماجرا از این فراتر رفت و معلوم شد تكنولوژی خود معنویت تكنولوژیك را شكل داده است و در این معنا گرایی فقط و فقط تخیلی كه تكنولوژی پایه و مایه قوام آن است، حكومت میكند.
این تكنولوژی است كه پرده سینما را پر از پدیدههای محیر العقول، فرا عقلی، فرار مادی و تخیلی میكند؛ البته این تخیل، یك تخیل منفصل مدرن و بریده از مفاهیم الهیات سنتی است و پدیدههای عجیب و نیروهای ماورایی آن، شباهتی به فهم سنتی ندارد. پدیدههای جهان واقع، محصول پدیدههای عالم پنهان است ؛ اما این عالم بیش از هر چیز متأثر از امكانات تكنولوژیك و قوه مجازی سازی آن است. در واقع ما با یك مابعدالطبیعه تكنولوژیك كه نسبت به صورتهای الهیاتی كاذب به نظر میرسند، در سینما روبرو شدهایم.
خوب كه بنگریم، در حقیقت دستمایههای روایی و ایدهها و هستههای اصلی فكرهای تكنولوژیك، انواع مفاهیم كهن است. آخر الزمان، ناجی و نیروهای برتر، اجنه و تأثیراتی از داستانهای انجیلی، دستمایههای فیلمهایی نظیر ماتریكس و یا جنگ ستارگان است، ولی حقیقت آن است كه تغییر شكلها، فائق آمدن بر زمان و مكان، اشكال پلاسمایی حیات، تغییر مفهوم جسم و شكل كه در این فیلمها ایدههای مهم حیرتانگیز است، عرفاً به امكانات كامپیوترها بستگی دارد.
شاید در اینجا كامپیوتر یك ابزار به شمار آمد كه تخیلهای فرا مادی انسان مدرن را محقق میسازد، اما به نظر من ابزار تكنولوژیك فرا مدرن، خود آفریننده تخیل است و تصاویر غریب مدرن، خود محصول این امكانات به شمار میآمد كه ضمناً حس راز گرایی و انواع تفكرات غیب باورانه انسان مدرن را پاسخ میدهد.
● معنویت مدرن و ژانرهای سینما
توجه اندكی به ئی تی، جنگ ستارگان، ماتریكس، ارباب حلقهها، حس ششم و تعداد بیشماری آثار علمی / تخیلی، اثبات میكند كه چگونه اندیشیدن به نیروهای فرا عقلی و جهاتی كه در آن عالم خیال بر عالم ماده فائق میآید، نیروهایی كه از زمان و مكان عبور میكنند و قدرتهایی كه نشانی از آن وجود ناب برتر دارند، روایت خیر و شر امروزی، معاصر و معنویت جدید را تحت تأثیر قرار داده است.
ما نه تنها در ژانر علمی/تخیلی كه در حوزه ملودرامها و دیگر رانرها هم، با تأثیر معنویت مدرن روبرو هستیم. معنویت مدرن به فضایی بسیار بازتر از چهار چوبهای شریعت را جایگزین مرزهای روشن معنویت دینی كرده است. بدیهی است كه جهان مدرن، باور خود را به مفاهیم شخصی انجیلی از دست داده است؛ به ویژه خدای متشخص و قواعد بر آمده از دین باور، دیگر برای ذهن انسان متكی بر عقل و علم قابل پذیرش نیست. به جای این، جهان معاصر برای خود معنویت تازهای تعریف كرده است كه نه شبیه معنویت مذاهب است و نه معنویت نخبهگرا و فلسفی.
معنویت «تایتانیك» بر امكانات عشق استوار است چیزی كه بر تقسیم بندیهای مادی و سرمایه سالارانه فائق میآید.
معنویت «فرشتگان بر فراز برلین»، محصول یك برداشت كاملاً اومانیستی است. این معنویت گرایی مدرن، از دهه اول قرن بیست و یكم یا حتی دهه هشتاد شروع شد، بلكه در هیچ یك از آثار پیشتر، مثل «آوای موسیقی» هم معنویت خود را در چهار چوب كلیسا زندانی نمیكرد ؛ حتی با عبور از آن در متن زندگی طبیعی و با امور انسانی، هالهای معنوی میآفرید.
اگر تصور كنیم كه میتوانیم با نگرش یك بعدی، مسئله معناگرایی و سینمای امروز غرب را حل كنیم و به نتیجهای برسیم كه چون یك فرمول به درد ما بخورد، اشتباه كردهایم.
در جهان مدرن معاصر، به ویژه آمریكا، مدام با سقوط و صعود گرایشهای معنوی در فیلمها سروكار داریم. هالیوود بیش از هر چیز بر ادراكی از سینما چون صنعت استوار است. و صنعت در آمریكا، یعنی سوداگری و امكان سرپا ماندن و تولید سودهای كلان. بنابراین آمیزهای از روانشناسی عمومی مردم به سیاستهای حكومتی و دوران مربوط به بحران و ركود یا رونق و بر معناگرایی سینمای عامهپسند تأثیر مینهد.
نویسنده: احمد میراحسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست