یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا

مسیحیت صهیونیستی


مسیحیان صهیونیست خود را مدافع یهودیان و بخصوص اسرائیل می دانند آنها از سیاستهای اسرائیل, چه خوب و چه بد حمایت می كنند این حمایت, ضدیت با افراد منتقد و دشمن اسرائیل را هم شامل می شود در نتیجه, اكثر آنها هیچگونه احساس غم خوارانه ای نسبت به فلسطینیان ندارند و مخالف هرگونه راه حل صلح طلبانه كه ممكن است منجر به ملی شدن فلسطین شود هستند

مقدمه:

آن چه كه من به عنوان یك سرسپرده به سیادت حضرت عیسی(ع) همیشه به دنبال آن بوده‏ام حقیقت است. بنابراین سرسپردگی من نسبت به عیسی مسیح(ع) بر احساس من به عنوان یك فلسطینی، به عنوان كسی كه مورد ستم قرار گرفته، پناهنده شده و در میان مردمی كه در رنجند زندگی می‏كند اولویت دارد. موضوع مورد نظر ما »مسیحیت صهیونیستی« است. بطور ساده، صهیونیسم به جنبشی ملی برای حضور یهودیان در فلسطین و حق حاكمیت یهود بر كل سرزمین اطلاق می‏شود. جنبش صهیونیستی رسماً در سال ۱۸۹۷ سازماندهی شد و خواستار استقرار مجدد یهودیان در فلسطین بود. این حركت در باطن خود دارای ماهیتی سكولار بود و رهبران آن ایدئولوژیهای خارجی را از جمله سوسیالیزم (جامعه‏گرایی) و ناسیونالیسم (ملیت‏گرایی) وارد یهودیت كردند. با این وجود، عاقبت جنبش صهیونیستی طرفدارانی در میان سنتهای یهودی و احزاب، خصوصاً بعد از واقعه قتل‏عام یهودیان توسط هیتلر به دست آورد. این حمایت از جنبش صهیونیستی در میان بسیاری از مسیحیان، بخصوص پروتستانهای طرفدار وضع احكام دینی در هر عصر، نیز آشكار شد. مسیحیانی كه فعالانه و جدی از ادعای یهودیان برای بازگشت به فلسطین حمایت می‏كنند، مسیحیان صهیونیست شناخته می‏شوند.

مسیحیت صهیونیستی در اسرائیل

مسیحیان صهیونیست خود را مدافع یهودیان و بخصوص اسرائیل می‏دانند. آنها از سیاستهای اسرائیل، چه خوب و چه بد حمایت می‏كنند. این حمایت، ضدیت با افراد منتقد و دشمن اسرائیل را هم شامل می‏شود. در نتیجه، اكثر آنها هیچگونه احساس غم‏خوارانه‏ای نسبت به فلسطینیان ندارند و مخالف هرگونه راه حل صلح طلبانه كه ممكن است منجر به ملی شدن فلسطین شود هستند. از نظر آنها، خداوند این سرزمین را به یهودیان بخشیده. فلسطینیان محلی، متجاوز شناخته شده و هیچ حقی در سرزمین موعود ندارند. مسیحیان صهیونیست برای توجیه موقعیت خود، به كتاب مقدس استناد می‏كنند. دكتر استفان سایزر، در رساله خود به نام »مسیحیت صهیونیستی و اثر شدید آن بر عدالت«، دسته‏بندی متعددی از رفتارهایی كه توسط مسیحیان صهیونیستی به عنوان دوستان حقیقی اسرائیل تعریف شده مشخص می‏كند:

۱- تشویق و دلگرمی در گفتگوهای یهودیان و مسیحیان.

۲- مقابله با افكار ضد یهودی.

۳- آموزش با نگرش به ریشه‏های یهودی دین مسیح(ع).

۴- اقدامات بشردوستانه در میان پناهندگان یهودی.

۵- مخالفت با مقامات یهودی میانه‏رو كه تلاش می‏كنند، برای آرامش در سرزمین، مصالحه كنند.

۶- سوء استفاده از مسیحیت برای توجیه اعمال ضد حقوق بشر.

۷- آخرت‏شناسی كتاب مقدس در معرض تبدیل شدن به پیشگویی منجر به واقعیت.

خداشناسی مسیحیت صهیونیستی

الف) استقرار مجدد: خداشناسی مسیحیان صهیونیست بر اساس عقیده به بازگشت مجدد به سرزمین موعود است و این‏كه وعده این سرزمین به ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف داده شده و ابدی می‏باشد. بنابراین آنها به دعا و تقویت یهودیان می‏پردازند تا به جایی كه خدا به آنها عطا نموده بازگردند و آن را اشغال نمایند. از آن رو معتقدند:

خداوندی كه بنی‏اسرائیل را متفرق نمود دوباره آنها را جمع می‏كند (۶ - ۱: ۴۰ كتاب دوم تورات) (۱۰: ۳۱ ارمیای نبی، ۱۲ - ۱۱: ۱۱ اشعیا)

وظیفه كلیسا این است كه راحتی و بركت اسرائیل را تأمین كند. اگر كلیسا در انجام این وظیفه درماند؛ بركت خداوند را از دست می‏دهد. »و بركت دهم به آنانی كه تو را مبارك خوانند و لعنت كنم به آنكه تو را ملعون خواند.« ۳: ۱۲ سفر پیدایش به عقیده مسیحیان صهیونیست وظیفه كلیسا این است كه به عملیات بازگردانی و استقرار مجدد كمك نموده از آنها حمایت كند، راحتی آنها را تأمین كند و بقای مردم منتخب خداوند را متعهد شود.

ب) برگزیدگی: به عقیده مسیحیان صهیونیست، یهودیان مردم برگزیده خداوند باقی می‏مانند و ارتباطی منحصر به‏فرد و ناگسستنی با او دارند. با نگاه به تعلیمات كتاب عهد جدید درباره ملت خداوند، خدا هیچ‏گاه مردم یهود را رد یا جایگزین نكرده است.

»ولكن چنین نیست كه كلام خدا ساقط شده باشد؛ زیرا همه كسانی كه از اسرائیل‏اند، اسرائیلی نیستند و نه نسل ابراهیم تماماً فرزند ابراهیم هستند.« ۷ - ۶: ۹ رومیان

ج) دیدگاه مبتنی بر كتاب مكاشفات درباره آینده: اساس خداشناسی مسیحیت صهیونیستی عقیده به بخش‏گرایی و وضع احكام دینی در هر دوره و عصر است. بر اساس این عقیده، خداوند جهان را از آغاز تا پایان بر اساس جدولی تدبیر كرده كه به هر دوره از آن یك بخش گفته می‏شود. اسرائیل نقش مهمی را در آخرین دوره بازی می‏كند. زمانی كه می‏خواهد دوباره به كشوری مستقل تبدیل شود، معبد را بازسازی كند، مقام كشیشی و طریقه و روش فداكارانه را بنیاد نماید. معتقدین به بخش‏گرایی، اسرائیل و كلیسا را مجزا می‏دانند و بر این باورند كه خداوند تا آغاز جنگ آرماگدون با هر دو بصورت جداگانه كار می‏كند. سپس عیسی مسیح(ع) به عنوان پادشاه یهودیان بازمی‏گردد و از تخت خود در معبد بازسازی شده در اورشلیم بر كل ملتها حكمرانی می‏كند. در آخرین جنگ اسرائیل نابود خواهد شد و صدها هزار یهودی خواهند مرد. بخشی گرایان سالها به دنبال علائم و اجرای پیشگوییها بوده‏اند. اعلامیه كشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و جنگ ۱۹۶۷ هر دو به عنوان اجرای این پیشگوییها با نادیده گرفتن وضع اعراب فلسطینی و بخصوص مسیحیان عرب فلسطینی ملاحظه شده‏اند. تمام حوادث جاری به عنوان تابلوهای راهنمای بازگشت دوباره عیسی مسیح(ع) تعبیر می‏شوند. جداول پیشگویی سناریوی بازگشت دوباره عیسی مسیح(ع) را مجسم می‏كنند. حوادث - حتی حادثه همه‏سوزی توسط هیتلر - همه به عنوان وسایل تدبیر شده خداوند برای داوری مورد توجه واقع شده‏اند. بنابراین هیتلر هم كه معتقد به كتاب مقدس نبود با فرستادن مردم حفظ شده به سرزمین حفظ شده به اجرای یك پیشگویی برجسته كمك كرد. این كاملاً بدیهی است كه، بدون اسرائیل، برنامه‏های مبتنی بر پیشگویی مسیحیان صهیونیست، تمام تئوریهای جدایی‏طلبانه و اجزای آنها، همگی از بین خواهند رفت. به همین علت است كه مسیحیان صهیونیست علاقه خاصی به كشور اسرائیل دارند. برای آنها، این موضوع، جنگ بین دو قوم برای رسیدن به صلح نیست بلكه به حقیقت پیوستن جدی پیگشوییها و بازگشت مسیح، با شكوه و افتخار و اجرای اراده كامل خداوند است. مسیحیان صهیونیست راغب نیستند به هیچ تفسیر دیگری از كتاب مقدس و هیچ تعلیم ساده‏ای از آن با توجه به عدالت و صلح، توجه كنند.

مسیحیان صهیونیست چگونه از اسرائیل حمایت می‏كنند؟

به عقیده مسیحیان صهیونیست و جدایی طلبان، حمایت نكردن از اسرائیل قرار گرفتن در صف مخالفین با اهداف خداست. حمایت از اسرائیل از طریق اشكال مختلفی صورت می‏گیرد:

۱. مالی

۲. نظامی

۳. تبلیغات

۴. خدمت در نیروی نظامی اسرائیل

۵. تكفل بازگرداندن جمعیت مهاجر یهود

۶. بشردوستی

۷. دعا برای اسرائیل

۸. اقدامات سیاسی

۹. حمایتهای متفرقه

این برای فلسطین چه معنایی دارد؟

چون مجال صحبت درباره تمام نكات بالا نیست، باید مثالی را ذكر كنم. در سال ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان حمله كرد. یك سخنگوی مسیحی صهیونیست كه با »اورشلیم پست« مصاحبه داشت توضیحات زیر را بیان كرد: »ما (مسیحیان صهیونیست) صهیونیستهای بهتری از شما اسرائیلیها هستیم. شما خیلی سازش‏پذیر هستید و بسیار راغب به مصالحه می‏باشد.« او اسرائیل را وادار كرد تا امنیت »حقوق خدادادی سرزمین« را با اعمال تجاوزگرانه بیشتر برای ساخت مسكنهای یهودی در كرانه غربی تأمین كند. هماگونه كه می‏بینید، فلسطینیان فقط با كشور قدرتمند اسرائیل روبرو نیستند، آنها دشمن پنهان دیگری در میان مسیحیان صهیونیست دارند. این مسیحیان كه در مواقعی بسیار خوش‏خیال‏اند، خود را نه تنها در حال كمك به كشور صهیونیستها می‏دانند، بلكه خود را تسریع‏كننده روند بازگشت مسیح(ع) به شمار می‏آورند. مسیحیان صهیونیست اساس خداشناسی‏شان را بر خودبینی بنا نهاده‏اند. پیام حقیقی كتاب مقدس چیست؟ آیا خدا نگران حقوق و رفاه اجتماعی جمعیت فلسطینی این سرزمین نیست؟ آیا مسیحیان صهیونیست با توجه به كتاب مقدس و با تفاسیر به گزین شده خود عدالت را اجرا می‏كنند؟


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.